En och annan forumtråd innehåller kritik mot höga servicekostnader. Inte sällan är de som klagar mest de som inte är insatta i arbetsinnehållet i det de klagar över
men
utebliven service eller okompetent utförd service kostar extra pengar - kan kallas lärpengar...
Men även om man sköter servicen enligt schema och det utförs av kunnig mekaniker så finns ett par bra tips:
Tipsen bygger på att det som inte används så småningom kan sluta fungera. Det jag närmast tänker på är
ESA och ABS.
I båda fallen finns ventilpaket som manövreras av små, klena elmotorer.
Vad gäller ESA:
Även om man inte behöver ställa om fjädringen SÅ GÖR DET I ALLA FALL. Kör systemet minst en gång per månad.
Detta förhindrar att ventiler och elmotorer kärvar.
Sak samma med ABS-systemet - låt det jobba! Bromsa så att systemet får jobba!
Ovanstående hjälper naturligtvis föga om du slarvat med t ex bromsvätskebytet enligt schema. Med vatten i bromsvätskan korroderar ventiler mm och då blir det dyrt...
Vad jag skriver ovan gäller såväl bil som mc - oavsett fabrikat.
Vänliga hälsningar,
Roger G