Renovering av förgasare - Flottör

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-08/21:04

Hej på Er !

Håller på att renovera en gammal trotjänare som stått still i väldans massa år.
Vi uppstart idag då jag tankade upp den och slog på bränslekranen, så började det skvala bränsle genom förgasarna och ner i skvallerrören som leder ut under cykeln.

Vid kontroll så verkar inte flottören stänga helt tätt, utan det sipprar igenom bränsle då nålen inte verkar täta då flottören går upp och skall stänga av bränsleuppfyllningen i flottörhuset då bränslenivån är tillräckligt hög.

Har demonterat flottörer och bränsleavstäningsnål, och vid okulär kontroll av nålen/ventilen så ser den hel och fin ut, men kan det vara något som gör det otätt längre upp i förgasaren, så inte nålen tätar korrekt ?

Vi skall vara medvetna om att den stått länge med bensin i och den har dunstat med tiden, så kan det vara avlagringar kvar i förgasaren som gör att nålen inte tätar riktigt när flottörerna trycker upp nålen ?

Om det är så att det är gamla avlagringar från bensinen, vad gör man lämpligast ren detta med ?

Kan/bör man försöka sig på att även lossa den mässingshylsan som nålen löper i upp i förgasaren som ses på näst sista och sista bilden i inlägg två här i tråden ?

Jag gör två inlägg för att få med alla åtta bilderna i denna tråden.

Med förhoppning att någon som läser detta kanske har löst en snarlik situation och kan vägleda mig hur jag skall komma ur detta problem.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
IMG_1984.JPG
IMG_1985.JPG
IMG_1987.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2020-06-08/21:29, redigerad totalt 3 gånger.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renvoering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-08/21:06

...

Det är denna delen (som ses på näst sista och sista bilden) som ser ut att vara av mässing, där nålen går upp i och skall stänga av bränslet till flottörhuset när det är fyllt.

Går det att demontera dessa mässingshylsor/ventiler ?

Vad gör man rent med för medel för att få bort eventuella avlagringar som hindrar nålen att stänga av ?

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1988.JPG
IMG_1989.JPG
IMG_1990.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renvoering av förgasare - Flottör

Inläggav booste » 2020-06-08/21:33

Ta loss hela förgasaren och skruva loss så mycket som går lägg sedan allt inklusive förgasaren i ett bad med Alkylatbensin (Aspen) det löser upp avlagringarna. Låt det ligga tre fyra dagar blås sedan alla kanaler med tryckluft. När allt är klart kan du byta ut bensinen i tanken till Alkylatbensin och starta upp den på det bränslet och köra de första milen. Om du inte ska åka så många mil med den här hojen är det bättre att bara använda Alkylatbensin den kan stå mycket längre än den vanliga bensinen från macken. Jag kör genom Alkylatbensin i båten på hösten och har inte haft några problem efter vinterförvaringen sedan jag började med det, mot tidigare då man varje år fick problem att starta upp på våren och en oro för att få motorstopp de första turerna.
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-08/21:38

Tack Booste för tipset med Alkylatbensin, kände inte till att det löser avlagringar.
Det är väl ett sådant bränsle som används för motorgräsklippare m.m. ? :? :roll:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav F800åkare » 2020-06-08/21:46

Flottören kan ha sugit i sig bränsle så den ej lyfter tillräckligt. Väg dom, sen låt dom torka under några dagar helst liggandes varmt, väg dom igen. Har vikten ändrats är det nya flottörer som gäller.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-08/22:08

F800åkare skrev:Flottören kan ha sugit i sig bränsle så den ej lyfter tillräckligt. Väg dom, sen låt dom torka under några dagar helst liggandes varmt, väg dom igen. Har vikten ändrats är det nya flottörer som gäller.


Ett mycket matnyttigt tips som ofta är fel på en del förgasare, men dessa flottörer tror jag inte har dragit åt sig något bränsle, dom har torkat i 35 år då cykeln stått stilla.
Vågar nästan påstå utan att ha en våg tillgänglig att dom "känns" lika och dom lär ju som sagt inte ha något bränsle kvar i sig efter att ha stått torrt så många år.

Däremot lär ju nålventilen vara otät, så rådet som Booste nämnde var ju att tanka i Alkylatbränsle, så det är väl så jag får börja i alla fall.

Stort Tack ändå F800åkare för ditt välvilliga råd, stort tack för engagemang och "medlidande" :D

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav F800åkare » 2020-06-09/03:39

Just därför en vägning nu när de sett blöta är bra, sen torkning, skiljer det så vet du att de drar åt sig bränsle och det gör att de inte lyfter. 35 år så kan det finnas någon spricka.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Håkan » 2020-06-09/04:11

Jag har skruvat med åtskilliga förgasare... Kan nästan göra det i sömnen. :o
Det brukar inte finnas några genvägar. Köp tillverkarens renoveringssats, byt ALLA gummidetaljer, byt alla tätningar, byt flottörnål, byt flottör, byt säte (om det går att byta detta).

Och mig käpphäst: Läs tillverkarens verkstadsmanual!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-09/11:11

Håkan skrev:Jag har skruvat med åtskilliga förgasare... Kan nästan göra det i sömnen. :o
Det brukar inte finnas några genvägar. Köp tillverkarens renoveringssats, byt ALLA gummidetaljer, byt alla tätningar, byt flottörnål, byt flottör, byt säte (om det går att byta detta).

Och mig käpphäst: Läs tillverkarens verkstadsmanual!


Tack F800åkare och Håkan för tips och råd ! :)

Då får det bli så, får väl se om "Handlaren i Gbg" har det på hyllan, eller kan beställa hem det.
Brukar åka till Kenneth's och handla delar, han brukar få hem det relativt snabbt, men är lite osäker på om han fortfarande för Honda's prylar nuförtiden. Till BMW är det inga bekymmer, han har allt till dom ;)

Återkommer i ärendet... Tack än en gång !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Mimmi » 2020-06-09/17:14

Hej!

För rengöring av förgasare rekommenderar jag ultraljudstvätt, det finns olika tvättmedel för olika tvättändamål att köpa.

Förr fanns det ett alldeles utmärkt tvättmedel att tvätta med, det hette Holts Carburettor Cleaner. Men det är många år sedan jag hittade något lokalt inköpsställe, men kanske det fortfarande finns att köpa via internethandeln.
Ett annat preparat jag använt, och fortfarande använder vid behov, är Briggs & Stratton Ultra Care Carburettor Cleander. Det löser upp gamla avlagringar och smuts både utanpå och inuti förgasare på ett utmärkt sätt.

Men ultraljudstvätt efter en dylik rengöring gör det riktigt bra.

Ett bra sätt att kontrollera en flottör för otätheter är att koka den i vatten. Finns det någon spricka eller hål tränger väl synliga gasbubblor ut i vattnet. Detta förfaringssätt förutsätter naturligtvis att flottören är av traditionell typ, och inte av kork eller liknande (mer eller mindre) homogent material. En något skadad metallflotttör kan oftast lagas med lödning, vilket jag med framgång praktiserat vid ett flertal tillfällen. Den extra vikten kompenseras lätt genom att justera flottörnivån.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Håkan » 2020-06-09/17:20

Mimmi skrev:Hej!

Hej. :)
Trevligt att se dig här, det var länge sedan. :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-09/17:41

Hej Mimmi, håller med Håkan, mycket glädjande att se Dig här igen ! :D :D

Utmärkta tips, skall se vad jag kan få tag på när det gäller tvättmedel för förgasare...
Ultraljudstvätt står på önskelistan, men det är lite "överkurs" förnärvarande, även om det skulle vara mycket användbart för detta arbetet.

Flottörerna i dessa förgasare är av plastmaterial, dessa flyter mycket fint i bensin då jag testat.
(Fick lite huvudvärk efter att ha stått i ångorna några timmar och skruvat dessa krånglande förgasare) :shock: :( :(

Än en gång Mimmi, tack för goda råd och tips, väl mött igen om det finns tillfälle !
Är du ute och rastar Wolfgang i sommar, så finns det alltid kaffe här, men hör av dig först.
Får väl ställa bort H-D'n innan så du slipper att se den... Haha... :lol:

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Mimmi » 2020-06-09/19:01

Hej!

Tack för det vänliga mottagandet:-)

Jag vill tillägga att en förgasare är ömtålig och skall behandlas varsamt. Att peta med trådar och andra metallföremål i kanaler, munstycken och andra ytor är NO NO! Det är lika förbjudet som att peta med något spetsigare än armbågen i örat...

Ett strå av lämplig styvhet ur en målarpensel är lämpligt till att rengöra ett munstycke med.

Det finns visserligen munstycksbrotschar, men de är enbart avsedda för att öka storleken på ett munstycke, och för att syssla med sådant gäller att man verkligen vet vad man gör.
Det handlar då om att göra en verklig fintrimning av motorn, och inga lämpliga munstycken finns att tillgå.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-09/20:26

Hittade felet med dom läckande förgasarna...

Höll på halva natten och nästan hela dagen att felsöka varför det flödade över en massa bensin när jag öppnade bensinkranen på tanken.
Båda förgasarna läckte rejält ur dräneringsslangarna som leder ut under cykeln.

Jag gjorde rent flottörnålarna, kontrollerat flottörerna samt säte, men inget hjälpte, det bara "pissade" bensin ändå.
Kontrollerade och justerade båda flottörnålarna exakt lika (dom stod lite olika) samt testade igen utan att återmontera flottörhuset, det var tätt varje gång jag testade när flottören gick upp.

Kunde inte komma på vad felet var förrän jag lossade flottörhusen och provade att kontrollera tätheten med lite bensin. Det rann rakt igenom, trots att mässingsrören går högre i nivå än själva delningsplanet.
Det innebar att mässingsröret läckte, och efter lite pyssel och renovering, så är det nu tätt och fint igen.

Kan inte begripa att mässingsrören kunde spricka längsgående, till och med båda två rören... :shock:

Har nu fyllt upp flottörhusen, startat motorn och för första gången på 35 år så gick han igen :D

Gasresponsen var inte 100%-ig, men motorn hann ju heller inte bli ljummen ens, ville bara se om den startade och höll tätt, och det verkar han göra.

Tack till er som bistått med goda råd och tips, guld värt när man sitter fast med ett problem.

Mvh BmwMats

Bildförklaring
- Bild 1 - Flottörhus vänster förgasare, mässingsrör sprucket
- Bild 2 - Flottörhus höger förgasare, mässingsrör sprucket
- Bild 3 - Mässingsrör lagat.
Bilagor
IMG_1992.JPG
IMG_1995.JPG
IMG_1996.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav booste » 2020-06-09/21:04

Det har jag aldrig sett förut, skarpt att du hittade det!

Hur har du lagat det, är det en slang du trätt över mässingsröret?
booste
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2019-12-12/22:16

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-10/05:00

booste skrev:Det har jag aldrig sett förut, skarpt att du hittade det!

Hur har du lagat det, är det en slang du trätt över mässingsröret?


Tack, jo jag hade en mycket tunn bränsleslang som jag tryckte över mässingsröret, dessutom applicerade jag även Super Epoxylim mellan röret och slangen, så det skulle bli tätt i nedre ändan mot flottörhuset.

Märkligt, båda två förgasarna uppvisade samma problem med dessa mässingsrör... :o :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Håkan » 2020-06-10/05:52

BmwMats skrev:Det innebar att mässingsröret läckte, och efter lite pyssel och renovering, så är det nu tätt och fint igen.

Kan inte begripa att mässingsrören kunde spricka längsgående, till och med båda två rören... :shock:

Detta fenomen är väldigt vanligt! :)

Dragen eller valsad mässing blir mycket benägen att spricka.
Jag jobbade, i min ungdom, vid Svenska Metallverken i Västerås (1973-1975). Koppar, och dess legeringar var arbetsområdet där. Ett gissel för industrin var att mässing fick efter en tid, ibland flera år, sprickor, många sprickor. Materialet nästan föll sönder.
En lösning som numer är vanlig är att mässing byts ut mot andra material.
Ett exempel är moderna förgasare, det är väldigt ovanligt med mässingsflottörer numer, just för att de är så sprickbenägna.

Jämför med Mimmis arbete att löda ihop flottörer, det går att löda ihop dessa, visst.
Men de spricker igen! :o
Detta verkar vara åldersbetingat för mässingen, ny mässing tenderar att hålla längre. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-10/05:59

Tack för svaret och den utförliga informationen Håkan.

Intressant, men ändå skrämmande...
Trodde att mässing skulle vara ett bra material och hålla länge längre.

42 år gammal hoj, finns väl inte reservdelar till en sådan att uppbringa kanske.
Det finns ju hur många fordon som helst ute i världen med snarlik konstruktion, vad händer med dessa frampå, som en tidsinställd bomb med andra ord. :o :shock: :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav Håkan » 2020-06-10/06:05

BmwMats skrev:Tack för svaret .... som en tidsinställd bomb med andra ord. :o :shock: :cry:

Vet inte om det är någon tröst, Mats... Men det finns värre saker som kan ske i framtiden... :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Renovering av förgasare - Flottör

Inläggav BmwMats » 2020-06-10/06:09

Håkan skrev:Vet inte om det är någon tröst, Mats... Men det finns värre saker som kan ske i framtiden... :roll:


Tror Dig... Vill inte veta i så fall... :lol:
(såvida det inte gäller våra hojar) :shock: :roll:

Tänker på all modern elektronik, canbus, datorer, keyless, navigation, röststyrning m.m. som numera verkar vara standard även på motorcyklar.
En guldgruva för verkstäderna i framtiden... Hmmm... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst