Handledare MC

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Handledare MC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-22/14:40

Behöver handledaren liksom "studenten" ha en synlig övningskörningsskylt på om handledaren följer med egen mc?
Jag tycker Transportstyrelsens regler är något luddiga därav frågan.

För övrigt är nästan allt gällande handledare svårfunnet enligt mig då Transportstyrelsen först och främst utgår från att det gäller en bil.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Handledare MC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-22/16:02

Såvitt jag vet är svaret nej. Jag har varit handledare åt fyra adepter under de senaste femton åren. Den senaste tog A-kort 2022. I de handlingar jag sett, har jag aldrig noterat något krav på, att handledare på egen hoj skall vara "utmärkt" - men jag kan ha läst slarvigt.

Inför första handledarskapet noterade jag detsamma som du: Dokumenten verkade avfattade för bil, inte mc. Så jag ringde Polisen och frågade, vad som gällde för mc. Exempel: Måste handledaren köra bakom adepten? (Man kan ju köra framför och visa spårval etc.) Svaret var, att handledaren skall ha uppsikt över adepten - och det kan man ha även i backspeglarna.

I övrigt kan man vända knapphändigheten till en fördel: Om instruktionerna inte är avfattade för mc, har handledaren rimligen frihet under ansvar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Handledare MC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-22/17:44

Tack för infon Bror!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Handledare MC

Inläggav BmwMats » 2023-04-22/17:50

Har / är handledare för MC och andra fordon, har endast skylten "ÖVNINGSKÖRNING" på elevens rygg.
/BmwMats

(se nu till att grabben det gäller skaffar en rapp liten hoj, typ G310 ) :D
Förresten, risken är kanske att han kör ifrån dig Måns, så det får nog bli något mer effektsvagt som han får välja... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Handledare MC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-22/18:10

Tillägg: Handledaren kan åka på samma hoj som adepten - vilket jag aldrig gjort, men då skall handledaren rimligen ha ÖVNINGSKÖR på ryggen - eller på separat hoj.
Däremot får handledaren inte åka bil - eller fick i alla fall inte, när jag tittade efter senast, vilket var några år sedan. Eftersom det otillåtna alternativet inte föresvävar mig, har jag inte kollat vidare.
Men det visste du nog sedan tidigare, Måns.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Handledare MC

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-04-23/11:00

Jo, det kände jag till Bror.
Det ska tydligen finnas låg/högfartsbanor utritade på p-platsen vi ska besöka så fort jag får tillståndet.
Aningen tveksam till det, men finns dessa så kommer även jag att passa på.
Det är ju roligt när det svänger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3757
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Handledare MC

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-04-23/12:24

Högfartsbana på parkering! Låter spännande. Bra service till körkortsaspiranter.
Något liknande känner jag inte till i närheten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Frågelådan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron