Lackbehandling/lackkonservering på mc

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lackbehandling/lackkonservering på mc

Inläggav kirre777 » 2019-05-21/19:44

Är det någon som testat något dylikt på sin mc. Det är ju flera av kedjorna som erbjuder lite olika behandlingar.

Jag gjorde en sökning på ämnet i forumet men trådarna var ganska gamla. Antar att även detta område har utvecklats de senaste 10 åren.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Lackbehandling/lackkonservering på mc

Inläggav Mimmi » 2019-05-21/20:47

Hej!

Sådant där gör jag själv, då vet jag att det blir bra gjort. ;)

Jag har gjort en grundlig behandling på Wolfgang i år. Två olika grovlekar på polish, fabrikat Menzerna. Ovanpå det en sealer/vax/lackskydd, fabrikat Meguiars.

Resultatet blir minst sagt glänsande, dessutom står det sig fantastiskt bra. Vi körde båda bilarna med dessa preparat för ett år sedan, och det är helt fantastiskt vad fina de är fortfarande efter en vinter, det är knappt att saltet har fastnat och de är oerhört blanka fortfarande, och när de blir våta ser de fortfarande nyvaxade ut.

Är någon intresserad kan jag återkomma med exakt vilka preparat det handlar om, de har många olika.

Några färska bilder på Wolfgang nedan.

Wolfgang190501.JPG


Wolfgang190502.JPG


Wolfgang190503.JPG


Bilderna ger inte riktigt rättvisa åt glansen på och djupet i lacken, ljuset var för skarpt och dessutom är det taget med min handy.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Lackbehandling/lackkonservering på mc

Inläggav BmwMats » 2019-05-22/06:38

Otroligt fint skick Mimmi... Och jag som var oerhört imponerad redan förra året (innan denna behandling) då jag såg Wolfgang på plats hos er...

Mycket fint skick och dessutom en otroligt fin hoj i sig ! :)

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Lackbehandling/lackkonservering på mc

Inläggav kirre777 » 2019-05-22/19:20

Ser ju finfint ut Mimmi, men jag har varken plats, tid eller ork för att göra en behandling själv.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Lackbehandling/lackkonservering på mc

Inläggav Konsument » 2019-05-26/13:10

Tvättar bilen med avfettning/högtryck(första varvet)/svamp(andra varvet) (minst två varv efter vintern) Mac 124 prickbort, nedifrån och upp,
http://www.macserien.se/produkter/fordo ... avfettning
(ibland har jag tagit Sonax flytande hårdvax för att få bort eventuella asfaltlämningar som jag missat)

nästa steg med
https://www.sonax.se/Voeruleit/(location)/12899-SONAX-Glansschampo

och avslutar, dock bara en gång per år, med https://www.autoglym.se/extra-gloss-protection
(men borde göra det en gång till kanske innan vintern, men lat)
Extremt lättarbetat och superdrygt.

Ingen avfettning på MC'n, har inte behövts.

Ovanstående gav frågan på en 10 år gammal bil om den var lackbehandlad... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst