Byta kylarvätska

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Byta kylarvätska

Inläggav Rackel » 2020-05-15/19:46

Hej,

OBS! - Är en riktig nybörjare på att skruva men försöker lära mig.

Håller på och byter kylarvätska på min BMW G650 X Country.Tog bort skruven på undersidan och tömde ut ca 1L av den gamla kylarvätskan. Men kunde fortfarande se att det fanns vätska kvar i kylaren, så plockade ut termostaten varav resterande kylarvätska kom ut. Gjorde rent termostaten och monterade tillbaka den.

Till mitt "problem" - när jag sköljer rent systemet så kommer det inte ut nått på undersidan, vilket jag antar att det ska göra? Vilket oroar mig att kylarvätskan inte kommer cirkulera i systemet och jag fyller på med nytt.

Har jag fel eller är det något som är galet?
Användarvisningsbild
Rackel
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-05-15/19:29

Re: Byta kylarvätska

Inläggav F800åkare » 2020-05-15/20:49

Vakumfyll med rent vatten och töm, repetera en gång tilm. Nu är det renspolat. Vakunmfyll med korrekt blandad kylarvätska igen. Bästa sättet. Jag kör med destillerat vatten för att slippa avlagringar, överkurs ja vet, men det kostar bara några tior extra.

Utrustning för vakumjobbet finns på biltema.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Byta kylarvätska

Inläggav Rackel » 2020-05-17/14:42

Tack för tipset.

Var nog tryck i systemet. Det löste sig efter ha tryckt en del på slangarna, släppte då och rinner igenom som det ska nu.
Användarvisningsbild
Rackel
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-05-15/19:29

Re: Byta kylarvätska

Inläggav BrooklynS » 2020-05-21/08:01

Troligen luftfickor.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst