Norge 9-16 juni 2023

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-25/10:29

Någon längre utlandskörning blir det inte kommande säsong.
Det får bli en "recession blues".

Färja Köpenhamn -> Oslo (9 juni)
Färja Oslo -> Köpenhamn (16 juni)

Resesällskap: Denna gång en kvartett eller möjligen kvintett.

Rutt och bokning av hotell ännu inte påbörjade.
Fylls på här allt eftersom det blir klart.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-25/17:37

I hastigheten minns jag inte, ifall jag tidigare tipsat om Walaker Hotel i lilla orten Solvorn, på nordsidan av det inre av Sognefjorden, där den delar sig i Lustrafjorden och Årdalsfjorden.
Det anges vara Norges äldsta, med anor från 1640, i samma familjs ägo sedan 1690.
Man kan välja mellan att bo i det historiska hotellet eller i det moderna annexet, som har väl tilltagna rum. Maten är mycket god.
Slutsats: Det är INTE billigt, men när vi var där, ansåg vi, att det var värt pengarna.

De klimatiska förhållandena i Solvorn - en "gryta" i en sydsluttning mot fjorden - medgav kommersiell odling av tobak(!) för ett sekel sedan. Torkhusen finns kvar.
Idag odlas frukt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-11-25/23:27

Tack för tipset!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2022-11-30/18:35

Väljer ni att åka dit, har ni också möjlighet att ta, vad som kan vara Norges minsta färja över till/från Urnes - på sydsidan av Lustrafjorden. Vägen Urnes - Skjolden är av typen asfalterad gurklist. Ibland känns det nästan, som att det vore knepigt att möta en annan hoj!

Å andra sidan - bokstavligt talat! - är det absolut inget fel på veg 55, norr om Lustrafjorden. Tvärt om.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2022-12-01/15:00

Väg 55/13 mellan Fossbergom och Balestrand via Skjolden inkl. färjan till Vagnes har jag kört tidigare.
Det lär bli samma väg igen - och inte Fv5637 och Fv331 på motsatta sidan av fjorden - pga tid.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-01-11/12:36

Rutten börjar bli klar.

9/6:
Färja avgår från Köpenhamn -> Oslo (avgång eftermiddag)

10/6:
Oslo (anländer kl. 10:00) ->Veggli -> Geilo -> Eidfjord
Ca 35 mil

11/6:
Eidfjord -> Aurlandsvangen -> Lärdal -> Sogndal -> Gaupne -> Skjolden -> Lom
Ca 35 mil

12/6:
Lom -> Dalsnibba -> Geiranger -> Trollstigen -> Åndalsnes -> Vestre -> Stranda
Ca 30 mil

13/6:
Stranda -> Sogndal -> Hella -> Vangnes -> Vossavangen
Ca 35 mil

14/6:
Vossavangen -> Odda -> Låtefossen -> Nesflaten -> Jösenfjorden -> Hjelmeland -> Årdal -> Tau -> Jörpeland -> Preikestolen Fjellstue
Ca 30 mil

15/6:
Fotvandring Preikestolen
Alternativ tor Lysebotn (ca 30 mil)

16/6:
Preikestolen Fjellstue -> Valle -> Dalen -> Rjukan
Ca 35 mil

17/6:
Rjukan -> Oslo
Ca 20 mil
Färjan avgår till Köpenhamn ca kl. 15:00
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-11/13:14

Från Rjukan har du minst två möjligheter.
1. Den större vägen väster om Tinnsjö.
2. Den mindre vägen "rakt söderut" från Rjukan, nära Gaustatoppen. Hårnålsserpentiner "uppför väggen" från Rjukan - och även krokig nedfärd.
I närheten av Gaustatoppen finns såväl vandrarhem som hotell av god klass. Hotellets kvällsbuffe lämnade absolut inget att önska, när vi bodde där - men det var 2006.
Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-01-11/14:30

Det blir fin tur.

Passe dagsetapper i forhold til norske veger.

Om man ikke har kjørt den før, så anbefaler også jeg, som Bror, vegen over Gaustad og Tuddal etter Rjukan. Det er en fin veg på MC. Ville vært mitt første valg

Alternativt, kjør til Austbygde i nordenden av Tinnsjø og så vegen sørover på østsiden av sjøen, for så å intercepte 37 til Kongsberg.

Veg 37 hele vegen på vestsiden av Tinnsjø har vakker utsikt, men "for bra" for MC.

Etter Kongsberg er det bare motorveger, men da er det vel på tide å komme seg til Oslo for å nå fergen.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav BmwMats » 2023-01-11/19:17

Är det avgifter för MC i Norge, såkallade "Vägbommar" och liknande ?
Hur betalar man det, vilken typ av mynt/sedlar skall man ha med sig i så fall ?

Vänligen BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-11/20:26

Det finns - eller har i alla fall funnits - avgiftsbelagda vägar i Norge - exempelvis mellan Övre Årdal och Turtagrö. Nu är det flera år sedan jag körde där, men då satt en man i en kur uppe vid pasströskeln. Jag tror, att vi betalade med kort. Har inget minne av att norska kontanter någonsin behövts.
Aursjövegen är ett annat exempel - med kort.

(Enda gången under det senaste decenniet eller mer, då kompisarna och jag varit tvungna att betala kontant i Norge, var på en enkel men fullt acceptabel lunchrestaurang, som inte tog betalkort. Vi hade inte ett öre i norsk valuta - men han accepterade svenska kontanter. Som jag minns, kunde vi inte lägga upp hela det begärda beloppet, men han tog, vad vi hade - och lunchen var helt OK.
Hans alternativ var, att sex kunder gick någon annanstans - så vad jag förstår, blev alla nöjda. ;) )
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav GSven » 2023-01-11/22:06

BmwMats skrev:Är det avgifter för MC i Norge, såkallade "Vägbommar" och liknande ?
Hur betalar man det, vilken typ av mynt/sedlar skall man ha med sig i så fall ?

Vänligen BmwMats

På allmänna vägar och tunnlar är det inte avgift för motorcyklar. På färjor avgift. Automatisk faktura hem till dig eller dragning från ditt föranmälda bankkort via app, ferrypay.no.
På en del enskilda vägar, t ex grusvägar över fjällområden, avgift. Ibland för alla motorfordon, ibland fritt för motorcyklar. Förr norska kontanter, numera bankkort i automat.
T ex Peer Gynt vägen, avgift för mc https://www.peergyntvegen.no/index.html
En väg med fin asfalt är vägen till Dalsnibba, (nära Geiranger/Trollstigen) avgift, förköp hemifrån eller betala med kort på plats, https://dalsnibba.no/praktisk-informasjon/
Många brukar nämna Nordkapsklippan och en hög avgift. Den är numera kostnadsfri om du bara besöker klippan. Inträde till utställningshallen kostar en del.

Jag har ett VISA-kort från OK (kostnadsfritt) som jag använder till bensin, parkeringsappar, färjeapp och vägavgifter. Går att ladda med pengar i förväg. Inga avgifter förutom valutaavgifter. Övriga utgifter med mitt vanliga bankkort eller kontanter. Fungerar smidigt.
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav BmwMats » 2023-01-12/00:02

Tack Bror och GSven !

Ja det där med förbetalt kort verkar ju kunna vara en enklare lösning, om dom inte tar kontanter.
Under tidigare resor i vårat broderland har jag aldrig kört dessa vägar, vilket vore trevligt någon gång.
Körde ofta i Norge (innan covid), men på vägar jag visste inte krävde olika former av krånglig betalning. Det är just det som har dragit mig att köra in på dessa vägar, då dom tydligen inte tar kontanter längre som dom gjorde förr i tiden. Då fungerade ju mynt och sedlar bra att använda.
Verkar ju bli likadant i vissa affärer även här i Sverige att man inte kan använda kontanter... :cry:
Även bussar och tåg har jag hört berättas om.

Nåväl, tillbaka till topic, kul att planera inför resorna, är väldigt sugen att ge mig uppåt i sommar, men det hänger på om man kan få ut någon huvudsemester.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2023-01-12/08:59

BmwMats skrev:Det är just det som har dragit mig att köra in på dessa vägar, då dom tydligen inte tar kontanter längre som dom gjorde förr i tiden. Då fungerade ju mynt och sedlar bra att använda.


Jeg vil tillegge noe. Det er mulig å betale med kort de fleste steder man krever betaling. Men på noen mindre veger skal man betale med Vipps (som er norges svar på Swisch). Det er vel for å holde kostnader for investeringer nede å ikke måtte kjøpe dyre bommer og kortterminaler, men det betyr jo da at utlendinger ikke får betalt, og det finnes jo fortsatt noen nordmenn som ikke har smartphone og som heller ikke har mulighet til å anvende Vipps-app.

Da vil jeg si at det er bare å kjøre uten å betale. Det må være en kakulert risiko at ikke alle kan betale når man velger denne betalingsløsningen. Jeg kjenner svensker som har blitt stoppet på en sånn veg for betalingskontroll og det har blitt akseptert at de ikke har betalt når de ikke har mulighet.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-12/09:48

Än så länge är väl Swish och Vipps inte "ihopkopplade"?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Magnus Brobeck » 2023-01-13/09:38

Än finns inget Swipps men det är på G, ingen tidtabell för när som jag känner till just nu.

https://www.realtid.se/swish-oppnar-for ... och-vipps/

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-13/10:56

Måns: Jag minns inte, om jag tipsat dig om den förr. Gamle Strynefjellsvegen är värd att köra - i alla fall om vädret är någorlunda. Kommer du från Lom, är den väl skyltad vid Grotli. Du kommer ner på vägen mot Stryn och kör sedan tillbaka upp genom tunnlarna för att köra norrut mot Geiranger.

Lättkört grus - intressant att tänka på, att det inte är länge sedan detta var den enda vägen!

Du vet nog redan, att på Hotell Dalen kostar det en förmögenhet att bo. Men en kopp kaffe med enkel kaka är helt överkomligt. Fika på deras altan en vacker dag är minnesvärt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-01-13/14:38

Bror,

Hotell Dalen blir det inte då vi kör från Preikestolen till Rjukan via Dalen under samma dag.
Möjligen fika.
Väl i Rjukan så blir det övernattning på Gaustablikk Fjellresort.
Möjligen det hotell du pratade om gällande middagen?

Jo, Strynefjellsvegen har du tipsat om tidigare, men vi är asfaltsnördar och kör med moms på hastigheten så det är Sognefjellsvegen som gäller - för allas bästa :D

Sedan så var det tråkigt att upptäcka att Preikestolen Fjellstue redan var fullbokad.
Det fick bli ett hyggligt hotell i Jörpeland i stället, ca 9 km innan Preikestolen.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-01-13/16:00

Jäpp! Min rekommendation gäller fikapaus på hotell Dalen - inte boende. (Det är nog inget fel på standarden, men ur min synvinkel på priset. Det gäller dock inte kaffet.)

Jäpp! Gaustablikk Fjellresort - tror jag. ;) Vad det hette 2006, när vi åt där, minns jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Niclas Elneus » 2023-02-28/01:20

Hej,

Ser att du Måns planerar en trevlig tripp i södra Norge längs många av de mest sceniska
platserna. Jag och min Anna gjorde den redan fast i omvänd riktning under sommaren 2021.

Vi hade tur och hade blå himmel under våra två veckor och det blev en fantastiskt härlig resa. Och denna gång med fokus på touring på asfalt (med två mindre undantag (1) Gamle Strynfjellsvegen och (2) Aursjövegen)

I denna tråden nämner ni de flesta platserna som vi passerade. Jag genomförde för några veckor sedan
en presentation av resan på D11 Winterbike Meet i Kalmar. Så det finns numera en film på 2,5 timme från resan på Youtube där Ni kan ta del av många av de härliga resmålen längs denna väg. Vi passerar t.ex. Rjukan, Gausstoppen, Dalen, Lysebotn, Preikestolen, Odda, Hardangerfjorden, Flåm, Gudvangen, Sognefjord, Stegastein,
Aurdalsfjällsvägen, Tindervegen mot Lom, Gemle Strynfjellsvegen på väg mot Geiranger, besök på Dalsnibba, Geiaranger, Trollstigen och en tur på Aursjövägen. Plus lite till på slutet.

Har en presentation på temat som jag kan dra om ngn vill det :-).

Film med mycket roadmovie (från Flåm och framåt) finns här: https://youtu.be/UbokOv8RqOM
Spår och rutter kan laddas ned på bmwklubben.se --> Rutter. (Rekommenderar att enbart använda spårfilerna och inte ruttfilerna då de ofta räknas om och förstör de fina vägvalen).

Kan verkligen rekommendera denna tur i denna vackra del av Norge. Kan ge fler tips men det får inte riktigt plats här. Finns givetvis fler fin a vägval i området och då kanske lite mer kustnära i Vestlandet. Se gärna filmen på stor TV och med lite volym i högtlarna :-).

Ha en fin tur :-). I år blir det nog enbart en grustur i Norge i Augusti. Asfaltsturen verkar styra mig mer söderut i sommar. :D 8-) :D

//niclas

P.S Tips! Du kan enkelt hoppa till ett avsnitt i filmen som du är intresserad av. Se i Mer info om filmen på Youtube. Därhar jag lagt upp direktlänkar till olika platser längs vägen så att du enkelt kan hitta dit direkt. D.S
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-02-28/06:05

Tack för filmen Niclas.
Jag vågar inte gissa hur många timmar du har lagt ned för att få till den :D
Tur med vädret hade ni också.
Det är något med kurvig norsk scenisk fylkesvei på asfalt i solsken som bara gör mig så lycklig.

(Hur det fortfarande finns folk som envisas med att köra touring i Sverige i stället för i Norge är för mig obegripligt)
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-02-28/09:56

Vad gäller din parentes, Måns, har jag åtskilliga tips. Sverige dräller av fina vägar - visserligen av annan typ än Norge, men det vi har går inte av för hackor. Jag är Norge- och alpälskare - men det är långt ifrån alltid man kan åka dit. Då njuter man hemmavid.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Niclas Elneus » 2023-02-28/13:14

Det var några timmars jobb med filmen. Och inte minst med att ladda upp den då jag denna gång första gången på flera år försökte använda lite copyrightad musik som jag gillar. Jag har haft dålig erfarenhet av det för några år sedan och har sedan dess uteslutande använt apples och andras fria musikslingor i bl.a. iMovie. Och man tröttnar ju på dem.

Hörde ngn annan som lyckades med att använda "riktig" musik så jag provade det... och det gick till 80-90% denna gång. Viss typ av Copyrightad musik accepteras och en del blockas av Youtube.... så det tog 3-4 uppladdningar och justeringar av en del musik innan den nu blev som den blev. Det tar ju ett par timmar att ladda upp 20 GB och sen tar Youtube några timmar på sig för att fixa HD kvalité av den... :-).

Ger mig inte in på jämförelsen Norge o Sverige. Vi har ju Gotland, Halland, Norrland och en hel del annat fint i Sverige. Kort beskrivet så är Sverige aningen plattare och sällan så brutalt vackert som Norge är längs kustavsnitt, vid bergspassager och längs fjordar. Och möjligen lite väl mycket granskog här ;-).

Men det är ju hela grejen med MC att man kan skapa äventyr både hemmavid och på långväga turer. Och de närmaste brutalt vackra vägarna... de ligger nog i Norge. Svårt att hitta motsvarigheter till dem i Sverige. Men visst finns det massor av fina vägar och vyer i Sverige också, men av ett annat slag som du skriver Bror :-)
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav BmwMats » 2023-03-03/18:53

Ber att få tacka Dig Niclas för denna trevliga film.
Jag och min hustru sträcktittade på den nu och det var otroligt vackert och inspirerande att se din film.

Stort stort tack för detta !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-05-03/02:17

Google Maps går ännu inte att använda för ruttplaneringen då Google Maps inte visar tex avstängda igensnöade fjällvägar.
Planerad snöröjning av dessa vägar runt mitten av maj enligt prognos från norska vägverket så finliret med Google Maps, och ruttplaneringen lär genomföras precis innan avfärd.

Å andra sidan så gick det bra att beställa en tvåbäddshytt med färjan mellan Köpenhamn och Oslo.
Biljetter fanns kvar.
Avgång kl.15:00 och anländer kl.10:00 så det lär finnas tid för en god köttbit och en kall pilsner.
ToR: ca 6000 kr
Inte billigt.

Den nyservade hojen är numera utplockad från vinterförvaring.
Däcken från senare delen av förra säsongen ser ut att kunna vara lagliga även efter Norgebesöket.
MC-stället är nytvättat.
Ett sprillans nytt gummerat regnställ inköpt (förberedd för det värsta....).
Nya Gore-Tex-handskar inköpta (förberedd för det värsta....).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-06-04/00:25

Tvätt av hoj och packa kvar sedan bär det i väg.

En grupp med fyra hojar.
Aurlandsvangen är just nu det enda kända "aber" pga vägarbeten, men ska var helt öppen under helgdagarna vi är där.
En mindre fotvandring ut på Preikestolen inkluderad.
Dagsturerna ligger på ca 40 mil/dag med förbokade hotellrum.
Rutten baserad på det bästa av det mesta, dvs tidigare egen erfarenhet.
Färja Köpenhamn - Oslo tor.

Norge.png
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-06-04/07:40

40 mil kan vara en rejäl dagsetapp på norska vägar. Men gillar man att åka hoj, är det förstås helt i sin ordning.
Räkna med (minst) en halv dag för vandringen till och från Preikestolen - och tid att avnjuta den, när ni är där. Stadiga skodon rekommenderas. (Turister, som går i skor med mjuka sulor - eller mer eller mindre höga klackar - får rikliga tillfällen att ångra sig.)
Hoppas vädergudarna är gunstiga. Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-06-04/17:01

Bror,

Tack!
Vårt rekord är ca 55 mil under en dag på norska fjällvägar, men då var vi något slitna, och anlände först framåt kvällen till hotellet. Efter det planerar vi alltid för max 35-40 mil per dag.
Museum, gruvor, kyrkor, minnesstenar etc är av väldigt lite intresse när vi kör utan då är det fokus på hojkörning med stopp enbart för tankning, och paus i form av en lunch på någon trevlig restaurang.
"Prostatapauser" är förbjudna :D
Vi har besökt Preikestolen tidigare.
Förra gången fick jag ställa in pga något slets sönder/brast i vaden efter ett feltramp dagen innan, vilket i praktiken gjorde mig enbent, men resesällskapet vandrade dit och tillbaka på ca tre timmar om jag minns rätt.
Vi kommer att påbörja vandring efter att ha anlänt runt kl.16:30.
Lämpliga "gympaskor" medtagna.
Väderleken just nu säger strålande sol och ca 25 grader varje dag kommande vecka.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Bror Gårdelöf » 2023-06-05/06:17

I sådant väder är Norge svårslaget!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Norge 9-16 juni 2023

Inläggav Måns Ulveståhl » 2023-06-20/13:26

Tillbaka i Fjollträsk.
Fint väder i Norge (sol och +25-30 grader) förutom sista dagen då vi drabbades av åskregn och hagel på väg mot Rjukan och Gaustatoppen (1883 möh).
Fantastiska sceniska och kurviga vägar.
Ett mycket nöjt resesällskap (fyra hojar) som höll i hop bra även med moms på gällande hastighet.
Efter senaste säsongernas turer till Alperna och Dolomiterna så kändes Norge helt OK.
Det förekom mummel om att Norge numera ligger i topp på önskelistan även inför 2024 då samtliga är trötta på transportsträckan Tyskland.

Lite problem med husbilar som tycker det är OK att ligga i mitten på en smal fjällväg och köra, vilket lämnar kvar ytterst lite av vägen för omkörning.
Tuta och helljusblink brukade hjälpa.

Ca halva väg 450 (Suleskardvägen) avstängd pga vägarbete.

Mina Michelin Road 6 har nu överlevt Dolomiterna, Norge, och en hel del i mil i Sverige. Närmare 1000 mil och fortfarande med lagligt mönster kvar.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron