Sida 1 av 1

Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-22/07:17
av Roger Gross
En och annan forumtråd innehåller kritik mot höga servicekostnader. Inte sällan är de som klagar mest de som inte är insatta i arbetsinnehållet i det de klagar över
men
utebliven service eller okompetent utförd service kostar extra pengar - kan kallas lärpengar... ;)
Men även om man sköter servicen enligt schema och det utförs av kunnig mekaniker så finns ett par bra tips:
Tipsen bygger på att det som inte används så småningom kan sluta fungera. Det jag närmast tänker på är
ESA och ABS.
I båda fallen finns ventilpaket som manövreras av små, klena elmotorer.
Vad gäller ESA:
Även om man inte behöver ställa om fjädringen SÅ GÖR DET I ALLA FALL. Kör systemet minst en gång per månad.
Detta förhindrar att ventiler och elmotorer kärvar.
Sak samma med ABS-systemet - låt det jobba! Bromsa så att systemet får jobba!
Ovanstående hjälper naturligtvis föga om du slarvat med t ex bromsvätskebytet enligt schema. Med vatten i bromsvätskan korroderar ventiler mm och då blir det dyrt...
Vad jag skriver ovan gäller såväl bil som mc - oavsett fabrikat.
Vänliga hälsningar,
Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-22/08:31
av BrooklynS
Lämnar tungt bifall här. :!:

Regelbunden service är något som i längden bär sig även ekonomiskt. Tycker man att det är dyrt att lämna motorcykeln till en kunnig verkstad återstår inget annat än att lära sig själv. Verktyg, kunskaper och arbetstid kostar förstås det med, men ger i längden en stor egen tillfredsställelse och förutsättningar att alltid hålla motorcykeln i gott mekaniskt skick. (Läs gärna Pirsigs legendariska "Zen och konsten att sköta en motorcykel" för att förstå VARFÖR också...)

När man vänder sig till en verkstad så skall man undersöka runt lite och vara noga med att lämna sin motorcykel till en BRA verkstad med gott renommé. Detta för att vara säker på att motorcykeln får den service den behöver och en bra verkstad har även koll på sådant som inte står i servicebeskrivningen eller det som du som ägare ber dem göra. En sådan verkstad är grunden till ett glädjefyllt ägande och brukande under många år.
Genom klubben kan man få tips om vilka verkstäder som är kunniga och också vilka privata mekaniker som är kunniga och kan hjälpa till med eventuella problem.

Serva ofta och noggrant! :D

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-22/09:07
av F800åkare
Service sköter man själv, billigare och bättre. Man passar ju oftast på att göra rent och kolla över mycket annat på väg in till det jobb man skulle göra, sånt har en verkstad inte tid med utan att debitera timtaxa och då drar det iväg fort.
Delar behöver inte vara OE, går att nyttja annat som många gånger är bättre trots lägre pris.

Största fördelen att sköta allt själv är sinnesron man får av att veta hur det är ställt med skicket på allt.

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-22/09:47
av Roger Gross
F800åkare skrev:Service sköter man själv, billigare och bättre. Man passar ju oftast på att göra rent och kolla över mycket annat på väg in till det jobb man skulle göra, sånt har en verkstad inte tid med utan att debitera timtaxa och då drar det iväg fort.
Delar behöver inte vara OE, går att nyttja annat som många gånger är bättre trots lägre pris.

Största fördelen att sköta allt själv är sinnesron man får av att veta hur det är ställt med skicket på allt.


Hej F800-åkare,
Bör kanske tillägga ordet KOMPETENS också om man ska serva själv.
Nya BMW-hojar har tre års garanti samt att BMW MOTORRAD har en ganska välvillig good-will - inställning upp till fyra år efter första registrering. Detta förutsatt att hojen servats enligt schema av auktoriserad verkstad.
BMW MOTORRAD förser också de auktoriserade verkstäderna med erfarenhetsbaserad kampanjinformation dvs åtgärder som ska göras för att hojen ska fungera väl...
Jag förstår mycket väl om man själv servar en äldre hoj - om man har KOMPETENS, VERKTYG och SERVICEINFORMATION. :o
//Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-22/10:07
av F800åkare
Tja 2009 är ju äldre hoj.

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/07:10
av Håkan
En del intressanta aspekter...

Angående piratoljefilter...
MIW OIL Filter "BMW" märkt med ett artikelnummer som liknar BMW´s men inte finns i BMW ETK.
Made in Japan.
OBS! Filtret är helt oanvänt i kartong. Brukar kallas NOS (New Old Stock).

MIW.JPG
MIW.JPG (45.86 KiB) Visad 5095 gånger

Hur många sätter ett sånt här filter i sin BMW? :o :shock: :roll:

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/07:51
av Håkan
Hittade ett till oljefilter, också oanvänt i kartong. (NOS).

Ingen märkning om tillverkare. :o
Kartong märkt med "Part No: PM2099 Made in Taiwan".

Noname.JPG
Noname.JPG (41.85 KiB) Visad 5081 gånger

Någon frivillig på den? :shock: :|

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/18:11
av Bror Gårdelöf
"Om det verkar för bra för att vara sant, är det nog så."

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/18:52
av BrooklynS
Köper Mahle filter!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/18:56
av Roger Gross
BrooklynS skrev:Köper Mahle filter!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15


Chansar inte - köper original vad gäller filter.
//Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/21:10
av F800åkare
BrooklynS skrev:Köper Mahle filter!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Samma här, till min gamla pärla var/är ju Mahle leverantör till Bmw. duger nog gott än idag till en mycket lägre kostnad.

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/21:13
av Håkan
1974-1975 körde jag Honda CB750. Kamaxeln skar på den, på väg hem från en dragracingtävling på Mantorp, det var ludd från pappret i piratoljefiltret som täppte till oljekanalerna upp till toppen.
Då fick jag ett föredrag av Thomas Klarkner om original vs pirat filter. Sen dess har jag använt original. :)

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/21:32
av Roger Gross
Visst kan man spara några tior på att köpa piratfilter...
Mahle är en känd filtertillverkare som också är en av leverantörerna av BMW:s originalfilter.
Men Mahle har en mängd olika filter - att de passar på gängan eller i filterutrymmet betyder ju inte för den skull att det är rätt filter. Ett oljefilter har två funktioner - att filtrera oljan samt att ge en tillräcklig oljegenomströmning. Vid start av kall motor går inte oljan igenom filterpappret, den är för tjock. Därför finns en övertrycksventil i filteränden som öppnar och låter orenad olja passera på bästa sätt ut till smörjpunkterna. Efterhand oljan blir varm kan den passera genom filterpappret och övertrycksventilen stänger. Motortillverkaren specar hur och när nämnda ventil ska öppna. Även om ägaren slarvar med att byta filter och filtret blir täppt av smuts låter övertrycksventilen smörjsystemet fungera - om än med orenad olja.
Alltså ingen garanti att ett piratfilter fungerar enligt motortillverkarens specifikation.
Men man kan spara några tior på filterkostnaden genom att inte köpa original filter...
Som tur är får man hantera sin hoj som man finner klokast. I alla fall så länge man inte behöver åberopa garanti eller good-will.
//Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/21:36
av Roger Gross
Håkan skrev:1974-1975 körde jag Honda CB750. Kamaxeln skar på den, på väg hem från en dragracingtävling på Mantorp, det var ludd från pappret i piratoljefiltret som täppte till oljekanalerna upp till toppen.
Då fick jag ett föredrag av Thomas Klarkner om original vs pirat filter. Sen dess har jag använt original. :)


Under min tid hos en större svensk biltillverkare gjordes en jämförande undersökning av oljefilter - original visavi pirat. Jodå, det fanns något piratfilter som innehöll kraven. De allra flesta var dock klart sämre i sin funktion i motorns smörjsystem.
//Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/21:50
av BrooklynS
Mahle är dock inte ”pirat”, lika lite som BOSCH eller NGK är det.

Noname inköpt från en suspekt ebayförsäljare är en helt annan sak.

Det blir bara löjligt att hävda att tex ”endast BMW olja” duger och därmed rata också alla andra kvalitetsfabrikanter.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-23/22:12
av Roger Gross
BrooklynS skrev:Mahle är dock inte ”pirat”, lika lite som BOSCH eller NGK är det.

Noname inköpt från en suspekt ebayförsäljare är en helt annan sak.

Det blir bara löjligt att hävda att tex ”endast BMW olja” duger och därmed rata också alla andra kvalitetsfabrikanter.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15


Vad jag försökte förklara var att det inte är givet att ett filter är det bästa bara för att det står MAHLE på det.
Oljor är klassificerade efter ett standardiseringssystem och därmed enklare att välja rätt. Vet inte vem som hävdar att enbart "BMW-olja" duger!?
En originaldel är enligt BMW:s specifikation.
//Roger

Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-24/08:28
av BrooklynS
Det var ett exempel på att ”endast originaldel köpt från märkeshandlaren” inte är det enda sättet att köpa rätt servicedelar. Mahle har mer att förlora på dåliga filter än BMW, som köper dem från Mahle.

Det gäller även tex tändstift som säljs i förpackning som det står BMW på (till högre pris) men inuti förpackningen finns BOSCH eller NGK. Varför man inte skulle kunna köpa exakt likadana stift i BOSCH- eller NGK-kartong övergår mitt förstånd.

Jag är den förste att förespråka kvalitetsdelar och noggrant arbete när man servar. Jag är bara emot fundamentalism och har sett så många felaktiga arbeten från ”auktoriserade verkstäder” att jag inte litar ett dugg på detta som kvalitetsstämpel. Däremot finns det ett antal kunniga verkstäder med gott renommé och till dem skall man vända sig med förtroende.
Övriga får förtjäna sitt rykte.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-24/11:56
av Roger Gross
BrooklynS skrev:Det var ett exempel på att ”endast originaldel köpt från märkeshandlaren” inte är det enda sättet att köpa rätt servicedelar. Mahle har mer att förlora på dåliga filter än BMW, som köper dem från Mahle.

Det gäller även tex tändstift som säljs i förpackning som det står BMW på (till högre pris) men inuti förpackningen finns BOSCH eller NGK. Varför man inte skulle kunna köpa exakt likadana stift i BOSCH- eller NGK-kartong övergår mitt förstånd.

Jag är den förste att förespråka kvalitetsdelar och noggrant arbete när man servar. Jag är bara emot fundamentalism och har sett så många felaktiga arbeten från ”auktoriserade verkstäder” att jag inte litar ett dugg på detta som kvalitetsstämpel. Däremot finns det ett antal kunniga verkstäder med gott renommé och till dem skall man vända sig med förtroende.
Övriga får förtjäna sitt rykte.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15


Hej BrooklynS,
Jag delar din inställning i allt väsentligt. Dock finns en trygghet i att köpa originaldelar noggrant utprovade av fordonstillverkaren. Att köpa piratdelar är lite av att chansa. Ett piratoljefilter är billigare motsvarande högst kostnaden för tio liter bensin. Här närmar vi oss begreppet dumsnålhet att inte välja en så vital del som original filter. Med original menar jag av fordonstillverkaren specificerad artikel. Kan erkänna att jag själv inte i alla avseenden använder originaldelar - kåpglas för minskad turbulens, sadlar för bättre ergonomi och annan bromsutrustning för ännu bättre funktion än originalgrejer.
Beträffande auktoriserade verkstäder grundar sig min erfarenhet på hur arbetena utförs på Kenneths Mc-service och det är tio poäng av tio möjliga...
//Roger G

Re: Underhåll och servicekostnader...

InläggPostat: 2020-05-24/12:07
av BrooklynS
Roger - där håller jag med!


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15