Renovering bromsok

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Renovering bromsok

Inläggav Rogge » 2020-12-13/06:37

Skall bytta tätningen inne i bromsoket bak på min 800 GS, det är en markering på kanten av den nya gummitätningen. Kan det vara så att den nya tätningen inte är helt kvadratisk i sin genomskärning för att bromscylindern skall dras tillbaka mkt lite och inte ligga an mot bromsskivan. Isåfall hur skall den då sitta eller vändas rätt i sitt spår i oket.....någon som vet....???
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Renovering bromsok

Inläggav Håkan » 2020-12-13/07:07

Utan att veta något speciellt om dina bromsok, så är gängse praxis att vända märkningar utåt vid montering av mekaniska komponenter.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering bromsok

Inläggav Rogge » 2020-12-13/10:25

OK tack Håkan men det är ditstämplat 2st olika kvadrater intill varandra på utsidan av gummitätningen, gissar att den måste vändas rätt för att dra tillbaka cylindern något. Har sökt info på nätet utan framgång.....
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Renovering bromsok

Inläggav BmwMats » 2020-12-13/11:44

Rogge skrev:OK tack Håkan men det är ditstämplat 2st olika kvadrater intill varandra på utsidan av gummitätningen, gissar att den måste vändas rätt för att dra tillbaka cylindern något. Har sökt info på nätet utan framgång.....


Nu är jag osäker på hur du menar med att "dra tillbaka cylindern något" ?
Har du någon bild på bromsoket och kan visa med en pil vad du menar ?

Vilken gummitätning ?
Det sitter flera sorters gummitätningar i ett bromsok. Är det månne det yttre dammskyddet du menar mellan kolv och ok, eller tätningen mellan oket och kolven som sitter i ett utfräst spår inuti bromsokscylindern ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering bromsok

Inläggav BmwMats » 2020-12-13/12:51

Sitter med en verkstadshandbok för bland annat F800GS framför mig nu.
Är det enkolvsoket du har på din hoj ?
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering bromsok

Inläggav Rogge » 2020-12-13/16:35

Det är ett enkelkolvsok och det är 2st tätningar, en yttre dammtätning och en inre som tätar mellan kolv ock ok.
Det är den inre tätningen som var märkt. När jag tog bort den gamla tätningen var det även kvar svag märkning i spåret inne i oket, monterade troligen rätt. Bromsen ligger fortfarande lite på men det blev lite bättre, har även bytt till ny huvudbromscylinder vid pedalen samt kört igenom helt ny bromsvätska även genom ABS med datorn.
Knepigt detta med bromsar, återstår att byta även gummislangen.....det är väl det sista som är kvar....phuuu.
Rogge
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2016-10-16/20:14

Re: Renovering bromsok

Inläggav BmwMats » 2020-12-13/16:46

Okey...

Ser inget om någon märkning mot själva cylinderväggen i oket, kan inte se något på bilder eller när jag skummar igenom texten att det skulle vara någon märkning.
Det yttre dammskyddet ser ju inte ut som något "traditionellt" dammskydd, men det gör väl sin funktion får vi hoppas.

Låter ju långsökt att bromsslangen till en sån ny cykel skulle ha blivit defekt redan, men det är väl det enda att testa att ta loss den och provtrycka BÅDA vägarna.

Gör det som ett första steg, så får vi hoppas att det hjälper.

Lycka till !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6108
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst