Startproblem BMW R1250GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startproblem BMW R1250GS

Inläggav 2652456 » 2022-10-26/15:04

Jag har följt inlägg avseende startproblem på BMW cyklar modell R1250 gs. Problemet är välkänt runt om i världen. Problemet visar sig på följande sätt. Efter att man kört ett antal mil, stannat för att t.ex tanka så kan man inte återstarta. I vissa fall får man nu en mängd felmeddelanden på TFT:en. Låter man nu cykeln stå ca: 30 minuter så går den i vissa fall att starta igen. Startmotorn verkar inte orka dra runt. Ingen vet exakt vari problemet består. Man har bytt batteri, uppdaterat mjukvaran, justerat avgasventilerna mm. Alla handlare samt BMW Motorad känner till problemet utan att lyckats lösa detsamma. Om garantin inte längre gäller så blir det ju en kostsam historia, och inte kul att ge sig ut på en europatur med en cykel som kanske inte startar efter ett fikastopp.
Senast redigerad av 2652456 2022-10-27/06:04, redigerad totalt 1 gång.
Bosse Jarsmo
2652456
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 1995-11-22/01:00

Re: Startproblem BMW R1250GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-10-26/17:53

Jag har varit med om något liknande - en gång - med min R 1250 RT. Det är ju samma spis.
Omständigheterna var lite speciella. Vi hade marschat någon timma på Autobahn och kom ikapp en lång, stillastående kö. Vi fick så småningom veta, att en bil brakat av vägen och börjat brinna, så det är inte konstigt, att detta tog tid - men det visste vi inte då. Motorerna hade gått på tomgång i 10 - 15(?) minuter, dagen var varm, och kylfläktarna hade jobbat, som de skulle. Vi stängde av och väntade. Inget hände. Eftersom vi råkade stå vid en Ausfarht, beslutade vi att köra av Autobahn och äta lunch på lämpligt ställe. Då orkade min startmotor inte dra runt! När kompisarna insett min belägenhet, klev de av och skulle hjälpa mig att skjuta hojen in på nämnda Ausfahrt. Det var lite uppför, så hjälp behövdes. Men jag gjorde ett sista försök. Då klarade startmotorn jobbet, och motorn startade prompt.

Vi körde någon mil och hittade ett lunchställe. Därefter gick motorn problemfritt under resans återstående drygt 400 mil, och så har det förblivit.

Jag har funderat i följande banor: En kall motor är inte lika tät som en varm. Var min spis lite för varm - och lite för tät? Roger Gross har förtalt mig, att dessa motorer har en automatisk dekompressionsventil (manuell sådan fanns ju på gamla hojar med kickstart), som skall hjälpa startmotorn. Kan den ha mankerat?
Jag har inte svaret - men att motorer, som fått stå en halvtimma startat snällt, skulle ju kunna bero på, att de svalnat!
Å andra sidan: Om detta är problemet, borde väl BMW ha upptäckt det vid det här laget?

(Gamla engelska hojar med Lucassystem lär ha haft någon komponent, som kunde få hela hojen att lägga av, när den var varmkörd. Alla försök att starta var förgäves. Men om motorn fick svalna, startade den prompt. Komponenten ifråga fick namnet The Prince of Darkness.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Startproblem BMW R1250GS

Inläggav Terje Erstad » 2023-03-18/08:52

Nu när det är kallt så har jag märkt att om min 1250 står på sidostödet en längre stund ( typ arbetsdag) så orkar knappt startmotorn dra runt trotts bra batteri. Ställer jag däremot hojen på centralstödet så uppstår inte detta fenomen. Någon teknisk förklaring har jag inte men gissar på att det har med var oljan i motorn hamnar när den står snett.
Har någon samma problem och kanske en teknisk förklaring?

/Terje
Terje Erstad
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2023-01-31/02:31


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst