Triumph Tiger Sport 800

Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.
Kategoriregler
Denna kategori är till för MC-relaterade specifika frågor. Kategorin kommer att modereras hårt så att vi inte får trådar som far iväg långt från ämnet. Skriv här om du vill ha specifika svar på specifika frågor. Skriv inte här med allmänna spörsmål och framförallt inte med funderingar om tyska filosofers sexliv när tråden handlar om Iridiumtändstift. Ni fattar. Punkt.

Triumph Tiger Sport 800

Inläggav Måns Ulveståhl » 2025-01-03/08:32

Jag har varit på jakt efter något alternativ till min R1250RS.
Givetvis är den utlovade R1300RS ett naturligt val efter mina R1200RS och R1250RS.
Om/när den nu kommer.....
Jag har dock tröttnat på att vänta, och önskar även gärna något lättare, svänggladare, och mer kompakt storleksmässigt.
Ett plus också om man kan undvika BMW:s numera dyra serviceschema också.

Tittade snabbt på en Yamaha Tracer 9GT+.
Ingen förälskelse varken vad det gäller utseende eller motor.

Nu kommer dock en alldeles nysläppt joker in i leken: Triumph Tiger Sport 800.
En kraftfullare variant av Sport 660, vilken har rosats av alla kritiker.
1600 mil/12 mån service, 214 kg (våt), 798 cc, 115 PS/84 Nm (mellanregistret har varit fokus).
Allt jag kan önska finns som utrustning så den lär passa både för sport och touring ute i Europa.
En F900XR-konkurrent med en förhoppningsvis betydligt roligare motor.
Nackdelar jag har hittat; kedjedrift, en "fattig" display, och halvtråkiga färgval (grått, blått, svart, gult).
Något jag borde kunna överleva då BMW inte heller direkt erbjudit några kul färger under senaste åren...
(Dit räknar jag hysteriskt huvudvärksframkallande M-strips)

En provkörning hos Desmocenter planeras framåt vårkanten.
Är den vad jag hoppas så kan ett inbyte bli aktuellt.
Det kanske finns någon här som delar intresset för Triumph?

Bild.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Re: Triumph Tiger Sport 800

Inläggav Bror Gårdelöf » 2025-01-03/08:44

Utan att avråda dig: Triumph får ibland kritik, för att bromsarna inte är på topp. De kallas inte dåliga, men de har beskrivits som sämre än en del konkurrenters. Sådant kan vara värt att läsa in sig på.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Måns Ulveståhl » 2025-01-03/08:50

Hej Bror och god fortsättning!
Bromsarna anses alldeles utmärkta på Sport 660, och samma erbjuds Sport 800 utan att någon kritiker har opponerat sig.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Bror Gårdelöf » 2025-01-03/11:32

Då är det väl bara att klippa till. Hoppas du blir (mycket) nöjd.

När jag skriver detta, poppar ett minne upp: För mer än ett decennium sedan åkte en kollega Triumph Daytona. Han gillade den hojen, och den gick veterligen problemfritt. Men han retade sig med tiden allt mer på, att den här och där hade lite smäckiga komponenter - där det inte skulle ha kostat särskilt mycket mer att montera bättre grejor. Till slut bytte han till en BMW S 1000 RR. Därefter hörde jag ingen klagan på smäck.

Men detta är alltså många år sedan. Om dagsläget vet jag inget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf

Inläggav Kenneth Lundgren » 2025-01-03/14:26

Vilket getingbo du ger dig in i 600-1000cc. Det finns väldigt många modeller att välja emellan, men tänker man på servicekostnader så letar man nog grader i helvetet. Läste någonstans att Triumph är lika (svin)dyrt som Ducati BMW. Ducati kommer med sin nya V2 utan desmo nu, vad det gör i servicekostnad tror jag inte beror på konstruktion utan är mer prispolitik, vad kan man pressa av kundkategorin?
Själv är jag mer inne på Guzzi om jag byter ner mig, två cylindrar och kardan trots allt. Jag skulle egentligen haft en Guzzi som ersättare till min Ducati ST3, jag väntade och väntade men det hände inget det året dom fyllde 100. Jag snubblade på en RT och sen i november kom Mandello och den är fortfarande högt uppe på min lista, vem vet.
BMW R1200RT LC
Ducati ST3
Användarvisningsbild
Kenneth Lundgren

Inläggav BmwMats » 2025-01-03/17:50

JAG VISSTE DET...

Måns har äntligen insett fördelarna med en 3-cylindrig snurra !!! :mrgreen:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats

Inläggav Måns Ulveståhl » 2025-01-04/00:17

Kenneth,

Moto Guzzi V100 Mandello är/har varit även på min (...och Brors :D ) önskelista.
Mycket bra kritik från diverse tester, men kan jämföras mer med R1250RS, och där får V100 stryk.
Även Yamahas 1000 cc och Kawasakis 1000 cc RS-konkurrenter går bort för mig.
Jag gillar inte heller den enda färgen som erbjuds V100 S, utrustningslistan är mager, och jag är fortfarande lite skeptisk - rätt eller fel - till Moto Guzzis rykte, och fåtalet befintliga svenska återförsäljare och verkstäder.
Något mindre än 1000-1250 cc, lättare, troligen svänggladare, men med touringambitioner är mer vad jag letar efter.
Det är varför Triumph väckte mitt intresse med sin nya modell.

Gällande servicekostnaderna så är det främst 2000 mil-servicen för boxermotorn som jag har svårt är acceptera.
Visst, jag har råd att betala, men kostnaden börjar kännas oskälig.
Kör man 1000+ mil/säsong så kommer dessutom servicetillfällena i snabb takt.
Service verkar vara mer en intäkt för BMW att kompensera för lägre försäljningsmarginaler.
Triumph ska servas var 1600 mil (eller ett år) så här hoppas jag att servicekostnaden blir lägre utslaget per mil.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Inläggav Måns Ulveståhl » 2025-01-04/00:47

BmwMats skrev:JAG VISSTE DET...

Tja, något annat - och mer visuellt tilltalande - än en gammal boxerdesign kan vara skoj att prova :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl

Återgå till Frågelådan