Försprångets betydelse

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Försprångets betydelse

Inläggav Allan Ericsson » 2022-08-14/19:58

Nu har jag en fundering, som någon kanske kan hjälpa mig med:
Hur påverkar vägens sidolutning (bombering) cykelns förmåga att gå rakt fram? Är det så att med stort försprång så följer cykeln med åt det håll vägen lutar?
Bakgrundsinformation: Jag har varit ute och åket med med KTM 690 tillsammans med ett gäng GS:ar. När den hårda grusvägen var sönderkörd av bilar om paddlat fram på vägen under tjällossningen så att det var spårigt lite kort och tvärs, så hade jag problem att hänga på när GS:arna bara gled fram över den spåriga vägbanan. GS:arna har ett försprång på 101 mm och min KTM ligger på117+ mm. => Är det någon mening med att höja KTM:ens "Race sag"?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Gerhard Petersson » 2022-08-15/10:01

Det normala är väl att höja fram eller sänka bak för att få en lugnare cykel och tvärt om får att få cykeln att styra snabbare.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Allan Ericsson » 2022-08-15/16:16

På plan väg så blir det nog så som du säger. Men hur blir det om vägen börjar låta åt sidan, ömsom åt höger och ömsom åt vänster. Behåller cykeln sin "rakfram-kurs" eller ...... utlöser det långa försprånget en orolig gång?

Jag tror att jag har svaret: NEJ
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-08-16/23:51

Jag kör ofta med farthållare och utan att hålla i styret med min S1000R-15.

Om vägen lutar så svänger hojen åt det håll den lutar men inte mycket, eller i alla fall inte mer än att jag kan luta mot och hålla spåret. S1000R är inte vad man skulle beskriva som en "stabil" hoj, den är ganska lättsvängd och har för säkerhets skull en fabriksmonterad styrdämpare.

Det skall dock till en ganska ordentlig lutning om jag ens skall märka saken, en vanlig "bombering" av vägen märks inte.

Jag har givetvis inte provat på hur det fungerar att köra utan att hålla i styret på rena skogsvägar men på vanlig grusväg är det inga problem.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Allan Ericsson » 2022-08-17/20:16

Bra att du Fredric kommer med inlägg.
Din cykel har ett kort försprång, enligt BMWs specifikationen för årsmodell 2023 är den bara 96,5 mm (caster 3.8") och din cykel känner av den normala bomberingen. Vad händer om du sänker race rag med 10 mm. Då borde försprånget öka med sådär en 5 mm. Blir den så mer känslig för bomberingen? Hur tror du att det skulle gå om vägen lutade mer, säg 10-20 grader.
Jag vill med mina funderingar komma fram till en förklaring till varför min cykel (KTM nr 2), som har modifierad (sänkt) fjädring upplevs som instabil vid körning på vägbana som har en massa tillplattade hjulspår som går lite hit och dit. Det kan förvisso vara så att min körskicklighet avtagit med åren men jag söker en annan förklaring.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Hova » 2022-08-18/13:27

Har väldigt svårt att tro att längre försprång skulle bidra till orolig gång. Generellt gäller ju det omvända. Jag började min mc-karriär i en avlägsen forntid på en chopper med förlängd framgaffel och dessutom rejkat styrhuvud. Ett försprång på drygt 50-60 cm. Hojen gick fantastiskt stabilt. Men på grusväg var den livsfarlig - det var en delikat uppgift att få den att svänga överhuvudtaget. Nej, jag tror att orsaken till ”oroligheten” måste sökas någon annan stans, däcken t ex.
Sven Nylin
F650 -99
R1200GS -10
Användarvisningsbild
Hova
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 2013-01-29/07:56

Re: Försprångets betydelse

Inläggav Allan Ericsson » 2023-04-25/21:08

Efter vinterns grubblerier och mätande och skruvande har jag nu kommit fram till att genom att höja bakänden så har jag fått ordning på min cykeln vägegenskaper så att den inte går så oroligt på spårigt underlag.
När jag lät bygga om fjädringen (sänkning fram och bak med 40 mm) så rörde man inte förspänningen av dämparen, vilken betydde att cykeln brev alldeles för låg bak. Race sag= 76 mm före mina ändringar. Efter att ha förspänt 4 varv på förspänningsringen så hamnade jag på race sag= 62 mm. Fram blev race sag= ca 42 mm.
Och därvid har jag fått tillbaka chassisgeometri till ungefär som jag upplevde på min gamla cykel, som inte var ombyggd.
Slutsats: Försprånget har betydelse ,när det gäller spårkänslighet. Det kan dras till att det inte går att hela tiden bara utvärdera chassis egenskaper genom att köra på helt plan vägbana.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst