Räfflade vägrenar

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Räfflade vägrenar

Inläggav dn7070 » 2020-09-30/23:12

Hej,jag har en fråga för er erfarna mc
vid köbildning i tunnlar vill jag helst inte vara stillastående med all dess utsläpp från bilar som koncentreras inne i tunneln blir det svårt och jobbigt att andas och att vara i. Då försöker jag på ett säker och med försiktighet köra om stillastående bilar i mitt körfält äntligen via vänster eller höger,
till frågan:
jag har sett visa mc förare som kör på höger sida av räfflade vägrenar speciellt i tunnlar

räknas räfflade vägrenar som heldragna linje?
tekniskt sett så är dem randiga inte heldragna?
har även sett att under visa av dem räfflade linje så fanns det tidigare (Linje för reserverat körfält) eller någon typ av mitt linje men ingen heldragen

kan jag köra till höger på den räfflade vägren?

bifogar en bild med den räfflade vägrenen
Bilagor
Screenshot 2020-09-30 at 16.44.30.png
Screenshot 2020-09-30 at 16.41.52.png
Screenshot 2020-09-30 at 16.41.52.png (436.36 KiB) Visad 2277 gånger
Användarvisningsbild
dn7070
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-09-30/15:49

Re: Räfflade vägrenar

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-01/11:49

För drygt ett decennium sedan skrev en polis ungefär följande i Bike (och jag har inte läst något om, att det svenska regelverket ändrats):
Det är tillåtet att köra heldragen linje, men inte att korsa den.
Omkörning i samma fil är tillåten på vänster sida men inte på höger.

I andra sammanhang har jag läst, att omkörning i högerfil är tillåten, om vägbanan har markerade körfält och tillåten hastighet är högst 70 km/h.
Omkörning via vägrenen är inte tillåten.

Nedanstående är min tolkning, utifrån vad jag läst, men jag är inte säker:
Bildens räfflade linje till höger om körfilen tolkar jag som heldragen. Räfflingen är sannolikt till för att varna trötta bilister, att de är för nära tunnelväggen.

Sedan är det en annan sak, att reglerna rimligen avser "normal" trafik - och framför allt skrivits utifrån bilismens förutsättningar. Stillastående köbildning i tunnlar är måhända "normalt" i stora städer under så kallad rusningstrafik, men bortser man från detta, finner jag det osannolikt, att en motorcyklist, som långsamt och omdömesgillt tuffar förbi stillastående köer via vägrenen, skulle fällas. Körningen bidrar ju till att lösa problemet.

Hakarna är två:
1. En nitisk paragrafryttare kan strunta i problemlösningsaspekten.
2. Om man under körning på vägrenen råkar ut för "vän av ordning", som går ut till höger för att hindra omkörning (vilket är olagligt), eller någon, som utan förvarning öppnar högerdörren, och det sker en olycka, kan man nog få problem.

Slutsats: Väljer man att köra om med hjälp av vägrenen (vilket jag gör då och då vid långa, stillastående köer och rimligt förutsägbar situation), måste man hela tiden vara beredd att stanna med kortast möjliga varsel - och man har inga garantier för att inte bli bötfälld. Men den absoluta majoriteten av de poliser, som jag råkat på genom åren, har varit resonabel, och jag har hittills inte haft några problem i dessa lägen.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Räfflade vägrenar

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-01/15:29

Vid köer skulle jag utan tvekan göra som Bror beskriver.
En helt annan femma jämfört med om du önskar använda vägrenen som din egen personliga dagliga fil.

Jag tror att trafikpolisen har viss en förståelse oavsett vad lagboken anger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Räfflade vägrenar

Inläggav Håkan » 2020-10-02/19:32

Bilkö? Jag kör med min tolkning. Den har funkat i de 49 år jag kört MC. Jag kör förbi (där plats finnes). Bilkö är avsedd för bilar, det hörs på namnet. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Räfflade vägrenar

Inläggav Svärd » 2020-10-08/19:35

Håller med Håkan, bilköer är för bilar ej motorcyklar likaså vid färjor kör alltid förbi.
Men som också påpekas så gäller det att vara uppmärksam på bildörrar som kan öppnas mitt framför en eller bilister som inte vill släppa fram motorcyklar.
För några år sedan i Kroatien, drygt 30 C varmt och kö på motorvägen med mycket sakta rullande trafik kommer vi ikapp en Land Rover i vänster körfält, som absolut inte vill släppa förbi oss.
Det blir snabbt varmt och svettigt med mc mundering i den värmen.
Efter en dryg kilometer närmar vi oss en turistbuss som ser hur Land Rovern hela tiden hindrar oss att sakta och försiktigt smyga förbi.
När bilen är jämsides med bussen så svänger busschauffören sakta och försiktigt åt vänster och vinkar fram oss på sin högra sida.
Vi vinkar och tackar bussföraren när vi kommet förbi, vem vet han kanske var hojåkare han också :?:
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-08-27/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst