av Bror Gårdelöf » 2020-10-01/11:49
För drygt ett decennium sedan skrev en polis ungefär följande i Bike (och jag har inte läst något om, att det svenska regelverket ändrats):
Det är tillåtet att köra på heldragen linje, men inte att korsa den.
Omkörning i samma fil är tillåten på vänster sida men inte på höger.
I andra sammanhang har jag läst, att omkörning i högerfil är tillåten, om vägbanan har markerade körfält och tillåten hastighet är högst 70 km/h.
Omkörning via vägrenen är inte tillåten.
Nedanstående är min tolkning, utifrån vad jag läst, men jag är inte säker:
Bildens räfflade linje till höger om körfilen tolkar jag som heldragen. Räfflingen är sannolikt till för att varna trötta bilister, att de är för nära tunnelväggen.
Sedan är det en annan sak, att reglerna rimligen avser "normal" trafik - och framför allt skrivits utifrån bilismens förutsättningar. Stillastående köbildning i tunnlar är måhända "normalt" i stora städer under så kallad rusningstrafik, men bortser man från detta, finner jag det osannolikt, att en motorcyklist, som långsamt och omdömesgillt tuffar förbi stillastående köer via vägrenen, skulle fällas. Körningen bidrar ju till att lösa problemet.
Hakarna är två:
1. En nitisk paragrafryttare kan strunta i problemlösningsaspekten.
2. Om man under körning på vägrenen råkar ut för "vän av ordning", som går ut till höger för att hindra omkörning (vilket är olagligt), eller någon, som utan förvarning öppnar högerdörren, och det sker en olycka, kan man nog få problem.
Slutsats: Väljer man att köra om med hjälp av vägrenen (vilket jag gör då och då vid långa, stillastående köer och rimligt förutsägbar situation), måste man hela tiden vara beredd att stanna med kortast möjliga varsel - och man har inga garantier för att inte bli bötfälld. Men den absoluta majoriteten av de poliser, som jag råkat på genom åren, har varit resonabel, och jag har hittills inte haft några problem i dessa lägen.