Renovering av förgasare del 2

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-15/20:55

Har tidigare haft problem med att båda förgasarna ville flöda över (trodde jag), men efter att ha demonterat dessa och öppnat såg jag att mässingsröret som sitter i bottenkoppen av flottörhuset har en längsgående spricka i godset.

Har inte förgasaren demonterad i skrivandes stund, så jag kan inte mäta diametern på detta mässingsrör.
(skulle gissa på ca 2,5-3,0 millimeter).

Var kan man finna nya sådana mässingsrör i denna klena dimension någonstans ?

Min tanke var att borra bort det befintliga trasiga röret och pressa in ett nytt i bottenkoppen, samt naturligtvis även förankra och täta det så det håller tätt mot aluminiumgodset.

Vore mycket tacksam för tips på vart man vänder sig när det gäller sådana här klena dimensioner av mässingsrör.

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_1981.JPG
IMG_1982.JPG
IMG_1984.JPG
IMG_1994.JPG
IMG_1995.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav F800åkare » 2021-08-15/22:32

Mät och kolla här, annars skickar du upp till mig så gör jag ett nytt åt dig från en solid stång.

https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLa ... d=M-549871

På bilderna ser det ju ut som att man skulle kunna borra och gänga koppen M5, sen svarva ett nytt rör ur 6mm stång och gänga nedre delen, montering med gängtätning.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-16/05:23

Oj, det var ett snabbt svar, Tack !

Ja jag skall ta en närmare titt på det frampå, återkommer om jag stöter på patrull...
Tack så mycket för att du tog dig tid och att du hittade det på nätet, jag försökte i min enfald och hittade inget så som jag sökte i min webläsare... :oops: :(

Bugar och bockar ! :)

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-16/12:47

Har nu demonterat bottendelen av flottörhuset, har mätt dessa mässingsrör till 3,5 mm diameter.
Har beställt mässingsrör från det företaget som du tipsade om F800åkare.

59:- plus fakturaavgift på 29:-.

Stort tack för din hjälp !

/Mats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-18/18:52

Idag kom det ett paket i brevlådan, tre mässingsrör som jag ringde och beställde i måndags.
(Tack F800åkare för tipset) :)

Blir att renovera förgasarna med dessa rör frampå.

/BmwMats
Bilagor
IMG_5428.JPG
IMG_5429.JPG
IMG_5430.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/07:43

Dags att byta ut mässingsröret som med åren har spruckit och läcker bränsle i flottörhusets nedre del (bottenkoppen).

Först mätte jag hur pass mycket som det gamla röret sticker upp ovanför delningsplanet, i detta fall 8,00 mm.
Kapade av det gamla röret och såg att det hade en lång längsgående spricka, eller till och med antydan till flera.
Del av det gamla mässingsröret syns på bilden innan urborrning.
Bilagor
IMG_5454.JPG
IMG_5456.JPG
IMG_5457.JPG
IMG_5458.JPG
IMG_5460.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/07:45

Nu återstår att välja ett borr på exakt 3,3 mm och borra ur det gamla röret ur koppen, kapade av ett mässingsrör som har diametern 3,5 i lämplig längd.
Bilagor
IMG_5461.JPG
IMG_5464.JPG
IMG_5465.JPG
IMG_5466.JPG
IMG_5467.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/07:48

Uppsnyggning och avkapning med en fin fil för att få exakt rätt längd på röret.

Använder mig utav aluminiumkitt (2-komponents kitt) som knådas med härdare.

Fyllde i lite kitt på bottenkoppens ytor där röret skall monteras, arbetade in kittet i godset innan jag tryckte i röret i godset.
Dessutom lite extra kitt runt röret för att stabilisera upp det om det nu vibrerar (bara för att staga lite extra).
Bilagor
IMG_5468.JPG
IMG_5469.JPG
IMG_5470.JPG
IMG_5473.JPG
IMG_5476.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav F800åkare » 2021-08-21/08:59

Spelar det någon roll att röret har så stor öppning i toppen eller har du jobbat ihop godset så hålet är mindre?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/09:00

Samma procedur med den andra förgasaren...
Bilagor
IMG_5477.JPG
IMG_5482.JPG
IMG_5483.JPG
IMG_5484.JPG
IMG_5485.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/09:01

Borra och pressa i nya röret...
Bilagor
IMG_5479.JPG
IMG_5480.JPG
IMG_5481.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/09:03

F800åkare skrev:Spelar det någon roll att röret har så stor öppning i toppen eller har du jobbat ihop godset så hålet är mindre?


Är inte säker på om det spelar någon större roll, men original är det ett mindre hål i toppen av röret, så jag har klämt ihop det något. Kanske kan "skvalpa" ut mindre då misstänker jag.

Kommer att lägga in en liten droppe med tenn i toppen, som reducerar öppningen en aning, då jag inte har något att krimpa ihop röret med, får se hur det går.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav F800åkare » 2021-08-21/09:06

Annars är nog ett så litet rör lätt att valsa i borrmaskinen, gör ett mothåll där du borrar ned en 3,5mm borr 3mm, sätt röret i borrchucken, värm lite med gas, pressa ned röret i håler på mothållet, snurrandet samt trycket skulle ganska enkelt valsa ihop toppen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/09:08

Tack för tipset F800åkare !

Fungerar inte den metoden som jag tänkte initialt, så får jag göra om detta på det sätt som du beskriver.
Toppentips !!! ;)

Tack !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-21/09:30

Provade att lägga en droppe tenn öppningen, lät ca 50% av arean vara kvar, tror det motsvarar original.
(skäms lite för den dåliga finishen på jobbet, kunde gjorts snyggare om jag hade lytt ditt råd F800åkare) :oops:
Lödkolv modell större användes, för att fördela värmen i godset innan lödning.
Lödfett för att tennet skall tränga in och "bita tag" i godset riktigt bra, men bara så pass så att det fortfarande fanns en viss passage om det skulle behövas för att bensinen skall kunna evakueras om nålventilen inte stänger korrekt.

Gör jag om det någon mer gång i framtiden, så kommer jag att göra precis som du beskrev... :)

/BmwMats
Bilagor
IMG_5486.JPG
IMG_5487.JPG
IMG_5488.JPG
IMG_5489.JPG
IMG_5490.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav Kapten Stofil » 2021-08-22/16:26

Företag som säljer grejor för modellbygge brukar ha en hel del sånt där användbart smått, lister, rör, profiler, plastark osv osv
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-26/19:34

Kapten Stofil skrev:Företag som säljer grejor för modellbygge brukar ha en hel del sånt där användbart smått, lister, rör, profiler, plastark osv osv


Ja tydligen, mycket tacksamt för dessa tips för oss "gör-det-självare-som-vill-försöka-sig-på-att-renovera-själva" :)
Bugar och bockar Kapten ! ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-26/19:52

Har gått och grunnat på det som F800åkare skrev att man kunde "valsa" röret mot ett mothåll genom att borra en försänkning och köra det i pelarborrmaskinen...

Dags för handling:

Demonterade de små mässingsrören som jag tidigare hade satt dit och gjorde rent i aluminiumgodset, mätte ut längd (djup från lägsta anliggningspunkten och upp mot delningsplanet) som var 28,5 mm, samt den del som sticker upp ovan delningsplanet som mätte 8,5 mm.

Kapade ånyo två stycken mässingsrör, värmde rören då dessa satt i pelarborrmaskinen, "valsade" ändan mot mothållet, men jag lyckades inte riktigt att få det att bli lika bra som fabrikstillverkat, men ett likadant stort(litet) hål i ena ändan.

Värmde dessa rör i andra ändan och värmde dessa för att applicera tenn som är mjukt, vilket gör att dom kan pressas på plats i sitt säte i aluminiumgodset.
Pressade med handkraft mot skruvstycket för att få dom på plats, krävde relativt stor kraft för att få en perfekt passning i godset.

Nu rengörning och återmontering på förgasarna och kontroll av funktion. Perfekt ! :)
(Tack för tipsen och uppmuntrande ord på vägen, vilket gjorde att jag idag gjorde om hela arbetet och fick det lite snyggare.)
Det fungerade tidigare också, men bara vetskapen att det kunde blivit mer fackmannamässigt gjorde att jag valde att göra om allt.
Man kanske har någon form av bokstavskombination, vad vet jag om det, men ibland vill man få det perfekt... :oops:

Dock återstår ett litet problem, själva nålventilen på vänster förgasare sluter inte alltid riktigt tätt, vilket medför att bränslet kan orsaka en ytterst liten inkontinens på backen under hojen om man inte stänger av bensinkranen.
Jag lät cykeln stå med öppen bensinkran efter körning, efter först femton minuter kom det en liten droppe ur skvallerröret som leder ut under hojen på marken.
En droppe, ja men det är en droppe för mycket... :(

Blir till att leta upp någon form av renoveringssats som innehåller just dessa nålventiler, var vet jag inte var man skall hitta det till en så pass gammal 70-tals cykel, men jag får försöka leta och höra i affärerna.

Blir väl någon form av vinterterapi kan jag tänka mig att byta dessa, handgrepp och vilka verktyg som erfordras är numera väl inarbetade och sitter i muskelminnet :lol:

Jo, jag provade även att slipa in nålventilen som läcker mot sätet, men jag gjorde det bara med handkraft, vilket kanske inte är det ultimata sättet, men jag försökte åtminstone.

Några bilder från dagens skruvande:

Mvh BmwMats
Bilagor
IMG_5551.JPG
IMG_5553.JPG
IMG_5554.JPG
IMG_5555.JPG
IMG_5556.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Renovering av förgasare del 2

Inläggav BmwMats » 2021-08-26/19:53

Slutresultatet av dagens muttrande:
Bilagor
IMG_5558.JPG
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6107
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Övrig teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst