CTEK Laddare - Enkel förklaring för anslutning till batteri

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

CTEK Laddare - Enkel förklaring för anslutning till batteri

Inläggav BmwMats » 2020-07-03/13:45

Vill med denna lilla förklaring visa hur man laddar sitt batteri med Ctek's laddsystem.
Många gånger kommer frågor upp hur man ansluter och hur sakerna ser ut.

För många av forumets medlemmar är detta mycket elementärt, men för en del som kanske är nya och inte har så stor erfarenhet av laddning och montering av dessa delar, kan denna förklaring kanske vara till nytta för.

Steg 1 Bild 1.
I förpackningen till Ctek's laddare medföljer en kabel som anslutes till batteriet på motorcykeln/fordonet.
Skruva loss de befintliga kablarna som går från fordonets elsystem till batteriet och montera även den medföljande kabeln som låg i paketet på batteriets poler.
RÖD kabel till PLUS, SVART kabel till MINUS, kallas även JORD.

Dessa kablar finns i olika varianter med olika stor diameter på öglorna/polskorna, och dessa går att köpa till så det passar dom allra flesta batterivarianter. Oftast fungerar det bra med den medskickade varianten.
Det finns även en variant av denna kabeln som har en enklare form av spänningsvisning i form av en RÖD, GUL samt GRÖN lysdiod på, som visar spänningsstatus, om det är dags att ladda eller ej.
Själv har jag dessa indikatorkablar på nästan alla mina fordon.

Även en variant av denna kabel finns med så kallade "krokodilklämmor" så man lätt och snabbt kan ansluta kabeln till ett löst batteri, eller på ett fordon som saknar dessa snabbladdningskablar. (Se bild 2).

Låt nu denna kabel hänga eller ligga på ett sådant sätt så du med lätthet kan nå den då det är dags att ladda batteriet.

Steg 2
Koppla ihop laddaren till den lilla kabeln som du nyss monterade på fordonet och dess batteripoler.
Det finns 6 respektive 12 Voltsladdare i Ctek's sortiment. Dock kommer 6-Voltsladdaren att utgå inom kort i deras sortiment.

När väl laddaren är ansluten så väljer man vilken typ av laddning man önskar, det gör man med hjälp av en strömställare på laddaren. Lite olika typer av laddare finns, med oftast så finns ett MC-läge som laddar med något lägre laddström ca 0,8A och ett par BIL-lägen för större batterier.
Laddaren på bilden heter Ctek MXS 5.0 och laddar 5,0 A i dessa bil-lägen.

Det fina med Ctek's laddare är att den först kontrollerar om batteriet är korrekt kopplat och inte kablarna till batteripolerna är förväxlade (så att minus går till plus och vice versa), när den kontrollen är gjort så övergår laddaren att kontrollera om batterispänningen (U) är över en viss nivå så batteriet kan ta laddning, därefter övergår laddningsfasen till laddning.
Då batteriet är laddat till 80-90% ungefär startar ytterligare en ny fas, nämligen underhållsladdning. Denna består av att laddaren känner av batteriets laddstatus, pytsar i lite ström då och då vid behov.
Allt är automatiskt och laddaren kan vara inkopplad över lång tid.


Slutligen, om någon har ytterligare frågor angående laddning och hur Ctek's laddare och komponenter ser ut, hör gärna av er.

Jag är INTE sponsrad av Ctek eller liknande, men har stort förtroende för deras produkter, och genom att ha använt dessa prylar av olika utförande under ett antal år, så vågar jag påstå att du kommer få stor behållning och nytta av detta till Din motorcykel (alternativt fordon).

Med vänliga hälsningar - BmwMats
Bilagor
IMG_2245.JPG
IMG_2243.JPG
IMG_2244.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: CTEK Laddare - Enkel förklaring för anslutning till batt

Inläggav Gubbe » 2020-07-05/15:28

Bra inlägg. Jag vill komplettera :) När vi sålde C-tec på vårt företag så tyckte jag inte att det var så bra när MC handlarna monterade en kabelstump med laddkontakt direkt på batteriet utan någon säkring Kommer pluskabeln i kläm och skadas så blir det inte bra .I bästa fall så brinner bara kabelstumpen men någon elektronik kan också skadas om man har otur. Därför så monterade jag säkring på plus-sidan på dom vi sålde likt som andra tillverkare har från början. Det är lätt att fixa själv om man vill .Sätt bara säkringen så nära batteriet som möjligt så är risken mindre att pluskabeln kommer i kläm någonstans. Bifogar bild på C-tec kabel utan säkring och en bild på annat fabrikat med säkring. lämplig säkring är 15AH
Bilagor
DSCN2532.JPG
Bjorn Holmgren Växjö BMW f 800 s 2007 Ducati 900 ss 2000 NSU 250 1964
Användarvisningsbild
Gubbe
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 2020-01-04/12:27

Re: CTEK Laddare - Enkel förklaring för anslutning till batt

Inläggav BmwMats » 2020-07-05/16:46

Utmärkt komplettering Björn ! :)

Tanken med tråden var bara att visa vilka komponenter som ingår och en mycket simpel förklaring hur man monterar/ansluter laddaren, säkring kanske är överkurs för dom som är osäkra på att montera denna.

Bra förklaring du lade in med bild, uppskattas !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst