Bror Gårdelöf skrev:Här är vi således inne på ännu en tänkbar pseudoåtgärd...
Det är inte alls säkert, ty om en förbränningsmotor går på högre varvtal och belastning kan en högre verkningsgrad fås. Nu talar vi om verkningsgrad, dock ej alltid lägre avgasemissioner.
Vi har även fyllnadsgrad av bränsle kontra luft, där har vi att vi önskar en lägre bränsleförbrukning, vilket tillverkaren gärna önskar för att visa på god ekonomi då vi köper och jämför ett fordon med ett annat.
Avgasemissonerna kan dock bli lägre vid en kontrollerad förbränning vid lägre varvtal, dock måste den idelala driftstemperaturen och en exakt kontrollerad tändning i rätt läge av förbränningen uppnås vid varje tändcykel.
Det är alltså en balansgång mellan lägre förbrukning kontra låga emissioner som kan vara svår att uppnå.
Bror Gårdelöf skrev:En annan absurditet, som jag nyligen fick höra, är, att en del moderna motorcykelmotorer är programmerade att kallstartas på 2 000 rpm "för att katalysatorn snabbare skall komma upp i arbetstemperatur"(!).
Detta med att en modern motor kallstartas med höga varvtal är absolut ingen nyhet, däremot kom detta i samband med att katalysatorerna infördes på fordon och emissionerna på nytt önskades hålla på låga värden (lambda1-fas).
En förbränningsmotor med katalytisk avgasrening kräver att katalysatorn värms upp snabbt för att starta den katalytiska processen, därav att motorn körs med en "fetare" mix och större spjällöppning vid kallstart, vilket medför högre varvtal samt förbrukning (lambda2-fas).
Vissa fordon har även en "förkatt", dvs ytterligare en katalysator direkt i anslutning till grenröret eller strax därefter innan den vanliga katalysatorn för att snabbare komma upp i temperatur, då traditionellt sitter den "vanliga" katalysatorn under bilen och värms ej upp speciellt snabbt jämförelsevis.
Motorelektroniken höjer upp tomgången samt ger en högre bränsleinblandning i samband med start under någon några sekunder upp till en minut, för att värma upp katalysatorn/katalysatorerna vilket bringar emissionerna ner på lägre värden, dock ökar ju bränsleförbrukningen radikalt den första stunden innan dom värmts upp till lambda1-fas).
En förbränningsmotor (bensin) kräver en bränsleblandning i ett förhållande på 14,691 delar luft till 1 del bränsle för att ge en exakt och optimal förbränning (lambda 1) och ger således en korrekt förbränning vilket inträffar när motorn är genomvarm och har körts en stund.
Då den katalytiska processen startat mäts avgasvärdena och syremängden efter katalysatorn och motorelektroniken reglerar då bränsle/luftförhållandena vid varje tändcykel under den tid motorn arbetar.
Nu har vi även en annan aspekt på just lambda1. En motor som arbetar med ett högre atmosfärstryck än 1 bars övertryck (turbo och kompressormatade motorer) har ofta ett lägre idealt lambdaförhållande för att kunna uppnå önskad motoreffekt, vilket renderar att en korrekt och önskad avgasrening inte alltid uppnås just under den tid som effektuttaget uppnås.
Dock ökar just avgastemperaturen så till den milda grad i detta scenario så katalysatorn uppnår en högre temperatur och medger dock bättre förbränning ändå.
Fordon med aktivt start/stopp (nyare fordon som skall spara på bränsle) och som stänger av motorn vid alla stopp och rödljus går ju plötsligt in i lambda-2 vilket inte är en fördel för just emissionerna, men sparar bränsle då motorn står still vid exempelvis ett rödljus i en korsning. Förbrukningen totalt minskar, men tyvärr då bilen ånyo sätts i rörelse uppnås inte lambda-1 förrän efter en viss tid igen. Totalt ökar istället mängden skadliga emissioner, även om det endast är under en kort period.
Konklusion:
Det gäller att snabbt få upp motorns driftstemperatur, således även att den katalytiska processen startar så snabbt den bara kan, därav att man har ett förhöjt motorvarvtal initialt under själva kallstartsprocessen på moderna förbränningsmotorer.
När den infinner sig kan varvtalet sänkas till den ideala för just den motorn, varvid den katalytiska processen fortgår.
Talar vi dieselfordon så inverkar just pre-injection och post-injection under motorns tändcykel mest bara ljud och vibrationer, även om den till en viss del även påverkar emissioner, vilket vi kan ta i en separat tråd om önskemål finnes.
Dock som avhandlats tidigare här i tråden så ökar slitaget på motorns ingående delar under uppstartscykeln och bränsleförbrukningen radikalt tyvärr.
Hoppas att detta medför lite klarhet i diskussionen.
Mvh BmwMats