R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-09/14:23

D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav GSven » 2019-05-09/15:51

bild på mjuka väskor efterfrågades. Fördel:flexibelt, lätt, möjligt att laga i fält, tål vibrationer och fall.
Enduristan är ett fabrikat med olika modeller. Alternativt gör du egna, utifrån dina preferenser,
enduristan-monsoon-3-sadelvaskor.jpg
enduristan-monsoon-3-sadelvaskor.jpg (31.67 KiB) Visad 12721 gånger

mjuka.jpg
mjuka.jpg (44.35 KiB) Visad 12721 gånger
;)
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav BrooklynS » 2019-05-09/18:01

Mjuka väskor har flera fördelar men givetvis också nackdelar. Svårare att låsa, innehållet blir det som tar smällen när du lägger hojen, sällan lika rymliga.


Brooklyn Garage
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-09/18:11

Och för tjuven räcker en kniv - men man kan ju inte få allt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-05-09/20:16

Bror Gårdelöf skrev:Och för tjuven räcker en kniv - men man kan ju inte få allt.


Finns ganska många väskor som inte går att skära upp med kniv numera. Givetvis är det premium modeller....
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/00:11

BrooklynS skrev:Svårare att låsa, innehållet blir det som tar smällen när du lägger hojen, sällan lika rymliga.


Brooklyn Garage
Detta är skäl som gör att dessa alternativ är uteslutna.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/00:17

Bror Gårdelöf skrev:men det är inte givet, att störst är bäst, om vägarna är sämst.
Så sant. Frågan som osökt dyker upp är; Hur påverkas köregenskaperna av att hojen får bära en förare som i skrivandets stund väger dryga 91 kg, och ~ 40 kg packning ?

När det gäller mig behöver jag lite mer än en neccesär på mina resor. På mina längre resor jag gjort (Marocko, Europaodyseen), har jag haft tankväska, samtliga korvlådor och en väska från TT på passargerarsadeln, alla väl fyllda, med mig.

Tror inte att jag behöver mindre med mig om jag ger mig iväg på en ännu längre resa.
Senast redigerad av Max Mad 2019-05-10/07:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/07:16

Jag har inget direkt svar på Din fråga om köregenskaperna, men jag har läst skildringar, skrivna av folk, som kört oländiga vägar med stora hojar. De har inte sällan mött andra äventyrsåkare, som haft betydligt mindre doningar - och som närmaste sett beklagande ut, när de studerat de stora hojarna och deras ägare.

Missförstå mig rätt. Är man duktig på att hantera en GSA, tillräckligt stark och långbent, bör den ju vara utmärkt för en Jorden runt-resa. Men den kan bli rätt bänglig att hantera, om det vill sig illa. Där har onekligen en mindre hoj sina fördelar.

40 kg packning och singelkörning innebär ju, att man åker med "en halv passagerare - som kan tas isär och placeras, där man vill". Eftersom även mindre hojar klarar en passagerare, klarar de rimligen halva vikten, väl fördelad - utan problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav BrooklynS » 2019-05-10/07:35

Långtouring innebär sällan "terrängkörning". Bra fjädring och robusta däck är snarare ett sätt att klara sämre vägar, dåligt underhåll och ha bättre motståndskraft mot punkteringar.

Aluminiumlådorna kom till av vissa specifika anledningar, nämligen att komma tillrätta med nackdelarna hos befintliga packlösningar i form av mjuka väskor eller plastväskor. Därför har de blivit mycket populära.

Det finns en till stor fördel med dessa väskor och det är att det är enkelt att packa tunga saker i botten och därigenom få ned tyngdpunkten. Fulla väskor med kanske 30 kg packning med tyngdpunkt kring bakhjulets övre del är avgjort trevligare i det avseendet än 75 kg passagerare med tyngdpunkten kanske 20 cm ovanför sadeln.

En R12xx GS/A är en robust touringhoj, inte en endurocykel. Vill man köra sådant flyger man till målet och kör enduro där.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/07:52

Bror Gårdelöf skrev:Är man duktig på att hantera en GSA, tillräckligt stark och långbent, bör den ju vara utmärkt för en Jorden runt-resa. Men den kan bli rätt bänglig att hantera, om det vill sig illa.
Därav uppkomsten av frågeställningen i denna tråd som du säkert själv förstår. Gamla Bettan (vila i frid), hade jag med mig på ställen där allfartsvägarna tagit slut, ibland på ställen där man bara kunde ta sig fram med en traktor med känt resultat :mrgreen:. Jag har lyft Bettan från (nästan horisontalläge) mer än en gång, full packning och det är allt annat än ett drömläge, om man säger så :mrgreen:.

Men, när jag lyckades hålla henne på rätt köl, var hon ändå en underbar maskin att hantera, även om underlaget lämnade en del i övrigt att önska. Hon kändes faktiskt betydligt lättare än vad hon var, när man körde henne, det var framförallt när man skulle få upp henne på rätt köl efter en marksyning, som det märktes hur tung damen var :mrgreen:.
Bror Gårdelöf skrev:Där har onekligen en mindre hoj sina fördelar.
Visst är det så. Frågan är om dessa tillfällen då en mindre hoj skulle vara lättare att hantera uppväger fördelarna (och komforten) som en R 12 GS/A har ?
Bror Gårdelöf skrev:40 kg packning och singelkörning innebär ju, att man åker med "en halv passagerare - som kan tas isär och placeras, där man vill". Eftersom även mindre hojar klarar en passagerare, klarar de rimligen halva vikten, väl fördelad - utan problem.
Väl fördelad var det ja. Du har väl sett hur den föreslagna 250-kubikaren ser ut, va?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/07:57

BrooklynS skrev:Långtouring innebär sällan "terrängkörning". Bra fjädring och robusta däck är snarare ett sätt att klara sämre vägar, dåligt underhåll och ha bättre motståndskraft mot punkteringar.

Aluminiumlådorna kom till av vissa specifika anledningar, nämligen att komma tillrätta med nackdelarna hos befintliga packlösningar i form av mjuka väskor eller plastväskor. Därför har de blivit mycket populära.

Det finns en till stor fördel med dessa väskor och det är att det är enkelt att packa tunga saker i botten och därigenom få ned tyngdpunkten. Fulla väskor med kanske 30 kg packning med tyngdpunkt kring bakhjulets övre del är avgjort trevligare i det avseendet än 75 kg passagerare med tyngdpunkten kanske 20 cm ovanför sadeln.

En R12xx GS/A är en robust touringhoj, inte en endurocykel. Vill man köra sådant flyger man till målet och kör enduro där.
Tycker att dina argument är så väl framförda och framförallt helt korrekta, att jag tror mig inte behöva spåna mer i den här frågeställningen, jag har nog fått svar på den.

Avslutningsvis vill jag hänvisa till Odd Arnes bidrag i tråden, jag tycker att han sammanfattade det hela väldigt bra, faktiskt;
Odd Arne Kjørstad skrev:En GS(A) kan gjøre alt en R, RT, RS, Kxxxx, S (eller hva alle de andre modellene heter) kan gjøre, unntatt å kjøre i 250km/t på autobahn (men hvem f... vil det...?).

Men de andre modellene kan ikke gjøre alt en GS(A) kan!

Det er i alle fall min påstand.
Jag tackar ändå för visat intresse, det har varit intressant att ta del av de olika argumenten för och emot.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/08:09

Max Mad skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Jag har lyft Bettan från (nästan horisontalläge) mer än en gång, full packning och det är allt annat än ett drömläge, om man säger så. ...
Väl fördelad var det ja. Du har väl sett hur den föreslagna 250-kubikaren ser ut, va?

Du kan bara avgöra detta själv. Är Du nöjd med en GSA, så kör till - bokstavligt talat.
Hur den föreslagna 250-kubikaren är packad, är relativt ointressant. Intressantare är, hur Du kan packa den - ifall Du nu skulle göra det valet. Det saknas ju inte packutrustning, som kan monteras som "sidoväskor" framför knäna etc.
Men jag får en känsla av, att Du ändå lutar åt en GSA(?). Bon voyage.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/08:28

Bror Gårdelöf skrev:Du kan bara avgöra detta själv. Är Du nöjd med en GSA, så kör till - bokstavligt talat.
Det lutar åt det hållet, utifall att det blir aktuellt, ja. Men det står skrivet i stjärnorna :?.
Bror Gårdelöf skrev:Bon voyage.
Tack Bror, men det är långt mellan tanke och handling - om det ens blir av :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/09:22

Planeringen är ett nöje i sig. ;)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/09:33

Bror Gårdelöf skrev:Planeringen är ett nöje i sig. ;)
Förvisso. Men jag har ännu inte glömt bort vurpan 2017. Det var lite för nära den gången och någon gång tar ju turen slut. Tredje gången gillt, och dessutom med oviss utgång... :?.

Nä, det tål allt väl att tänkas på. Mer än en gång. Dessutom är ju en jorden-runt resa ett ganska stort projekt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-10/09:56

Max Mad skrev: Men jag har ännu inte glömt bort vurpan 2017.

Köp en ny hoj , men låt bli att köra in i saker bara . :o
Då blir det bra :)
Om du har funderingar att köpa hoj men osäker på vad som kan hända .
Hur tusan törs du då vara ute på hyrhoj i Långtbortistan . Där ser det ju inte ut att
finnas några regler så långt ögat når :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/10:14

Kovlingen skrev: Köp en ny hoj , men låt bli att köra in i saker bara . :o
Då blir det bra :)
Jo, det kan ju vara en idé. Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp - skyltar. Om detta uppfylls, kanske jag slipper några fler otrevligheter.
Kovlingen skrev: Om du har funderingar att köpa hoj men osäker på vad som kan hända .
Hur tusan törs du då vara ute på hyrhoj i Långtbortistan . Där ser det ju inte ut att
finnas några regler så långt ögat når :?
En bra och berättigad fråga, men jag har inget bra svar faktiskt. Hojsugen, kanske :?. Sedan är det ju så, att ta sig fram med hoj är ju väldigt smidigt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-05-10/10:30

Max Mad skrev: Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp-skyltar.

Om DET är förutsättningen, så köp inte hoj! Viltet gör, som det vill, är som regel väl kamouflagefärgat (vilket gör, att jag om möjligt undviker att köra i mörker) och känner inte till några trafikregler. Alltså måste man "köra med vilt i bakhuvudet" hela tiden. Själv har jag varit ute på flera turer denna vår, då stora flockar - ibland över 20 rådjur/hjortar - börjat knalla över vägen en kort bit framför hojen. Jag har aldrig behövt tvärnita, men det blir omedelbar inbromsning, "för det kan alltid komma fler". I de lägena är hojens varningsblinker guld värd, för att färdkamraterna skall få tid att reagera.
Vad gäller att stanna vid stoppskyltar, förutsätter jag, att bilföraren ifråga är opålitlig. Så är nästan aldrig fallet - men ändå.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/11:06

Bror Gårdelöf skrev:
Max Mad skrev: Men det förutsätter att vilt håller sig från vägarna och att förare av motorfordon stannar vid stopp-skyltar.

Om DET är förutsättningen, så köp inte hoj! Viltet gör, som det vill, är som regel väl kamouflagefärgat (vilket gör, att jag om möjligt undviker att köra i mörker) och känner inte till några trafikregler. Alltså måste man "köra med vilt i bakhuvudet" hela tiden. Själv har jag varit ute på flera turer denna vår, då stora flockar - ibland över 20 rådjur/hjortar - börjat knalla över vägen en kort bit framför hojen. Jag har aldrig behövt tvärnita, men det blir omedelbar inbromsning, "för det kan alltid komma fler". I de lägena är hojens varningsblinker guld värd, för att färdkamraterna skall få tid att reagera.
Vad gäller att stanna vid stoppskyltar, förutsätter jag, att bilföraren ifråga är opålitlig. Så är nästan aldrig fallet - men ändå.
Jo, jag känner väl till riskerna med vilt. Min första vurpa inträffade ju när jag körde på ett rådjur på Öland -12 (tror jag det var). Och nu sist var det i Spanien. Som jag tidigare nämnt är jag tveksam till att skaffa hoj igen, inte minst med tanke på incidenten i Spanien. Trodde jag var tydlig med det sedan tidigare, men, tanken är fri.

Vad som däremot är ställt utom allt rimligt tvivel är att jag inom det närmaste tiden inte har för avsikt att skaffa någon, då jag har lite andra projekt som skall realiseras. Bl. a tänkte jag köpa mig en bättre beg. bil så fort jag kommit hem och hittat ett lämpligt objekt och att äga en bil är inte gratis, för att inte nämna två fordon.

Då blir det inte många pengar över till någon Jorden - runt resa, det är ju en sak som är säker.
Senast redigerad av Max Mad 2019-05-11/02:08, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-05-10/21:29

.. och det säger du nu, 20 inlägg senare...
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-05-10/21:37

Thomas Stadin skrev:.. och det säger du nu, 20 inlägg senare...

:D :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-05-10/22:08

Thomas Stadin skrev:.. och det säger du nu, 20 inlägg senare...
Du kanske skulle läsa det inledande inlägget, innan du fäller en sådan kommentar, Thomas.

Fast å andra sidan säger din kommentar mer om dig, än om mig ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-17/12:30

Lars-Erik Holmberg skrev:Jag tycker att frågan är för svepande för att kunna besvaras med någon form av precision, eftersom vägvalet runt jorden är helt avgörande. Om man exempelvis kör via Ryssland till Vladivostok (...)
Lars-Erik Holmberg skrev:Om man avviker från denna rutt och väljer att köra genom Stan-länderna,innehåller konceptet med stor sannolikhet en mängd "äventyrsvägar" där en tung mc blir svårhanterlig, intill omöjlig att hantera. Istället torde en maskin i 4-500 cc-klassen vara ett mycket bättre alternativ.
Efter att ha varit hemkommen i tre (3) månader efter min senaste resa, känner jag att jag redan nu börjat tröttna på jobbet (!) och längtar iväg. Trots att jag hade "bestämt" mig för att den senaste resan skulle vara den "sista" långa resan, kan jag ändå inte släppa tanken på att köra jorden runt på två hjul. Många frågetecken behövs rätas ut och en är naturligtvis (återigen) val av vapen.

Jag har markerat en del av den rutt jag skulle kunna tänka mig att köra, med målet att komma till Sydostasien, (via Mongoliet) för att (så småningom) komma vidare till Japan. Japan gav mersmak och jag skulle gärna åka tillbaka, men på två hjul (mc) för att få uppleva landet igen, men med mindre begränsningar än vad det innebär att åka publikt (tåg, buss etc). Men innan Japan skulle jag vilja uppleva Myanmar (Burma), Vietnam och (syd) Korea. Även Nepal skulle vara intressant att få köra igenom. Tyvärr är det väldigt komplicerat att få visum till Kina (och det lär inte ändras innan jag ev. kommer iväg), så det blir omständligt att köra den väg jag önskar.

Frågor som osökt söker sina svar är hur säkert det är att köra genom stan-länderna !? Jag är tveksam, då det är ett väldigt oroligt hörn av världen, och att åka genom Afghanistan och Pakistan vore inte bara riskabelt, utan direkt dumdristigt kan jag tycka, (även om jag varit i Pakistan en gång tidigare).

Sedan återkommer jag till det här med motorcykel för ändamålet. Har tittat lite på BMW:s maskiner och skillnaden i vikt mellan en 850 GS/A och en 1250 GS/a är inte så där jättestor som konstaterats. Vågar man spekulera över andra fabrikat på BMW- klubbens forum :?. Om det inte utgörs av något hinder att spekulera över andra fabrikat på BMW-klubbens forum (med webmasters/moderatorernas välsignelse); Vilka modeller skule ni föreslå, som upplevs lämpliga för ändamålet i storlek runt 4-600 cc !? Sedan en (inledningsvis) avslutande fråga; Hur säkert kan man säga att en fabriksny mc är för det tänkta ändamålet, utan en massa (kostsamma) konfigurationer ?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-17/13:05

Max Mad skrev: ... innan Japan skulle jag vilja uppleva Myanmar (Burma), Vietnam och (syd) Korea. Även Nepal skulle vara intressant att få köra igenom. Tyvärr är det väldigt komplicerat att få visum till Kina (och det lär inte ändras innan jag ev. kommer iväg), så det blir omständligt att köra den väg jag önskar.

Frågor som osökt söker sina svar är hur säkert det är att köra genom stan-länderna !?

Svaret på frågan ovan är nog: "Inte alls säkert." De senaste numren av Allt om MC har en artikelserie om två män, som köpt sina Royal Enfield-maskiner i Indien och planerade att köra hela vägen hem. Dock tog de det säkra för det osäkra och flög en del av etappen. Om det var över Pakistan, Afghanistan eller båda, minns jag inte.

Nepal lär väl inte vara farligt pga pågående konflikter, men vägarna i det landet kräver nog särskild uppmärksamhet.
För några decennier sedan körde en kollega och hennes man sina i Australien inköpta hojar genom Sydostasien utan nämnvärda problem, men det var onekligen ett tag sedan. Myanmar idag???
Kina lär väl däremot vara tämligen säkert, bara du lyckas få visum.
Min son har besökt såväl Vietnam som Kambodja relativt nyligen. Han upplevde aldrig någon obehaglig situation - men noterade, att länderna var fattigare än Thailand.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Fredrik J » 2019-09-17/17:38

Men du skulle väl inte köpa hoj igen? Eller hur var det?

Allt handlar om val, prioriteringar och egen förmåga att vara bekväm eller obekväm. Det går att köra nästan vad som helst jorden runt. Har man nåt för långa transportsträckor så är den skit i lervälling i Mongoliet. Det som är helt rätt i lervälling i Mongoliet är skit på transportsträckor. Typ så.

Är man helt bekväm med att byta bränslepump själv i mörkret på vägrenen i Långtbortistan kan ju KTM vara ett alternativ;)

Personligen skulle jag inte välja en helt ny utan en lagom inkörd som man vet status och kondition på väl.
R1250GSA '20
R1200GSA '10 Såld
R1200R '07 Såld.
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
Fredrik J
 
Inlägg: 733
Blev medlem: 2009-11-07/11:20

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-09-17/19:04

En 2013 modell GSA lär väll vara den säkraste motorn. Fräscha stötdämpare och sen kan du åka.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/01:01

Bror Gårdelöf skrev:Svaret på frågan ovan är nog: "Inte alls säkert."
Säkert så. Det vore sannolikt huvudlöst (!) att chansa.
Bror Gårdelöf skrev:Nepal lär väl inte vara farligt pga pågående konflikter, men vägarna i det landet kräver nog särskild uppmärksamhet.
Jo tack. Jag spenderade 6 veckor i Nepal förra året (1:a Oktober - 15 November) och kan bara hålla med i vad som redan sagts; Vägarna lämnar en del i övrigt att önska, om man säger så.
Bror Gårdelöf skrev:genom Sydostasien utan nämnvärda problem
Mina (nu gamla) erfarenheter av att resa i Sydostasien är till det stora hela positiva. jag tror inte att det har förändrats till det sämre vad det gäller inställningen till turister. Man får inte heller förglömma att turistnäringen är en viktig inkomstkälla för många länder i denna del av världen, så man är mån om att besökande gäster trivs.
Bror Gårdelöf skrev:Myanmar idag???
Varför inte !? Tänker du på problematiken med Rohingyas !?
Bror Gårdelöf skrev:Kina lär väl däremot vara tämligen säkert, bara du lyckas få visum.
Att få visum till Kina är ingen omöjlighet, men ett himla jobb. Dessutom, om du skall åka som ensamresenär och dessutom på motorcykel (som du f ö inte får göra utan sällskap med en officiell representant som ser till att allt går "rätt" till och som den besökande dessutom måste bekosta mat och logi för, under vistelsen), upplever jag att Kina (tyvärr) inte så intressant i detta sammanhanget. Vad jag önskar att det kinesiska folket kunde sparka ut de styrande i landet i en omloppsbana runt månen, och äntligen få tillgång till något som påminner om en västerländsk "demokrati". Men det lär väl dröja, kan jag tänka. Kineserna bytte ut Kejsaren (som var enväldig) till en annan diktatur. Ur askan i elden.
Bror Gårdelöf skrev:Min son har besökt såväl Vietnam som Kambodja relativt nyligen. Han upplevde aldrig någon obehaglig situation - men noterade, att länderna var fattigare än Thailand.
Jo, som jag skrev ovan; De sydostasiatiska länderna innebär sällan problem för oss västerlänningar att besöka och vistas i. Av den anledningen dras jag gärna till denna del av världen.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/01:14

Fredrik J skrev:Men du skulle väl inte köpa hoj igen? Eller hur var det?
Jo, du har förstått det hela alldeles rätt. Och ännu har jag inte köpt någon hoj :mrgreen:. Dessutom, tanken är ju fri, eller hur !? Och om det nu skulle bli så att jag trots vad som tidigare sagts, skulle köpa mig en hoj (för att genomföra en sådan resa som diskuteras här), vad är problemet !? Jag har tidigare i livet fattat beslut som jag sedan ändrat på, skulle tro att jag inte är ensam om den saken, eller !?
Fredrik J skrev:Allt handlar om val, prioriteringar och egen förmåga att vara bekväm eller obekväm.
Enig.
Fredrik J skrev:Är man helt bekväm med att byta bränslepump själv i mörkret på vägrenen i Långtbortistan kan ju KTM vara ett alternativ;)
Jag skulle nog inte känna mig helt bekväm i det scenariot du beskriver här, och i vart fall som helst är KTM inget substitut för en BMW (i den mån det blir aktuellt med ett införskaffande igen, för att vara övertydlig). I så fall snarare en Japansk maskin, kanske en H (om dom har något i sitt modellprogram som skulle passa för mig och ändamålet).
Fredrik J skrev:Personligen skulle jag inte välja en helt ny utan en lagom inkörd som man vet status och kondition på väl.
Tanken har slagit mig. En hoj som är en eller ett par år och har gått max ett par tusen mil. Dessutom blir det ju en ganska rejäl besparing jämfört med en fabriksny. Men jag vill inte ha en maskin som är såpass gammal, att garantin har gått ut (om det inte är en alldeles särskilt god affär, förstås).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/01:27

Olof Eriksson skrev:En 2013 modell GSA lär väll vara den säkraste motorn. Fräscha stötdämpare och sen kan du åka.
Nja, en GS/A lär inte bli aktuell (om vi här talar om en 1200). Jag har ägt en, lagt den ett antal gånger i horisontalläge (med full packning, sist i Marocko) och det är ingen dröm att baxa upp maskinen på egen hand, vill jag lova. I den mån det skulle bli aktuellt med en GS/A, får det bli en 850, även om den bara väger ~ 25 kg mindre. Ett ytterligare skäl är därför att 850:in är en parallelltwin och inte en boxer.

Även om jag älskade gamla Bettan (vila i frid) så känns det som att cylindrarna lever ett farligt liv om det skulle visa sig vara olyckligt. Dessutom är jag inte en tillräckligt skicklig förare för att kunna hantera en så stor och tung maskin utanför allfarvägarna (även om jag gjort det, men med känt resultat). Att lägga maskin på sidan och inte få upp den på (tex) "road of bones" I Sibirien lockar inte, om man säger så :mrgreen:.

Dessutom blir jag inte yngre (jag börjar raskt närma mig 60 års ålder, även om det är en bit kvar) och om det nu skulle bli aktuellt med att genomföra ett sådant här projekt, kan det ske tidigast om ~2 1/2 år. Då är jag ännu närmare 60, och en fullpackad R1200 GS/A lär ju inte väga mindre då, om man säger så :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav BrooklynS » 2019-09-18/05:37

En fullpackad R1200/1250 är lättare att resa än nästan alla andra motorcyklar eftersom den inte lägger sig helt på sidan utan i kanske 60 graders lutning. Det är en smal sak att med ett grepp i styret och pakethållaren ”backa upp” den på hjulen igen. Jag har gjort det många gånger.

Dessutom tål den att läggas, vilket är mer än vad man kan säga om många konkurrenter där kåpor spricker, blinkers går sönder och handtag går av.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-09-18/07:01

Jag håller med Stefan här. Har ägt en F800 GS och äger nu min andra R1200 GSA. Och en R1200 är otroligt mycket lättare att tippa upp om man lagt den. Inte för att min gamla F800 gs var svår. Bägge mina hojar hade rejäla krachbågar vilket underlättar detta.

Men du måste givetvis mha av en bra kompis öva att lyfta din mc hemma vid. Lämpligt underlag är tex gräsmatta med en matta i botten. Man lägger ner den tillsammans och sen coachar din vän dej att lyfta den. Viktigt är att vännen har stenkoll på att du inte lyfter fel och skadar dej själv.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/12:01

BrooklynS skrev:En fullpackad R1200/1250 är lättare att resa än nästan alla andra motorcyklar // Det är en smal sak att med ett grepp i styret och pakethållaren ”backa upp” den på hjulen igen. Jag har gjort det många gånger.
Nu vet jag inte hur gammal du är, eller i vilken fysisk kondition du befinner dig i, men jag vet svaret på dessa frågor vad det gäller mig, och att säga eller påstå att det är "en smal sak" att lyfta upp en fullpackad GS/A 1200 på rätt köl, är (enligt min ödmjuka uppfattning), en grov överdrift (utifrån mitt perspektiv sett) :mrgreen:.

Jag har själv haft det sällsamma privilegiet att få resa en "tappad" GS/A med en massa packning) åtskilliga gånger, så jag talar också av erfarenhet. Kan som exempel nämna att jag inom loppet av (uppskattningsvis) dryga timmen fick det sällsamma privilegiet att öva på att resa hojen efter marksyning inte mindre en tre (3) gånger, i Marocko. Behöver jag lägga till att det var lätt att hålla sig för skratt vid det tillfället :mrgreen: !?

Vid ett annat tillfälle (också i Marocko) lyckades jag lägga cykeln i lös sand (jag var på väg mot öknen) och vid det tillfället lyckades jag inte få upp hojen på rätt köl utan hjälp. Lyckligtvis inträffade detta precis vid sidan av vägen, så jag fick hjälp. Hade jag inte fått hjälp, vete tusan hur jag skulle lyckats med det. Tänk dig nu det scenariot vid "road of bones" i Sibirien... :mrgreen:.
BrooklynS skrev:Dessutom tål den att läggas, vilket är mer än vad man kan säga om många konkurrenter där kåpor spricker, blinkers går sönder och handtag går av.
Det är onekligen en sak som talar till dess fördel; Den tål otroligt mycket stryk, och det är också en observation som grundar sig på egna erfarenheter. Och nu när jag tänker efter, träffade jag faktiskt på ett par som körde varsin G/S 80 (tror jag det var) i Nepal, som dom hade kört från Tyskland. Hm, kan dom kan (kanske) jag... :?.
Senast redigerad av Max Mad 2019-09-18/12:14, redigerad totalt 1 gång.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/12:13

Olof Eriksson skrev:Jag håller med Stefan här. Har ägt en F800 GS och äger nu min andra R1200 GSA. Och en R1200 är otroligt mycket lättare att tippa upp om man lagt den. Inte för att min gamla F800 gs var svår. Bägge mina hojar hade rejäla krachbågar vilket underlättar detta.
Kan du (i den mån det låter sig göras) skriva en kort sammanfattning av dina upplevelser av respektive hoj ? Varför bytte du från 800:an till 1200:an !? Vad det gäller att resa en 1200:a så har jag redan redogjort för det, så jag lämnar den delen därhän...;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/12:39

Olof Eriksson skrev:En 2013 modell GSA lär väll vara den säkraste motorn. Fräscha stötdämpare och sen kan du åka.
Du tänkte måhända på en 12:a (alltså 2012 års modell :?), det var den sista olje/luftkylda som kom ut, innan det blev vattenkylda dito (som kom -13 :?). Det var en sådan jag hade (en -12:a alltså), f*n vad jag gillade den maskinen. Ful som stryk, men att köra...Rena drömmen, I love It ! Sedan räcker det kanske inte med ett par frächa dämpare utan även en ny kardanstång (om hojen inte gått väldigt lite i o f s).

Skulle det bli aktuellt med ett (beg.) köp, så blir det en tur till en välrenommerad mc-verkstad här i Blöteborg för genomgång och översyn innan avfärd, det är ju en sak som är säker.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/13:57

Nee ! Gs och gsa kom med vattenkylning olika år . -13 GSA kom med oljekyld medan GS kom vattenkyld samma år .
(eller är jag helt ute och trampar vatten ?)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/14:33

Kovlingen skrev:Nee ! Gs och gsa kom med vattenkylning olika år . -13 GSA kom med oljekyld medan GS kom vattenkyld samma år .
(eller är jag helt ute och trampar vatten ?)
Du är ute och trampar vatten :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Falken » 2019-09-18/14:48

Kovlingen har torrt på fötterna. 2013 var GSA fortfarande oljekyld medan GS hade blivit vattenkyld.

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/14:51

Falken skrev:Kovlingen har torrt på fötterna. 2013 var GSA fortfarande oljekyld medan GS hade blivit vattenkyld.

Mvh,
Falken
Ok, jag trampar vatten ! Kudos till Kovlingen :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Kovlingen » 2019-09-18/15:35

Min resekompis Perra har en 2013 GSA vattenkyld , sista innan oljekylda .
Han ville inte ha vattenkylda modellen .
I Vittaryd var det första gången jag såg vattenkylda boxrar . 2 st GS:ar . En var Gunnars' tror jag .
Nog om detta . Hade gött med planeringen Jöttebörjar :D :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/16:07

Kovlingen skrev:Nog om detta . Hade gött med planeringen Jöttebörjar :D :D
Tack, Kovlingen. Vi får väl se vart planeringen landar hän :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Olof Eriksson » 2019-09-18/20:32

Skillnad mellan en F800 GS 2013 och en R1200 GSA 2014 (som blev en 2017).

Vi köpte en till hoj för att jag skjutsade frugan hela tiden. Och då gillar man ESA och den större motorn. Vi ägde bägge två hojarna i ett år. Tanken var att 800 skulle nötas grusväg. Och 1200 mer som en semester mc. Men jag åkte mest med 1200 ändå. Tror jag fick ihop 300 mil mot 1800 mil. Så i augusti 2017 jag bytte in bägge hojarna som hade en del mil på mätaren mot en årsmodell 2017.

Och nu har jag kompletterat min R1200 GSA med en Husqvarna F701 Enduro. Sen jag köpte denna maskin i mitten av augusti har jag kört 5 mil med min BMW....

Om jag skulle åka på två hjul runt jorden så skulle jag nog snegla mot en F800 GSA, alternativt en R1200 GSA 2012-14. Fjädringen skulle givetvis bytas ut till Öhlin eller motsvarande premium märke. Den nya fjädringen skall givetvis vara 100% anpassas efter mej och tänkt last. Fördel 1200 är att den är slanglös (enkelt att snabblagat punka). Fördel 800 är att den har kedja och inte är slanglös (enkelt att få punkteringshjälp i varje by)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/20:49

Olof Eriksson skrev:Om jag skulle åka på två hjul runt jorden så skulle jag nog snegla mot en F800 GSA, alternativt en R1200 GSA 2012-14. Fjädringen skulle givetvis bytas ut till Öhlin eller motsvarande premium märke. Den nya fjädringen skall givetvis vara 100% anpassas efter mej och tänkt last. Fördel 1200 är att den är slanglös (enkelt att snabblagat punka). Fördel 800 är att den har kedja och inte är slanglös (enkelt att få punkteringshjälp i varje by)
Jo, det är ju dessa två som är mest intressanta i sammanhanget, men med en förskjutning åt 8(50) GS/A. Hur upplevde du komforten på 800:an jämfört med 1200:an !? Och den högre tyngdpunkten på 8(50) :an, hur upplevde du den !?

Faktum är att jag funderar på att åka till Elit mc nu på fredag och titta på en 850 GS/A, men om det blir aktuellt med ett köp så blir det någon gång i framtiden, och då ett välskött begagnat exemplar, för att hålla kostnaderna nere.

Skulle det bli aktuellt att genomföra detta projektet kan det ske tidigast om ~ 2 1/2 år och tills dess hinner jag inte få ihop en miljon (+250 000 för en ny GS/A), däremot hälften, och då skall alla kostnader rymmas inom den budgeten.

Tanken är att jag i så fall blir borta ett år, det borde ju räcka, kan jag tycka.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Mimmi » 2019-09-18/21:22

Hej!

Det finns en annan maskin av den typen det talas om, en i mitt tycke oerhört snygg, trevlig och läcker skapelse.
Nämligen Moto Guzzi V85TT. Om jag skulle köpa en ny mc i dag så är den ett mycket starkt alternativ, BMW har för närvarande ingen modell jag överhuvudtaget kan tänka mig.
Men kanske BMW är det enda tänkbara för trådskaparen?
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/21:48

Mimmi skrev:Hej!

Det finns en annan maskin av den typen det talas om, en i mitt tycke oerhört snygg, trevlig och läcker skapelse.
Nämligen Moto Guzzi V85TT. Om jag skulle köpa en ny mc i dag så är den ett mycket starkt alternativ, BMW har för närvarande ingen modell jag överhuvudtaget kan tänka mig.
Men kanske BMW är det enda tänkbara för trådskaparen?
Ts kan mycket väl tänka sig ett annat fabrikat än BMW. Tidigare har Ts lite försynt föreslagit (H)onda som ett tänkbart alternativ, men att välja motorcykel för att genomföra ett sådan här projekt baserat på utseende är inte den egenskapen som står högst upp på listan, om man säger så ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Mimmi » 2019-09-18/22:28

Hej!
Det förstår jag att Du tycker (att utseendet skulle avgöra i detta fallet), men modellen i sig är ju av den typen Du efterfrågar.
Eftersom Du bor i Göteborg kan Du mycket lätt titta på maskinen för att själv avgöra om det skulle vara något för Dig. Dessutom finns det mycket på nätet att läsa om den och många filmer med tester.
Jag personligen väljer med hjärtat och känslan, och då är den modellen något som verkligen appellerar till mina känslor.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-18/22:59

Mimmi skrev:Hej!
Det förstår jag att Du tycker (att utseendet skulle avgöra i detta fallet), men modellen i sig är ju av den typen Du efterfrågar.
Eftersom Du bor i Göteborg kan Du mycket lätt titta på maskinen för att själv avgöra om det skulle vara något för Dig. Dessutom finns det mycket på nätet att läsa om den och många filmer med tester.
Jag personligen väljer med hjärtat och känslan, och då är den modellen något som verkligen appellerar till mina känslor.
Förstår att du väljer med hjärtat, men om man skall genomföra ett sådant projekt som diskuteras i tråden, är det kanske lämpligt om förnuftet får vara med på ett hörn ?

Hur ser det ut med servicetillgänligheten och tillgång till reservdelar ute i världen för Moto Guzzi, jämfört med BMW och (H)onda, t ex !? Dessutom, hur mycket påfrestningar tål en Moto Guzzi innan den klappar ihop !?

Min hoj som jag hade innan den blev mer eller mindre totalförstörd fick utstå en hel del omild behandling, men den slutade aldrig att fungera för det. Det är kanske en egenskap som bör vägas in om man befinner sig i långtbortistan och det tycker jag är betydligt viktigare än utseendet, om du förstår mig rätt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav BrooklynS » 2019-09-19/05:07

Skall man åka till Långtbortistan så är en japansk hoj ett utmärkt alternativ. Tex Yamaha Super Ténéré eller den nya T7, som är betydligt lättare.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-09-19/09:17

Olof Eriksson skrev:Och nu har jag kompletterat min R1200 GSA med en Husqvarna F701 Enduro. Sen jag köpte denna maskin i mitten av augusti har jag kört 5 mil med min BMW....


701:an hade samma effekt hos oss då jag köpt den. Vår R1200GS stod i stort sett hela våren förutom någon enstaka asfaltsrunda. Milen på 701:an rullade på och än så länge har det blivit 500 mil i år med den varav ca 75% på grus. Tre grusbakdäck och två dito framdäck har det gått åt (än så länge) :)
På semesterresan söderut fick vi ihop 991 mil på BMW:n så den kom också till användning ändå.

Trots körglädjen i 701 skulle jag inte välja den för riktigt lång långtoutring i ödemarken.
Mer klassiska mc som Honda XR650L, Kawa KLR650 eller motsv arbetshästar från andra tillverkare har jag mer tilltro till.
Honda CRF250L, Yamaha WR250, Suzuki DRZ och motsv Kawa 250 är såklart lättare alternativ.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Pedro » 2019-09-19/09:29

Enig med BrooklynS. Sannsynligvis bedre tilgang på reservedeler med en japansk sykkel, t.ex Honda eller Yamaha.

Selv om den ikke er noen utpreget lettvekter, er jo Honda Africa Twin en velprøvd konstruksjon som tåler en del stryk.
Pedro
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2016-09-21/07:31

Re: R 1250 GS/A, ett självklart val för långtouring !?

Inläggav Max Mad » 2019-09-19/10:22

BrooklynS skrev:Skall man åka till Långtbortistan så är en japansk hoj ett utmärkt alternativ. Tex Yamaha Super Ténéré eller den nya T7, som är betydligt lättare.
Ja, om utfallet skulle bli sådant att BMW faller bort (varför skulle man välja bort en BMW :?), ligger en maskin av Japansk fabrikat närmast till hand, och då framförallt ( :? ) en Honda av de enkla anledningen att Honda är världens största motorcykeltillverkare, (och i den kontexten borde servicetillfällen och reservdelar finnas tillgänglig i samma utsträckning).

En Ducati, KTM, eller MotoGuzzi är i sammanhanget inte intressanta, utan antingen en BMW eller någon Japans maskin. Punkt.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

FöregåendeNästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst