Förebyggande underhåll...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Förebyggande underhåll...

Inläggav Roger Gross » 2021-10-29/18:38

Vissa BMW-hojar har Telelever eller Duolever som alternativ till konventionell teleskopgaffel. I båda de förstnämnda konstruktionerna förekommer en inkapslad kulled. Kulleden är smord med fett vid tillverkningen och fettet hålls på plats av en gummimanschett. Allt väl så långt, men gummimanschetten angrips av såväl UV-strålning som hojägarens tvättiver. Ett effektivt sätt att i förtid göra slut på nämnda manschett är att använda aggressiva tvättmedel såsom såpa, avfettningsmedel, fälgrengöring mm.
När gummit spricker kommer vatten in i kulleden och då blir det dyrt...
En bra och kostnadssparande åtgärd är att då och då smörja in gummimanschettens utsida. BMW säljer ett särskilt gummiskyddsmedel men silikonspray eller det medel man smörjer bilens dörrtätlister med går alldeles utmärkt.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Förebyggande underhåll...

Inläggav BmwMats » 2021-11-01/16:15

Tacksamt med sådana här tips Roger !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Förebyggande underhåll...

Inläggav F800åkare » 2021-11-01/19:51

Jag brukar detta för gummiunderhåll.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000030629

Tvättade rent insugsgummina med det i vintras. Blev som nya efter lite massage, smutsen släpper fint av det.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Förebyggande underhåll...

Inläggav fredde 7 » 2021-11-01/21:13

fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Förebyggande underhåll...

Inläggav Roger Gross » 2021-11-02/09:30

G A LINDBERGS infosida enligt fredde 7:s inlägg är läsvärd.
Många använder KOPPARFETT i tid och otid trots att ALUMINIUMFETT i många fall är det bättre alternativet. Jag tänker då på risken för galvanisk korrosion och var koppar och aluminium finns i det Periodiska Systemet.
Precis som framgår av nämnda infosida är ett metallfritt fett att föredra - ger inga galvaniska problem. Säljs bl a på BILTEMA och heter KERAMISKT FETT.
Ett annat tips när det gäller elkontakter på bil och mc. De lever ett tufft liv i vatten och fukt med korrosion och kontaktproblem som följd. Innan jag trycker ihop ett kontaktstycke fyller jag det helt mad syrafri vaselin som finns på t ex Biltema. När kontaktstycket trycks ihop pressas överskottet av vaselin ut och kan lätt torkas bort. Finessen är att det nu inte finns plats för vare sig vatten eller fuktig luft i kontaktstycket - allt "ledigt" utrymme är fyllt med vaselin. Fungerar perfekt enligt mina erfarenheter.
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst