BMW Battery charger Plus

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW Battery charger Plus

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-24/06:47

Kort fråga om BMW´s batteriladdare.

Jag köpte en (lätt begagnad) laddare häromveckan av BMW´s senaste variant Battery Charger Plus.

Här är det väl lika bra att erkänna att det var inte manualen som var nattlektyr kvällen laddaren hade införskaffats. Så igår efter konsultation med Roger Gross så insåg jag att jag behöver ställa in/om laddaren efter typ av batteri på MC´n, speciellt om det är litium eller mer traditionell teknik. Detta sker inte med automatik så jag satte mig för en stunds manualstudier och gick igenom den Quick guide som var med i lådan.

Manualen är tydlig på att laddaren måste ställas in (så mycket för automatiken alltså) i rätt mode (1 eller 2) men jag får inte till det. Jag har tryckt på Menu-knappen massor med gånger men den verkar död.

Är det något jag missar? Hjälp från någon som har samma laddare uppskattas.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/06:54

Betr BMW:s nya laddare:
Bror Gårdelöf har näst intill doktorerat på nämnda laddare - vi hoppas att han kommer med ett inlägg som kan hjälpa webmastern med knapptryckningarna... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-24/07:15

Mja - jag har läst igenom hela den bruksanvisning, som finns på nätet - om än något svårtillgänglig - men jag har de facto aldrig använt laddaren. Den inköptes strax efter årsskiftet, när köpeavtalet avseende Willie var klart, eftersom jag då inte var klar över, huruvida den gamla "grå kuben" (också originalladdare) gick att använda på en ny hoj. (I efterförloppet har jag fått reda på, att det skulle ha gått bra, men kuben fick följa med Sigurd i köpet och fortsätta tjänstgöra tillsammans med honom.)
Hur som helt var Willies batteri fulladdat, när jag hämtade honom - och fick ytterligare en rejäl dos via generatorn under 25-milaresan hem. Därefter har han definitivt inte stått stilla så länge, så att laddaren behövt pluggas in.

Till det kommer, att jag anser, att det vore en förolämpning mot Magnus att tro, att han inte kan läsa en bruksanvisning! Om vi stod bredvid varandra, är det inte omöjligt, att jag kunde hitta någon vinkel, som han råkat förbise, eftersom två hjärnor inte tänker lika. Men att komma med råd via nätet angående något, som jag inte använt, vore löjeväckande!

Dock kommer jag inte förbi misstanken, att det är fel på laddaren. Om tryck på en knapp inte resulterar i något alls, verkar något galet!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/07:30

Hej Bror,
Delar din misstanke att det är fel på laddaren och har även nämnt detta för Magnus. Men är det fel på denna nya laddare så har den ju en fabriksgaranti!
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-04-24/07:43

Magnus Brobeck skrev: Jag har tryckt på Menu-knappen massor med gånger men den verkar död.

Är det något jag missar? Hjälp från någon som har samma laddare uppskattas.

MVH Magnus


Efter att ha konsulterat en manual på nätet som Bror tipsar om, det var inte lätt att hitta en som var "tillräckligt ny" så framkommer lösningen på frågan. (Det finns massor om gamla generationen och det hjälper föga.)

Man skall hålla inne (MENU)knappen i flera sekunder för att den skall acceptera kommandot. Det gäller ganska generellt för kommandon även efter att man "öppnat menysystemet" med en lång tryck så när man skall stega sig fram får man vara mer tålmodig än jag var. För att parfrasera Bror så var min vinkel på tid det skall ta för att trycka på en knapp för snäv så tack för inspelet, det öppnade mina ögon. ;)

MVH Magnus, som känner sig laddad
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-24/07:56

Häpp! Diagnostik och terapi på distans kan vara nog så svajig - men här funkade det uppenbarligen.
Skönt, att det löste sig.

På köpet vet jag nu, att även jag skall trycka på knapparna, längre än jag trott - den dagen jag behöver koppla in laddaren. ;)
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-04-24/09:15, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Roger Gross » 2020-04-24/08:12

Vad var det jag skrev - Bror 2.0 är en fena på BMW:s laddare... :!: :!: :o
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-24/09:15

Jag antar, att lång tryckning motiveras av, att en oavsiktlig, kort tryckning inte skall råka ändra laddarens inställning av misstag(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav MichaelWa » 2020-10-19/17:22

Har nu oxå köpt denna Bmw original laddare och fick igång den, dock tycker jag den tar lång tid på sig att ladda GS1250 standard batteri.

Jag har försökt hitta bruxen som ska finnas på nätet men lyckas inte, någon som kan länka?

Hittat nu och den ligger på https://www.bmw-motorrad.se/
I menyn välj Service
Handbok
Operating instructions for accessories
Ride & Style
Unversal
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-11-20/16:02

Idag har jag använt laddaren för första gången. Vare nog sagt, att bruksanvisningen inte är tillräcklig! Som tur är, är defaultläget blybatteri - men första gången gick jag in på inställningar för att kolla. Då blev apparaten fnoskig!
Jag höll inne menyknappen åtskilliga sekunder utan att lyckas!
Eftersom Willie har ett AGM-(bly-)batteri, drog jag ur alla sladdar, började om och kopplade in laddaren utan knappande. Då gick det hela galant.
Förhoppningsvis är apparatens kvalitet bättre än bruksanvisningen/hur man gör rent konkret för att vid behov ändra inställning, för det senare får ett citronpris!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav TPE » 2020-11-29/12:00

Inhandlade en BMW Batteri Charger Plus i somras på Kennets MC som jag nu använt för första gången på min nya gsa 1250 HP
Ställdes in på Lithium-läge och såg att laddningen gick igång som den skulle. Nu en vecka senare när jag tittade till hojen så visade laddaren "No Battery" och allt är stendött och batteriet djupurladdat :evil:
Vad gör man lämpligast nu ? Tänkte först ta loss batteriet och testa att ladda direkt över polerna, men läser man i manualen så behöver ett djupurladdat lithiumbatteri laddas med STOR försiktighet hos en BMW verkstad pga av risk för brand och explosion.
Bra grejer...
TPE
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-09-15/17:31
Ort: Åmål

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-11-29/12:35

Hej

Om ditt batteri har pajat på en ny 1250GSA så är det ett garantiärende skulle jag vilja säga, kolla med din handlare som första åtgärd.

Jag skulle också kollat så att det verkligen är/var ett lithiumbatteri i din maskin (jag vet att det var en del av HP utrustningen ett tag men på min HP är det bly som gäller). Om man laddar ett blybatteri med lithiuminställning kan just det som du beskriver hända. Fråga mig inte hur jag vet.
Från samma anonyma källa vet jag att den gången gick det att rädda med en CTEK MX5.0 (tror jag modellen heter) som fick köra hela sitt recovery program för att få igång det.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav TPE » 2020-11-29/14:13

Blev nojjig och tvungen att dubbelkolla batteriet :shock: Det ÄR ett lithiumbatteri som sitter i hojen...
TPE
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-09-15/17:31
Ort: Åmål

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-06/09:02

Ytterligare erfarenheter: Första gången jag pluggade i laddaren i hojen, körde den igång enligt plan. Lampan Full lyste inom kortare tid än en timma, och displayen angav Charge 100 %. Men den angav aldrig Charge complete, maintenance mode.
Igår morse jackade jag i laddaren igen. Samma sak, men nu lät jag den sitta kvar. Full och Charge 100 % inom en timma. Jag tittade till laddaren då och då under dagen. Vid något tillfälle gav den en några sekunder lång laddkick. I övrigt angav den U = 14,3 V, I = 0,1 A.
Men i morse hade den gått ner i viloläge. Power-lampan lyste inte längre konstant utan blinkade, och displayen var släckt.
Roger Gross har förklarat detta med, att laddaren kör några desulfateringscykler, efter att batteriet toppladdats.
Så i fortsättningen får laddaren vara inkopplad något dygn varje gång.

En annan udda sak med den är, att i den tekniska specifikationen finns bara en uppsättning värden för laddning: Laddspänning 12 V, "Charge cut-off voltage" 14,4 V, och maximal laddström 2,5 A.
Eftersom litiumbatterier har andra krav på laddaren, skulle man kunna tänka sig, att även dess värden skulle finnas med i den tekniska specifikationen, men så är inte fallet.
Jag ligger inte sömnlös för detta - men undrar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav MichaelWa » 2020-12-06/12:20

Tack Bror!

Inlägget får även mig att sova gott nu då ja hade fundering varför det tog sådan tid, innan den gick in i riktiga pausen och "stängde" ner.
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav TPE » 2020-12-09/19:32

Jag däremot, borde snart ligga sömnlös. BIKE Thn har fixat så att jag får ett nytt batteri via "goodwill" på hojen eftersom inte detta täcks av garantin. Vet inte om jag ska våga lita på laddaren en gång till. Min visade ungefär så som Bror beskriver det (100% charge inom en timme ) fast den lyste aldrig grönt (full)
och Powerlampan lyste aldrig med fast sken utan blinkade hela tiden. Efter en veckas inkoppling så hade den gått ner i viloläge och batteriet var helt tomt.
Frågan är om det kan ha varit nåt fel på batteriet från början eller om det är något fel på laddaren.
TPE
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2013-09-15/17:31
Ort: Åmål

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Stefan Jonsson » 2020-12-16/18:55

Jag hade hängt på laddaren på min 1250GS HP rätt inställd för batteri som satt i. Snodde skarvkabeln som laddaren var inkopplad i för att jag höll på med annat i garaget. Nu blev det så att laddaren, som fortfarande var kopplad till hojens ciguttag, blev frånkopplad i ca 6 dagar. När jag kopplade i laddaren stod det bara No battery i displayen och batteriet var urladdat. Plockade ur batteriet och mätte upp ca 7volt. Tog min RC laddare tills jag fick upp spänningen så att BMW laddaren vaknade. Laddade fullt. Monterade batteriet igen och kollade om något drog ur batteriet men inget som drog inte ens om jag hade laddaren inkopplad till ciguttaget men inte kopplad tIll 220.

Jag vet inte om batteriet var tömt innan jag kopplade från strömmen till laddaren eller om batteriet drog ur efter. Känns inte stabilt i alla fall. Får hålla det under uppsikt i vinter.
Stefan Jonsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-10-21/20:30

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-16/20:27

Du besannar riktigheten i ett råd, som jag fick första gången vid årsträffen i Tylebäck 2011: Även med marknadens bästa laddare är det optimala att ladda fullt sådär varannan vecka och däremellan koppla bort laddaren helt. Martin Sandh på Kenneths MC-Service brukar veta, vad han talar om, och det rådet har jag följt sedan dess.
Vid kontakt nyligen med Dan Tammi, BMW Motorrad Nordic, påtalade han en liten men existerande risk, att laddaren och den moderna hojens komplicerade elsystem kan feltolka varandra, varvid batteriet kan laddas ur. Även han rekommenderade fulladdning sådär varannan vecka och därefter komplett bortkoppling.
(Reservation för att jag missförstod Dan.)

Det jag inte vet om moderna batteriladdare kan fylla ett bibliotek, men misstanken måste ändå vara, att ditt batteri laddades ur via den avstängda laddaren - i alla fall tills något annat kunnat påvisas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-12-17/10:15

Gör alltid så här med mina batterier.
1. Laddar alltid direkt på batteriets poler.
2.Laddar varannan månad, kopplar alltid bort laddare efter laddning.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-17/11:05

En trovärdig källa har sagt mig, att ett fräscht, fulladdat blybatteri, som inte används, sulfaterar c:a 1% per dygn. Därmed är det onekligen en fördel med relativt korta laddningsintervall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-21/17:52

Igår eftermiddag, 16 dagar efter förra laddningen, pluggade jag in igen. Ovanstående erfarenheter verkar stämma rätt bra. Efter att laddaren och hojen skakat tass, angavs 88 % laddning i batteriet - således en förlust på knappt en procentenhet per dygn. Men då är batteriet tämligen nytt.
Även denna gång tog det mindre än en timma till Charge 100 % - men laddaren arbetade fortfarande, när jag kollade i morse. Ny koll efter hemkomsten från jobbet. Då hade den gått ner i "blinkläge".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Stefan Jonsson » 2020-12-22/09:04

Nu var batteriet tomt igen. Laddaren inkopplad via ciguttaget. Monterade återigen ur batteriet och laddade på bänken. Nu har laddaren varit inkopplad direkt på batteriet ståendes på bänken och nu laddas inte batteriet ur. Så fort jag laddar via ciguttaget så töms batteriet på under en vecka. En kompis till mig har en GS av samma årsmodell som mig men med en skillnad, han har vanligt blybatteri i sin. Där fungerar laddning och underhållsladdning via ciguttaget och batteriet dras inte ur. Det känns som att problemet uppstår då man har litium batteri och laddar via ciguttaget. Jag får helt enkelt ladda direkt på batteriet. Bara synd då det var så smidigt att ladda via ciguttaget, lite av grejen med inköpet :cry:
Stefan Jonsson
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2020-10-21/20:30

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-12-22/12:32

Diagnos på distans är alltid vanskligt, men för mig ter sig dina problem som orsakade av något fel i hojen. Garantiåtgärd? Goodwilldito?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-07/16:22

Senaste numret av Allt om MC har en artikel om batterier och laddning - både bly-syra och litium. Den gör mig en smula konfunderad, och en sak är säker: Den dagen jag har en hoj med litiumbatteri, kommer jag att läsa bruksanvisningen noggrant! Willie har blybatteri, så än så länge känns det lugnt.

Enligt artikeln behöver litiumbatterier inte underhållsladdas under vintern(!). "Att litiumcellerna tål mycket höga laddströmmar och har så låg självurladdning att de inte behöver underhållsladdas vid förvaring är andra poster på pluskontot. Faktum är att batterierna mår bäst av att förvaras knappt halvladdade (40 - 50 %) ..... Observera, att det då inte kan vara anslutet till hojens elsystem(!). .....
Om du glömmer parkeringsljuset på under en natt så kan det vara kört och under långa uppehåll kan larm och andra småförbrukare tömma och i värsta fall förstöra ett batteri."

Observera, att jag inte hyser någon åsikt. Texten inom citattecken är ordagrant tagen ur artikeln - om än med mitt utropstecken inom parentes.

Något annat, som gäller alla sorters batterier: "Om du gör en paus i vinterladdningen, glöm inte att koppla bort laddaren från batteriet. Den drar nämligen lite ström 'bakvägen'."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: BMW Battery charger Plus

Inläggav Birger Larsson » 2021-01-07/20:28

Min hoj har litiumbatteri och det har helt enkelt inte blivit av att skaffa ny laddare.
Jag kollade spänningen häromdagen och TFT`n visade 13V. C:a 8 veckor sedan jag körde senast.
Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst