Hur slippa vindbrus?

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/11:17

Jag har provat en rad olika hjälmar.
Senast BMW System 7 och Shoei Neotech II.
Kända for att vara moderna och tysta.
Jag har kombinerat hjälm med öronproppar, senast formgjutna med filter, olika eftermarknadsrutor (något högre något bredare), samt även lägre positioner med dessa rutor.
Likt förbannat är det oförändrat vindbrus runt öronen över 80 km/h. Att försöka lyssna på musik etc är lönlöst.

En eftermarknadsruta modell ladugårdsdörr?
Då skjuter jag mig hellre i foten :mrgreen:
Att sitta och titta genom en vindruta med repor och krossade kamikazemyggor utan avkylning från vinden är inte önskat.

Inte heller att dölja ljud med högre ljud, dvs byta ut högtalare och dylikt, är något för bevarandet av min hörsel.

Sista möjligheten är kanske den där "flärpen" som går att klämma på vindrutan?

Hur har ni fått bort/minimerat vindbruset vid hastigheter över 80 km/h?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav F800åkare » 2019-06-30/11:26

Högre eller lägre ruta som endera styr finden över ditt huvud eller ner i bröstet. Mest brus blir det om man har vinden på haka/visir/hals/axlar.

Höjd inte lika viktigt som bredd och vinkel på rutan. Haft en mra varioscreen med ställbar flärp, helt värdelös.

Sen kan du testa att under färd sätta handen under hakan, vid spännet på hjälmen, minskar suset då kan du bara förlönga hakskyddet på hjälmen lite mer bakpt på sidorna.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/11:28

F800åkare skrev:Sen kan du testa att under färd sätta handen under hakan, vid spännet på hjälmen, minskar suset då kan du bara förlönga hakskyddet på hjälmen lite mer bakpt på sidorna.


Har testat. Inget problem.
Däremot blir det tyst/tystare om jag flyttar handen runt öronen.
Bredd och vinkel kanske?


EDIT:
Eftersom kommentaren lär komma förr eller senare.
Jag är väl medveten om att detta är väldigt personligt då många parametrar spelar in i denna "vindbrusekvation - inte minst fysiska så dessa kommentarer önskas inte.
Mer fokus på vad du/ni har gjort.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav F800åkare » 2019-06-30/11:46

På min förra f800 hade jag varioscreen och den som sagt ingen skillnad oavsett inställning. Bytte till en givi som var ca 10cm högre och även bredare, ren vind utan turbulens och tyst.

På min nuvarande har jag en original och en mra touring till min 1300, tyst med bpda. Original ger mer vind i bröstet och mra skicka över huvudet.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2019-06-30/11:55

Du lär inte komma ifrån "fysiska" kommentarer, eftersom det faktiskt handlar om fysik.
Vad Du har för hjälm är egentligen inte relevant, mer än att den behöver sitta tight så det inte sipprar in vindbrus och annat oljud runt öronen.
Varje form av vindruta skärmar av luftströmmen mer eller mindre. Turbulensen uppstår i "skarven" mellan fri fartvind och avskärmad luftström.
Det Du upplever är, att den mest turbulenta luftströmmen hamnar nånstans mitt på hjälmen.
Det finns två sätt att fixa det - antingen styr Du luftströmmen nedanför hjälmen (och får den på bröstet), eller så styr Du upp den ovanför hjälmen (eller i alla fall ovanför visiret).
En "flärp" kan hjälpa till att åstadkomma det senare, genom att den bildar en spalt framför vindrutan som åstadkommer en någorlunda laminär luftström (icke-turbulent), som då går att styra upp så den hamnar tillräckligt högt.
Alternativet är att kapa vindrutan (eller byta till en lägre), och ta nackdelen att få vindtryck/regn på bröstet.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-06-30/12:37

Jag instämmer med Gunnar. Ett enkelt sätt att prova ren vindbruseffekt, när man kör den egna hojen, är att ställa sig upp på fotpinnarna. Om man inte har ett monstruöst högt kåpglas, kommer turbulensvirveln att hamna långt nedanför hjälmen, och det enda, som återstår, är vindbrus - som regel betydligt tystare, än när man sitter i sadeln.
Min egen hoj är intressant såtillvida, att jag bara behöver resa mig c:a 5 cm för att turbulensen skall minska. (Detta gäller med glaset i det nedre av två möjliga lägen. Har jag det i övre läget, blir cykeln för min del nästan okörbar, då turbulensvågen verkar maxas precis i höjd med hjälmen. Bullret blir fruktansvärt, och jag får klara problem med att hålla huvudet stilla i farter över 80 km/h.) Jag har många gånger funderat på att låta kapa kåpglaset 5 - 10 höjdcentimeter, men det bär emot att sätta kapen i originalglaset.

För åtskilliga år sedan provkörde jag bl a Honda VFR VTEC och Aprilia Mille - den första modellen, med Rotaxtwin. Båda hojarna hade avsevärt flackare och lägre kåpglas än min egen, och det gav klara förbättringar, vad gällde turbulens. Jag grunnar fortfarande på, hur jag skulle ha trivts på en VFR VTEC under långa resor.
Aprilia Mille kom däremot aldrig på fråga. Cykeln var underbar att köra och svängde dit man ville, bara man tänkte på det, men efter en halvtimma på den hade jag såväl början till dubbelsidigt carpaltunnelsyndrom som begynnande nackspärr. Den var definitivt avsedd för yngre förare!

En annan slutsats av detta är, att en R 1200 R - utan något som helst kåpglas - kan bli en mycket positiv upplevelse ur bullersynpunkt. Men man får finna sig i mer vindtryck på kroppen. Som vanligt kan man inte få allt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/12:45

Gunnar,

Jag har testat även något lägre rutor, men skillnaden var försumbar - kanske sämre.
Om jag luta mig kraftigt framåt ligger hjälmen under originalrutans höjd, vilket innebär total tystnad runt öronen, men då skyms sikten.
Vad jag vill undvika är en hög ruta som skymmer sikten (dvs inget annat än hjälmvisiret framför mina ögon).
En "flärp" kanske klarar det kravet, dvs styra undan mer vind utan att försämra sikten?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Roger Gross » 2019-06-30/18:19

Hej Måns,
Om det är din R1200RSLC du avser så har jag en lösning som fungerade ypperligt på min RS - ett BMW Original kåpglas med en MRA-vinge monterad.
Du är välkommen hit till Falkenberg och testa min lösning!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-06-30/19:23

Man sitter ute i friluft på en ting som beveger seg i 60-80-100-120-140 km/t. Det blir luftmotstand!

Kanskje en Mercedes S-klasse i steden? Garantert uten vindbrus.

Man kan redusere problemet med god hjelm, ørepropper og stor vindruta. Men det å ferdes på motorsykkel er vel å akseptere en del ulemper man ikke har i bil?
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/19:50

Roger Gross skrev:Hej Måns,
Om det är din R1200RSLC du avser så har jag en lösning som fungerade ypperligt på min RS - ett BMW Original kåpglas med en MRA-vinge monterad.
Du är välkommen hit till Falkenberg och testa min lösning!
Mvh,
Roger G


Tack för erbjudandet, men Falkenberg ligger på andra sidan världen :D
Det kan vara möjligt att passera Falekberg på väg till Malmö i augusti.
MRA verkar ha två lösningar; en med MRA-ruta och fastskruvad MRA-flärp, och en annan med troligen löstagbar MRA-flärp på troligen en originalruta.
Jag såg detta tidigare på MRA:s hemsida, men var osäker på om det gick att få tag på en MRA-flärp som jag kan sätta på/ta av när så önskas.
Passar den avtagbara flärpen utan modifiering originalrutan till RS, eller pratar vi om en annan originalruta?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/20:06

Odd Arne Kjørstad skrev:Man sitter ute i friluft på en ting som beveger seg i 60-80-100-120-140 km/t. Det blir luftmotstand!


Absolut.
Jag är ingen "cry baby" så att det skakar, låter, och har sig när jag kör hoj är inget jag har emot.
Att sätta mig i vardagsrummet framför tv:n, dvs att skruva fast en ladugårdsdörr som vindruta, är inget jag önskar då det tar död på nästan all känsla motorcykelkörning ger.
Däremot önskar jag minimera turbulensen som upplevs i form av ljud runt öronen då jag brukar köra långa stinter. Långa 10-11 timmar med enbart högt vindbrus i öronen är ingen angenäm upplevelse.
Tyvärr hjälper varken hjälm eller öronproppar att minimera detta vindbrus.
RS-originalrutan passar bevisligen inte mig så jag är på jakt efter något annat.

Mercedes skulle jag aldrig köra. Jag är en förlorad själ - kör enbart BMW oavsett med eller utan stödhjul :mrgreen:
Min BMW Z4 3.0i Roadster var perfekt för touring, och min BMW 1M var perfekt för sport/racing.
Fast ingen bil kan ersätta en hoj.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-06-30/20:23

Måns Ulveståhl skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Man sitter ute i friluft på en ting som beveger seg i 60-80-100-120-140 km/t. Det blir luftmotstand!


Absolut.
Jag är ingen "cry baby" så att det skakar, låter, och har sig när jag kör hoj är inget jag har emot.

Däremot önskar jag minimera turbulensen som upplevs i form av ljud runt öronen då jag brukar köra långa stinter. Långa 10-11 timmar med enbart högt vindbrus i öronen är ingen angenäm upplevelse.
Tyvärr hjälper varken hjälm eller öronproppar att minimera detta vindbrus.
RS-originalrutan passar bevisligen inte mig så jag är på jakt efter något annat.

Mercedes skulle jag aldrig köra. Jag är en förlorad själ - kör enbart BMW oavsett med eller utan stödhjul


OK.
Jeg kjører nå en R1200GSA -18 med original vindruta. Jeg har prøvd utallige forskjellige øreproppar, men i Ronneby for 4 veckor sedan kjøpte jeg formgjutna MJUKA örepropper, jeg brukte de for første gang i dag!

Så har jeg BMW systemhjelm 7. Denne kombinasjonen er kanskje ikke den mest støyreduserende, men tilsammen så er det så langt det beste jeg har erfart i min MC-karriere. (Har hatt bedre ørepropper hva angår støydemping, med de har vært ubehaglige og smertefulle å ha på i lengre tid).

Denne kombinasjonen er såpass bra at jeg ikke gidder å bruke krefter på å finne bedre løsninger, selv om det kanskje finnes. Jeg hører godt Spotify og innkommende telefonsamtaler når jeg kjører, og de som ringer til meg kan ikke høre at jeg sitter og kjører på en motorsykkel og prater "i hjelmen".

Men jeg har brukt litt tid og fortvilelse på å komme frem til dagens resultat, særlig har jeg vært innom mange håpløse (og dyre) ørepropper. Faktisk har Apotekets orange vært de nest beste så langt.

Forøvrig har jeg en Jaguar XJ8, og en "fulbil" (det finns Jaguarer og det finns fulbilar) som er en BMW X4M40i. Intet vindbrus i non av dom! :)
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-06-30/20:45

Jag har provat mjuka öronproppar också (skum), men dessa har jag svårt för att att behålla i öronen.
Lossnar och trillar ut. Japp, olika former och storlek har testats. Trånga hörselgångar kanske.
Dessutom dämpas ju även ev. musik som önskas höras med dessa skumproppar i öronen.

Shoei Neotech II tillsammans med formgjutna öronproppar fungerade inte för mig.
Shoei trycker hårt mot öronen, vilket innebar hög smärta i öronen efter ett tag då formgjutna öronproppar har en begränsad mjukhet. En kombination som innebar ett det började skavas ordentligt i örat.
Vindbruset var dock oförändrat trots formgjutna proppar.
Shoei fungerarade dock utmärkt med tex mjuka Alpine-silikonproppar avseende "behaglighet", men vindbruset var där som vanligt.
Jag ska testa BMW System 7 med formgjutna proppar kommande resa, men jag är säker på att vindbruset följer med även denna gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-06-30/21:08

Jag provade ut formgjutna proppar på en Malmö-firma som jag glömt namnet på. Dessa har ett inbyggt filter som gör att jag kan prata i telefon, långt över rekomenderade farter. Musik och radio går också jättebra. Kan fås i valfria färger, kallar dom Kommunisten och Moderaten. Till vardags kör jag RT1250 med Z-technic-glas.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-06-30/21:36

Måns Ulveståhl skrev:Jag ska testa BMW System 7 med formgjutna proppar kommande resa, men jag är säker på att vindbruset följer med även denna gång.

Det finns formgjutna hårda proppar, och det finns formgjutna mjuka proppar. Dom hårda reduserade bruset mycket bra. Men altså obehagliga.

De hårda fungerade inte alls för meg. De formgjutna mjuka värkar, så långt, efter en dag, førsta dag jag har dom, fungera.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-06-30/22:08

Mina proppar är halvhårda, och känns väldigt bekväma. En liten tråd ingjuten, för att ta tag i när dom tas ut.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-01/06:39

Måns Ulveståhl skrev: Däremot önskar jag minimera turbulensen som upplevs i form av ljud runt öronen då jag brukar köra långa stinter. Långa 10-11 timmar med enbart högt vindbrus i öronen är ingen angenäm upplevelse.

Se mitt tidigare inlägg - med exemplet att ställa sig på fotpinnarna. Jag tror, att Du förväxlar vindbrus och turbulensbuller.
Att sedan hitta en lösning med enbart vindbrus, när man sitter i sadeln, är inte det lättaste.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav F800åkare » 2019-07-01/08:26

Turbulens är jobbigt, men det normala suset av ren vind en annan, och den senare är ju inte störande och går ej att få bort utan att sätta sig i en premiumbil.

Turbulens som bullrar och rycker och sliter i hjälmen kan man få bort.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-01/08:44

Bror,

Jag ska försöka att inte röra till det för någon.
Turbulens har jag inte tillräckligt av för att störas.
Det måste till höga farter på Autobahn för att uppleva störande turbulens.
Det är vindbruset som stör.
Att man får leva med detta är normalt, men jag har för mycket runt öronen vid 80+ km/h (kommunikation omöjlig). Lägger jag handen på hjälmen vid örat så blir det genast en förbättring.
Vad jag försöker hitta är en lämplig lösning för att styra delar av detta vindbrus - eller snarare luftströmmen - utåt, uppåt, eller nedåt. Fast nedåt verkar mindre möjligt än uppåt.
Troligen hjälper en "flärp" på originalrutan.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-01/09:50

OK. Vi har olika erfarenheter. För mig blir det påtaglig tystare även i högre farter, om jag ställer mig upp.
Men jag är inte så dum, att jag tänker tala om för Dig, vad Du upplever.
Lycka till med att hitta lösningen - och skriva gärna en rad, om/när Du hittat den.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-07-01/11:08

Nu har jag ju ingen RS/LC utan en GS/LC och med den har jag hunnit avverka fyra rutor (original, Puig sportscreen = låg, MRA ruta m spoiler samt en enorm Wunderlich Marathon 2) samt en MRA-XCREEN touringspoiler.

Vad gäller rutorna så är ingen av dem tysta och originalrutan är värst.
Den lilla låga Puigrutan ger inte mycket turbulens, men däremot fartvind som nacken inte gillar under en långsemester.
MRA-rutan med den fast monterade lilla spoilern är ganska bra men justermöjligheterna på spoilern är begränsade. Återstår att prova tillsammans med stora MRA XCREEN-spoilern istället.
Wunderlichrutan tar bort nästan allt utom just turbulens och det oavsett om jag kör med eller utan MRA XCREEN.

Just nu kör jag med originalrutan tillsammans med MRA XCREEN och det funkar faktiskt ganska bra, men jag är ännu inte helt nöjd.

To be cont´d
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-01/11:18

Kör i 100+ och testa att sätta vänster hand ovanför rutan likt en flärp
och se om det gör någon skillnad . (Den billigare varianten ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-01/11:58

Kovlingen skrev:Kör i 100+ och testa att sätta vänster hand ovanför rutan likt en flärp
och se om det gör någon skillnad . (Den billigare varianten ;) )



Jag har gjort detta test och liknande test (sänkte huvudet).
Vill ogärna experimentera med händerna lite varstans under längre tid och hög fart så inget direkt vetenskapligt statistiskt säkrat belägg som resultat, men visst verkade det bli bättre när så gjordes.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav CG Arvidsson » 2019-07-01/12:16

Nu får Bror korrigera mig. Är det inte så visst ljud tas upp av kraniet också och därmed till hörselbenen. Jag har själv gjort hörseltester via benledning genom skallen. Om man så skulle fylla hörselgången med silicon(avrådes) så blir man inte av med bullret. Enda alternativet blir väl då att färdas i vaccum. Möjligen kan man utveckla hjälmarna mer. Min hörselskada beror till stor del på mc-åkning i många år, och en massa flygplansbuller.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-07-01/12:26

Bror får svar på frågan, men vad det gäller mig så är det inget "surround" ljud, dvs ett allmänt fördelat ljud, utan ett direkt ljud relaterat till delen av hjälmen vid örat, vilket minskas drastiskt om handen placeras där.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Kovlingen » 2019-07-01/12:47

Måns Ulveståhl skrev:Vill ogärna experimentera med händerna lite varstans under längre tid och hög fart så inget direkt vetenskapligt statistiskt säkrat belägg som resultat, men visst verkade det bli bättre när så gjordes.

Det är ingen större vetenskap jag har pysslat med men skillnad upplever jag .
Många ggr. kan det räcka med en liten förbättring .
På min nuvarande hoj har jag ingen ruta alls och visst susar fartvinden och om jag
inte har fel så skapar också min G9:a ett visst oväsen . Att lägga handen så att den skyddar
denna ger en avsevärd förbättring och även detta att lägga handen under hjälmkanten
kan göra att det blir till glädje tystare .
Det blir till att ta på "uppfinnar-Jockes mössa :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-01/14:13

Till CG: Visst har Du rätt. Benledning av ljud är fullt normalt, och det går aldrig att helt dämpa bort ljud. Hörselspecialister har ett batteri av tester, där man bland mycket annat använder benledning för att diagnosticera typen av hörselnedsättning.

Men med en viss hjälm och en viss uppsättning öronproppar kan man lätt uppleva skillnader i bullernivå genom att - som beskrivits ovan - exempelvis resa sig på fotpinnarna, variera kåpglasets höjd/utformning, sätta handen framför/bakom örat utanpå hjälmen, köra naken hoj i stället för kåpfösedd etc, etc.
Upplevda skillnader beror då på orsaker utanför hjälmen, inte på hjälmen i sig eller något innanför den.
För att trassla till det än mer, är detta höggradigt individuellt. Den kombination av faktorer, som kan fungera ypperligt för en person, gör det inte med nödvändighet för andra - vilket rimligen är skälet till, att denna tråd existerar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Thomas Stadin » 2019-07-01/17:08

Även avståndet till kåpglaset är viktigt och ju närmare huvudet man kan få "kåpglaskanten" desto mindre turbulens.
MRA-Xcreen har ju klämfästen och jag ska prova att montera spoilern på insidan av kåpglaset.
På så sätt kommer kanten ca 1 dm närmare och det ska bli intressant att se om det kan inverka på komforten.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Lindeberg » 2019-07-01/18:05

Använder formgjutna öronproppar i min Schuberth C3. Har aldrig upplevt den som speciellt tystlåten, utan propparna alltså. Så de är alltid i. Kostar en slant, men helt oumbärliga. Släpper ute dåligt ljud och släpper in bra ljud (musik, tal). Bellman & Symfon heter mina.

På min R1200R hade jag lilla originalrutan och upplevde aldrig problem med turbulens. Hade en fin luftström mot hjälmen, men axlar/armar/bröst fick ta en större smäll mot fartvinden.

Efter bytet till R1250GSA upplevde jag en mer störande turbulens och oljud i hjälmen. Ville testa en flärp så jag köpte en på AliExpress för kanske 200 kr. Den är inte lika snygg som Wunderlichs dito, men syftet med inköpet var att se om den kunde hjälpa mig, och det kunde den. Nackdel att det inte kommer så mycket svalkande luft, men då streckar jag bara fram handen och vinklar mod en lite så blir det bättre.

Så, jag är nöjd med min flärp, kanske köper jag någon mer exklusiv en dag. Och nöjd med mina proppar.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Tomas Markebo » 2019-07-01/20:05

På min F800GS har jag den lilla låga, av många odugligförklarade, orginalrutan. Turbulensen var svår tills jag prövade med den billigaste "flärp" jag kunde finna. Den position som ger mig samma ljudkomfort som i stående visade sig vara nästan horisontell. Det ser tyvärr rätt fånigt ut men fartvinden och turbulensen styrs ner på bröstet på betryggande avstånd från hjälmen och öronen så jag står ut med utseendet. Söker jag nackdelar utöver utseendet så är det att det blir jobbigt att hålla emot vinden över 120 km/h.
I utkanten av Kungsbacka
BMW R60/5
Royal Enfield 350
Honda Deauville
Användarvisningsbild
Tomas Markebo
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2012-06-15/08:38

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav P-O. Gunnar » 2019-07-03/11:18

På min förra hoj, GS1200 2010, monterade jag en Giwi Airflow. Finessen med den rutan är att den utnyttjar ”Venturi-effekten” genom att skapa en luftspalt via de 2 parallella rutorna som delvis överlappar varandra (lite som Gunnar beskriver ovan). Jag som är 194 cm lång kunde prata obehindrat i headsetet i 100+ farter, utan att lida av vare sig turbulens eller mer statiskt vindbrus. Tyvärr verkar det inte finnas någon Airflow för min nuvarande GSA -14, eller fanns i alla fall inte då jag kollade, utan får nöja mig med den flärp som Gunnar beskriver. Men den kanske finns till din hoj?
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Fredric Fredricson » 2019-07-04/00:28

Angående turbulens och vindruta så kan det vara värt att påpeka att en 10cm lägre ruta inte nödvändigtvis flyttar ner turbulensen 10cm. Det är mycket mer komplicerat än så och min gissning (efter att ha just sågat en ruta) är att vinkeln på rutan har lika mycket med saken att göra som höjden.

Mina $0.02.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-07-04/04:25

Instämmer. En bidragande orsak till, att min hoj för min del blir nästan okörbar i högre farter än 80 km/h med kåpglaset i övre läget är, att det då också har en brantare vinkel. I nedre läget är det helt annorlunda.
Därav min tidigare fundering om, vad som skulle hända, om jag kapade det 10 höjdcentimeter och behöll det i nedre läget. Men - som sagt - det bär emot att sätta kapen i originalrutan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Mimmi » 2019-09-28/12:55

Hej!

Som jag skrev i vintras beställde jag en MRA Vario XCREEN Touring med klämfästen till min K11.
Nu så här i slutet av säsongen kan jag meddela att den är oerhört effektiv och att jag är 100% nöjd.

Efter några justeringar av vinkel och höjd är effekten bättre än vad jag någonsin vågat tro.
Jag har justerat så att luftströmmen passerar precis ovan hjälmen, vilket gör att ventilationen ovanpå hjälmen (Schuberth C3 Pro) fungerar som avsett.

Med originalrutan nedkörd i lägsta läget fungerar det bäst.
Störande vindbrus är helt eliminerat. Fartvinden känns bara som en behaglig bris, vilket gör att jag vid behov kan köra med öppet visir upp i hastighet, vilket jag sällan gör eftersom jag tänker på risken att få flygfän och annat skräp i ögonen.

Jag har kört i temperaturer mellan ca +12° och +35°, och inte ens i den högsta värmen har jag känt att det varit mindre otrevligt med den monterad än utan. Jag blir tillräckligt varm ändå.

20190718_124242.jpg


20190718_124229.jpg
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Roger Gross » 2019-09-28/13:08

Kan bara instämma i vad Mimmi skriver. Jag har MRA X-Creen på både min R1250RT och min R1250GSA.
Vill lägga till en finess utöver vad Mimmi skriver nämligen att den lilla vingen kan ställas så att den riktar in mera luft bakom kåpglaset - jättebra när temperaturen närmar sig 30 grader eller däröver.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Konsument » 2019-09-28/14:11

Tur att jag inte är fåfäng och bryr mig om hur det ser ut.
Såhär löste jag turbulens-problemet på min hoj:
2x17fb.jpg
2x17fb.jpg (91.9 KiB) Visad 15439 gånger
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-10-09/14:27

Japp, att ta skydd bakom en stridsvagn är ingen dålig idé :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Lennart Jansson » 2020-01-13/12:39

Jag håller utkik efter aktiv bullerdämpning i högtalare eller möjligen i hörproppar. Jag har sett uppgifter på att det pågår sådan utveckling för mc. Men det var nog inte BMW.

Ingen verkar ha nämnt att BMW System 7 har två olika insatser under hakan. Den för vinterbruk är större och tjockare och det blir lite tystare. Men i sommarvärme väljer man nog gärna den mindre - eller ingen alls, beroende på körtid och hastighet.
Lennart Jansson R 1250 RS-20, D10, SMC-instruktör
Användarvisningsbild
Lennart Jansson
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Hur slippa vindbrus?

Inläggav Lindeberg » 2020-01-13/16:31

Lennart Jansson skrev:Jag håller utkik efter aktiv bullerdämpning i högtalare eller möjligen i hörproppar. Jag har sett uppgifter på att det pågår sådan utveckling för mc. Men det var nog inte BMW.


https://www.sena.com/product/momentum-inc

Kanske denna du tänker på.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst