Norgetips önskas

Re: Norgetips önskas

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-08-06/17:04

Har Du länken till mina resor sedan tidigare?
http://cruisarklubben.se/v2/?page_id=1096
Där finns inga datorkartor, men med en bra vanlig karta och en stund vid datorn lär Du kunna planka en hel del - i synnerhet från 2005 - 2007 samt 2012.
Till det kommer Nordsjövegen - så nära kusten som möjligt från Kristiansand till Stavanger - ifall Du tänker Dig däråt.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2018-08-06/17:28, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norgetips önskas

Inläggav Timmervikaren » 2018-08-06/17:08

Körde i södra delen av Norge nyligen.
Vi körde veg 45, som i väster går i en dal. Beroende på vilket håll man kör, är det upp- eller nedförsbacke i ca 40 km. En ren njutning!
Annars är det mesta kurvigt. Vi körde en del på E134 norr om Dalen, fina svepande kurvor med mestadelen bra ytbeläggning.

Vägen fram till Kjerag innan själva nedstigningen till Lysebotn, var i mitt tycke mer behållning är serpentinerna. En flera mil lång "Brudfjällsväg"! Se bara till att inte hamna bakom bilar eller husbilar. Vägen är smal och krokig.

I övrigt tittade jag på Brors rekommendationer. Vi planerade inte så mycket, så det som blev, blev oftast bra.

Lycka till!
Mats Hermansson
D10
Kungälv

R1250RS -22
Användarvisningsbild
Timmervikaren
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2015-12-25/10:02

Re: Norgetips önskas

Inläggav Thotem » 2019-04-18/08:57

Såg datumet för ditt inlägg och hoppas att ni kom iväg och hade en fin resa.
Har kört en del turer i Norge om ca 4 övernattningar per resa, både i tält och stuga och har därmed hittat en del fina vägar. Om ni ska iväg igen, räds inte mindre vägavsnitt (vita på kartan) Dessa kan bjuda på oväntade överraskningar. Lite kraftigare däck kan vara att föredra om man väljer dessa vägar. Men vägarna mot Lysebotn över Sinnes och Suleskard är oerhört vackert. Sträckningar från Geiranger (väg 63 över Dalsnibba och sen ut på väg 15) kan jag uppskatta mer än Trollstigen från Åndalsnes till Geiranger även om den är ett måste.

Tips är även att köra så lång bit det bara går av väg 13 med start i Oanes efter Lysefjorden. Upp mot Årdal och Hjelmelandsvången är riktigt fint. Fortsätt gärna upp mot Röldal, Tyssedal och Kinsarvik så har du hela Hardangervidda i fonten, otroligt vackert.
Ni kan fortsätta upp mot Aurlandsvangen och Laerdal där ni har ett gott vägval. Antingen väljer ni världens längsta tunnel, Laerdalstunneln. Eller som jag vill förorda, gamla vägen över berget, Skulevegen till utsiktspunkt Stegastein och INTE vända där utan fortsätta hela vägen över berget på Björgavegen till Laerdal.
I dessa trakter spelar det sen inte så stor roll vart man kör, det är så otroligt vacker natur överallt :)

Kanske inte alls är aktuellt längre i och med att din tråd var från 2018, men ändå ;)
__________________
Thomas Forsberg
1200GS
-The adventure is never far away-
Thotem
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-08-10/07:24
Ort: Lekeryd/Jönköping

Re: Norgetips önskas

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-04-18/09:04

Utan karta är jag inte bergsäker, men jag vill minnas, att den nordligaste delen av veg 13 är Gaularfjellvegen, som är något av en doldis - mycket väl värd att köra. Jag har kört den två gånger söderut - första gången i halvdåligt och andra gången i uselt väder, så kompisarna och jag hoppas på tredje gången gillt, när/om vi tar den åt andra hållet kommande september.

EDIT 18.10: Vad jag skriver om Gaularfjellvegen - veg 13 - ovan stämmer. Avsnittet börjar norr om Sognefjord och slutar vid Moskog, lite öster om Förde.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst