Tråden om Lithium-batterier

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tråden om Lithium-batterier

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-02-03/21:21

BMW börjar ju leverera vissa nya hojar med lithium-batterier. Jag upptäckte det (med blandad entusiasm) när jag nyligen hämtade ut min nya hoj med "HP-paket". Visst, ett lättare batteri, men vad är i övrigt fördelarna?
Jag har sedan gammalt en CTEK-laddare som funkat bra i många år med underhållsladdning till hojarna samt andra batterier, men efter vad jag förstår funkar den inte till lithiumbatterier.
BMW har givetvis en laddare till ett "facilt" pris. Men min fråga är om man kan hitta något likvärdigt (eller bättre) någon annanstans? Biltema (som jag av naturen är lite skeptisk till) har en lithiumladdare https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000037465
Men kan man lita på den? Tacksam för tips & råd här.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Olof Eriksson » 2020-02-04/07:33

Biltema-laddare har jag till mitt batteri. Det funkar fortfarande efter tre år ;)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav DaK » 2020-02-04/09:17

P-O. Gunnar skrev:BMW börjar ju leverera vissa nya hojar med lithium-batterier. Jag upptäckte det (med blandad entusiasm) när jag nyligen hämtade ut min nya hoj med "HP-paket". Visst, ett lättare batteri, men vad är i övrigt fördelarna?
Jag har sedan gammalt en CTEK-laddare som funkat bra i många år med underhållsladdning till hojarna samt andra batterier, men efter vad jag förstår funkar den inte till lithiumbatterier.
BMW har givetvis en laddare till ett "facilt" pris. Men min fråga är om man kan hitta något likvärdigt (eller bättre) någon annanstans? Biltema (som jag av naturen är lite skeptisk till) har en lithiumladdare https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt ... 2000037465
Men kan man lita på den? Tacksam för tips & råd här.

Varför inte CTEK och Jula https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... re-008458/
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-04/09:32

OM man behöver en ny laddare till litiumbatterier, finns en ny BMW originalladdare, anpassad för såväl konventionella batterier som litiumdito. Enligt Martin Sandh på Kenneths MC, som även säljer CTEC, är den nya märkesladdaren top-of-the line.
1 148:- är inte lägsta priset på marknaden, men som vanligt innebär det, att man inte behöver mickla alls med inkoppling på batteripoler etc. Bara att sticka pluggen i därför avsedd originalinkoppling på hojen. Klart!
Den är också mycket lätt att montera på vägg, hylla eller var man nu vill - och krokodilklämmor för laddning av urtaget batteri ingår.
Eftersom jag var osäker på, om min gamla originalladdare - "den grå järnklumpen" - skulle funka på Willie, lät jag den följa med Sigurd i köpet och köpte en ny laddare av ovan nämnd modell. Därefter har jag fått veta, att Willie har AGM-batteri, så den gamla laddaren hade nog funkat, men jag ångrar ändå inte köpet av den nya.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Roger Gross » 2020-02-04/10:10

Bror Gårdelöf skrev:OM man behöver en ny laddare till litiumbatterier, finns en ny BMW originalladdare, anpassad för såväl konventionella batterier som litiumdito. Enligt Martin Sandh på Kenneths MC, som även säljer CTEC, är den nya märkesladdaren top-of-the line.
1 148:- är inte lägsta priset på marknaden, men som vanligt innebär det, att man inte behöver mickla alls med inkoppling på batteripoler etc. Bara att sticka pluggen i därför avsedd originalinkoppling på hojen. Klart!
Den är också mycket lätt att montera på vägg, hylla eller var man nu vill - och krokodilklämmor för laddning av urtaget batteri ingår.
Eftersom jag var osäker på, om min gamla originalladdare - "den grå järnklumpen" - skulle funka på Willie, lät jag den följa med Sigurd i köpet och köpte en ny laddare av ovan nämnd modell. Därefter har jag fått veta, att Willie har AGM-batteri, så den gamla laddaren hade nog funkat, men jag ångrar ändå inte köpet av den nya.


Hej Bror,
När du om några år byter batteri är det med stor sannolikhet ett lithiumbatteri som är aktuellt - bra att då inte behöva byta laddare. Köper man en ny laddare idag kan det vara klokt fundera över om man inte ska skaffa en laddare som även klarar lithiumbatterier - billigast i det långa loppet... ;)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-04/10:12

Jo - det var ungefär så jag tänkte. ;)

När det gäller bland annat batteriladdare, får jag ibland associationer till uttrycket "penny wise and dollar stupid". Sett till en livscykelkostnad på minst tio år - kanske det dubbla - gör prisskillnaden mellan en top-of-the-line-laddare och en mera medioker produkt knappast något märkbart hål i budgeten. Men valet kan göra avsevärd skillnad för batteriet - och hojen!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-02-04/13:12

Tack för alla tips! Ser att CTEK-laddaren som DaK tipsade om inte skiljer sig nämnvärt i pris jämfört med Biltemas, vilket gör den intressant. Bror har givetvis en poäng med den enkla inkopplingen, men frågan är om det funkar lika bra med att montera en likadan DIN-kontakt på CTEK-laddaren?
Sedan vet jag inte vad BMW:s originalladdare tillför i funktionalitet jämfört med CTEK (deras tidigare originalladdare var ju inget under av ingenjörskonst men man har säkert utvecklat produkten efter marknadens krav). Enda kravet jag har är en laddare med inbyggd "intelligens" så den slår av av sig själv när batteriet är fulladdat, precis som min nuvarande CTEK gör.
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-04/14:24

Ska du köra Ctek så är det direkt till batteriet som gäller.
Efter som den inte kan trigga igång uttaget.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav torbjorn_75 » 2020-02-04/17:33

Det ska gå bra enligt den här tråden:

CTEK CT5 Powersport - nu för BMW CANBUS
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-04/18:03

Det är en sådan jag har, och i manualen nämns inget om det.
Men den funktionen är nog inbyggt i det kontakten som med följde Ctek laddaren som Bror hänvisade till.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-04/18:17

Hittade den här efter lite letande
https://www.ebay.co.uk/itm/CTek-Cable-f ... 2837334236

Men den verkar inte finnas längre när jag letar på Ctek hemsidan.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-04/19:03

P-O. Gunnar skrev: Sedan vet jag inte vad BMW:s originalladdare tillför i funktionalitet ...

BMW-originalladdarnas enda givna fördel är, att de inte kräver något ingrepp alls i hojen. Bara att sticka proppen i cykelns kontakt. Klart.
Veterligen finns ingen icke-originalladdare, med vilken man kan göra detsamma, utan där får man göra sig omaket att koppla laddarens polskor på polerna. Det är som regel ett enkelt ingrepp (beroende på modell) och behöver bara göras en gång.
Exakt vad BMW gjort för att bara acceptera originalladdare i cykelns kontakt, vet jag inte, men försöker man koppla in någon annan laddare i kontakten, lär cykeln av säkerhetsskäl slå ifrån laddningen - för att inte elsystem och elektronik skall löpa risk att skadas. Den risken är väl mikroskopisk med en CTEK, men principen innebär naturligtvis också, att BMW får sälja fler egna laddare - som inte är billigast.
Kunnigare folk än jag har sedan många år hävdat, att CTEK:s modeller varit överlägsna BMW:s "gråa järnklump", och jag finner inga skäl att ifrågasätta det. Dock hade jag så dags redan köpt en klump, och den fungerade problemfritt under de 12 år och 15 000 mil, som jag körde Sigurd. (Första batteriet höll i drygt tolv år och mer än 12 000 mil! Inte ens då var det kass, utan cykeln startade snällt varje morgon efter föregående dags 40-milafärd. Men första varningen hade kommit, och jag var på väg till Korsika. Där ville jag inte bli stående med havererat batteri - så det blev ett byte hemma på garageplanen lördag eftermiddag, eftersom vi skulle åka nästa dag. Jag minns fortfarande, hur ont i ryggen jag hade efter den operationen - men den lyckades.)

Men om Martin Sandh - som själv sedan många år säljer CTEK - påstår, att BMW:s nya laddare är top-of-the-line, finner jag inte heller något skäl att misstro det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav torbjorn_75 » 2020-02-04/20:33

Vad jag förstår fungerar både BMW original, Ctek CT5 Powersport och Tecmate Optimate 4 direkt i strömuttaget. Men det måste vara just Powersport – Ctek CT5 Start/Stopp fungerar inte, och inte heller Ctek CT5 Time To Go.

Batteriladdare - är de olika bra?

BMW orginal eller CTEK CT5 Powersport funkar direkt i strömuttaget.

Detta alternativ finns, laddar direkt i BMWs uttag (speciellt program i laddaren aktiverar uttaget uttan nyckel) http://motospeed.se/produktvisning-v...rod-s1%2F19139
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-04/20:56

Då har jag lärt mig något nytt även idag.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-04/21:11

https://www.batterilagret.se/p3211/Ctek-CT5-Powersport

Där står det " Anslut laddaren CT5 POWERSPORT direkt till batteriet eller via 12 V CANBUS-uttaget (kompatibelt med BMW-motorcyklar) med hjälp av tillbehöret CTX INDICATOR PLUG 12 V"

Och den verkar inte Ctek ha kvar i sitt sortiment
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav torbjorn_75 » 2020-02-04/21:21

Visst finns det i sortimentet:

https://www.ctek.com/se/products/bil/ct ... r-plug-12v

Edit: Tog bort cig plug ifall det måste vara just CTX-modellen.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-05/07:39

Det går nog med en vanlig "ciggplugg" också.

Nu har t.o.m. jag hittat det på Cteks hemmsida.

Det konstiga är att det inte står i faq under Powersport laddaren utan i allmäna faq.

" När skickas CAN Bus- signalen som öppnar 12V uttaget för laddning?

Öppningssignal skickas i tre olika lägen:
a. när kabeln ansluts till eluttaget. Därför viktigt att kontakten mot batteriet ansluts först.

b. när användaren byter program/ stegar mellan laddlägen genom att trycka på mode-knappen

c. när det har gått 4 veckor sedan förra laddningen eventuellt avbröts.

Vi har 4 valt veckors ”återuppväckningsintervall” för att ta hand om batteriet på bästa sätt, och inte starta bulkladdning för ofta och därmed överladda batteriert. "


Så nu är det bara att prova.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav SuperMek » 2020-02-06/09:33

Jag har testat två av CTEKs Powersportladdare som skall anslutas direkt till hojens cigguttag, och kunnat konstatera att de inte fungerar. CTEK har bekräftat problemet, och mig veterligt ännu inte löst det.

Problemet var att CANbus-porten visst öppnades, och laddning av batteriet sker, men när laddningen är fullgjord övergår laddaren i en ond cirkel av att öppna och stänga porten i rask takt och pulsa ut dryga 15V till batteriet.

Ansluts laddaren på traditionellt sätt direkt till batteriet fungerar laddaren alldeles utmärkt.
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-02-06/10:09

J,a det kanske är dumt att experimentera efter som lithiumbatteriet har max 15,2V angivet.
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-06/10:33

SuperMek skrev:Jag har testat två av CTEKs Powersportladdare som skall anslutas direkt till hojens cigguttag, och kunnat konstatera att de inte fungerar. CTEK har bekräftat problemet, och mig veterligt ännu inte löst det.

Jag hade för mig, att jag läst något om det tidigare, men eftersom jag inte var säker, gick jag inte i argumentation.
Slutsats: Är man i egenskap av BMW-ägare bekväm av sig och inte redan äger en bra laddare, är det en mycket bra idé att köpa en BMW originalladdare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav torbjorn_75 » 2020-02-06/20:45

Det problemet är löst, ni diskuterade ju det för två år sedan.

Som jag ser det kan man lika gärna köpa Ctek om BMW:s laddare inte tillför något.
torbjorn_75
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2008-05-05/12:42

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-07/23:18

Lithium-batterier har väl så pass låg självurladdning att underhållsladdning är överflödigt, givet att man inte har någon liten förbrukare som dränerar batteriet då.

Jag köpte en Husaberg med ett lithiumbatteri av okänd ålder som klarade sig utan stödladdning i min ägo och fungerade klanderfritt när jag sålde hojen drygt 4 år senare (hojen var årsmodell -09, jag köpte den våren -12 och sålde den våren -16).
Nackdelen med lithium är att de är ajabaja att ladda i kyla, inte presterar speciellt bra när det börjar bli isande kallt och så klart priset.

Fördelarna: Vikt, "riktningsokänsligt" (du kan parkera hojen upp och ner och batteriet läcker inte ut syra för det), bra knuff för sin storlek samt låg självurladdning.

Fortnine har en ganska bra video om batterityper på youtube :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-08/10:35

Erik Nilsson skrev: Lithium-batterier har väl så pass låg självurladdning att underhållsladdning är överflödigt, givet att man inte har någon liten förbrukare som dränerar batteriet då.

Då är väl haken, att de flesta (alla?) moderna gathojar HAR små strömförbrukare - som klockor mm. Om inte annat brukar det visa sig, ifall batteriet varit urtaget en längre tid. Då behöver hojens elektronik "startas om". Min slutsats av det är, att om batteriet inte tas ur, konsumerar elektroniken hela tiden lite ström, även om cykeln befinner sig i vinterdvala.
Huruvida konsumtionen är så stor, att det märks på ett Litiumbatteri, undandrar sig min bedömning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Erik Nilsson » 2020-02-08/11:23

Bror Gårdelöf skrev:
Erik Nilsson skrev: Lithium-batterier har väl så pass låg självurladdning att underhållsladdning är överflödigt, givet att man inte har någon liten förbrukare som dränerar batteriet då.

Då är väl haken, att de flesta (alla?) moderna gathojar HAR små strömförbrukare - som klockor mm. Om inte annat brukar det visa sig, ifall batteriet varit urtaget en längre tid. Då behöver hojens elektronik "startas om". Min slutsats av det är, att om batteriet inte tas ur, konsumerar elektroniken hela tiden lite ström, även om cykeln befinner sig i vinterdvala.
Huruvida konsumtionen är så stor, att det märks på ett Litiumbatteri, undandrar sig min bedömning.


Klockor brukar ju leva i åratal med lithium-batterier som är en hundradel så stora som till en hoj så det ska nog funka
Men det kan så klart vara mer krävande saker (speciellt taskigt inkopplad extrautrustning), men det borde ju lösas enkelt med att lyfta på minuspolen :)

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-08/12:02

Men då måste du väl "reaktivera" hojens elektronik, när polens kopplas in igen?
Nå - har man en laddare, är detta ett icke-problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-02-08/14:58

Olof Eriksson skrev:Biltema-laddare har jag till mitt batteri. Det funkar fortfarande efter tre år ;)

Lite sent svar, men är det ett lithiumbatteri du har alltså? Nog för att jag av naturen är lat, men lite mekande tycker jag är kul, och att dra fram ett uttag från batteriet till lämplig kontakt för enkel laddning via extern laddare är en lämplig "vinter"-syssla.
Dessutom funderar jag lite på alla "smarta" laddare med tanke på att majoriteten av alla MC-batterier laddas via motorcykelns inbyggda generator och laddningsregulator. Hur "smarta" är dessa?
Poängen är att man vill underhållsladda ladda batteriet under "off-season" på bästa sätt via en bra laddare. Om dessa kan rekonditionera batteriet på ett bra sätt (och därmed förlänga livslängden) är det ju värt något, annars kvittar det ju. Generellt för lithium-batterier gäller ju att inte gå under 10% i kapacitet, och likaså hellre bara ladda till ca 90% för att de ska må bra. Många "smarta" laddare fixar det här verkar det som, men eftersom (igen) den mesta laddningen sker via hojens inbyggda "system" (generator och laddningsregulator) blir man onekligen fundersam över hur mycket pengar och engagemang man ska lägga på "Den Perfekta Laddaren".
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-02-08/15:17

Gissningsvis behöver man sätta samman en grupp elingenjörer, som får försöka att komma fram till "rätt" svar - och frågan är, om de skulle bli eniga.
Ur ett vardagsperspektiv torde det viktigaste vara att inte "överladda" batteriet, och det är där, som de smarta laddarna skiljer ut sig från de mindre smarta. (Om generatorn och elsystemet är korrekt utformade, borde det inte utgöra något problem, när cykeln körs.) Den smarta laddaren kan ställa diagnos på batteriets kondition och därefter ladda det på optimalt sätt, varpå den går över i underhållsläge. Den "dumma" laddaren "trycker bara i ström, utan hänsyn till, hur batteriet mår" - vilket kan orsaka skador.

Om man sedan väljer en BMW originalladdare eller en högklassig laddare av annat märke - där väl CTEK och Optimate är mest kända? - spelar nog inte någon större roll för en BMW-hoj. Men den som i likhet med mig är bekväm av sig, drar fördel av originalladdaren.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Tråden om Lithium-batterier

Inläggav Gubbe » 2020-02-08/15:31

En bra tumregel är att aldrig ladda ett lithiumbatteri över 15 volt .Skillnaden på en lithiumladdare och en vanlig Ctec till exempel är att elektroniken i special-laddaren är mer precis så att det inte blir några peakströmmar över 15 volt . Generatorn i motorcykeln ger sällan eller aldrig över 14.5 volt om allt inklusive regulatorn funkar som de skall. Litiumbatteriets livslängd kortas avsevärt om laddspänningen går över 15 volt i perioder med en gammal analog laddare till exempel.
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst