Konvertering av pelarborr till metallfräs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Konvertering av pelarborr till metallfräs

Inläggav BmwMats » 2021-04-11/17:25

Ibland har man ett behov av att fräsa mindre metallstycken och skaffa en dyr metallfräs bara för detta ändamålet känns ju lite "overkill", speciellt när man måste stå med hatten i hand och be finansministern (läs frugan) om ett förskott på veckopengen... ;)

Jag konverterade min pelarborrmaskin till en enklare metallfräs och kan nu bearbeta små stycken metall.
Dock är det viktigt att staga upp arbetsbordet rejält, då dom brukar vara lite "svajiga".

Testade utan att staga upp bordet, vilket medförde att maskinskruvstycket vibrerade en hel del, men det gick ändå fint att fräsa olika spår och liknande på ett mindre metallstycke.

Tittade runt på internet och hittade olika Youtubefilmer på grabbar som hade konverterat sina "drillpress to milling machines".
Det hela går ut på att staga och styva upp hela rasket. Har nu tillverkat ett par stöttor bestående av 16-millimeters gängstänger monterat i bänken, men jag missade att köpa ett antal muttrar för denna dimensionen, vilket jag får göra i morgon dag.
Sedan kan jag fixera koordinatbordet med sitt maskinskruvstycke till bänken och få det betydligt stabilare.

Själva koordinatbordet väger 25 kilogram och maskinskruvstycket runt 9 kilo, totalt ca 34 kilo som gör att alltihop känns stabilare.

Bara ett tips till hugade "storfräsare" här på forumet :lol:

Återkommer med resultatet efter att jag testat lite till och fräst lite mer.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3411.JPG
IMG_3412.JPG
IMG_3413.JPG
IMG_3414.JPG
Senast redigerad av BmwMats 2021-04-12/08:53, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Konvertering av pelarborr till metallfräs

Inläggav F800åkare » 2021-04-11/22:25

Vart köptes koordinatbord samt skruvstycke från?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Konvertering av pelarborr till metallfräs

Inläggav BmwMats » 2021-04-11/22:36

Verktygsboden hade dessa i lager...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Konvertering av pelarborr till metallfräs

Inläggav BmwMats » 2021-04-12/14:48

Idag inhandlades ett par M16 muttrar för att kunna fixera arbetsbordet lite bättre mot bänken då jag skall fräsa något.

Testade även att fräsa några spår i en metallbit för att se hur det fungerade efter denna åtgärd.
Mycket stabilare blev det. Dock märktes att själva borrchuckdornet samt chucken inte är superstabil, då belastningen radiellt blir mer märkbar än en axiell belastning vid enbart borrning.

Men, jag kan i vart fall fräsa små delar, har testat med skrubbfräsar på 6 respektive 10 mm vilket fungerade utmärkt. Större skrubbfräsar/pinnfräsar kan kanske vara för mycket för en sådan här pelarborrmaskin, men dessa mindre fräsar går utmärkt att använda på denna maskinen.

Kontrollmätte maskinskruvstycket i morse, det landade in på nästan nio kilo, plus koordinatbordet på 25 kilogram.
34 kilo totalt samt extra förstärkning mot bänken gör att det fungerade finfint.

Dock är det ju en milsvidd skillnad mot en riktig fräsmaskin, minns ju när man gick yrkesskolan och hade tillgång till gamla gröna Arbogamaskiner, vilken fröjd att fräsa med dessa tunga maskiner...
Men men, man får vara glad för det lilla ändå.

Denna uppsättning/konstruktion kan rekommenderas varmt för "gör-det-självaren" som kanske vill göra små fräsarbeten men saknar möjligheten att införskaffa en större och dyrare fräs för sina småarbeten i källarlokalen.

Bifogar några bilder på några provfräsningar som jag gjorde under dagen.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_3416.JPG
IMG_3417.JPG
IMG_3418.JPG
IMG_3419.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst