Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Roland Lindkvist » 2021-03-04/16:35

Sitter och funderar på att planera ihop en resa runt Svarta Havet om ett år eller två.
Länderna som kommer att köras i blir ju bland annat Ukraina, Ryssland, Georgien, Turkiet, Bulgarien, Rumänien m.fl
Har idag en BMW R1250RT och frågan är nu om detta är en lämplig maskin för vägarna i dessa länder eller man ska fundera på någon annan typ av hoj? Behöver nödvändigtvis inte vara BMW men har funderat på en F750GS mest med tanke på vikten och körning på sämre asfaltvägar och kanske grusvägar. Har provsuttit Africa Twin och BMW F850GS och dessa känns väldigt höga för min del. Hör av med erfarenheter för en sådan tripp.
Roland Lindkvist
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2018-10-11/20:38

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-04/18:09

Hej!
Jag har kört stora delar av denna sträcka och kan meddela att i Turkiet är vägen mycket bra. De Ryska vägarna också bra om Du kör huvudvägarna från Batumi till Kakhova. Om Du sedan kör nära Svarta Havet i Rysssland, väg 23 (Kakhova - Odessa), är vägen bitvis mycket dålig. Vidare fram till Galati i Rumänien är den också dålig om Du kör nära havet. Sand och lera. Där kan man dock välja en annan huvudväg. Fortsättningsvis i Bulgarien och Rumänien lite "halvdålig" asfalt.
Sammanfattningsvis går det att köra asfalt hela vägen runt och man behöver ingen speciell grushoj för det.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Roland Lindkvist » 2021-03-05/08:09

Hej Lars-Erik,
Var ganska säker på att du skulle skriv något då jag sett dina tidigare inlägg om resor på detta forum.
Då har du kanske också bra koll på vilka papper utöver pass, körkort och grönt kort som behövs i länder som Ukraina, Ryssland, Georgien, Armenien och Turkiet. Hur är det med telefonkort, funkar det med svenska?
Annat att tänka på när man kör i dessa länder, kanske?
Roland Lindkvist
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2018-10-11/20:38

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-05/09:31

Hej!
Du behöver pass och grönt kort(på grönt papper) och inte minst papper på mc. Visum enbart för Ryssland. Under pandemin utfärdar Ryssland inga visum, så Du får vänta tills pandemin är över. Över huvud taget är jag osäker på om det över huvud taget går att köra igenom någon av dessa länder denna säsong. (https://sweden.interlinkservice.world/sv/visa-tourist). Om man skall köra längs Svarta Havet från Batumi i Georgien, kör man genom utbrytarstaten Abchazien, och där vet jag inte hur det är med infart till Ryssland. Det får Du kolla med ambassaden. Annars rekommenderar jag att från Turkiet köra via Batumi till Tblisi i Georgien och sedan ta The Military Highway (fin väg genom bergen) norrut genom Kaukasus in i Ryssland, och därifrån huvudvägen till Rostov vid Don. Jag är också osäker på hur det går att köra in i Ukraina från Rostov vid Don. Det pågår ju en väpnad konflikt i Donetsk/Lugansk-området och Krim kanske inte är öppet för utlänningar numera. Annars får Du köra en bit i Ryssland och gå in i Ukraina längs väg E 101. Jag kan varna för att de Ukrainska tullarna är lite besvärliga längs Ryska gränsen.
När det gäller Armenien måste Du kolla med Georgiska och Armeniska ambassaden i vilken ordning Du får köra in och ut ur Armenien. Nu behöver Du ju inte köra i Armenien för att ta Dig runt Svarta Havet.
Om telefonkort vet jag inget, har aldrig använt ngt. Jag har en SPOT-sändare på mc som jag kan skicka mail och nödanrop med.
Över huvud taget är det viktigt att ha alla papper i ordning, eftersom tullarna i Ryssland och Ukraina är lite kitsliga.
Det här är vad jag kommer på för tillfället. Kanske någon annan på forumet vet hur det är att köra in i Krim?!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-03-05/09:33

Jag glömde detta med körkort. Jag har alltid med mig ett internationellt körkort. Kolla på nätet vilka länder som kräver detta. Det finns ju två varianter, 1-årigt och 3-årigt, och det varierar vilka krav länderna har. Nu har jag ju upplevt att de inte är så noga med detta, men man vet ju aldrig.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Sahlin » 2021-06-27/22:08

Väcker liv i denna tråden och tänkte fråga @Lars-Erik Holmberg lite om Georgien och färden dit. Min frus farfar kom från Georgien och vi har därför blivit lite nyfikna på att köra dit. Vi har kikat på lite olika färdvägar och kommit fram till att första alternativet blir färjan mellan Odessa och Batumi. Mest för att spara körtid. Jag har googlat en del och vad jag förstått så ska det inte vara några problem att åka denna vägen. Är det något du känner till??

Nils-Gunnar Tordegård gjorde en liten erfarenhetsguide tidigare här på forumet och om jag tolkat honom rätt så verkar båtfärden ok, om än lite omständigt och en smula tidsödande vid av och påkörning. Annars verkade det funka bra.

För övrigt, vad är dina erfarenheter av Ukraina och Georgien? Säkerhetsläge, trafik o.s.v.?
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Roland Lindkvist » 2021-06-27/22:27

Tjingeling. känner ni för sällskap på vägen, när det nu kan bli av, så återkom gärna för vidare planering.
Roland Lindkvist
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2018-10-11/20:38

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Stefan Cedergren » 2021-06-28/07:47

Sahlin skrev:...erfarenheter av Ukraina och Georgien? Säkerhetsläge, trafik o.s.v.?


Georgien har jag inte varit i, men häromåret blev det en tur ner till Ukraina och Svarta Havet. Riktigt kul och intressant! Men vägstandarden i Ukraina utanför de stora vägarna är bitvis katastrofalt dålig! Se till att ha bra däck och friska dämpare!

Säkerhetsläget? Att polisen i Ukraina har stora problem med korruption är välkänt, men dom poliser vi stötte på var hur trevliga som helst! Men det stora problemet är att Ukraina befinner sig i krig! Krim är förlorat till Ryssland, och i Luhansk och Donetsk Oblast i östra Ukraina råder sedan flera år krig mot rysk-understödda separatister. Hittills har striderna krävt ca. 14.000 liv! Håll er på behörigt avstånd! Och håll er uppdaterade för situationen kan ändras snabbt!

Här är några bilder från vår resa:
https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... mber-2019/
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2021-06-28/08:08

När vi senast körde Georgien (2019) var säkerhetsläget i Georgien lugnt, och har så varit de tidigare gångerna vi kört där. Även i Ukraina är säkerhetsläget gott om man undantar de allra östra områdena. Vi besökte Poltava för några år sedan när kriget hade startat i öster, men vi hade inga problem. Problemen i Ukraina stavas dåliga vägar och korrupta poliser!!
Enklaste vägen till Georgien är att köra via Turkiets kust mot Svarta Havet. Nästa alternativ är att ta färjan från Chomomorsk (strax söder Odessa) till Batumi. Två dygn på vattnet i en hyfsad färja. Kolla här: http://www.ukrferry.com/eng/schedules/c ... oti-batumi
Lite komplicerad biljetthantering, men det går!
Trafiken i Georgien är hektisk och kräver att man ser upp! Annars är Georgien ett fantastiskt resmål!!!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1014
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Vilken hoj för att köra Svarta Havet runt?

Inläggav Sahlin » 2021-06-28/11:34

Tack Stefan och Lars-Erik! När det gäller Uklraina, så är jag medveten om läget angående den östra delen och Krim. Absolut inga ställen vi vill komma i närheten av. När det sedan gäller färjan så verkar jag ha misstagit mig angående tiden. Trodde den tog 24 timmar så jag får nog kolla upp det igen och läsa på lite mer noggrant. Kanske Turkiet är bästa alternativet trots allt. Tycker bara det är en ganska rejäl bit längre om man ska köra hela vägen. Väljer man färja till Tyskland så är det 40 timmars körtid från Rostock via Turkiet till Batumi. Väljer man färjan från Chomomorsk så blir körtiden dit från Swinoujscie nästan exakt hälften.

Nåja, vi får se hur det blir. Kan bli riktigt spännande eftersom vi vet att hustrun har släktingar kvar i Georgien.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm


Återgå till Reseplaner & resetips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst