Pladdertråd

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2020-05-16/23:49

Håkan skrev:Gunnar E! :) Sålt K1? :o Den finns inte med i din signatur. :shock:
:roll:


Va, det får inte vara sant... Man säljer inte en K1'a... :o :shock: :cry:

Drömmer nog mardrömmar inatt med denna vetskap... :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Pladdertråd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-12-08/09:41

Dåligt ös i pladdertråden.
Har vi plötsligt börjat prata On-Topic? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pladdertråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-12-09/05:58

Eftersom vi är i pladdertråden och så kan jag med gott samvete kommentera ett inlägg som är drygt två år gammalt utan att känna mig dum.

Kapten Stofil skrev:Om du alltså för varje punkt i momentkurvan multiplicerar den med varvtalet där, så får du effektkurvan.

Av Mimmis kurvor ovan ser man att den strypta versionen har bättre moment redan vid 3000 v/min och att momentkurvan inte heller faller av som den ostrypta versionens gör. Därav följer också att den kommer att ha bättre acceleration upp i vartalsregistret, eftersom det är vridmomentet som bestämmer accelerationen (den påskjutande kraften F = M x r, där M är momentet på bakhjulet och r är hjulets radie, och F = m x a där m är hojens massa och a är accelerationen. Ökar F ökar alltså a.

Toppeffekten är bara intressant för toppfarten. Högre toppeffekt = högre toppfart vid samma utväxling. För att fördubbla toppfarten måste man dessutom minst fyrdubbla effekten eftersom luftmotståndet är proportionellt mot minst kvadraten på hastigheten.


1. En hoj med mer effekt per kilo kommer att accelerera bättre än en med lägre effekt per kilo. Resonemanget att det bara handlar om vridmomentet gäller enbart om man har samma växellåda och växlar vid samma varvtal, nåt man givetvis inte gör om man har ett högre toppvarv och mer effekt att hämta.
2. För att fördubbla hastigheten behövs åtta gånger mer effekt. Dvs effektbehovet ökar med kubiken på hastigheten. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten och vägen du skall "trycka mot" rullar iväg linjärt med ökad hastighet så det blir kubiken (allt bortsett från rullmotstånd och på plan väg, givetvis).

Det finns ingen anledning att alls diskutera vridmomentet eftersom det är tämligen ointressant, det som är intressant är effekten, dvs energin per tidsenhet, som vi kan tillföra hojen och rörelseenergin ökar alltså med kubiken på hastigheten. I farter under runt 100km/h är det ofta svårt att utnyttja effekten, på grund av greppet, risk att slå över bakåt och för att de flesta hojar med lite effekt gör över 100 på ettan så under 100km/h kan man tjäna mycket speciellt på risken att slå över bakåt.

Jag har sett en HD spöa en hel hög racehojar i starten på Gelleråsen och det tog dom många hundra meter att komma ikapp och om. Det var för övrigt den enda gång jag sett en hoj starta med hjulspinn och skrikande däck på en racebana.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pladdertråd

Inläggav Allan Ericsson » 2021-01-16/19:14

Men vänta nu. ...
Det kvittar väl om man gör analysen som ett kraft- eller energiproblem? Bara man gör analysen på rätt sätt och inte blandar ihop de två ansatserna.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Pladdertråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-01-18/04:22

Allan Ericsson skrev:Men vänta nu. ...
Det kvittar väl om man gör analysen som ett kraft- eller energiproblem? Bara man gör analysen på rätt sätt och inte blandar ihop de två ansatserna.

Näe, det kvittar inte.
Kraften, eller i det här fallet, vridmomentet, innehåller inte tillräckligt med information för att man skall kunna räkna ut vad som sker. Man behöver vridmoment OCH varvtal, dvs effekt, för att få en uppfattning om vad som händer med accelerationen (ja, och vikt. men det är inte relevant här). Man kan naturligtvis börja fundera över utväxlingar och hjuldiametrar och sånt men det är i princip samma sak som att ta reda på varvtalet och dessutom ändras det fem-sex gånger under accelerationen.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Ducatikunskap

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-01-18/13:38

Ad BmwMats: Senaste numret av MCM Classic råkar ha en fyllig artikel om Dr T, Fabio Taglioni. Hans examensarbete vid Bolognas universitet 1948 var en 250-kubiks V4 med desmodromisk ventilstyrning. Veterligen byggdes den aldrig, men ritningarna finns kvar.
Taglioni arbetade hos Mondial, som var mycket framgångsrika i de mindre klasserna. 1954 tog Remo Venturi totalsegern i Milano-Taranto på en 175:a - före 500-kubikarna! Men som jag förstår artikeln, hade Mondials motorer inte desmodromisk ventilstyrning.

Taglioni trivdes emellertid allt sämre hos Mondial och gick över till Ducati 1954. I november samma år var hans första motor - med kamskaftsdrivning till den enkla, överliggande kamaxeln och desmodromisk ventilstyrning - klar: 98-kubiks encylindriga Marianna. Framgångarna radades upp, och veterligen är Ducati fortfarande en enda fordonstillverkare, som seriebyggt motorer med desmodromisk ventilstyrning till gatfordon.

Måhända bryter rättrogna ducatister ihop, efter att nya Multistrada V4 presenterats utan desmodromisk ventilstyrning. Men jag tror, att övriga Ducatimodeller av idag har den kvar.

Fabio Taglioni dog 2001, 80 år gammal, i komplikationer till cancer. Han beskrivs som en varmhjärtad och omtänksam lagmedlem - och sammanfattade sin tekniska filosofi så här: "Varje komponent, som utgör en del i en teknisk konstruktion, kan gå sönder. Alltså skall man försöka eliminera allt, som inte är viktigt, för att en motor ska kunna fungera effektivt."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Allan Ericsson » 2021-01-18/15:40

När jag gick i skolan på 60-talet, så fick jag lära mig att det går att använda något som kallades för ENERGIMETODER för att lösa mekanikproblem (räkneproblem). De fungerade lika bra som den vanliga massa/kraft-ansatsen. Metodvalet styrdes bara av hur indata var formulerade.

Så att ställa upp samband mellan tillförd och förbrukad energi inkl. rörelseenergi (eller effekt) istället för samband mellan de olika krafter och moment inkl. masskrafter och massmoment som verkar i systemet ser jag bara som en annan metod för att lösa samma problem.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Pladdertråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2021-01-19/05:24

Allan Ericsson skrev:När jag gick i skolan på 60-talet, så fick jag lära mig att det går att använda något som kallades för ENERGIMETODER för att lösa mekanikproblem (räkneproblem). De fungerade lika bra som den vanliga massa/kraft-ansatsen. Metodvalet styrdes bara av hur indata var formulerade.

Så att ställa upp samband mellan tillförd och förbrukad energi inkl. rörelseenergi (eller effekt) istället för samband mellan de olika krafter och moment inkl. masskrafter och massmoment som verkar i systemet ser jag bara som en annan metod för att lösa samma problem.

Så kanske det är men med kunskap om vridmomentet i en motor utan kunskap om varvtalet kan du inte på något sätt avgöra hur snabb hojen är. Du behöver mer information. Men med kunskap om effekten är det ganska enkelt.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pladdertråd

Inläggav BmwMats » 2021-03-05/21:32

Någon som vet om det blir något "Öppet hus" hos Kenneth's MC i Göteborg i år ?
Glömde fråga Martin när jag hade honom i luren idag... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Vad fick dig att inte le idag? -> pladder

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-08/19:06

Kovlingen skrev: ... men hur ska ni lösa världsproblemen ? ?

Jag har inga som helst aspirationer på att kunna lösa världsproblemen men kräver saklig journalistik från Sveriges största morgontidning - och alla journalister, som tar upp konstiga vinklingar utan att själva granska dem kritiskt.
Det handlar om (bristande) journalistisk professionalitet - inte politik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/19:10

Om du känner dej träffad av mitt inlägg så är det bara att gå tillbaka och
läsa citatet i mitt inlägg . :?:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/19:12

Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Karolinska Sjukhuset (tilllhörande staden med en viss politisk styrning).
Nedsablat av massmedia med en annan politisk tillhörighet.

Enl. reglerna ska politik hållas borta från forumet , eller :?


Jag syftar på journalisters/massmedias vinklingar beroende på vem och vilka storyn handlar om.
Inte främst vilket politisk parti någon tillhör.

Allt är politiskt som sker i världen. Det går inte att vaccinera sig mot.
Vad som möjligen kan undvikas är att ge sig på den politiska delen av ett samtalsämne först.
Vaccinering? Folkhälsopolitik.
Tv-kanal att titta på? Public Service-politik.
Att följa lagar/regler om hastighetsbegränsningar? Trafikpolitik.
Internationella kvinnodagen? Jämlikhetspolitik.
Lättöl eller en GT? Alkoholpolitik.
Köra hoj? Trafikpolitik. Miljöpolitik.
Moderering? Yttrandepolitik.
Snöslunga? Miljöpolitik.
Semlor? Hälsopolitik.
Norrlänningar eller stockholmare? Utjämningspolitik.

Sedan angående ditt citat/din fråga.
Japp. Vi har halkat efter på många områden jämfört med tidigare och tex våra normalt likartade nordiska grannar.
Har någon det alltid sämre? Absolut.
Fast att hela tiden jämföra sig med något land som har det sämre leder knappast till någon utveckling i det land du bor i..
Jämförelsen leder till slut att du blir nästsämst. Aldrig bättre.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-03-08/19:29, redigerad totalt 2 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/19:18

Jag kanske reagerade över mitt sista inlägg .
Tyvärr tycker jag att det är mycket klagan över hela linjen .
Hur många har så mycket att klaga över när det kommer till kritan ?
Och vilken är i behov av detta i verkligheten :?
10/4
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kovlingen » 2021-03-08/19:22

Det är politik i allt men bra att inte ha det i forumet Måns . Skapar en massa ont blod :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-08/19:35

Kovlingen skrev:Jag kanske reagerade över mitt sista inlägg .
Tyvärr tycker jag att det är mycket klagan över hela linjen .
Hur många har så mycket att klaga över när det kommer till kritan ?
Och vilken är i behov av detta i verkligheten :?
10/4


Att det kan uppfattas som mycket klagande kan ju också bero på den allmänna stämningen utanför?
Just nu har vi en hel del uppförsbackar att hantera.
Bara att att kolla på eller läsa nyheterna så presenteras/debatteras det uppförsbackar.
Sådant "smittar" givetvis av sig.
Sedan är detta Off-Topic.
Svårt att undvika prata enbart om motorolja (OBS! Ingen svart....eller brun... motorolja) när vi pratar Off-Topic.

Att däremot "hoppa på" en klubbkamrat av avvikande åsikt -oavsett ämne - tja, det ska man naturligtvis undvika.
Vi behöver inte tycka lika, men kan föregå med gott exempel genom att tillåta varandra tycka olika.
Eftersom vi alla är vuxna - flertalet färdigvuxna - så borde vi också kunna tillåta en viss flexibilitet i den heliga ribban.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-03-08/19:42, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Ecklesiastik » 2021-03-09/10:24

Bror Gårdelöf skrev:Senast nytt på PK-fronten (enligt dagens Svenska Dagbladet): Man bör inte längre skriva "man" utan "en", eftersom det senare är könsneutralt!
Det funkar förvisso i åtskilliga dialekter ("Nu ä en trött"), men i skriven form blir det direkt löjligt.


Bror ibland tycker jag att du gör hönor av en fjäder. Det som det talas om är icke att den genuskabal som styr dagens sammhälle ska gå in i ordbehandlingsprogrammen och helt rakt byta alla instanser av man till en. Eller att den som råkar använda man i en mening kommer arkebuseras på öppen gata. Utan att det handlar om att en bör försöka att i de tillfällen som ett könat uttryck inte är befogat använda ett okönat. Nu är jag personligen den sämsta söder om polcirkeln på att skriva blommiga texter men jag tycker att jag oftast lyckas skriva neutralt där det passar sig även om jag föredrar hen då det blir ännu mysigare på dialekt. Du kan se det lite som att du antagligen inte längre till vardags blir tilltalad som "doktor Gårdelöf" (ville få in "kalla mig Bror" men som sagt är jag inte direkt världsbäst på att skriva blommigt) :D

Måns Ulveståhl skrev:Genusmaffian ska motarbetas.
Oerhört löjlig nivå på denna grupp.
Samma grupp som stödjer debatten om ett tredje kön - eller ännu hellre könlöst.
Demokrati innebär att anpassa sig till majoriteten - inte att majoriteten ska anpassa sig till minoriteten.
Något dessa PK- och genusfolk bör förstå.


Nu kanske jag var helt missinformerad men hade för mig att samhället fanns här för att vi som grupp ska anpassa oss och hjälpa mindre grupper. Annars tycker jag att vi till exempel kan dra in bistånd till Fotboll då jag inte kan med bollsport. Får en enfaldig capo i genusmaffian fråga hur du konkret blir påverkad av att somliga inte är bekväm med att bli könade?
2004 Suzuki DRZ400S
1994 BMW K1100LT SE
Användarvisningsbild
Ecklesiastik
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2019-07-03/07:18
Ort: Norrköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/12:06

Herr Ecklesiastik.
Ja, självklart får du fråga.
Oavsett ämne.
Jag blir irriterad över minoriteter som vill få majoriteten att anpassa sig efter just deras agenda, vilket är tvärtom hur en demokrati fungerar.
Vad med demokrati är så otydligt?
Jag blir ännu mer irriterad om en sådan agenda utger sig för att vara vetenskapligt belagd, eller stödd av majoriteten när så inte är fallet utan enbart en politisk agenda satt av en minoritet av folkvalda.

Appropå genusdebatten.

bild.jpg
bild.jpg (27.84 KiB) Visad 57676 gånger



För övrigt har jag inget att tillägga.

Tisdag i dag.
Tisdag måste vara den absolut meningslösaste veckodagen.
Den enda uppgiften är att vara så kort som möjligt så att det snart kan vara onsdag.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-03-09/12:28

Ecklesiastik skrev: ... det handlar om att en bör försöka att i de tillfällen som ett könat uttryck inte är befogat använda ett okönat.

Fast det stämmer ju inte. Än så länge är "talman" och "ombudsman" beteckningen på var och en, som innehar sådana uppdrag - liksom sjuksköterska - oberoende av kromosomuppsättning, socialt kön eller vilka begrepp man vill laborera med.
Två specialfall är "lärarinna" och "skådespelerska". De var länge självklarheter, men idag kan man få en snubba, om de används. Av för mig fullständigt oklara orsaker har tydligen femininumformerna lägre status!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-03-09/12:40

Det värker trots allt fortfarande i min högra lilltå när tex en man kallas sjuksköterska och inte sjukskötare.
Fast - i motsats till alla minoriteter - så böjer jag mig demokratiskt för majoriteten.

För övrigt så är "ombudsman" inte längre en unik svensk jobbtitel utan en global jobbtitel.
Det finns gott om "ombudsman" numera runt om i världen.

Angående titlar/tituleringar så tyckte jag det var är fint och respektabelt att säga "ni" i ställer för "du" när jag arbetade med patienter inom äldreomsorgen som yngre (sjukvårdare).
Jag brukar även försöka skoja till det med ett "herr" eller "fru" emellanåt.

När jag bodde i USA blev jag däremot j-ligt irriterade över att jobbkollegor nivån under kallade mig för "sir".
Strikt hierarki känns inte bra om man är svensk.
Fast tyckte samtidigt det var OK om en taxichaufför eller servitör kallade mig "sir" eftersom jag var en kund.

På tal om jobbkollegor på andra sidan Atlanten.
Jag frågade några av mina amerikanska jobbkollegor vad som föredrogs när det kom till beskrivningar av folk.
"Hur skulle du beskriva mig?" frågade den ene.
"Svart." sa jag nervöst.
"Aha! Du kör med färgskalan alltså".
"Är det OK? Eller föredrar du afrikansk-amerikansk?"
"Båda fungerar alldeles utmärkt."
Färgskalan brukar dock bli så där när asiater kallas gula, latinamerikaner bruna, och urinvånare röda.

Fast med samma ursprungsfilosofi amerikanerna använder så skulle vita inte kallas "kaukasier" utan snarare europeisk-amerikansk.
Logiken haltar.
Ett vanligt resultat när folk ska in och pilla på allt, men enbart utgår från en begränsad agenda för en minoritet.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pladdertråd

Inläggav Peter Nordlund » 2021-03-24/16:28

Möjligen världens bästa One Liner?

Monty Python - 1:12 min
https://youtu.be/5VH4c0-p-CY

En god vän skrev följande när han skickade den

"Det här skämtet är betydligt mörkare än vad det först verkar efter att man låtit det ligga och puttra några timmar i sitt undermedvetna..."

Jag håller med, jisses! :D :o
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Pladdertråd

Inläggav Johan Ohlin » 2021-05-04/07:01

test
Johan Ohlin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-10-25/20:28

Re: Pladdertråd

Inläggav Kovlingen » 2021-05-06/14:02

Som trådskapare borde man väl komma med några inlägg :? :mrgreen: :D :D

Vänliga hälsningar !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pladdertråd

Inläggav Peter Nordlund » 2021-08-19/12:26

Det kunde varit jag....eller näe jag är för hederlig, och bara 53 år, och bor inte i Etuna... :D

En 54-årig Eskilstunabo har åtalats för att under en motorcykeltur, varit iklädd en polisuniformsjacka. I förhör har han sagt att han hittade den i soporna.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/54-arig-man-korde-motorcykel-ikladd-polisjacka
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Pladdertråd

Inläggav Per Lidforss » 2021-08-20/16:45

Hej på er alla! Som nybliven medlem kan jag tycka att denna pladdertråd är underbar. Är även med i BMW club Schweden och har en rätt påkostad E30 cab. Mkt bra med slasktratt tycker jag efter att ha läst lite. visst måste det få tyckas minsann. Ur grötprat kommer ibland ljuspunkter och vi alla tvåbenta har ett behov av att pladdra då o då, det är bara nyttigt. Mvh på er alla Per. L. Nybliven medlem.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Pladdertråd

Inläggav Kovlingen » 2021-08-20/19:21

Per Lidforss skrev:Hej på er alla! Som nybliven medlem kan jag tycka att denna pladdertråd är underbar. Är även med i BMW club Schweden och har en rätt påkostad E30 cab. Mkt bra med slasktratt tycker jag efter att ha läst lite. visst måste det få tyckas minsann. Ur grötprat kommer ibland ljuspunkter och vi alla tvåbenta har ett behov av att pladdra då o då, det är bara nyttigt. Mvh på er alla Per. L. Nybliven medlem.

Jag åker VOLVO "opåkostad" men du är välkommen ändå ! :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vad fick dig att inte le idag?

Inläggav Kapten Stofil » 2021-08-22/16:22

Måns Ulveståhl skrev:På tal om jobbkollegor på andra sidan Atlanten.
Jag frågade några av mina amerikanska jobbkollegor vad som föredrogs när det kom till beskrivningar av folk.
"Hur skulle du beskriva mig?" frågade den ene.
"Svart." sa jag nervöst.
"Aha! Du kör med färgskalan alltså".
"Är det OK? Eller föredrar du afrikansk-amerikansk?"
"Båda fungerar alldeles utmärkt."
Färgskalan brukar dock bli så där när asiater kallas gula, latinamerikaner bruna, och urinvånare röda.

Fast med samma ursprungsfilosofi amerikanerna använder så skulle vita inte kallas "kaukasier" utan snarare europeisk-amerikansk.
Logiken haltar.
Ett vanligt resultat när folk ska in och pilla på allt, men enbart utgår från en begränsad agenda för en minoritet.


Ramlade in på den här tråden. Det där du beskriver är ett minfält. Som vit gubbe hade jag ingen aning om hur infekterad frågan är innan jag läst "Främling i vita rum" av Lovette Jallow. Vill man inse vilka fördomar man inte visste att man hade så är den mycket bra.
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Pladdertråd

Inläggav Magnus Brobeck » 2021-10-18/05:28

Håll politiken borta.
Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Pladdertråd

Inläggav Per Lidforss » 2022-06-23/14:00

Hej alla så här i midsommartider och solen skiner, åtminstone I Uppsala. Har denna tråd dött? Nog måste vi väl ha något att "pladdra" om. Vi kan väl skvallra om vårt ev släktskap med kungahuset eller huruvida majestätet har kört boxer... Visst f-n det gjorde han ju, men med 6 cyl...., då är han ju släkt med många av oss... Midsommarhälsningar på er alla Mvh P.
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Pladdertråd

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-06-23/14:07

I morgon blir det party.
Glad midsommar!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Pladdertråd

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-23/19:10

Ikväll blir det dyrt. Bröllopsdag på Rivieran. Oj oj det här blir gott
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Pladdertråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-06-24/04:11

I början av nittitalet köpte jag (eller snarare jag och husfrun) en Klippo gräsklippare på rea. Simplaste tänkbara Klippo. Den klippte gräs och höjden kunde varieras. Knuffa fick man göra själv.

Runt 2010 blev det nåt fel på snörstarten (typ fjädern gick av eller nåt) och Klippon ställdes åt sidan och en skinande ny no-name klippare inhandlades på bilbuttrix (a.k.a. biltema).

I år gav den nya klipparen upp och den hade då rostat sönder på olika ställen. Dragstarten funkade emellertid, även om den inte startade nåt.

Så snörstartdelen flyttades från den nya gamla klipparen till vår gamla klippo. Passade nästan på en gång och efter måttlig bearbetning gick den att få dit.

Bensin och OKs billigaste olja fylldes på i Klippon och den startade på andra draget. Så nu har vi en Klippo igen.

Jag vet inte varför man skulle köpa nåt annat än Klippo, om man har råd.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-24/09:59

Delar din åsikt, så länge det gäller något annat än robotklippare.

När vi köpte huset för knappt 40 år sedan, inköptes en Flymo. Åtkomligheten under buskar var god, men det fick man betala med, att luftkuddekjolen gav en bredare oklippt rand mot väggar etc. Dessutom var det bökigt att ändra klipphöjd. Kniven fick demonteras och shimsas om.

Den svagaste punkten visade sig dock vara motorn, en Aspera tvåtaktare, vars kolvringar enligt tillfrågad handlare brukade ge upp efter ett antal år. Då skrotades Flymon, och en Klippo inköptes. Den gick helt problemfritt på våra drygt 600 kvadratmeter gräsmattor i över 20 år, ända tills den en dag inte gick alls. När man drog i startsnöret, lät det, som att någon hällt ett lass grus i vevhuset! Handlaren undrade, om den inte gick att laga - men han slutade undra, efter att ha dragit i startsnöret.

Så en ny Klippo inköptes. Den har gått felfritt ända till en dag i höstas, då den plötsligt, efter ett mycket kort stopp, när halva gräsmattan klippts, inte gick alls. Nå - service kunde behövas, och föga förvånande satt problemet i förgasaren. Därefter går den OK - med ett besynnerligt undantag. Förra maskinen startade alltid, genom alla år, på första - tredje rycket, och det gjorde den nuvarande också före servicen. Därefter kräver den upp till 25 tryckningar på snapsknappen - tre i taget - och åtskilliga ryck i snöret, varpå den plötsligt går igång och går helt rent! Fel på snapsknappen eller choken? Nå - jag kan leva med det.

Men dina rader ovan är väl egentligen en hyllning till Briggs & Stratton? En enklare fyrtaktskonstruktion än deras gräsklipparmotorer är nog svår att hitta idag, men de fungerar - en nog så viktig aspekt för brukaren.

För övrigt tror jag mig ha läst, att Briggs & Stratton äger H-D - men där kan jag ha fel.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-24/14:04

Kan bara instämma I hyllningskören till Klippo. Har ägt två Klippo i mitt liv. Den andra köpte jag för fyra år sedan då den förstas gula styrstång gett upp totalt i infästningen. Vi klipper slänt och det blir bra tryck på staden. Och efter 16-17 år hade den tagit ut sin rätt.

Månaden därefter gick min bror ju å köpte sig en stuga. Han vart i ett behov av en gräsklippare Fyra timmars slip och svettsning så var den åter i nyskick. Brorsan fick en gammal men fungerande Klippo i inflyttningspresent. Den går fortfarande...
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Pladdertråd

Inläggav BrooklynS » 2022-06-24/18:33

Instämmer om Klippo! Plockade en ur skrotcontainern för kanske 10 år sedan och den har funkat perfekt sedan dess.

Instämmer inte alls om B&S däremot. Skräp, som har den fördelen att vara billig och någon mindre usel än Tecumseh. Honda eller för den delen Loncin är helt överlägsen på alla sätt och vis.

Dock måste jag säga efter att ha ärvt en gammal elgräsklippare, att Klippon lär få stå tills vidare.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Pladdertråd

Inläggav Per Lidforss » 2022-06-27/16:30

Har i omgångar i livet varit fastighetsskötare. En rejäl välskött Klippo med Briggs and Stratton uttalat på bästa överklassengelska, om man insatte dom en masse mot angreppet mot Ukraina skulle de nog i sin oförstörbarhet kunna stoppa ryssen. Men Fi donk så det skulle blödas.....
R 1100 S 2004
Per Lidforss
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2021-08-17/15:11

Re: Pladdertråd

Inläggav Fredric Fredricson » 2022-06-29/03:41

Briggs & Stratton gör massor av olika motorer till klippare. Jag vet inte om Klippo har en bättre B&S än andra märken men jag håller det inte för otroligt. Jag vet att det kan skilja på kvalitet på lager och andra detaljer mellan till synes lika B&S.
Men jag vet som sagt inte säkert hur det är med den saken.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Pladdertråd

Inläggav BrooklynS » 2022-06-29/07:25

Jag transplanterade till min utslitna Wolfgeräte 1989 en BS från en oanvänd gräsklippare av årsmodell 1973. Motorn såg exakt likadan ut, jag blev bara tvungen att löda om en anslutning till tändspolen.
I övrigt samma ålderdomliga konstruktion med sidventiler och varvtalsregulator av ståltråd och en plastvinge…

Det var den billigaste motor som fanns, tills kineserna vräkte ut sina Hondakopior.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-29/07:54

Kokar inte detta ner till tre olika diskussioner?
1. Briggs & Strattons gräsklipparmotorer är mycket billiga, basala konstruktioner.
2. De är driftsäkra.
3. Klippo har knappast några avancerade B & S-varianter, men resten av konstruktionen är stadig och hållbar.
Det fåtal gånger under mer än 30 år, som mina Klippo krånglat, har jag fått låna grannarnas (inte Klippo). Med dessa maskiner fick jag förvisso gräset klippt, men de kändes påtagligt smäckiga.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-29/11:33

Min nya Klippo har en motor från Honda.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Pladdertråd

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-06-29/12:37

Jäpp. Klippo kan - eller kunde - fås med antingen Briggs & Stratton- eller Hondamotor. Min gissning är, att de flesta har B&S, eftersom den är billigare och erkänt driftsäker. Så tänkte jag, när jag köpte min. Skulle jag köpa en idag, skulle det bli Honda.
Men när nuvarande maskin säger upp sig, blir det nog en robot. Frågan är, om vi bor kvar i huset då, eller om det är sålt. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pladdertråd

Inläggav Olof Eriksson » 2022-06-29/21:21

Jag köpte en Honda motor för den var tystare enligt säljaren. Vad jag blev lurad. Märker ingen skillnad. Låter lika dant som vilken klippare som helst.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Föregående

Återgå till OT-forumet

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst