Blinkers som positionsljus

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blinkers som positionsljus

Inläggav Lennart R60/5 » 2018-11-23/10:50

Hej
Jag undrar om det är tillåtet att ha 2-poliga lampor i blinkerserna fram. Alltså samtidigt som strålkastaren lyser de oranga blinkerserna konstant med ett svagt sken. Sedan när man blinkar blir det växlande starkare sken. Exemplelvis 5/21W lampa. Går det igenom besiktningen tror ni.
Hälsningar Lennart
Användarvisningsbild
Lennart R60/5
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2017-08-09/13:41
Ort: Norrköping

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav Håkan » 2018-11-23/11:34

Hej Lennart.
Nej det är inte tillåtet. Det är fel färg, fast orange sken får inte lysa framåt på fordon.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav PelleRandau » 2018-11-24/20:58

Håkan skrev:Hej Lennart.
Nej det är inte tillåtet. Det är fel färg, fast orange sken får inte lysa framåt på fordon.


Hej Håkan
Det är ju lite konstigt för så har ju faktiskt många olika Hondamodeller att deras blinkers fram lyser hela tiden lite grand då ljuset är på och jag har frågat 2 olika hondahandlare i Skåne o de säger det är lagligt??

Jag vet ej hur det skall vara då jag frågat flera av deltagarna på våra SMC arrangemang i Skåne om just detta o vissa har frågat sina handlare o fått det är lagligt??
Vet du hur det skall vara då jag är av samma uppfattning som dig!!
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav Håkan » 2018-11-24/21:29

Hej.
Har faktiskt också sett någon MC med den funktionen på blinkers. Var jag vet så har det då rört sig om en privatimporterad Honda avsedd för Amerikanska marknaden.
Fråga hos din besiktningsstation. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav Lennart R60/5 » 2018-11-26/09:50

Hej. Jag har också sett en del MC med blinkerljusen tända. Med tanke på att synas bättre med ljus i triangel framåt och man ändå hade blinkers fram så skulle det vara enkelt. Får släppa den tanken och montera två vita positionsljus istället.
Användarvisningsbild
Lennart R60/5
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2017-08-09/13:41
Ort: Norrköping

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-11-26/10:20

Lite OT, men bara lite: Vad säger lagen om färgen på främre blinkers idag? När jag var barn, var det inte ovanligt, att främre blinkern var vit - exempelvis på en del Volvo PV-modeller, som hade en liten vit blinkerlampa under strålkastaren.
Kan den vara varningsblinkergul? I så fall kunde man ju slå två flugor i en smäll.

I övrigt tror jag mig ha läst om någon nutida H-D-modell med dubbla baklysen, som samtidigt fungerar som blinkers - men jag kan minnas fel. Alternativt var det något specialbygge.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blinkers som positionsljus

Inläggav Jonte H » 2019-04-16/06:43

Hej
Jag kör Honda vfr800x 2017. Denna har konstant lysande blinkers fram som positionsljus. Svensksåld och helt original.

Med vänlig hälsning Jonas
Jonte H
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-03-21/20:30
Ort: Helsingborg


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst