Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Vertice » 2020-07-31/18:32

Är lite brydd över dagens byte av bromsvätska på en annan Kawasaki, inget BMW arbete idag. Vet att bromsvätska DOT4 bytts 2-3ggr/tidigare hos märkesverkstad på MCn. Så denna bromsvätska är 2 el 3 år gammal så det är dags för byte. Bromsarna har fungerat helt normalt, inget svampkänsla i handtag och fotbroms.

Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte..??
Samma mörka bromsvätska vid fram som bak bromsok.

Vad är det som gör att bromsvätskan blir så mörk, fukt, kokning, internt i bromsoket?

Skillnad på Kawasaki och BMW?
Knappt man ser nån skillnad efter 2-3 år på en BMW.

Bild
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Håkan » 2020-07-31/19:12

Har du bytt fabrikat på bromsvätskan? Jag har stött på olika bromsvätskor som, helt nya ur burken, haft olika ljus/mörk färg.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Vertice » 2020-07-31/20:21

Håkan skrev:Har du bytt fabrikat på bromsvätskan? Jag har stött på olika bromsvätskor som, helt nya ur burken, haft olika ljus/mörk färg.


Det är närmast bromsoket som bromsvätskan varit väldigt mörk, snarare svart. Bromsvätskan är klar i färgen i bromsvätskebehållaren och när man pumpar kommer det ren bromsvätska efter en stund.

Vet inte vad man får vid en Kawasakiservice men har själv bara Biltema bromsvätska DOT4 på hyllan.
Glykolbaserad. För trum- och skivbromssystem som kräver petroleumfri bromsvätska. Lämplig för krävande förhållanden tack vare hög kok- och torrpunkt (170/270° C). Goda smörjegenskaper för gummi och metaller. Specifikationer: SAE J 1703, SAE J 1704, FMVSS 116. Blandbar med andra bromsvätskor med samma specifikationer.

Kan det vara att man måste göra något med ABS enheten vid bromsvätskebytet? Vad kan GS-911 heta för Kawasaki?
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Lazarus » 2020-07-31/20:50

När jag körde KTM, (1190 och 1290 SA), så färgades bromsvätskan av gummit i bromsslangarna. Det var ett känt faktum, så inget man oroade sig över. Kan det vara något liknande?
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Mimmi » 2020-07-31/23:02

Hej!

När jag gjorde första bromsvätskebytet på min K11 såg bromsvätskan ut ungefär som den visade. Den var regelbundet bytt av föregående ägare. Efter byte till stålspunna teflonslangar syns det inte längre någon skillnad på ny och gammal bromsvätska, så gummislangarna svärtar säkerligen bromsvätskan, åtminstone om dessa är gamla. I mitt fall var det originalslangarna,13 år gamla som satt monterade innan jag bytte dessa.
Sedan många år använder jag alltid Castrol React Performance DOT 4 bromsvätska till mc.

Även på min förra mc, R1150GS med alla service skött såg bromsvätskan ut som pilsner i början.

Det kanske bara är en känsla jag har, men jag upplever ABS systemet som mer känsligt, lättarbetande och "bra" med denna bromsvätska.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Håkan » 2020-08-01/07:04

Tror nog jag missforstod dig. :) Trodde du menade den nya bromvästskan...
GS-911 till Kawadå? Känner inte till... Tror inte det finns. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Gubbe » 2020-08-01/14:09

Kopplingsvätskan i min Ducati färgas mörk efter ett tag .Det beror på utfällning från aluminiumkolven/cylindern. Kan bli liknade även på broms-sidan. Allt fungerar normalt till nästa byte. Jag kör med metallomspunnen teflon så det kommer inte från slangarna här.
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav Mimmi » 2020-08-02/17:27

Hej!

Intressant!
På BMW har jag inte upplevt någon färgning av bromsvätskan under förutsättning att bromsslangarna är av den typ som jag förut skrivit om samt att bromsvätskan byts regelbundet.
Jag misstänker att Ducati har Brembo-ok precis som BMW, om utfällningen kommer från oken tyder det på att någon annan legering används.
BMW har ju sedan många år även ett ABS-system inblandat, men jag har inte upplevt att det missfärgar bromsvätskan.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Har aldrig sett så mörk bromsvätska vid ett byte

Inläggav peterus » 2020-08-19/09:37

Mörk bromsvätska brukar betyda kontaminering med vatten.
Bromsvätska är hygroskopisk, dvs den drar åt sig vatten och ska därför bytas regelbundet då risken ökar för sämre bromsverkan.

Vilket märke som används på vätskan är mindre viktig så länge man använder rätt DOT.

/Peter
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst