Till vad som skrivs ovan kan läggas följande:
1. Asfalten i Dolomiterna är av varierande kvalitet. I torrt väglag märker man inte så värst mycket av det (i alla fall har jag aldrig gjort det), men i väta kan den bli påtagligt hal. Kör alltså med insidan av huvudet, speciellt när det är vått.
2. Beläggningens kvalitet varierar även i övrigt. Sprickor, tjälskott och diverse potthål finns här och där. Håll koll - blicken långt fram - så slipper du obehagliga överraskningar.
3. Apropå Magnus rader om hårnålar ovan, har jag sedan gammalt praktiserat tekniken att gå långt ut till vänster före en
snäv högerböj. Dels ser man bättre genom kurvan, och dels ger det optimal möjlighet att komma ut ur böjen tätt inpå högerkanten. Nyckelordet här är
snäv, eftersom en sådan kurva samtidigt gör, att eventuella mötande fordon har låg hastighet. Man hinner alltså upptäcka dem och gira in på sin egen väghalva i god tid.
Möter du en buss, så gå inte in i kurvan, förrän bussen kommit igenom - eller du märker, att chauffören väntar på att du skall komma igenom, innan bussen körs vidare. Hamnar man innerst i en hårnål med mötande buss, kan man definitivt hålla sig för skratt.
Bussförare är som regel proffs. Förare av husbilar/husvagnsekipage är långt ifrån alltid proffs. Räkna med, att de är usla förare, tills motsatsen är bevisad, så har du större chanser till en lyckad resa.
4. Vänsterhårnålar tas förstås ute vid högerkanten (i alla fall tills vägen efter kurvan visar sig fri). Även då ser du bäst genom kurvan och blir därmed optimalt förberedd vid eventuellt möte.
5. Kör du uppför i snäva kurvor, så se till att ha dragvarv på motorn = låg växel redan i ingången av kurvan. Tjuvstopp mitt i böjen leder lätt till, att cykeln tippar - inte kul. Ett gammalt trick är att ha "lite för mycket" gaspådrag och samtidigt använda bakbromsen. Bör tillämpas med måtta för att skona belägg och skiva.
6. Pratar vi öppnare kurvor än hårnålar, gäller Kovlingens råd ovan.
7. Oavsett kurvradie är Magnus iakttagelse, att man med få undantag inte har någon backväxel på hojen, mycket viktig. I uppförlöpor hjälper tyngdlagen till, om du behöver ta dig bakåt, men i utförslut krävs nog extern påskjutare framifrån. Tänk alltså efter före, så slipper du bekymra dig om det problemet.
8. Undvik om möjligt Alperna fr o m mitten av juli och hela augusti. Då har "hela kontinenten" semester, och det märks!
Tiden dessförinnan och därefter är fordonstätheten avsevärt mindre - och hotellpriserna som regel klart lägre.
Låt nu inte alla dessa råd, varningar, observanda etc hindra dig från att njuta av en resa i Alperna/Dolomiterna. Jag har gjort två fina resor där och
aldrig hamnat i problem.
På
http://www.cruisarklubben.se, Info, Reseskildringar hittar du mina resor 2010 och 2013. Stjäl så många idéer du vill.