ESA

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

ESA

Inläggav Ola nilsson » 2020-08-09/10:04

Har precis köpt min första BMW. Det är en r1200gs 2015. Jag har en fundering om ESA inställningar. Jag har bara 2val. Dynamisk och road. Har sett att andra har läget ”soft” också. Hur får jag det??? Finns det något knep?? På fjäderförspännkngen har jag de vanliga som rain road dyna.
Ola nilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-08-09/09:57

Re: ESA

Inläggav GSven » 2020-08-09/15:40

Ola nilsson skrev:Har precis köpt min första BMW. Det är en r1200gs 2015. Jag har en fundering om ESA inställningar. Jag har bara 2val. Dynamisk och road. Har sett att andra har läget ”soft” också. Hur får jag det??? Finns det något knep?? På fjäderförspännkngen har jag de vanliga som rain road dyna.

Och instruktionsboken säger?
Jag tror du blandar ihop begreppen. Den årsmodellen kunde köpas med olika varianter. Vanliga stötdämpare utan ESA, eller elektroniskt styrda, Dynamic ESA. Antalet körlägen fanns också i olika varianter, högsta antalet är 5 med en inkopplad kodningskontakt. En liten röd plugg som några hittat i sitt fack under sadeln efter mer än ett år.
Körläge, knappen Mode på höger handtag, dynamic, road, rain, enduro, enduro pro. Sid 62 instruktionsboken.
Dämpningskarakteristik, knappen på vänster sida som ser ut som spiralfjäder. Soft, normal, hard i körläge road, färre varianter i andra körlägen.
Fjäderförspänning, samma knapp men långt tryck, en hjälm, hjälm med väska, två hjälmar. Sid 69.

Det hela styrs av små elmotorer/ventiler. Ställ om ibland så att de aktiveras.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: ESA

Inläggav Ola nilsson » 2020-08-09/20:12

Sammanfattningsvis då är väl att just denna modellen bara har 2 lägen på ESA knappen.
Ola nilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-08-09/09:57

Re: ESA

Inläggav GSven » 2020-08-09/21:28

Ola nilsson skrev:Sammanfattningsvis ....bara har 2 lägen på ESA knappen.

De heter väl Road och Rain? styrs av knappen Mode på höger sida
Stötdämparna, reglerar du dem från knapp på vänster sida (Dynamic ESA) eller tradionellt med vred på stötdämparen?

beskrivs lite mer här (visserligen årsmodellen före och GS Adventure) knapparna är lika
https://www.fastbikes.se/index.php/sv/r ... 4-provkord
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: ESA

Inläggav Ola nilsson » 2020-08-10/05:13

Jag förstår skillnaden. På högerknappen har jag 3 lägen. Road rain dyna. På vänsterknappen har jag road dyna. Alltså bara 2 lägen? Min fråga var om det fanns någon knep att få till ett ”soft” läge också. Men det verkar som om det såldes fler olika modeller av denna årgång.
Ola nilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-08-09/09:57

Re: ESA

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-10/07:39

Ola nilsson skrev:Jag förstår skillnaden. På högerknappen har jag 3 lägen. Road rain dyna. På vänsterknappen har jag road dyna. Alltså bara 2 lägen? Min fråga var om det fanns någon knep att få till ett ”soft” läge också. Men det verkar som om det såldes fler olika modeller av denna årgång.


Förenklat, för det finns viss korsvis funktion.

Högerknappens
Justerar gasrespons så att det passar med underlag och humör. Vilket som är rappast resp mildast ger sig av namnen.
Även hur ABS och Traction Control fungerar justeras här.
Enduroläget, om GS, ger lite mer lägen för vänsterknappen.

Vänsterknappen
Funktion när du kör
Omställning mellan två (retur)dämpningsalternativ road och Dynamic. Dessa kunde också kallats komfort och Sport.

Funktion när du står stilla
Fjäderförspänning
På moderna hojar så är det tre lägen, Max, min och auto som justerar dynamiskt efter last och underlag
På lite mindre moderna hojar är det fasta lägen Solo, Solo m packning och med Passagerare.

Dessutom har GS ett enduroläge med fjädring för sämre väg och ABS för lösare underlag.

Enklast sammanfattat

Road = komfortabel touring
Dynamic = Sportouring eller inspirerad körning
Enduro = grusväg och sämre

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: ESA

Inläggav Ola nilsson » 2020-08-10/07:54

Många tack för svar!
Ola nilsson
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-08-09/09:57


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst