Sida 1 av 1

Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-03/10:57
av Patrickgbg
God förmiddag och god fortsättning på det nya året.

Jag har två frågor gällande luftfilter och tändstift.
Har det någon större betydelse i användningsområdet ifall jag köper original luftfilter och original tändstift (som kostar mindre) till min bmw f700gs 2013, än om jag köper de dyrare alternativen? Tänkte byta olja och det nu innan första vårsolen kommer.

Väldigt tacksam för svar och ha en fortsatt fin dag.

Mvh Patrick

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-03/12:12
av BrooklynS
Enkelt svar: Nej, det gör det inte.

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/09:17
av Patrickgbg
Ok, tackar så mycket för hjälpen.

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/11:37
av Roger Gross
Hej Patrick,
Frågan om originaldelar eller andra alternativ finns alltid.
Med originaldelar VET man att man får grejer som passar ihop så som konstruktören tänkt sig. En piratdel som passar på plats kanske inte har den optimala funktionen vad gäller t ex oljeflöde, oljetryck och luftflöde eller filtreregenskap. Betr oljor är problemet mindre eftersom det finns vedertagen standard och klassificering.
Att BMW MOTORRAD rekommenderar NGK tändstift och inte t ex BOSCH eller BRISK finns helt klara tekniska förklaringar. Jag väljer aldrig piratdelar när det gäller oljefilter och luftfilter - för liten prisskillnad för att ta risken.
Men - var och en gör givetvis med den egna hojen som man vill. :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/12:58
av BrooklynS
Roger Gross skrev:Hej Patrick,
Frågan om originaldelar eller andra alternativ finns alltid.
Med originaldelar VET man att man får grejer som passar ihop så som konstruktören tänkt sig. En piratdel som passar på plats kanske inte har den optimala funktionen vad gäller t ex oljeflöde, oljetryck och luftflöde eller filtreregenskap. Betr oljor är problemet mindre eftersom det finns vedertagen standard och klassificering.
Att BMW MOTORRAD rekommenderar NGK tändstift och inte t ex BOSCH eller BRISK finns helt klara tekniska förklaringar. Jag väljer aldrig piratdelar när det gäller oljefilter och luftfilter - för liten prisskillnad för att ta risken.
Men - var och en gör givetvis med den egna hojen som man vill. :o
Vänliga hälsningar,
Roger Gross


Jag brukar hålla med för det mesta, men det finns nog inga som helst tekniska förklaringar eftersom BMW hips vips kan bestämma sig för att rekommendera BOSCH eller Brisk eller något annat beroende på vilken deal de kan göra med underleverantören... BMW rekommenderade tex BOSCH tändstift (NGK i andra hand) till min R1100RS, vilket hojen gick formligen skit med. Och runt hela världen läste man vilka problem BMW hade med surging och ryckig gång med dessa motorer utan att komma tillrätta med dem. Byte till Brisk tändstift blev som skillnad mellan dag och natt. Perfekt, jämn och turbinlik gång. Jag bytte mellan dem för att se om bara andra tändstift kunde göra sådan skillnad. Det kunde de.
Likaså om det är Mahle eller BMW filter avsedda för samma hoj. Ofta är det ju Mahle som levererar filtren till BMW. Exakt samma spec alltså. Bromsbelägg BREMBO osv osv.
BMW rekommenderar visst märke av olja. Sedan byter de leverantör... tekniska orsaker? Knappast.

Men däremot skall man absolut passa sig för att köpa ebayskräp tillverkat i Kina. Och jag skriver under på budskapet att man skall använda bra serviceprylar, BMW-s är bra och man skall inte ha något sämre. Men om det finns ännu bättre kan man använda dem. :)

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/14:52
av Roger Gross
Hej Stefan,
Delar dina erfarenheter betr BRISK stift och magerryckproblemen. Men har också diskuterat med BMW VARFÖR de inte rekommenderade BRISK stift. Vad gäller nutida maskiner och tändstift så är det INTE en kommersiell utan en teknisk fråga. (Klart det svider för tyskarna att inte kunna rekommendera tyska BOSCH...) Riktigt att MAHLE är en av leverantörerna av oljefilter - därmed inte sagt att alla deras filter är rätt för en BMW. Övertrycksventilens öppningstryck och genomströmningsvolymen/tidsenhet är specifik för varje motortyp. Men vad gäller just MAHLE kan man hitta tvillingen till det BMW kallar original. K&N, HIFLO mm vill jag inte ens nämna i sammanhanget...
Bromsbelägg finns BREMBO som leverantör och de har en mängd olika belägg. De har också belägg som bromsar ännu bättre än de som BMW kallar original, men de ännu effektivare beläggen sliter hårdare på skivorna. Man har alltså valt en kompromiss.
Oljor är en kommersiell fråga.
Om vi sedan avslutningsvis tar upp BMW:s frikostiga good-will - hantering så förutsätter den att originaldelar används. Med piratdelar är det kalla handen. :o
Mvh,
Roger G
PS Jodå, tekniska argument finns i några frågor. Man ska ha klart för sig att tyskarna testar på tyskt vis dvs mycket grundligt och väldokumenterat. Att det ibland slipper igenom en groda beror i regel inte på att teknikerna missat. Det finns en inköpsavdelning med ögat på öret, en marknadsavdelning som vill ha ut nyheterna samt underleverantörer som ibland kör i diket...

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/15:42
av BrooklynS
Absolut!

Det gäller som alltid att kunna sålla litegrann bara. :)

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-08/15:54
av Roger Gross
Håller med helt. Ditt ursprungliga inlägg var mera kategoriskt... :mrgreen:
//Roger G

Re: Skillnad på olika sorter

InläggPostat: 2022-01-09/21:35
av Patrickgbg
Tackar så mycket för att ni tog er tid för att svara.
Ha en fortsatt trevlig kväll.

Mvh Patrick