Kodning och programmering

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-03-10/01:07

Hemmafixaren i mig slog till i helgen...

Sambon har en F800R och i höstas hittade jag på ebay ett BMW originallarm till överkomligt pris. Larmet anlände och installerades enligt anvisningar, men som mycket i moderna bilar och hojar så behöver även fordonets "elektroniska konfiguration" bli varse att "larm finns monterat", annars sitter enheten bara där och gör nada. Detta var något jag hade räknat med och närmsta BMW-handlare offererade jobbet till en timmes arbetstid + diagnosavgift.

Det ska nu sägas att jag har pysslat en del med diagnos- och programmeringsverktyg för BMWs bilar och därför är ganska förtrogen med mjukvaruutbudet och en hel del tillvägagångsätt. Allt detta står att, givet rätt nyckelord, finna med google.

I helgen slog mig så tanken - undrar hur mycket som skiljer mellan BMW-bil och BMW-hoj på detta område? Kunde verktygen från bilsidan även passa på hojarna? I så fall kanske det vore möjligt att själv programmera in larmet? :ugeek:

Steg 1: Interface-bygge
Ska detta gå behövs först ett elektriskt gränssnitt mellan hoj och dator. Det jag har att utgå från är ett PC-interface med OBD2-kontakt köpt på ebay och avsett för bl.a. programmet INPA - ett utvecklings-/ingenjörsverktyg från BMW för att läsa intern information från bilens styrenheter.
Bild
Lite googlande och analys av hojens 10-poliga diagnoskontakt visar att endast fyra av dess stift är kontakterade. Multimeter bekräftar att stiften är...
Kod: Markera allt
4 - jord
6 - B+ permanent
10 - B+ vid tändning till (KL15)

Återstår så stift 1, vilket tyder på ett seriellt kommunikationsprotokoll.

På bilsidan är s.k. K-lina ett vanligt förekommande dito med standardiserad plats i OBD2-kontakten. Inte skulle väl MC-divisionen uppfinna hjulet ytterligare en gång? :shock: Mer googlande stöder tesen att K-lina är det protokoll som BMW-MC använder (bortsett från K1600 och nya "vattenboxern" som använder CAN som databärare även för diagnostjänsterna).

Sagt och gjort - jag bygger en elektriskt passiv adapter från den 10-poliga kontakten till en OBD2-hona och stiftar enligt följande:
Kod: Markera allt
MC <-> OBD2
1  <-> 7
4  <-> 5
6  <-> 18

Bild
Förlåt den till synes hafsiga konstruktionen, men betänk att detta är prototyp X0 8-)

Steg 2: Någon där?
Så, i med alla kablar enligt schemat ovan och igång med datorn. På programvarusidan har jag förberett INPA v5.06, i vilket jag hittar spår av plattformen som F800R tillhör (K2x på BMW-språk). Jag kör tjänsten "Ident" som letar efter kända styrenheter och hämtar deras artikelnummer... och se, någon svarar :o
Bild

Steg 3: Koda in larmet
Larmet sitter monterat i hojen sedan i höstas men fungerar som sagt inte. Vid tryck på fjärrkontrollen händer alltså ingenting. Från BMW-bilvärlden vet jag dock att konceptet kring hur funktionalitet läggs till/tas bort är genom s.k. "kodning" (konfigurering) av varje styrenhet. Exempelvis är det sannolikt att hojens centrala elburk ZFE behöver konfigurera sig till att samspela med larmet för att få blinkersindikering vid på-/avlarmning.

Mjukvaran i varje styrenhet har kunskapen att konfigurera sig själv korrekt och gör så enligt fordonets elektroniska "utrustningslista" kallad VO (Vehicle Order) på BMW-språk. VO kan ändras med verktyg som t.ex. NCS-Expert. Eftersom kommunikationen med hojen verkar fungera ger jag mig i kast med detta steg.

På bilsidan hålls fordonets VO normalt av två styrenheter och en ändring behöver därför skrivas ner i båda. När jag börjar titta runt i hojen med NCS-expert verkar det som att dess VO hålls av tre noder - motorstyrenhet (BMSK), centrala eldosan (ZFE) samt kombiinstrumentet. För var och en av dessa noder gör jag därför följande:
Kod: Markera allt
1 - läser ut den aktuella nodens uppfattning om fordonets VO
2 - lägger till optionen larm i VO
3 - skriver tillbaka VO till noden.

Steg 2 i ovanstående kräver naturligtvis att man vet optionskoden för det alternativ man vill lägga till/ta bort - i detta fall larmet. Nu faller det sig såpass väl att BMW använder samma optionskoder i VO som tillbehören har i tillvalslistan (vid beställning av ny hoj). Larm (DWA) heter 0603 varför vi lägger till $603 i VO.
I NCS-expert kan detta se ut på följande vis. "FA" i bilderna är för övrigt tyska för "VO".
VO utläst från en nod: Bild
VO utökas med $603: Bild
VO skrivs tillbaka till noden: Bild

När VO ändrats i samtliga noder behöver vi bara beordra dem att genomföra en s.k. "kodning", d.v.s. anpassa sig enligt VO. Detta sker alltså inte automatiskt utan enbart på beställning. Tjänsten tar c:a. en halvminut att genomföra.

Slutlig kontroll med INPA: Bild

Utfall
Så vad hände? Jo, efter kodning cyklades tändningen en gång och... larmet fungerar! Fjärrkontrollerna fungerar, blinkersbekräftelse fungerar, siren tjuter vid behov och med larmet aktivt så blinkar den röda dioden i varvräknaren.

Fotnot
Jag vill med detta inlägg påvisa att det, med rätt verktyg, är möjligt att gå ganska långt med sitt hemmafixande, även med moderna grejer. Som alltid annars bör man dock ha hyfsat bra koll på vad man gör och ovanstående är definitivt inte en guide för nybörjaren utan redogör bara för en nörds lyckade söndagkväll :mrgreen:
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Dennis Johansson » 2014-03-10/04:35

Lysande.
Och du bor i Göteborg ser jag :mrgreen:

Bra att veta :D
Har dock ej köpt ngt larm, men det kanske dyker upp ngt annat i framtiden ;)
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kodning och programmering

Inläggav Ivar Evertsson D10 » 2014-03-10/08:32

Helt otroligt!

Läste vartenda ord av vad du skrivit. Fattade inte ett dugg. Jag hade tillochmed problem med att montera motorskyddsbågarna på min F8GS.

Hälsning Ivar

en som vill men inte kan :D
Användarvisningsbild
Ivar Evertsson D10
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 2012-09-03/09:25

Re: Kodning och programmering

Inläggav Kapten Stofil » 2014-03-10/08:48

Mycket intressant!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kodning och programmering

Inläggav Fredrik Holmqwist » 2014-03-10/12:10

Gyver. Finns säkert en koppling. Till Mac Gyver :-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
//Fredrik Skåne
Utan BMW
Användarvisningsbild
Fredrik Holmqwist
 
Inlägg: 863
Blev medlem: 2008-02-22/08:53

Re: Kodning och programmering

Inläggav Peter Nordlund » 2014-03-10/14:30

Säger som Ivar, begrep inte ett ord men du skriver så underhållande och bra att jag också läste rubbet , Fantastiskt :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Kodning och programmering

Inläggav Lars Westman » 2014-03-10/15:54

Frågan är om man kan göra nåt annat intressant med samma angreppsätt. Är det bara utrustningslistan man kan påverka eller kommer man åt annat (felkoder, servicevarning etc.)?
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Kodning och programmering

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-03-10/16:19

Grattis, Du verkar ha byggt en egen "GS-911" ungefär!
Att INPA funkar är inte så förvånande, eftersom BMW:s egna diagnosplattform är gemensam för bil och MC.
Har lite gammalt skrot liggande för bil-dagnos, är sjukt sugen på att knåpa ihop något nu när Du "banat vägen" och beskrivit hur man gör. Vore intressant att att veta om det går att komma åt felkoder, service-återställning och kanske också omkodning av enheter med fordonsunikt data.
Bra jobbat, jag lyfter på hatten! :mrgreen: :D
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-03-10/21:33

Gunnar Elmgren skrev:Grattis, Du verkar ha byggt en egen "GS-911" ungefär!
Att INPA funkar är inte så förvånande, eftersom BMW:s egna diagnosplattform är gemensam för bil och MC.
Har lite gammalt skrot liggande för bil-dagnos, är sjukt sugen på att knåpa ihop något nu när Du "banat vägen" och beskrivit hur man gör. Vore intressant att att veta om det går att komma åt felkoder, service-återställning och kanske också omkodning av enheter med fordonsunikt data.
Bra jobbat, jag lyfter på hatten! :mrgreen: :D

En GS-911 har jag (också). Bra verktyg som utvecklats en del under åren, men det saknar mer avancerade funktioner såsom att koda in nya styrenheter, något som man tydligt från Hex Codes sida sagt inte heller kommer.

Med uppsättningen av BMWs ingenjörsverktyg (ja, de kallas så även av tyskarna själva) INPA, NCS-expert, WinKPF och Tool32 är möjligheterna stora. Dessa program är inte så användarvänliga, men man tillåts göra i princip allt vad som tillverkaren förutsett, inte sällan mer än vad som går med verkstadssystemet (ISTA). Haken ligger snarare i användarvänligheten, som är i princip 0. Givetvis kommer man åt felkoder, men även interna mätparametrar, läsa adaptionsvärden, tvångsstyra utgångar etc. WinKPF tillåter t.o.m. mjukvaruladdning i styrenheterna, givet att man besitter filer från ISTA. Detta är däremot någonting som är svårt att få tag på (man får leta i nätets "mörka hörn"). I ärlighetens namn finns heller inte så värst många uppdateringar att hämta till hojar som varit i produktion ett tag - till min R1200GS Adv -2010 finns exempelvis ingen ny programvara, trots att den aldrig uppdaterats på service.

Andra saker som man behöver/kan koda in är "färddator" som fanns som tillval till många hojar (förutsatt att man då har info-knappen på styret), koda om ZFE vid montering av LED-blinkers, eftermontera däcktrycksövervakning, koda nya däcktrycksensorer (även om GS-911 nu fått den funktionaliteten), sannolikt även eftermontera spinnreglering (ASC) etc.

Vi får väl se om detta, eller undertecknad själv, kan komma någon till hjälp framöver. Just nu är jag nöjd med att ha visat att konceptet fungerar som tänkt och har inte utforskat möjligheterna i detalj. Det får bli efter behov...
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Fredrik Åkesson » 2014-03-16/23:23

Undrar om du verkligen lyckades programera in larmet.
När jag installerade larmet på min var Mcproffsen tvugna att beställa en cd från Tyskland som var för just mitt ramnummer.Denna beställdes innan dom installerade hårdvaran så det var inte frågan om någon reparationsskiva.
Jag misstänker att det har något med stöldskyddet att göra.
Nu är min förvisso från 2007 och det kan vara ändrat sedan dess.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-03-19/17:37

Fredrik Åkesson skrev:Undrar om du verkligen lyckades programera in larmet.
När jag installerade larmet på min var Mcproffsen tvugna att beställa en cd från Tyskland som var för just mitt ramnummer.Denna beställdes innan dom installerade hårdvaran så det var inte frågan om någon reparationsskiva.
Jag misstänker att det har något med stöldskyddet att göra.
Nu är min förvisso från 2007 och det kan vara ändrat sedan dess.
Fredrik

Tjenare,

Jo, jag är rätt säker på att det är lyckat, främst givet att larmet efter ingreppet faktiskt fungerar med indikeringar och dylikt till skillnad från strax före.

Om det fungerade annorlunda på -07:orna vågar jag inte svara på, men jag skulle inte tro det.

Med BMWs tidigare verkstadssystem levererades nya programvarusläpp på CD till verkstäderna - idag görs det via internet, så vitt jag vet. Det kan ha varit en anledning för verkstaden att beställa en skiva, men borde i så fall inte varit relaterat till just ditt ramnummer.

Det enda fallet då man anger VIN är för att beställa aktiveringskoder ("FSC" på BMW-språk) för somliga funktioner. Tror dock inte larm är en av dessa, däremot antispinn ("ASC"). Vore dock intressant att försöka lägga till ASC på en hoj med ovan nämnda metod...
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Roger Molander » 2014-03-20/18:18

Jag är imponerad av ditt jobb gyver! :ugeek: Kan du, med din utrustning, avaktivera glödtrådsvakten till bromsljuset? Jag har installerat det toksnygga diodbaklyset från K1300S/R på min R1200R -11. Det fungerar utmärkt men den orangea triangeln och texten "LAMP" i displayen är irriterande. :cry:

Om det går, erhåller jag om din tjänst. Givetvis mot ersättning!
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-03-21/08:10

Roger Eriksson skrev:Jag är imponerad av ditt jobb gyver! :ugeek: Kan du, med din utrustning, avaktivera glödtrådsvakten till bromsljuset? Jag har installerat det toksnygga diodbaklyset från K1300S/R på min R1200R -11. Det fungerar utmärkt men den orangea triangeln och texten "LAMP" i displayen är irriterande. :cry:

Om det går, erhåller jag om din tjänst. Givetvis mot ersättning!

Det är inget jag gjort innan, men efter att ha kikat runt lite borde det gå.

Tror vi ska utöka din "Vehilce Order" med optionskoden "-LEDR", vilket står beskrivs som "Nachrüstung LED Rücklicht" d.v.s. eftermontering av LED bakljus, och som förmodligen just stänger av glödtrådsvakten bak. Har själv LED-bakljus på GS:en, så jag ska kolla om den är kodad på just det viset.

Jag skickar ett PM.
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Roger Molander » 2014-04-07/20:50

gyver skrev:Tror vi ska utöka din "Vehilce Order" med optionskoden "-LEDR"...

Jag kan med stor glädje meddela att operationen var en fullkomlig succé! :D Det var även kul att få se en GS-911 ”in action”. Riktigt gott kaffe bjöds jag också på. Tack än en gång gyver! :)
2015 R1200GS LC | 2011 R1200R | 2008 F800ST
Användarvisningsbild
Roger Molander
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 2009-01-22/23:59
Ort: Varberg

Re: Kodning och programmering

Inläggav Fredrik Åkesson » 2014-04-08/20:51

Min har ASC.Undrar om ASC funktionen sitter ihop med larmet på något vis.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-04-09/18:43

Fredrik Åkesson skrev:Min har ASC.Undrar om ASC funktionen sitter ihop med larmet på något vis.
Fredrik

Nej, det skulle jag inte tro. ASC realiseras förmodligen helt av motorstyrenheten BMS genom avbruten tändning/insprutning när bakhjulshastighet överstiger framhjulshastighet (förenklat).

Därmed så misstänker jag att samtliga modeller som kan/kunde utrustas med ASC också har hårdvaran för att göra det (eftersom det kan eftermonteras).

Sedan är frågan om det aktiveras via kodning av ASC-optionen (på samma sätt som funktioner för larm eller LED-bakljus) eller om tyskarna gjort detta krångligare (då ASC kostar en slant).


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Kapten Stofil » 2014-04-09/21:45

gyver skrev:
Fredrik Åkesson skrev:Min har ASC.Undrar om ASC funktionen sitter ihop med larmet på något vis.
Fredrik

Därmed så misstänker jag att samtliga modeller som kan/kunde utrustas med ASC också har hårdvaran för att göra det (eftersom det kan eftermonteras).


Fråga: ASC kräver uppenbarligen hastighetsgivare på framhjul och bakhjul. Gör inte även ABS det? I så fall borde det väl bara behövas mjukvara, och eventuellt en ledning för att överföra hastighetsinformation mellan styrenheterna för motor och ABS, ifall dessa är separata och det av någon anledning inte går att använda CAN-bussen till detta?
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-04-11/08:44

Kapten Stofil skrev:
gyver skrev:
Fredrik Åkesson skrev:Min har ASC.Undrar om ASC funktionen sitter ihop med larmet på något vis.
Fredrik

Därmed så misstänker jag att samtliga modeller som kan/kunde utrustas med ASC också har hårdvaran för att göra det (eftersom det kan eftermonteras).


Fråga: ASC kräver uppenbarligen hastighetsgivare på framhjul och bakhjul. Gör inte även ABS det? I så fall borde det väl bara behövas mjukvara, och eventuellt en ledning för att överföra hastighetsinformation mellan styrenheterna för motor och ABS, ifall dessa är separata och det av någon anledning inte går att använda CAN-bussen till detta?

Precis så är det, varför ASC-eftermontering hos BMW på vissa modeller (bl.a 1200GS) görs helt elektroniskt, bortsett från byte av vänster knappsats för att få knappen för ASC-avstängning.

Därmed borde det vara möjligt, för den som vill, att "ful"-eftermontera ASC utan knappsatsbyte (och därmed utan möjlighet till avstängning) men då också "utan kostnad" genom ren omkodning med samma metod som använts ovan.

Själv har jag redan ASC på min GS, så där är det svårt att prova.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Kapten Stofil » 2014-04-11/09:03

Hade jag varit ansvarig för styrenheterna på BMW så hade jag sett till så att all nödvändig programvara var installerad i alla versioner, men ej beställda funktioner avstängda medelst konfigureringsvariabler. Då är det bara att ställa om en eller flera variabler och ta betalt när någon uppgraderar :D

Vilket även öppnar för ful-uppgraderingar :mrgreen:

Undrar om en ful-uppgradering ställer till rabalder om man lämnar in hojen på service? Eller om de bara ställer tillbaka...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kodning och programmering

Inläggav universe777 » 2014-07-30/18:40

Hej

Jag är lite intresserad av det här med programmering.
Har en S1000RR som jag kopplat upp min GS-911 mot och gjort de grejer man kan göra med den.
Kollar man på HEX code support sida ser man att min hoj inte har någon ZFE utan bara Engine Nod
Min hoj har quickshifter
En BMW R-nine T har även ZFE noden.
Men har ingen quickshifter som tillval
Om man skaffar programvara och programmeringskablarna så kommer vi till det roliga.
Skulle man kunna aktivera quickshifter funktionen i R-nine T:s elektronik
och sen koppla in en givare till ECU:n
Om det finns ett ställe att koppla in givaren.
Borde isåfall bara vara att göra som du gjort med larmet och föra in optionskoden som du gjort med larmet.
Var hittar man optionskoderna för tillval???
Vad jag har kunnat hitta heter eventuellt koden för quickshifter 177.

MVH / Robert
universe777
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2013-05-28/21:41

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2014-08-01/09:33

universe777 skrev:Hej

Jag är lite intresserad av det här med programmering.
Har en S1000RR som jag kopplat upp min GS-911 mot och gjort de grejer man kan göra med den.
Kollar man på HEX code support sida ser man att min hoj inte har någon ZFE utan bara Engine Nod
Min hoj har quickshifter
En BMW R-nine T har även ZFE noden.
Men har ingen quickshifter som tillval
Om man skaffar programvara och programmeringskablarna så kommer vi till det roliga.
Skulle man kunna aktivera quickshifter funktionen i R-nine T:s elektronik
och sen koppla in en givare till ECU:n
Om det finns ett ställe att koppla in givaren.
Borde isåfall bara vara att göra som du gjort med larmet och föra in optionskoden som du gjort med larmet.
Var hittar man optionskoderna för tillval???
Vad jag har kunnat hitta heter eventuellt koden för quickshifter 177.

MVH / Robert

Tjenare,

Jag tror att man ska se "programmering optionskoder" som en metod att slå på/stänga av funktionalitet i styrenheternas mjukvara - funktionalitet som alltså redan måste finns där.

Hojarna som du tar upp - S1000RR och RnineT - är relativt olika rent motormässigt och elektriskt (säger detta eftersom quickshifter är en funktion som sannolikt realiseras helt i motorstyrenheten). Det är därför inte orimligt att anta att mjukvaran i motorstyr skiljer mycket mellan S1000RR och RnineT (som motormässigt är mest lik övriga varianter med luftkyld boxer-motor).

Eftersom _ingen_ boxer före R1200GS -14 kunde utrustas med quickshifter är det osannolikt att det skulle finnas funktionalitet för det i motorstyr på RnineT eller andra luftkylda boxrar (i varje fall inte funktionalitet som BMW verifierat/gått i produktion med). Dessutom saknar den det kontaktstycket (vilket även de allra första nya vattenkylda R1200GS gjorde). Lite spekulationer från min sida, men som sagt - en gissning är att quickshifter-funkionen i motorstyr på boxrar bara finns på de nya vattenkylda varianterna.

Optionskoden för quickshifter verkar vara 177 som du skriver. Stämmer med min lista som jag en gång hittade någonstans på nätet...

//Gabriel
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Kodning och programmering - ICOM R2

Inläggav gyver » 2014-11-23/15:08

Jag fyller på min egen tråd med nya bravader på temat mjukvara, diagnos och BMW...

Tråden skrevs ursprungligen av mig när jag med en del möda använde BMWs "ingenjörsverktyg" BMW Standard Tools 2.12 för att programmera in larm på en F800R. Genom ombyggnad av ett 200kr diagnosinterface ursprungligen avsett för användning av nämnda mjukvaruverktyg med BMWs bilar lyckades detta efter en del möda.

För hemmapularen som vill kunna prata med hojens elektroniska system finns i övrigt få alternativ annat än det eminenta GS-911 från sydafrikanska HexCode http://www.hexcode.co.za. De utvecklar ständigt verktyget till att ge fler möjligheter, packeterat i ett användarvänligt gränssnitt. Det har dock sina begränsningar - mjukvaruomladdning/uppdatering är ej möjlig av flera anledningar och en hel del diagnostjänster saknas eller är planerade i framtida mjukvaror. Exempelvis var det först nyligen som man kom med möjligheten att ändra ID på däcktrycksgivare - ett ingrepp som krävs efter att man bytt dessa när batteriet tagit slut.

Auktoriserade BMW-verkstäder har förstås helt andra möjligheter, något som dock kräver signifikanta investeringar och avtal med högkvarteret i München.

Finns det då alternativ för den avancerade hemmapularen? Under vissa förutsättningar är svaret ja.

Bakgrund
BMWs verkstäder bil/MC använder ett standardiserat gränssnitt mellan PC och fordon kallat ICOM. ICOM är i praktiken en avancerad mediaomvandlare som möjliggör kommunikation mellan PC och diverse diagnosprotokoll som BMWs fordon haft genom åren;
- K-lina (seriellt protokoll); fordon fram till ~2005 + MC
- CAN; fordon fram till ~2012 + R1200GS 2013 -> + K1600 + S1000RR 2015->
- Ethernet; fordon från ~2012 (F-serien)
Gränssnittet är oanvändbart utan korrekt mjukvara på PC:n. Det officiella diagnosverktyget kallas ISTA/D (Integrated Service Technical Application) och kombinerar diagnostjänster med en enklare verkstadshandbok. För uppdatering av mjukvara används ISTA/P. Dessa verktyg är gemensamma för BMW, Mini och BMW Motorrad.

Kloner
För hemmapularen är det givetvis inte ekonomiskt försvarbart att införskaffa prenumeration på ISTA och en ICOM. I det stora landet i öster är man dock företagsam och gör kloner av hårdvara. En ICOM R2 går att hitta där för ~3000 kr. Inga småpengar, men det kan exempelvis jämföras med nya GS-911wifi som går på ~€400.

Fungerar det då?
Det enkla svaret är ja. För några veckor sedan damp en sådan pryl ner hemma hos mig.
IMG_0865.JPG
ICOM R2

Den sattes omedelbart på prov - här pratar vi med en R1200GSA -2010.
IMG_0852.JPG
ICOM och R1200GSA
IMG_0851.JPG
ICOM och R1200GSA

Omladdning av mjukvara i samtliga noder
IMG_0855.JPG
Mjukvarunedladdning R1200GSA

Slutsatsen är att hemmapularen som så önskar, givet seriösa efterforskningar, med begränsade investeringar kan skaffa sig ett mycket kapabelt och framtidssäkert verktyg och få i princip samma möjligheter som en auktoriserad verkstad. Som en bonus är verktyget avsett för både BMW bil och MC.

Fotnot
Ovanstående är en beskrivning av de tekniska möjligheter som hemma-verkstaden kan ha år 2014. Det finns givetvis etiska betänkligheter med exempelvis klonad hårdvara - dessa diskussioner lämnar jag till andra trådar.
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2015-05-26/12:37

Jag har vidare utforskat om det finns intressanta "dolda" funktioner på våra cyklar.

Det finns per styrenhet normalt ett antal parametrar tillåter anpassningar istyrenhetens funktionalitet. Typiskt handlar det om att tillverkaren vill kunna anpassa en och samma mjukvara till en mängd fordonsvarianter. Exempelvis visas inte däcktrycksmenyn om cykeln inte är utrustad med däcktrycksövervakning. Det finns ibland också funktioner implementerade som tillverkaren valt att aldrig gå ut med, av olika skäl.

Dessa parametrar kan, givet rätt verktyg, ändras.

Igår roade jag mig med att utforska intressanta parametrar att ändra i kombi-instrumentet på min R1200GSA.

Param_exact_speed.JPG
Parameterändring för minskad felvisning av hastighet

Ändring av CONFIG_EXACT_SPEED_DISK till "aktiv" visar sig kraftigt minska den avsiktliga felvisningen av fordonshastighet. En första jämförelse mellan GPS-hastighet och mätarhastighet efter ändringen visar att mätaren avviker ~2km/h mot GPS upp till 100km/h, vilket åtminstone på min cykel är mycket mindre än tidigare.

Param_rdc_temp.JPG
Parameterändring för visning av däcktemperatur

Ändring av RDC_TYRE_TEMP till "aktiv" tillför en ytterligare meny i kombi-instrumentet som visar lufttemperatur i fram-/bakdäck - information som finns från däcktrycksgivarna. Kan vara roligt att se :)
Photo-2015-05-26-08-10-12_1071.JPG
RDC däcktryck
Photo-2015-05-26-08-10-14_1072.JPG
RDC däcktemperatur


//Gabriel
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Kapten Stofil » 2015-05-26/20:54

Att det står BEHOERDE_KMH och BEHOERDE_MPH som optioner till CONFIG_EXACT_SPEED_DISP får mig att tänka att polismyndigheter kan beställa sina MC konfigurerade att visa rätt hastighet istället för den lagstadgade felvisningen, vilket borde kunna vara klart användbart för dem.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Kodning och programmering

Inläggav Håkan Jarnvall » 2015-05-30/08:41

Intressant information Gyver,
£260 med fri P&P och mjukvara från ebay.
Jag har en F650GS 2010 och jag överväger en GS-911 men detta verkar vettigare. Är det några problem med att bygga kopplingen till MCns runda diagnoskontakt?
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2015-05-30/09:51

Hej,

Adapterkabeln för MC är inte svår att bygga, men det är svårt att få tag på kontaktdonet på MC-sidan om man vill göra något ordentligt. Nästan enklare att köpa på eBay, exempelvis:
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1379603775

Jag ska inte avråda dig från att skaffa en ICOM, men betänk att den och en GS-911 är två helt olika saker. 911 är lättanvänd och portabel. ICOM är betydligt klumpigare och BMWs verkstadsmjukvara är stor och ganska tungrodd.

Å andra sidan får man ett mer tekniskt kapabelt verktyg som exempelvis kan anropa alla servicefunktioner, något som 911-teamet långsamt implementerar.

De ingrepp jag skrev om (parametersättning) är dessutom något som BMWs verkstadsmjukvara INTE låter dig göra. Detta görs istället med en uppsättning "ingenjörsverktyg" från BMW ihop med ICOM som gränssnitt. Ingenjörsverktygen är relativt odokumenterade och kräver att man verkligen vet vad man gör.

Ovanstående är ganska bra att betänka innan man gör sitt val :)

Mvh
//Gabriel


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav Ekkie » 2015-05-30/10:16

Guyver.

Vad för uppsättning av kablar har du för ista/p och vilken typ av dator? Är något insatt i detta. Har en fungerande ista/d med kablage kkl vag 401 (med 10 pin adapter) men om jag förstått allt rätt så kan man inte använda samma för programmering.. Efter frågar en guide till att få ista/p att fungera alt hjälp med det :)
Ekkie
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2015-05-10/12:21

Re: Kodning och programmering

Inläggav gyver » 2015-05-30/14:20

Ekkie skrev:Guyver.

Vad för uppsättning av kablar har du för ista/p och vilken typ av dator? Är något insatt i detta. Har en fungerande ista/d med kablage kkl vag 401 (med 10 pin adapter) men om jag förstått allt rätt så kan man inte använda samma för programmering.. Efter frågar en guide till att få ista/p att fungera alt hjälp med det :)

Hej,

Jag använder en ICOM A2 som gränssnitt mellan PC och hoj. Detta är BMWs standardverktyg på verkstadssidan för kommunikation mellan PC och bil eller MC.

Det finns modifierade versioner av verkstadsmjukvarorna ISTA/D och ISTA/P som sägs fungera med enkla kablar såsom VAG-kabeln. Dessa innehåller då en ICOM-emulator på PC-sidan.

VAG-kabeln pratar mig veteligen enbart det seriella K-lineprotokollet, vilket fungerar med de flesta av BMWs cyklar fram till 2012. R1200GS LC, K1600, S1000RR efter facelift etc använder däremot CAN även i diagnosgränssnittet och då duger inte VAG-kabeln längre.

Sedan ska det sägas att det ändå är ganska begränsat vad ISTA/P kan göra. Visst, du kan uppgradera mjukvara i styrenheter som inte är up-to-date, byta och programmera styrenheter etc inom de ramar som BMW tillåter verkstäder att göra. Exempelvis tillåter mjukvaran inte att man flyttar styrenheter mellan vagnsindivider (åtminstone inte DWA/RDC-boxen). Med lite kunskap går detta däremot att göra med ingenjörsverktygen NCS Expert, WinKFP och Tool32, men då kan man också lätt ställa till det för sig...
#2681042, Göteborg
R1200 GSA, -16
gyver
 
Inlägg: 83
Blev medlem: 2009-12-15/12:37

Re: Kodning och programmering

Inläggav fredde 7 » 2019-04-18/20:05

Hej Gyver, detta blir årets trådlyft.
Jag försöker koppla upp min nyinköpta R1100s-03 med BMW icom som jag användt länge på Bilparken.
Jag köpte en icom D kabel, den runda.
Jag får dock inte kontakt. saknar spänning på KL 15??
Vad tror du är felet? kan det vara någon säkring, finns det något motsvarande "junction box" på MC?
Hoppas du fortfarande är aktiv och kanske kan vägleda mig.
/Fredrik
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst