Solcellsteknik

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-12/00:19

Har gått och köpt mig ett litet solcellspaket på 160W, en panel samt regulator och monteringsprylar.
Nyfiken som man är så måste man ju testa även denna teknik och se hur det fungerar.

Monterade ihop en ram för att placera solcellspanelen i och monterade upp den för lätt åtkomlighet på taket på friggeboden.

Observera att jag ännu inte monterat säkerhetsbrytaren för solpanelens inkommande ledning, har bara anslutit det provisoriskt på bilden för att se att allt fungerade vid montaget.
Detta skall naturligtvis göras fackmannamässigt under helgen ! ;)

Tanken är att använda två ackumulatorer i denna anläggningen på 2 X 100 Ampere samt en omvandlare från 12V till 220V.

Är det någon mer här på forumet som är intresserad av detta, kanske tipsa och förklara för oss andra som är nya inom detta område ?

/BmwMats
Bilagor
IMG_5699.JPG
IMG_5701.JPG
IMG_5703.JPG
IMG_5708.JPG
IMG_5709.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav Peter Nordlund » 2021-09-12/07:48

Mycket intressant med sol-el men kan inte et jota, hört om så många smarta men alldagliga saker, på husbilar och husvagnar, på små och enklas sommarstugor, båtar osv...

Och så det du talar om det ännu mer vardagliga, brilliant!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2297
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-12/18:06

Idag inköptes två stycken SMF Fritidsbatteri, 12 V, 100 Ah samt en inbyggnadslåda för instrument och manöverbrytare som jag monterade på väggen.

Ackumulatorerna laddades från 12,62 Volt vid inkopplingstillvället, nu efter 2,5 timmar är spänningen uppe på 12,73 Volt och enligt panelen är dom nu halvladdade (om man nu kan lita på denna mätaren som följde med solpanelen).

Har monterat en voltmätare på solpanelens utgång in till regulatorn, samt en voltmätare på batteriutgången ut från regulatorn till batterierna.

Solpanelen skickar upp mot 21,8 volt om solen lyser, men regulatorn tar och matar på batterierna genom PWM (Pulse Width Modulation) och det innebär att regulatorn skickar ut laddströmmen i pulser till batterierna.
Därför kan jag se på den vänstra voltmätaren att den slår mellan 21,8 volt ner till 13,9 volt.
Jag får då en indikering att den laddar och att det finns tillräckligt med överskott för att ladda, även om spänningen hoppar rätt mycket.

Den andra voltmätaren visar aktuell spänning på batterierna som är parallellkopplade.

Nederst på väggen finns en omvandlare från 12V likspänning till 220V växelspänning medelst ett vanligt vägguttag för att kunna driva allehanda 220V-utrustning såsom borrmaskiner, slipmaskiner m.m.
Omvandlaren är på 600W kontinuerligt, det dubbla under en kort stund vid start av maskiner m.m.

Nu väntar vi bara på solen och fint väder, fick igång anläggningen rätt sent under eftermiddagen och det är grått och molnigt, men panelen laddar på bra ändå verkar det som.

Nu håller jag på att montera upp belysning som går på 12V (ledlampor) för att kunna få "gratis" arbetsljus i arbetsboden.

Fantastiskt roligt och intressant detta, även om man knappast tjänar in en sådan här liten anläggning rent ekonomiskt. Det tar nog många år innan det lönar sig om man skall vara ärlig, men å andra sidan så har jag alltid tillgång till 12V samt 220V även om man får strömavbrott i det vanliga elnätet.

/BmwMats
Bilagor
IMG_5713.JPG
IMG_5716.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-22/18:57

Idag har även garaget fått försörjning av solcellsanläggningen, dock i mindre skala än så länge.
Har grävt ner matarledning (220V) i marken in i garaget där kablar är dragna i plastslangar.
Valde 2,5 kvadrat enfas med skyddsjord från friggeboden där solceller, accumulatorer samt inverter för 220V sitter monterat.

Monterat kopplingsdosor och vägguttag, nu återstår att dra nya elledningar för belysning och fler vägguttag som kopplas in till solcellsanläggningen.
Har testkört med gott resultat både stationär dator, skärmar, nätverk, bänkbelysning samt laddning av batterier till borrmaskin m.m. och det fungerar utmärkt.
Dock vill inte min lilla inverter på 600 watt dra igång bänkslipmaskin samt bänkborrmaskin, så antingen får det bli en större inverter eller så nöjer jag mig med dessa förbrukare som jag nämnde här ovan i fortsättningen.

Himla kul att kunna "slösa" på el och det gör inget nu längre.

Har även monterat upp 12V arbetsbelysning i friggeboden som också går på solcellsanläggningen.

Vad blir nästa steg... ;)
Bilagor
IMG_5729.JPG
IMG_5719.JPG
IMG_5720.JPG
IMG_5725.JPG
IMG_5726.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-24/12:56

Är det ingen mer här som har eller är på väg att skaffa en egen anläggning, antingen en mindre (mycket liten som min), eller en större solcellsanläggning ?

Inget intresse, eller ligger det månne någon här i vassen och avvaktar ? :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav F800åkare » 2021-09-24/16:10

Jag följer och finner det intressant, särskilt lite grann ur beredskapssynpunkt, en anläggning med 12v och en 6-8 batterier för att kunna driva belysning. Känns ju inte som att elnätet blir säkrare ju mer tiden går med dagens politiker.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Solcellsteknik

Inläggav fredde 7 » 2021-09-24/19:08

Har kikat lite för något år sedan, men kom då fram till att det är alldeles för lång payoff.
För att nå en acceptabel kalkyl skulle man behöva konsumera all el man producerar.

Men som du gjort Mats eller F800 har funderingar på är ju en god tanke i dessa tider.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Solcellsteknik

Inläggav Kovlingen » 2021-09-24/19:44

Glöm inte ordet "Lobbyism" . Det finns de som vill dra hem storkovan på allt .

Värma huset med olja är billigt .
Nästa steg . Priset ökar på olja .

Nästa steg var direktverkande el .
Sedan ökade priset på el .

Det blev en prishöjning på el och
då blev det gigantiska byggen av fjärrvärme .

Där det inte funkar med detta kommer luftvärmepumpar .
El och avlopp blir påtvingad kostnad för de som har en LITEN sommarstuga . 100 papp eller så
beroende på att en kommunalpolitiker har en sommarstuga i området . Ja hugeda mej !

Lobbyister och konsulter har inte mitt hurra ! !
Är jag för kritisk eller ? ? ?

Ni som säljer ström till nätet eller tror att det blir en inkomst på lång sikt !
Den "någon" listar snart ut denna sk. "skatteflykt" .

Vedeldare i Norrland inkl. elavbrott .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-24/22:49

Därför säljer jag inte min el, den är dessutom alldeles för liten gällande produktionen :)
Bättre att förbruka den själv, så behöver man inte bekymra sig för elavbrott och liknande.

Men som sagt, det är en ytterst liten produktion som jag lyckas med, det räcker till för datoranvändning under dygnet samt bänkbelysning för garage och i arbetsstugan, samt för laddning av borrmaskiner och andra tillbehör.

I dagsläget med den invertern för 220V som jag har så kan jag belasta nätkopplade maskiner och utrustning med 600W kontinuerligt i fyra timmar utan sol, men under dagtid laddar den ju på med mer energi och då räcker strömmen längre.

För all den LED-belysning som jag använder mig utav (som drar mindre ström), så kan jag låta allt lysa dygnet runt.
Senast redigerad av BmwMats 2021-09-25/07:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-24/22:53

Kan väl säga att det är ett intressant litet projekt, men som redan påtalats så är det lång "pay-off" på ett sådant system, även om det är litet.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav Assar » 2021-09-25/08:26

Jag skulle väldigt gärna skaffa solceller på taket på det hus jag håller på att bygga, men batterier för lagring. Sen en laddhybrid, eftersom jag huvudsakligen kör kortare sträckor ofta.
Men kostnaden! Om det var billigare skulle jag kunna minska mina klimatavtryck väsentligt.
Trots att MP suttit i regeringsställning i 7 år så är det fortfarande huvudsakligen de som har pengar som har råd att skaffa bra klimatlösningar på det personliga planet.

(jag vill inte ha nån politisk diskussion, utan konstaterar bara att det inte är lätt att vara klimatvänlig)
R1200RS 2018
Användarvisningsbild
Assar
 
Inlägg: 354
Blev medlem: 2014-11-05/19:27
Ort: Sjörup, Skåne

Re: Solcellsteknik

Inläggav F800åkare » 2021-09-25/21:36

En hybridbil är ju från 350,000kr. Solceller på taket från 200,000kr. Alldeles för dyrt.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Solcellsteknik

Inläggav Vertice » 2021-09-26/09:33

Går själv och funderar på två projekt med solceller.
1. Hyrt ett större kallgarage för förvaring av fler MC :-)
Nu finns det inget el i byggnaden men har tillgång till södersidan. Brukar bara ladda upp MC batterierna innan norrländska kylan tar vid och sedan återkomma till våren för att starta upp. Vore smidigt om man nu kunde ladda upp batterierna och om något problem även ladda upp innan säsongsstarten.
Har mest grunnat på typ C-tek laddare från 12V batteri, finns kanske nått sånt? Omformare 12 till 220 och sedan till 12V känns fel väg att gå.

2. Villan förbrukar 20 000kWh el med bergvärme. Kan man komma off-grid på något sätt? Tänker att el kommer bli dyrare och avbrott/bortkoppling kommer ske på nätet, kommer ta många år bygga ut elnätet i Sverige.
R1250GS -23, F750GS -22, KTM 1290 SAS -21,
R1200GS -11, K1200GT -06, G310R
Vertice
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2014-07-31/21:30
Ort: Umeå

Re: Solcellsteknik

Inläggav fredde 7 » 2021-09-26/09:59

vertice: När din värmepump värmer huset lyser inte solen, Så då måste du lagra elen, har du inte möjlighet att
tillverka vätgas av elen så återstår det bara batterier.
Där faller hela konceptet, batterier är dyra och miljövidriga.

Om du däremot hade bott i ett varmt klimat, och hade använt värmepumpen som kylaggregat för att kyla din villa med, så hade det varit en alldeles utmärkt ide av den anledningen att du förbrukar elen som mest när du producerar som mest, inget behov av lagring...
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Solcellsteknik

Inläggav GSven » 2021-09-26/10:31

Vertice skrev:Går själv och funderar på två projekt med solceller.
1. Hyrt ett större kallgarage för förvaring av fler MC :-)
Nu finns det inget el i byggnaden men har tillgång till södersidan. Brukar bara ladda upp MC batterierna innan norrländska kylan tar vid och sedan återkomma till våren för att starta upp. Vore smidigt om man nu kunde ladda upp batterierna och om något problem även ladda upp innan säsongsstarten.
Har mest grunnat på typ C-tek laddare från 12V batteri, finns kanske nått sånt? Omformare 12 till 220 och sedan till 12V känns fel väg att gå.


Om det är kostnadseffektivt vet jag inte, men smidigt i alla fall. Då kan batterierna sitta kvar i motorcyklarna, kalla, fulladdade batterier har låg självurladdning.
CTEKs nya laddare med inbyggt batteri, CS FREE, och köp till deras solpanel. Komplett med inbyggd regulator, laddar även litiumbatterier.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare-12v-24v/cs-free
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-26/15:05

GSven skrev:CTEKs nya laddare med inbyggt batteri, CS FREE, och köp till deras solpanel. Komplett med inbyggd regulator, laddar även litiumbatterier.


Intressant... :)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-26/15:18

fredde 7 skrev:vertice: När din värmepump värmer huset lyser inte solen, Så då måste du lagra elen, har du inte möjlighet att
tillverka vätgas av elen så återstår det bara batterier....


Med ett litet "off-grid"-system med ett antal accumulatorer som laddas under dygnets ljusa timmar, ja det går bra även vintertid då det är kyligt och kallt, för då ökar nämligen verkningsgraden på solcellerna.
Dock kanske accumulatorerna (om dom sitter kallt) tar emot laddningen något sämre, men sitter dom inomhus så spelar det ju ingen roll.

Om nu man tänker att dom fylls på under dagtid, då många arbetar och är borta från hemmet, så finns det ju gott om ström att tillgå när man kommer hem under dygnets mörka timmar, skulle man vara hemma under dygnets ljusa timmar så har man ju extrakraft att tillgå för sina elektriska apparater även denna tid.

Att driva tunga effektkrävande saker såsom spis, värme m.m. lönar det sig nog inte, då invertrarna för 220CV/380V är hiskeligt dyra att införskaffa.
Dessutom töms accumulatorerna mycket fort och man måste då ha ett helt batteri :D med accumulatorer.

Men för att driva småsaker såsom LED-belysning i hemmet eller garaget så passar ett litet paket med en eller några få solcellselement och ett par 12V's batterier av modell "Fritidsbatteri" samt en liten inverter för 220V.

Har nu haft igång min lilla en-panelsanläggning i två veckor, fungerar otroligt bra och ger mig den kraft för belysning i garaget samt för dator + datorskärm samt en liten stereoförstärkare för musik.
Dessutom har jag vägguttag för tillfällig användning av borrmaskin m.m. (dock drar det mycket ström då).

Kraften räcker alltså till ljusa dagar för användning av denna 160 watts panel, gråa regniga dagar känns det dock som jag skulle behöva en panel till för att tillgodose detta behov som jag har idag.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-28/17:03

Idag blev det en solcellspanel ytterligare monterat på min testrigg på lillstugan.
160W + 160W = 320W under soliga fina dagar.

Denna tiden på året ger ju inte lika mycket, dessutom har panelerna inte heller optimal vinkel mot solen hela tiden.

Skall ta och mäta upp hur många watt dessa ger under et dygn i snitt frampå, nu har jag ingen ork kvar efter att ha sågat, borrat, skruvat, lyft upp testriggen på stugtaket och skruvat fast hela mackapären.

Skall dessutom målas och så, men det tar vi i morgon om det är uppehåll.

Conclusion - Dubbel effekt teoretiskt, då dessa tvenne paneler äro paralellkopplade, vi får se vad det ger i praktiken.

/Mats
Bilagor
IMG_5732.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-29/10:57

Uppgraderade systemet med en ny solcellsregulator med MPPT-teknik. (Maximum Power Point Tracking)
Den skall tydligen vara drygt 30% mer effektiv gentemot den äldre generationen med PWM-teknik.
(Pulse Width Modulation)

Mulen och gråkall dag idag, tog några bilder direkt efter installationen och den laddar på batteribanken med ca 4,7 Ampere denna mulna dag.
Bilagor
IMG_5733.JPG
IMG_5738.JPG
IMG_5739.JPG
IMG_5745.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-09-30/07:22

Som mest (som jag såg) laddade den på 13,7 Ampere intermittent till batteribanken igår, även om det var lite dåligt väder och molnigt.
Ser ut att kunna producera bra med kraft då dessa två paralellkopplade paneler ger betydligt bättre effekt än med enbart en panel.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-10-02/15:18

Ny dag - Nya test :D

Kopierade av från ett annat inlägg jag nyss skrev på ett annat media, är lite för lat för att översätta, men jag misstänker att Ni är så pass slängda på engelska (speciellt med tanke på min skolengelska) så ni förstår vad som menas.

Bifogar bilder (nytagna för några minuter sedan).

Om någon mot förmodan inte kan tyda min text, säg till så skall jag försöka översätta...

Solar system testing - Day 275 of 365
Today I have try connect this panels in series, in a try to get higher voltages into the charge controller.
Then the MPPT unit will convert it to the 12V system, regardless the input voltage from the solar array (okey maximum of 100 Volts).
The weather is terrible just now, grey sky and raining this afternoon.
It will be interresting to see how it will work when the sky is blue and higher radiation from our sun.
Before this I have had the both panels in paralell, and input voltages between 12 to 21 Volts depending on the weather conditions.
Now it is in paralell and just for the moment the panels produce 40,1 V without any kind of load.
With the load detected (the controller in use) the voltages is around 17-19 volts and around 0,5-1,1 Ampere.
Interresting to see, considering the circumstances of the bad weather today. (look at the pictures).

- The old wet and tired biker -
Bilagor
IMG_5754.JPG
IMG_5758.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-10-08/12:00

Nu laddar det på bra, även om det inte är direkt solsken ute.
Bilagor
IMG_5833.JPG
IMG_5837.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Solcellsteknik

Inläggav BmwMats » 2021-10-19/00:24

Uppdaterade anläggningen med ytterligare två accumulatorer på vardera 120Ah, dvs totalt 440 Ah med dom "gamla" accumulatorerna inräknade.

(2 st på 100 Ah samt 2 st på 120 Ah)

Inverter från 12V till 220V och 2kW (2000W) ren sinusvåg.

På bilderna är även en batteriladdare inkopplad för att ladda upp batteribanken och balansera den spänningsmässigt innan drifttagande.
Samtliga accumulatorer är paralellkopplade till ett 12V- system.

Nu finns det kraft för större effektuttag mha invertern.
Bilagor
IMG_5851.JPG
IMG_5852.JPG
IMG_5855.JPG
IMG_5857.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst