Usa

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Usa

Inläggav Svärd » 2019-10-06/18:05

Är det någon som har flugit över till USA och hyrt mc ? Hur har ni i så fall gjort med mc kläder och hjälm kan man få med det på flyget ? Hjälmen som handbagage kanske?
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Usa

Inläggav Buster » 2019-10-06/18:10

Mina funderingar går åt samma håll... med tillägget, är det bäst/billigast att boka cykel i förväg eller på plats?
Tycker det verkar dyrt online, tänker att det kanske är bättre pris på plats.
(Miami, Ft Lauderdale mm)
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Usa

Inläggav Håkan » 2019-10-06/18:21

Inte till USA, men väl till Sydafrika och Spanien.
Har alltid haft full MC utrustning med mig. Till Sydafrika (första resan) hade jag hjälmen som handbagage, fullt tillåtet, men jag rekommenderar det inte. Vid ett tillfälle la jag upp hjälmen i facket för väskor ovanför våra huvuden, som folk bär sig åt för att få in just sin väska, jag var mycket rädd att visir och liknande skulle gå sönder.
Sitta med hjälmen i knät är inte kul vid långflygningar...
Till Spanienresorna har jag skaffat en stor väska som jag checkar in. Lägger hjälmen mitt i väskan, stövlar, ryggskydd och MC byxorna runt omkring. Mc jackan brukar jag använda som just jacka även på flyget, mest för att minska packvolymen. Hjälmen fyller jag med mjuka kläder, T shirt och liknande.

Trevlig resa. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Usa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-10-06/18:25

Hjälm mm som handbagage varierar mellan olika flygbolag. Vid resan till Porto hade kompisarna och jag vardera två innerväskor, hjälmar och - i mitt fall - halskrage som handbagage, och det gick bra. (Vi flög iklädda hojställen.)
Men när jag något år senare skulle flyga till Malaga och hyra hoj, gällde max två innerväskor som handbagage. Det blev till att packa största resväskan med alla hojgrejor (de fick plats med hjälp av skohorn) och checka in den. Lyckligtvis slarvades den inte bort, utan allt gick bra.
Tyvärr minns jag inte, vilka flygbolag det var.
Slutsats: Kolla med det aktuella flygbolaget.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Usa

Inläggav Stefan Cedergren » 2019-10-07/20:03

Nåt bra svar på trådskaparens frågeställning har jag nog inte. Däremot kan jag som kuriosa redogöra för hur man tar körkort i USA eftersom jag gjorde det förra året. Jag bodde nämligen där i två år fram tills årsskiftet och passade på att ta hoj-körkort där eftersom mitt svenska körkort inte längre gällde i USA. Krav och villkor för körkort skiljer från stat till stat, och Illinois där jag bodde räknas till dom mer strikta staterna. Och så här går det till att ta motorcykelkörkort i strikta Illinois:

https://beemer-biker.smugmug.com/Motorc ... juli-2018/
Senast redigerad av Stefan Cedergren 2019-10-07/20:15, redigerad totalt 1 gång.
________________________________

Stefan "Beemer-Biker" Cedergren
Användarvisningsbild
Stefan Cedergren
 
Inlägg: 131
Blev medlem: 2003-06-06/01:00

Re: Usa

Inläggav Taurus » 2019-10-07/20:12

Har rest till USA och hyrt flera gånger.

Så här brukar jag göra:

Baggage
I incheckad väska ligger MC-stövlar, -byxor, -handskar och allt annat som ska med och som håller sig inom frivikten, normalt 23 kg. Beroende på vilken typ av biljett man köpt kan det ingå två väskor och med högre frivikt.

Ombord har jag MC-jackan med, främst för att den väger så mycket och skulle "ta" för mycket av frivikten i den incheckade väskan. Hjälmen och ibland en liten väska, typ en liten ryggsäck, blir handbagage och det har alltid funkat. Jag tar alltid med hjälmen ombord då den är viktigast av utrustningen.

Hyra
Med nuvarande dollarkurs på drygt 10:50 blir inget billigt.
En uthyrare jag använt flera gånger är Dubbelju i San Francisco. Ett seriöst företag.

Prisexempel på stor hoj är BMW R 1250 GS: 7 dygn, inkl 4500 km, väskor och topbox ca USD 1600:-
Frivillig reducering av självrisk för vagnskada och stöld är USD 34/dag. Totalt ca USD 1860 = drygt SEK 19000:-

En Suzuki 650 V-strom med samma utrusning hamnar på ca SEK 17000:-

Uthyrare utanför större turiststäder brukar ligga lägre i pris.

Hyra privat MC
Ett billigare sätt är att hyra privat mc via tex Riders Share. Beroende på MC kan det bli ca 50% billigare än hos vanlig uthyrare.
Försäkringsfrågan verkar vara löst så det är nog ok att hyra utan okända ansvarsrisker.
Men läs villkor noga vad som gäller vid skador, transport av skadad mc, mm.

Försäkring
Självrisk vid vagnskada/stöld kan elimineras upp till SEK 25000:-med ERVs (Europeiska) tilläggsförsäkring.

Punka
Kolla vad som ingår om du får punka. Får du hjälp på plats ? Finns lagningssats på mcn ?
Fick själv punka en lördag. Lagningssatsen med patroner på den RT jag hade klarade inte skadan. MCn han inte bärgas till en verkstad innan stängning så det tog nästan två dygn innan jag kunde fortsätta. Uthyraren stod för transport av MCn och byte av däck men det kostade mig två dygns hyra då MCn stod still.
Ta därför med en egen däckslagningssats och liten pump som du vet fungerar så du slipper bli stående i onödan.


Beroende på var du ska köra så hänger mycket på väder/temperatur om det ska bli bra och kul.
Om du ska till Kalifornien (och delar av Nevada) så kan du få tips då jag kört över hela staten.

// Stefan
<p>// Taurus</p>
K 1600 GT
Användarvisningsbild
Taurus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2005-03-04/01:00

Re: Usa

Inläggav Svärd » 2019-10-08/18:01

Tack för svaren. Vi, jag och min sambo har tänkt att åka i Appalacherna med start och avslut i New York.
Priserna är som "Taurus" skriver inte speciellt billiga vi ger ca 18000 för 9 dagar.
Thomas Svärd
Användarvisningsbild
Svärd
 
Inlägg: 283
Blev medlem: 2003-08-27/01:00

Re: Usa

Inläggav Thomas Stadin » 2019-10-09/12:36

Hertz hyr ut mc på några platser i världen, bla i USA.
De verkar ha bra priser och jag har hyrt bil av Hertz massor av gånger helt problemfritt.

http://www.hertzride.com
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst