Diagnos/kodning/program Ista+

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-14/14:02

Hej.
Har förstått att många här använder GS911..... men undrar ifall någon har erfarenhet av BMWs "egna"
program., alltså Ista,d,p, + rheingold och allt vad de heter/hetat.

Jag har till bilarna införskaffat en Ista+ fullversion, har både Icom interfacet samt emulator för att kunna köra
enbart diagnos utan interfacet, Jag har kabeladaptern till Icom interfacet (D)

Hur behöver jag konfigurera Ista+? ska man välja motorrad unde config? eller skall man låta programmet
detektera att det är en hoj och modell osv?
Hoppas någon kör detta så vi kan bolla lite ideer framöver.

Skulle vilja koda om handtagsvärmen så den vid första knapptryckningen går in i läge high, andra knapptryckningen till läge low, tredje off.

Jag hade velet att blinkersen blinkar 4 gånger sedan av.

Hade velat lagt till darkmode i färddatorn, helt nedsläckt förutom helljus om aktiverat.

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-14/19:53

Ok, lite uppföljning efter att ha lekt med detta några timmar.

Ista + som jag använder fungerar "bara " till diagnos, samt lite service aktioner,ex calibrering av ESA, bleding ABS,
live data samt component triggering...bra verkstadsprogram, men lite magert då min hoj bara har fyra moduler combi--ABS--ZKE--DME.

Ista P , har jag också tll lite äldre bilar...där kunde man programera "alla" fyra modulerna, alla eller var för sig.
Retrofits som asc mm.
Direct actions, customeserade inställningar...

Jag saknar dock möjligheten att fixa de options jag skrev i mitt första inlägg, med undantag för blinkersen.
Till lite nyare bilar finns ju ESYS och till de lite äldre inpa.. BMWs egna fabriksverktyg, vad är det motsvarande
på motorcykelsidan? har googlat men får inte den info jag hoppats på.
Är det kanske någon här som är intresserad och kanske jobbar inom BMW organisationen som kan
klargöra detta?
Tack
Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/05:40

God morgon. Verkar vara Esys till mc med, men hur gamla hojar funkar det till? har en 2009:a
Någon som vet hur man kopplar upp sig till hojen isåfall? Genom Icom eller Ethernet kabeln?

Läste ngn tråd från anv "f800" att han eftermonterat ASC, hur gick det med det? Använde du dig av Ista till det?

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav Håkan » 2020-10-15/06:34

Hej Fredrik.
Mycket intressant, det du håller på med. :D
Lär mig gärna mer...
Jag har GS-911 som jag använt i över 10 år, uppdaterade i fjol till senaste utgåvan.
(Fick faktiskt tips om den utrustningen från början av salig Bosse Rindar, som hjälpte mig en hel del).

Gyver, tror jag redan du har kontakt med, han verkar ha en del kunskap i ämnet. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6395
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/11:29

Asc måste ske genom bmw, krävs en kod som ej finns i cykeln för att aktivera funktionen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/12:17

F800:Ja dessa koder funkar säkert, så kallade frisläppningskoder. Jag har inte BMWs Original programvara, den jag har är en "standalone" version som inte kräver anslutning till BMWs servrar. nackdelen med dessa är att jag inte jämt har tillgång till den senaste versionen av programvara för alla BMWs fordon, om jag köper min programvara idag, och bmw släpper en ny imorgon, så betyder det att fordon tillverkade imorgon med den nya programvaran kan jag inte programera. Detta på grund av att integrations nivån (i level) är nyare i fordonet än i min dator.

Men fördelen är att det går att trixa med frisläppningskoderna :D , Nu pratar jag bil(men det verkar vara väldigt likt på bmw mc)
Tex för att uppdatera navi kartor så behöver man en fsc kod som man köper av bmw, eller som i mitt fall genererar jag en själv med ett verktyg som heter fsc generator, eftermontering av andra options kräver en generator( emulator) för detta. För att åtegå till frisläppningskoderna, dessa emulatorer är svåra att finna
ostabila och dyra, men genom ESYS (bmw fabriksprogrameringverktyg) kan man trixa sig förbi detta, det gör man genom att byta vin (donator vin). Man lånar ett vin nummer som har den options man ska retrofitta, sedan gör man samma manöver som om den delen skall bytas ut mot en ny, men istället för att byta ut den på donator vin fordonet så gör du programmeringen på fordonet du skall retrofitta optionen på, sedan ändrar du tillbaka vin,
Innan du gör detta behöver du lägga till optionen i FA list(utrustningslistan, annars kommer det bli error nästa gång du programmerar fordonet.

Men mitt problem är att jag inte får ESYS att ansluta med min hoj, hade jag fått detta att funka hade jag haft en rätt bra ide om hur jag ska göra. Så gärna tips om detta..
Jag misstänker att min hoj är för gammal för ESYS..På Bilsidan kom ESYS när F serierna kom, alltså tidigast 2008-2009, kanske tog det längre på motorcykelsidan??

Om inte ESYS funkar, borde det funka med inpa som är föregångare till esys, dock har jag ingen fullversion av detta program så har inte försökt att ansluta med detta heller....gärna tips kring detta...

F800: Vilka program/verktyg använde/använder du ?
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav peterus » 2020-10-15/13:34

Tänk på att MC inte följer ODB2-standarden utan varje tillverkare kan ha sitt egna protokoll.
Jag använder en budgetlösning med OBDlink LS (blåtand), en specialkabel och MotoScan (betalversionen) för att läsa felkoder och nolla servicelampan.
F800GS
Användarvisningsbild
peterus
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 2013-09-09/12:54

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/17:17

Frisläppningskoder? Jag och en kille i tyskland har spånat i 1 år och det är omöjligt att låsa upp asc utan bmw dator. Han har byggt om sin k1200s att ha k1300s bromssystem.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/20:23

Alla får ursäkta mig om jag skriver något som skulle vara fel, jag utgår från BMW bilar, än så länge är mjukvara och hårdvara helt identiska, har inte hittat något som aviker i de avseendena.

F800: "BMW dator" Idag kör bmw med Ista++, är en sammanslagning av Ista p och Ista d, De använder ett interface som är av typen ICOM NEXT, WIFI baserat, men används med ethernet, k+dcan , när programmering görs.

De kör allt via BMW servrar.

Jag som kör "standalone" kopplar inte upp mig till BMW server, programvaran ligger på min hårddisk, programvaran
är exakt samma som BMWs egen, det BMW kan göra, går att göra på "standalone" versionen också, med två undantag.

1) Teknisk online support ej möjlig
2) Skriva service historik (e servicebok) (rödlista chippade fordon)

BMW s service verkstäder har inte tillgång till ESYS, därför kan de inte koda in vissa begagnade moduler utan bara nya.

ASC....Vad behövs förutom reglaget?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav Kovlingen » 2020-10-15/21:08

Fy fasiken vad jag blir impad :shock:
Nutidens moderna maskiner är inget jag ger mej på :roll:
Jag har tydligen låg IQ . Inget jag redan har listat ut :(
(Troligen fler som redan har listat ut detta redan :oops: )
//Oldies but Goldies .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16161
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-15/21:20

fredde 7 skrev:Alla får ursäkta mig om jag skriver något som skulle vara fel, jag utgår från BMW bilar, än så länge är mjukvara och hårdvara helt identiska, har inte hittat något som aviker i de avseendena.

F800: "BMW dator" Idag kör bmw med Ista++, är en sammanslagning av Ista p och Ista d, De använder ett interface som är av typen ICOM NEXT, WIFI baserat, men används med ethernet, k+dcan , när programmering görs.

De kör allt via BMW servrar.

Jag som kör "standalone" kopplar inte upp mig till BMW server, programvaran ligger på min hårddisk, programvaran
är exakt samma som BMWs egen, det BMW kan göra, går att göra på "standalone" versionen också, med två undantag.

1) Teknisk online support ej möjlig
2) Skriva service historik (e servicebok) (rödlista chippade fordon)

BMW s service verkstäder har inte tillgång till ESYS, därför kan de inte koda in vissa begagnade moduler utan bara nya.

ASC....Vad behövs förutom reglaget?
/Fredrik


Man måste ha en knappsats på styret som är för en modell med asc, samt om du har esa måste det vara med. Sen aktivera asc i alla moduler, men jag tror det är i ecu som den ej finns tillgänglig utan att bmw ordnar det via server från the mothership i tyskland. Det är iaf en av modulerna det ej finns med.
Vi har provat lägga till i byggbeskrivningen med rätt kod utan att det hjälpte.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-15/23:06

f800:Ok...Ni började med att lägga till ASC(utrustningskod) från listan i Ista p under retrofits?
Sedan antar jag att ni lät koda och programmera samtliga moduler? Vad sa rapporten efter? har du sparat rapporten, kan du lägga upp den?
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-16/04:27

fredde 7 skrev:f800:Ok...Ni började med att lägga till ASC(utrustningskod) från listan i Ista p under retrofits?
Sedan antar jag att ni lät koda och programmera samtliga moduler? Vad sa rapporten efter? har du sparat rapporten, kan du lägga upp den?


Ja, vi provade allt. Men inget fungerade, asc är det enda som verkar kräva uppkoppling till bmw moderskepp. Vi har funderingen om det är så att programmet syns i abs modulen men det är där som det kräver en kod/uppdatering från tillverkaren för att gå igång trots att man kan aktivera det. Sen att en av modulerna ej har asc alternativet alls, vilket den borde ha iom CAN systemet.

Inget sparat, är väl snart 1 år sen vi struntade i det hela.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-16/08:03

F800: Jag förstår inte riktigt det du skriver, något skiljer här mot hur jag tänker hur det borde fungera. Menar inte att det du skriver är fel, men jag förstår inte.
Jag ska ta detta till vägs ände :D (försöka i alla fall)

Det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta "mysterium" vore ju att ha tillgång till en hoj där
BMW retrofittat ASC, Det näst bästa en hoj där det sitter på från fabriken.

Köpte du knappsatsen ny? eller från någon skrot?
Var i vårt avlånga land finns du?
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-16/08:15

Kovlingen skrev:Fy fasiken vad jag blir impad :shock:
Nutidens moderna maskiner är inget jag ger mej på :roll:
Jag har tydligen låg IQ . Inget jag redan har listat ut :(
(Troligen fler som redan har listat ut detta redan :oops: )
//Oldies but Goldies .



Tror inte du har lågt IQ tvärtom.
Denna hobby med "retrofitting" mm är för oss som inte har några andra roliga hobbies när hösten kommer :D
Tyvärr är denna hobbies väldigt begränsad på MC sidan, har knappt hittat något på nätet.
På bilsidan finns det ett tiotal riktigt bra sidor att utbyta "lathundar" eller dela köpa programvaror på.

/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-16/11:29

fredde 7 skrev:F800: Jag förstår inte riktigt det du skriver, något skiljer här mot hur jag tänker hur det borde fungera. Menar inte att det du skriver är fel, men jag förstår inte.
Jag ska ta detta till vägs ände :D (försöka i alla fall)

Det snabbaste och enklaste sättet att lösa detta "mysterium" vore ju att ha tillgång till en hoj där
BMW retrofittat ASC, Det näst bästa en hoj där det sitter på från fabriken.

Köpte du knappsatsen ny? eller från någon skrot?
Var i vårt avlånga land finns du?
/Fredrik

Från en skrot, jag huserar i Hagfors, Värmland.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav fredde 7 » 2020-10-24/18:47

"BMW motorad" ska ha 2700kr för knappsatsen, har inte lyckats finna någon på skroten.
Har ioförsig bara kollat med en skrot "bike".

Någon som har tips på bra skrot, eller ännu hellre var man köper nya "BMW delar" till bättre(mycket bättre) priser än vad svenska motorad säljer de för?

Tycker 2700kr för vänster knappsats är ett riktigt ockerpris, med tanke på både upplevd kvalite och kvaliten på riktigt, har förstått att de bytts på goodwill för att de är så galet dåliga.
fredde 7
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Diagnos/kodning/program Ista+

Inläggav F800åkare » 2020-10-24/20:31

Jag köpte min från en bilskrot i norr som hade en k1300s, gav ca 700kr har jag för mig.

Kolla boonstraparts.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 931
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst