Sida 1 av 1

Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/16:55
av BmwMats
Hur många är det inte av oss som ibland måste fixa till bromsarna på våra gamla fordon, anliggande bromsklotsar och annat strul efter vinterns salt och fukt, eller på ett äldre nostalgifordon som stått en längre tid.

Många roliga projekt som man kan sätta händerna i om man gör det grundligt och även kanske har lite tålamod till övers.

Tänkte lägga upp en liten bildsvit på hur man kan göra för att renovera ett gammalt bromsok, nu råkar detta vara ett skräckexempel på bromsok som hade varit utomhus och suttit på en gammal bil i många år, dessutom stått still dessa år.

Men vill visa hur man med enkla medel går från något som i princip klassas som skrot till mycket väl fungerande pryl med några enkla handgrepp och som ej heller kostar skjortan.

De verktyg som erfordras har i princip dom flesta redan i hemma, däremot kompressor och blästringsutrustning är kanske överkurs för många.

Då kör vi igång ! :)
Denna bildserie med text är i flera delar, pga att jag bara kan lägga in maximalt fem bilder i varje inlägg, därav uppdelat lite...

Bild nr 1 - Objektet är i detta fall ett bromsok, såg ännu sämre ut än det på bilden, då jag redan hade gjort en grovsanering av det innan fototillfället.

Bild nr 2 - Ett par dygn i avrostningsbad. Länk: viewtopic.php?f=274&t=29078

Bild nr 3 - All gravrost var helt borta.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/16:58
av BmwMats
Nu dags för stålborsten, både den traditionella och en roterande borste...

Polera bort all rost, enbart metallrent duger.
Tag bort gummidamasker och dammskydd så du kommer åt överallt där dom nya dammskydden skall sitta senare.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:01
av BmwMats
Roterande stålborste kan vara en fördel för att komma åt överallt.

Har du tillgång till bläster, så använd gärna denna.
Själv har jag en alldeles för liten kompressor för att kunna arbeta effektivt, men det blir någon minuts paus mellan blåsningarna.

Jag brukar spraya Zinkfärg på metallrena ytor. Viktigt att grunda dom dock med något...

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:04
av BmwMats
Denna kompressor duger, men inte mycket mer för blästring av smådelar, gäller även för luftverktyg såsom slipmaskiner.

Skaffa nya gummidamasker och tätningar.

Dom gamla tätningarna var både trasiga och deformerade av tidens tand...

Lägg bromsoket på arbetsbänken så du lätt kommer åt det.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:06
av BmwMats
Pressa ut kolvarna medelst tryckluft genom att blåsa genom anslutningen för bromsslangen.

Se upp så du inte klämmer fingrarna då dom brukar komma farandes med hög fart och kraft !!!

Håll gärna emot med en polygrip eller liknande om det är tvåkolvsok.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:09
av BmwMats
Nu börjar det roliga, montera dit nya tätningar och damasker...
Men innan dess, gör rent med bromsrengörning och torka torrt och blås rent med tryckluft.

Demontera dom gamla tätningarna mot kolvarna, plocka gärna bort dom med en tång eller liten skruvmejsel.

Gör rent igen !!!

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:11
av BmwMats
Än en gång, gör rent ordentligt, det får inte se ut som på bilderna, måste göras rent riktigt noga.

I med nya tätningar, smörj dom gärna med siliconfett så kolvarna glider lätt vid återmontering.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:14
av BmwMats
Pressa därefter i kolvarna som även dom lämpligast smörjes med siliconfett. Tryck i dom med handkraft, inga verktyg skall behövas.

Sedan dit med gummidamaskerna som tätar mot allsköns vägsalt/vatten och bôs... :lol:

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:18
av BmwMats
Sådär, nu är det mesta klart, kolvarna monterade med handkraft, kontrollera att dammskydden tätar riktigt och monterade korrekt.

Kontrollera att luftningsnippeln är frisk, eller byt hellre ut den helt.

På med plastplugg för bromsslangen så ingen smuts letar sig in i oket.

Lägg den i en kartong för framtida behov.

Klart ! :)

Lycka till - BmwMats

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:21
av F800åkare
Ser bra ut det där! :)
Alltid en skön känsla att göra själv och när man får det riktigt rent och sen får måla och börja återmontera.

Gjorde detta för ett par år sen på min numer avyttrade 3:e bil, en citroen berlingo. Blästrade och bytte alla delar utom stomme till nytt, dvs packningar, kolvar, glidpinnar, dammskydd byttes.
Blästring, 3 lager zinkgrund, sen 4 lager med vanlig röd sprayfärg. Håller än idag (känner den som köpte bilen) och bromsarna funkar utan minsta kärvande, som nya med nya skivor och belägg på toppen.

Re: Renovering av bromsok - Generell förklaring

InläggPostat: 2020-01-11/17:30
av BmwMats
Snyggt F800åkare, riktigt snyggt med lackerade bromsok.

Du är en klippa här på forumet ! ;)
Tack för att du delade med dig av dina arbeten du gör !

/Mats