bättre reseplaneringsprogram?

bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav GSven » 2022-01-15/12:48

Nu är det en bra årstid att planera för utflykter. Ibland har vi trådar som handlar om Garmins kartor, Basecamp som kan hantera många olika kartor, Google Maps, Kurviger.de, TomTom och olika telefon-appar.
Idag hittade jag en trevlig sammanställning av över 20 olika alternativ samt ett tiotal GPX-verktyg. Nu ska jag väl hitta ett favoritprogram med bra kartor! Visserligen på tyska, men kanske en bra träning inför kontinent-turer.
https://www.moppedhotel.de/routenplanung/
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav Mats Jönsson » 2024-03-02/08:31

Det var en diger lista på olika reseplaneringsprogram. Det som slår mig är ”dragningen” till ”molnet”, att allt skall finnas på Internet, inte lokalt på din dator.

Jag använder idag Basecamp just för att då är jag inte beroende av en fungerade internetuppkoppling för att kunna planera mina rutter. När jag planerar mina resor så ”spikar” jag inte hela rutten här hemma utan har öppet för stor spontanitet när jag är ute och kör.

Det innebär att jag har med min lilla dator på resan och bestämmer mig ”på plats” vilka vägar jag vill köra beroende på väder och humör. ;)

Basecamp har rötter från 90-talet vilket gör det tungarbetat, men tyvärr finns det inget bättre alternativ om man vill slippa beroendet av en fungerande och stabil uppkoppling till internet.
Never put your bike where youre eyes haven't been first.
Användarvisningsbild
Mats Jönsson
 
Inlägg: 50
Blev medlem: 2021-09-03/04:41
Ort: Åkarp, Skåne

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav Olof Eriksson » 2024-03-03/14:51

Kan bara instämma med föregående skribent. Offline värdet är viktigast för mej också. Ganska ofta jag befinner mej där det inte finns nät.

Men planerar dagsetapper och bor med internet koppling. Så kan jag förstå att man använder sig av ett enklare program än Base Camp. Åtminstone om man är ny på gps och inte kan något program sen tidigare.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav Magnus Brobeck » 2024-03-05/11:20

Detta är mina egna subjektiva åsikter och inget annat.

Inget slår kartor, stora kartor på papper, som ger överblick och sedan en mer detaljerad sådan för mer detaljplanering.
Resten är mekanik för att få in det i navigatorn. För detta mekaniska arbete är BC bra men med en tröskel.
Det som krånglar för många är när man hoppar över steg 1 och försöker göra det // med mekaniken.

Fördel - Du får det exakt som du vill
Nackdel - tröskeln kanske och tidsödande

Alternativet för min del är ett bra on-line verktyg anpassat för mc vägar, det finns alternativ som är gratis eller med relativt låg kostnad. Skriv in vart du är och vart du ska och tryck på ”gör en rutt knappen”, eventuellt behöver du göra några kryssruteval typ ”ej motorväg” och ”kurvig/kurvigare/kurvigast”. Klart.
Sedan kommer några minuter mekanik att få exporten från programmet in i navigatorn.

Fördel Det går fort och är enkelt.
Nackdel Det blir vad det blir. Prova inte att kurvplanerna genom en stad för det kan ge dålig stämning i gruppen. Det är naturligtvis ett kurvigare alternativ i staden svänga höger i en korsning, sedan två vänster och till sist en höger för att komma ut 200 m från där man stod och där man hade varit om man kört rakt fram.

Alt 3 kombinera 1 och 2 ovan. DVS grundrutt från on line verktyget och pilla in lite trevligt när du har exporten i BC.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav BrooklynS » 2024-03-08/10:38

Överväger investering i BMW Connected Navigator för att slippa Basecamp och istället kunna köra karta-navigator utan att behöva dator och en programvara som knappt utvecklats sedan 1996. Helt otroligt att det förutsätts att man skall behöva ha med sig en dator på hojturen…
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2024-03-09/08:26

BrooklynS skrev:Överväger investering i BMW Connected Navigator för att slippa Basecamp och istället kunna köra karta-navigator utan att behöva dator och en programvara som knappt utvecklats sedan 1996. Helt otroligt att det förutsätts att man skall behöva ha med sig en dator på hojturen…


Men det er jo mulig å gjøre ruter direkte i Nav VI. Uten å gå via Basecamp.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav BrooklynS » 2024-03-09/14:02

Odd Arne Kjørstad skrev:
BrooklynS skrev:Överväger investering i BMW Connected Navigator för att slippa Basecamp och istället kunna köra karta-navigator utan att behöva dator och en programvara som knappt utvecklats sedan 1996. Helt otroligt att det förutsätts att man skall behöva ha med sig en dator på hojturen…


Men det er jo mulig å gjøre ruter direkte i Nav VI. Uten å gå via Basecamp.
Inte spår…
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3716
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: bättre reseplaneringsprogram?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2024-03-10/16:26

BrooklynS skrev:
Inte spår…[/quote]

Ikke helt sikker på om jeg forstår problemet?

Om jeg behøver navigasjonshjelp direkte i Nav, så skriver jeg inn destinasjonen og GPS'en finner ruten, ut fra kriterier jeg har valgt i GPS'en.

Spår anvender jeg bare når jeg skal overføre fra Basecamp til GPS. Lager rutt i Basecamp, konverterer til spår, overfører spår til GPS, og konverterer spåret i GPS til rutt. Men her er det viktig å være bevisst på om du vil at GPS skal rekalkulere rutten om du avviker, jeg velger at GPS ikke under noen omstendighet skal rekalkulere spår/rutter jeg har skapt i Basecamp.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1572
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst