Vilket batteri rekommenderas?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav Staffan Jackson » 2020-05-04/13:42

Har en R 1150 R och vill köpa ett nytt BRA batteri.
Staffan Jackson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2013-02-04/12:43

Re: Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav Håkan » 2020-05-04/17:08

Brukar köpa Varta batterier. Har mycket goda erfarenheter av dem.
http://varta.de/
Inköpsställe:
https://www.autoexperten.se/
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav Leif L » 2020-05-27/18:09

Samma typ av fråga som trådskaparen, men förutom märke, vilken typ kan leva lite längre och klara ej perfekt skötsel?

Hoj: K 1600 GT -11, 9300 mil

Är LiFePO4 ett alternativ? Om ja, vilken kapacitet bör ett sådant ha?
Vet om, att om man helt tömmer ett sådant batteri är det helt kört, verkar det som.

Finns det storleksmässigt passande batterier på mer än 19Ah?
Vadar i Bajkalsjön 120726. Vatten temp 5,9grader... Luft temp ca 17grader?
Användarvisningsbild
Leif L
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2008-02-02/01:00

Re: Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav Håkan » 2020-05-27/20:21

Leif L skrev:vilken typ kan leva lite längre och klara ej perfekt skötsel?

Det batteriet är ännu inte tillverkat.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav Ecklesiastik » 2020-05-27/20:35

Leif L skrev:Samma typ av fråga som trådskaparen, men förutom märke, vilken typ kan leva lite längre och klara ej perfekt skötsel?

Hoj: K 1600 GT -11, 9300 mil

Är LiFePO4 ett alternativ? Om ja, vilken kapacitet bör ett sådant ha?
Vet om, att om man helt tömmer ett sådant batteri är det helt kört, verkar det som.

Finns det storleksmässigt passande batterier på mer än 19Ah?


Som Håkan säger är det batteriet ej uppfunnit. Men Litium batterier klarar sig bättre (eller så kanske man ska säga mindre dåligt) utan underhållsladning om det är det du undrar. Dock är dom kinkigare på tempen t.ex. så klarar dom inte av kyla mitt lipol batteri klarade knappt av att sparka igång min R1150GS i vintras när det var under 4 grader. Hade jag fått välja själv hade det suttit ett varta i det istället.
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vilket batteri rekommenderas?

Inläggav GunnMag » 2020-07-03/23:07

Odysseys batterier har gott rykte i detta forum och jag har själv använt dem med gott resultat. De kan vara lite udda i storlekarna och har ibland lite extra plast runtom som man kan få karva lite i, men det finns till alla 650,700,800 och 1200 som jag haft. Säljs i Sverige och Finland, fabrikatet är från USA.

Deka gör kvalitetsbatterier, också från USA. Se till att få från den serie som är dyrast. Ja, bra batterier kostar alltid mer. Säljs av Batterilagret eller likande firma, med butiker runt om i landet.

Även Banner gör batterier av riktigt bra kvalitet.

Om man nu intresserat sig för sitt batteri så pass att man frågar sig vad som är bra, bör man även fråga sig om man inte kan sköta det bra också. Helst ta ur ur hojen och ladda varannan månad under vintern, eller låta sitta i och ladda senast när polspänningen är 12,4 V.

Har man inte möjlighet till detta är gel-batterier de som som absolut lägst självurladdning. Jag plockade ur ett Sonnenshein startbatteri ur min båt 2018 när det dog, som var tillverkat 1992...
1200 GS
MG Griso 1200
MG 1000s
Användarvisningsbild
GunnMag
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2016-12-10/10:37


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst