Färjor Norge

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Färjor Norge

Inläggav gorbra » 2022-07-08/13:35

Vi är två par på två cyklar som åker till Norge i början av augusti. Är några år sedan jag var där senast, då körde man längst fram i väntekön till färjan och blev ombordvinkad när det blev en ledig plats. Funkar det likadant idag?
Vi har registrerat oss på Ferrypay.no så betalningen är inga problem. Nu hoppas vi bara på lite pent väder också.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Färjor Norge

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2022-07-08/16:33

Ja, du kan kjøre forbi bilene og stille deg først i køen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Färjor Norge

Inläggav gorbra » 2022-07-09/10:00

Tack, då gör vi så.
/Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Färjor Norge

Inläggav Magnus Mörtling » 2022-07-13/12:45

Odd Arne Kjørstad skrev:Ja, du kan kjøre forbi bilene og stille deg først i køen.


Så var det förr.
Inte nu längre.
Fick ställa mig längst bak i kön igen förra året med kom lyckligtvis med ändå men det var precis.

Kör INTE förbi kön vid färjor mer.
Om de kan packa in hojar vid sidorna så blir man framvinkad.

Och glöm inte att skaffa appen ferrypay innan avresa. Man betalar färjorna med den.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Färjor Norge

Inläggav Haavee » 2022-07-13/14:24

Magnus Mörtling skrev:Så var det förr.
Inte nu längre.
Fick ställa mig längst bak i kön igen förra året med kom lyckligtvis med ändå men det var precis.


Var det så på fler färjor du åkte med eller råkade du bara ut för extra grinig färjepersonal ??.
Ferrypay appen är laddad och klar, ska dit om en vecka,
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Färjor Norge

Inläggav Olof Eriksson » 2022-07-14/21:44

Jag kör förbi. Noterar vilken bil som är sist (mobilfoto). När färjan kommer, har det skett en gång att Kapten kommit och skällt ut mej för jag flrsökte att tränga mej.

Jag förhöll mej lugn och påvisade att vid färjeläget finns det oftast toa och ett bord. Min ambition var inte att trängas (visade bilden på bilen). Däremot ville jag vara ur vägen då jag fick vänta i 40-50 minuter på färjan. Så jag kunde brassa på lite käk.

Fick åka med. Tror att polletten föll ner. Men var förberedd med argument.

Och jag åker alltid förbi kön om färjan inte kommit till kaj. Ligger den i kaj och det skall bli ombord körning inom någon minut köar jag.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Färjor Norge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-07-14/22:05

Jag har gjort åtskilliga Norgeresor - den senaste förra året - och det har blivit många färjeturer genom åren.
Hittills har det aldrig varit problem med att köra förbi kön, när färjan inte varit inne.
Om inte annat brukar färjepersonal dirigera ombordkörningen - och hanterar därmed läget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Färjor Norge

Inläggav gorbra » 2022-08-28/11:23

Då har vi varit hemma några veckor efter vår Norgetur. Inga problem vid färjorna, vi blev dirigerade till rätt kö när vi kom till färjelägret. När vi kommit ombord på färjan kom det kontrollanter och kollade regnumret via sin mobil. Kollade att vi registrerats på Ferrypay och registrerade oss som MC. Kom meddelande efter några dagar att avgiften dragits från anmält konto. På färjan Nesvik-Hjelmeland på väg 13 var det ingen som kollade oss och där har vi heller inte fått någon faktura än, men det kanske kommer.
Angående färjor så åkte vi den lilla katamaranen från Lauvvik till Lysebotn, en fantastisk resa på 1,5 timmar på den 4 mil långa fjorden. Vi hade tur med vädret, dimman lättade 1/2-timmen innan vi äntrade färjan så både Preikestolen och Kjeragbolten syntes väl i solskenet. Uppe vid utsikten Øygardstølen över lysefjorden hade Classic Honda i Norge träff så det stod säkert över 50 klassiska Hondor på parkeringen, mest CB 750 men även andra tex RC30. Inte utan man blev lite nostalgisk när jag tänkte tillbaka på de 750:or jag själv haft och åkt bla till Nordkap på.
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst