Sida 1 av 1

Oljepump

InläggPostat: 2020-06-12/20:40
av Klas Öman
Hej alla bumsare.
Jag har en BMW K 1100 tl från 1996. En f.d. polismaskin.
Nu till ämnet: Oljepumpen läcker. Ett rör under motorn ( ser ut som ett skruvhål ) indikerar med ett läckage att det är fel på oljepumpen / vattenpumpen.
Så till mina frågor:
1: Var / hur får man tag på en repsats till denna? Tydligen ska sådan finnas.
2: Kan jag starta och köra med maskinen i nuläget?

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-12/20:55
av Håkan
Klas Öman skrev:Hej alla bumsare.
Jag har en BMW K 1100 tl från 1996. En f.d. polismaskin.
Nu till ämnet: Oljepumpen läcker. Ett rör under motorn ( ser ut som ett skruvhål ) indikerar med ett läckage att det är fel på oljepumpen / vattenpumpen.
Så till mina frågor:
1: Var / hur får man tag på en repsats till denna? Tydligen ska sådan finnas.
2: Kan jag starta och köra med maskinen i nuläget?

Fråga 1.
Jag köper reservdelar till mina BMW av handlare knutna till importören (BMW Northern Europe AB).
2 skäl:
1. Tycker min kvalitets MC förtjänar originaldelar.
2. Vill att MC handel i Sverige skall fortleva, så jag kan få hjälp på hemmaplan när jag så behöver.

Fråga 2.
Tveksamt... Vid ett mindre läkage funkar det säkert att köra en bit, men...
Hur mycket läcker det? Är det olja som droppar? Eller kylvätska? Eller båda?
Är oljan grå, kylvätskeblandad? Låt bli att köra.

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-12/21:22
av CG Arvidsson
Kolla också axlarna på dom båda Kugghjulspumparna. Har sett på mina, där packboxarna ger ett litet Slitage/korrosion där packbox- läpparna legat mot axlarna. Ska man vara noga, ska man säkert byta kugghjulen också. Något jag märkt är att vid längre stillestånd lägger sig ett lager "slam" i oljetrågets botten. Ganska enkelt att lossa ner tråglocket och rengöra detta. Tips, såga av skallen på två M6-bultar, och skruva upp dom med fingrarna i blocket. Lägg på packningsklister på locket och trä på det på de kapade skruvarna. Skruva sedan dit resten av skruvarna. På detta vis kommer locket på plats direkt, utan en massa fula ord.

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-13/05:09
av Håkan
Kan tillägga, till CG förträffliga svar, att behöver du byta även kugghjulen så är det troligen billigare att köpa en ny komplett pump. Ofta är axeln sliten/rostskadad där den keramiska tätningen (vattentätningen) sitter.

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-13/19:59
av Klas Öman
Tack till Er som gav mej bra tips. Jag har kollat med bmwbayer.de/sv. Jag har inte beställt något därifrån, bara kollat deras sida....
Bra tips gällande vid återsättande av oljetråget. Testar med passande gängstång.
Det som droppar är svart olja i liten mängd. Då borde det gå att köra hem den. 10 mil
Jag ska kolla priser på ny oljepump och jämföra med att köpa repsats plus kugghjul.

Stort tack för de svar och tips jag har fått. Vi kanske ses på vägarna.

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-13/20:19
av F800åkare
Skulle det månne gå att fixa axlarna med denna metod istället för att köpa nya prylar?

https://www.sverull.se/produkt/tatninga ... edi-sleeve

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-14/05:10
av Håkan
Som regel har jag märkt, efter 60 års skruvande, att det finns få genvägar. :)
Tror jag var ungefär 5 år när jag fick min första verktygslåda av min Morfar. Lådan, liksom verktygen, finns givetvis kvar.

Till en äldre K modell rekommenderar jag ny pump. ;)

Re: Oljepump

InläggPostat: 2020-06-14/07:01
av Klas Öman
Tack för nya svar.

Tekniken går framåt för vart år. Repsatser blir bättre och bättre. Jag kollar pris på ny pump. Säkraste och enklaste metoden. :D

Kollar även omdömen gällande täningssatserna från SKF.

Bästa möjliga resultat för minsta möjliga pris.