Under vintern fick jag för mig att stödladda mitt lithium batteri (original R1250GSA 2020) med införskaffad Bmw original laddare som har lithiumläge (min Ctek 5.0 klarar inte lithium). Efter ”laddning” var hojen HELT död och batterispänning uppmätt till 6.0 volt. Innan laddn kunde jag vrida om tändning och allt såg normalt ut.
Hojen står i kallgarage och under laddning var det ca 3-4 C (-13-14 C ute…) och jag missade att man ska vara försiktigt med att ladda lithium batterier när det är för kallt.. Batterier tog ingen laddning efter det (laddaren hittade inget batteri)
Hade hojen inne på service hos Motorrad nu i Feb och bytte då till AGM batteri istället.
Råkade se ett tips om att man kan tjuvstarta laddning av lithium batterier med för låg spänning genom att parallell koppla med ett annat 12 volt batteri vilket jag nu provat.
Innan test var spänningen i batteriet mycket låga 4.0 volt och med ett extra AGM (hade ett stående i garaget efter ett solpanels projekt) så hoppar Bmw laddaren igång!?!?
Efter 15 min laddning var spänningen 9.0 volt och jag kunde koppla bort AGM batteriet och laddningen fortgick utan ”stöd”. Efter 35 minuter var spänningen 12,63 volt och efter ytterligare 30 min 13.05 volt och där avslutade jag laddningen (för nu..)
Nu till frågan, finns det ngt sätt att testa hur bra batteriet mår och hur skadligt är det för batteriet att ha blivit av djupurladdat till mycket låga 4 volt?
Ngn som har ngra idéer? Jag känner ju inte att jag kan lite på detta batteriet utan att kunna funktions testa det.