Navigator VI - slump eller begynnande krångel?

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Navigator VI - slump eller begynnande krångel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-19/12:30

Sistlidna januari köpte jag en Navigator VI till Willie. Den har hittills fungerat som tänkt, men igår betedde den sig egendomligt.
Först tappade den bort rutten mitt i resan, men när jag pekade på "Visa kartan", hittade den rutten igen.
Ett par timmar senare slocknade displayen plötsligt, varpå den startade om - och hittade rutten. Men detta upprepades i tät följd fem - sex gånger! Jag hann börja fundera på reklamation/garantiåtgärd - men sedan verkade den jacka i igen och skötte sig berömligt under resten av dagen.

Enligt Murphy's lag händer detta naturligtvis under säsongsslutet, så det blir svårt att utvärdera, om detta var något tillfälligt, eller om apparaten börjar bli dement.
Någon som vet mer?
OBS! Jag är inte intresserad av att diskutera Garmin kontra TomTom etc. Willie är byggd för Navigator V och VI - med tillhörande för- och nackdelar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Navigator VI - slump eller begynnande krångel?

Inläggav kirre777 » 2020-10-19/18:04

Låter som min uppträdde med gammal mjukvara. Är du uppdaterad?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Navigator VI - slump eller begynnande krångel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-19/18:33

Det borde jag vara! Varje gång jag kopplar navigatorn till Macen, kommer ett meddelande, att uppdateringen är kontrollerad - och vid behov en anmodan att uppdatera. Då kollar jag också kartversion i BaseCamp.

Hur som helst hade jag i hastigheten fått för mig, att garantin är ettårig, men den gäller i två. Alltså har jag gott om tid att kolla, hur navigatorn beter sig nästa säsong. I Sverige behöver jag ytterligt sällan en navigator, och under utlandsresor (när det nu kan bli aktuellt) har alla i sällskapet var sin. Det skall rimligen mycket till, innan alla navigatorer havererar samtidigt!

EDIT 21.05: Jag kopplade in navigatorn i Macen igen. De tar som regel några minuter på sig att skaka hand, men så snart det skett, kommer meddelandet genast upp på datorskärmen: "Söker efter uppdateringar" följt av "Du är uppdaterad" och information om att det skedde "alldeles nyss". Den informationen avser navigatorn.
Det kan väl inte finnas ytterligare någon "manuell" uppdateringsfunktion, som man dessutom måste använda?

Praktisk erfarenhet har lärt mig, att Garmin av någon för mig obegriplig anledning INTE med automatik talar om, att kartuppdateringar till BaseCamp finns! Det måste man - av något skäl, som förmodligen enbart deras programmerare begriper - kolla själv!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst