I en sidotråd togs det upp en diskussion angående öppningsvinkel av spjället vid fullgas, tänkte att det kunde vara på plats med en liten förklaring hur man går tillväga för att justera in detta korrekt.
I detta exempel tog jag fram ett spjällhus till en insprutare, men det fungerar ju även fint på en förgasare av samma konstruktion som detta gällande spjället.
Själva spjället sitter på sin spjällaxel och påverkas av en yttre arm eller "löphjul" som gaswiren drar i.
Grundläget är att spjället skall stänga helt i sitt viloläge på en sådan här konstruktion som visas här, vissa andra modeller har ett visst justerbart "tomgångsläge" där en viss del av luftgenomsläppet är justerbart med en tomgångsskruv som påverkar själva spjället.
Vid fullgas skall alltså spjället stå i 90 graders vinkel mot öppningen så att all luft kan passera obehindrat. Det finns oftast en klack där den yttre armen/löphjulet för wiren skall bottna.
Det går att justera in detta stoppet m.h.a en justerskruv för att uppnå exakt full öppning.
Vissa spjällhus/förgasare har även en luftflödesjustering i form av servomotor eller justerskruv för att automatiskt kompensera tomgångsregleringen vid belastning av motorn. (exempelvis på en bil där AC'n slår till).
Själva armen (wirens löphjul) för spjällaxeln bör injusteras så att wiren skall vara något slack när gasen inte påverkas i tomgångsläget, medans vid fullgas skall fullt spjälläge uppnås.
Ofta sitter det en spiralfjäder vid wireändans nedre del mot spjällhuset som kommer att komprimeras (belastas) något OM wiren dras för hårt vid fullgas så att inte wiren skall dras sönder.
Denna lilla artikel togs fram nu inatt när jag satt och tittade igenom forumets aktiva trådar, hoppas att det kanske kan vara informativt för den som nu vill skruva lite och kanske få lite mer tips inför reparationer och byggande av sommarens garageprojekt.
Mvh BmwMats