Dolomiterna

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Dolomiterna

Inläggav Dragan » 2019-11-26/14:48

Hej!

Jag är ingen erfaren mc förare, min fråga till er är! Jag har funderingar och åka till Dolomiterna sommaren 2020
själv. Har en Bmw r 1250 gs adv. Ska man skaffa sig mer erfarenhet eller fixar man det nästa år ???
Användarvisningsbild
Dragan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-10-21/07:56
Ort: Göteborg

Re: Dolomiterna

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-11-26/15:50

Hej

Svaret på din fråga är både ja och kanske nej. Det är krävande att köra i alperna men det är fullt görbart med relativt nytaget körkort.
Bästa rådet blir att försöka skaffa erfarenhet så att man kan tackla "vardagen på långresa", det är närmast en naturlag att det kommer att regna minst någon dag på resan för att ta ett exempel. Då är det bra att ha provat vad som funkar av dina kläder och vad som kanske skall bli ex.vis trädgårdshandskar. Det är alltid lite trist att komma på vad som inte funkar 90 mil ner i Tyskland. Vad som funkar för en förare och hoj kanske inte är OK för en annan.

Det man saknar som nybörjare är erfarenhet och knep som kan göra livet enklare. Prata eller hellre åk med någon som gjort det förr, det finns massor med små tips och trix som gör att man klarar sig lättare. Det är inte alltid svensk erfarenhet hjälper. Jag skall ge ett exempel.

Den första gångerna jag åkte på serpentinvägar så hade jag inte fattat spårvalet i kurvan och därmed så åkte jag alldeles för snävt med påföljd att jag höll på att få motorstopp. Som tur var det så gick det så sakta att jag blev omåkt ganska omgående och så kunde jag haka på och se hur erfarna gjorde. Likaledes så var det en buss som stannad på nerfart och jag stannade bakom bussen, ungefär så nära som man gör i en svensk storstad. :oops:
Vad jag inte fattade var att busschaffisen hade sett en annan buss längre ner som skulle igenom den kurva som han just skulle ta och två bussar i en serpentin funkar inte. Sagt och gjort där stod jag en meter bakom när han plötsligt började backa, ett scenario som i princip aldrig händer här hemma. Gissa om jag alltid har "en busslängd" tillgodo sedan dess. (allt gick bra med endast mindre bromsspår i kallingarna)

Så svar är ja självklart men se till att lära av andra så blir livet avsevärt enklare på en första långresa.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Dolomiterna

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/17:02

Att hålla sej på sin sida är ett jättebra tips . Gena ALDRIG i dolda kurvor !
Köra på smala vägar i Norge ger tips om vilka som är på semesterresa .
Nästan alla av lokalbefolkningen kör rätt . Resterande är livsfarlig .
Bergen i sydligare breddgrader ger en ett aha vad som är viktigt .
Vi var 3 st. som åkte i sydliga bergen och försteman säjer "Kolla utsikten !"
Nr 3 säjer (tror jag) " Nää jag tittar på vägen" :shock:
Det gjorde jag också för de gånger jag snabbkollade såg jag ingen botten
på ravinen . Vetti tusan hur djup den var :(
Lätt att vara kaxig i efterhand ;)

//Fegisen
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dolomiterna

Inläggav gorbra » 2019-11-26/18:03

Hej,
som Magnus skriver är det krävande, rent av jobbigt när du kanske har 30-40 serpentinkurvor framför dig. Ju mer tränad du är desto roligare är det. Gå gärna någon Knix-kurs eller annan kurs där du kan träna utan att störas av annan trafik. Lär dig behärska din MC både i låg och hög fart. En GS Adv är stor när du ska runt en tvär 180 graders kurva i brant uppförsbacke. Själv hade jag en R 1200 R när jag var där i somras, jag upplevde den som smidigare jämfört med de som åkte GS Adv. Bli inte avskräck av detta utan åk, men inse dina begränsningar. Vi har alla varit nybörjare.
Lycka till
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Dolomiterna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-26/18:08

Till vad som skrivs ovan kan läggas följande:
1. Asfalten i Dolomiterna är av varierande kvalitet. I torrt väglag märker man inte så värst mycket av det (i alla fall har jag aldrig gjort det), men i väta kan den bli påtagligt hal. Kör alltså med insidan av huvudet, speciellt när det är vått.
2. Beläggningens kvalitet varierar även i övrigt. Sprickor, tjälskott och diverse potthål finns här och där. Håll koll - blicken långt fram - så slipper du obehagliga överraskningar.
3. Apropå Magnus rader om hårnålar ovan, har jag sedan gammalt praktiserat tekniken att gå långt ut till vänster före en snäv högerböj. Dels ser man bättre genom kurvan, och dels ger det optimal möjlighet att komma ut ur böjen tätt inpå högerkanten. Nyckelordet här är snäv, eftersom en sådan kurva samtidigt gör, att eventuella mötande fordon har låg hastighet. Man hinner alltså upptäcka dem och gira in på sin egen väghalva i god tid.
Möter du en buss, så gå inte in i kurvan, förrän bussen kommit igenom - eller du märker, att chauffören väntar på att du skall komma igenom, innan bussen körs vidare. Hamnar man innerst i en hårnål med mötande buss, kan man definitivt hålla sig för skratt.
Bussförare är som regel proffs. Förare av husbilar/husvagnsekipage är långt ifrån alltid proffs. Räkna med, att de är usla förare, tills motsatsen är bevisad, så har du större chanser till en lyckad resa.
4. Vänsterhårnålar tas förstås ute vid högerkanten (i alla fall tills vägen efter kurvan visar sig fri). Även då ser du bäst genom kurvan och blir därmed optimalt förberedd vid eventuellt möte.
5. Kör du uppför i snäva kurvor, så se till att ha dragvarv på motorn = låg växel redan i ingången av kurvan. Tjuvstopp mitt i böjen leder lätt till, att cykeln tippar - inte kul. Ett gammalt trick är att ha "lite för mycket" gaspådrag och samtidigt använda bakbromsen. Bör tillämpas med måtta för att skona belägg och skiva.
6. Pratar vi öppnare kurvor än hårnålar, gäller Kovlingens råd ovan.
7. Oavsett kurvradie är Magnus iakttagelse, att man med få undantag inte har någon backväxel på hojen, mycket viktig. I uppförlöpor hjälper tyngdlagen till, om du behöver ta dig bakåt, men i utförslut krävs nog extern påskjutare framifrån. Tänk alltså efter före, så slipper du bekymra dig om det problemet.
8. Undvik om möjligt Alperna fr o m mitten av juli och hela augusti. Då har "hela kontinenten" semester, och det märks!
Tiden dessförinnan och därefter är fordonstätheten avsevärt mindre - och hotellpriserna som regel klart lägre.

Låt nu inte alla dessa råd, varningar, observanda etc hindra dig från att njuta av en resa i Alperna/Dolomiterna. Jag har gjort två fina resor där och aldrig hamnat i problem.

http://www.cruisarklubben.se, Info, Reseskildringar hittar du mina resor 2010 och 2013. Stjäl så många idéer du vill.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dolomiterna

Inläggav Kovlingen » 2019-11-26/18:31

Bror Gårdelöf skrev:5. Kör du uppför i snäva kurvor, så se till att ha dragvarv på motorn = låg växel redan i ingången av kurvan. Tjuvstopp mitt i böjen leder lätt till, att cykeln tippar - inte kul. Ett gammalt trick är att ha "lite för mycket" gaspådrag och samtidigt använda bakbromsen. Bör tillämpas med måtta för att skona belägg och skiva.

Har inte testa att bromsa med däremot att ha kopplingen i beredskap .
Tjuvstopp på en boxer är tvärstopp likt järnspettet .
Högerkurvan på väg uppåt före vattenfallet på trollstigen fick mej att erfara detta .Fick även möte just före kurvan :evil:
INTE Lolitt :(
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Dolomiterna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-26/18:37

Kovlingens erfarenhet med möte just före en snäv högerböj är ytterligare ett skäl att "tänka långt fram". Har du den minsta möjlighet att upptäcka en mötande bil i tid före en snäv höger, så sakta in/stanna om möjligt med god marginal och låt den komma genom kurvan. Då kan du i lugn och ro kolla, om det kommer fler fordon, och din egen färd blir mycket trivsammare.

Ett bra exempel på snäv hårnål är, när innerkurvans radie är så liten, att fordonet, som målat den heldragna linjen, inte har kunnat dra linjen obruten! I stället är den J-formad - med allt eftersom längre avstånd från kanten - varpå man helt enkelt stängt av färgsprutan, kört igenom kurvan, backat tillbaka sprutan in i kurvan och fortsatt med en rät linje nära kanten! Sådana kurvor finns på sina ställen i Norge (serpentinerna norr om Geiranger och norr om Övre Årdal) samt på Capri, som hittills håller mitt personliga rekord. Kortare bussar än på Capri har jag aldrig sett, och det är lätt att förstå varför!

Dock har jag inget klart minne av just sådana linjer i Dolomiterna - men det kan ju bero på, att jag hade fullt sjå med att hålla ögonen på annat.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dolomiterna

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-26/19:51

Visst fungerar det.
Jag tog mitt hojkort 2017 och stack till Dolomiterna ensam 2018 efter ca 1000 mils erfarenhet inkluderat ett par "träningsrundor" i norska fjällvärlden.

Det är alltid trevligt med massor av goda råd, men klarar du kärnfrågorna nedan så är du redo för Dolomiterna:
- Kan du anpassa din hastighet efter din egen och inte andras förmåga?
Lokala italienare kör gärna hellre fortare än alla andra så håll ditt eget (lägre) tempo.
Om du tror att du redan är Valentino Rossi - stanna hemma och öva.
- Har du erfarenhet av serpentinkurvor?
Om inte - stanna hemma och öva.
- Klarar du av mer än 30-40 mil på hojen per dag under minst en vecka utan klagomål?
Om inte - köp rätt hoj först.

Är svaret ja på frågorna så finns det ingen anledning för dig att tveka eller skrämmas upp. Lycka till.
Det ä ba å åk.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dolomiterna

Inläggav Dragan » 2019-11-26/20:04

Jag vill tacka alla för goda råd och tips och av egen erfarenhet
som ni alla har. Måste ta en funderare och låta allt smälta in.
Åker till Stryn i Norge i början av juni 2020 så få vi se vart nästa resa går. Kanske till Dolomiterna :D
Användarvisningsbild
Dragan
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-10-21/07:56
Ort: Göteborg

Re: Dolomiterna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-26/20:29

30 - 40 mil i Alperna/Dolomiterna är en rätt häftig dagsetapp. Alla de kurvor och backar, som lockar oss att åka dit, är samtidigt effektiva fartbegränsade. Till det kommer förstås, att det i vackert väder är väl värt att ta många pauser och njuta av scenerierna. När man kör, bör man ha ögonen på vägen och trafiken.
Så när du väl är där, är det klokt att inte planera för långa etapper - även om man kan köra betydligt längre dagsetapper på väg dit och hem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dolomiterna

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-11-26/20:34

Bror,

Inte någon häftig dagsetapp alls om du tar ett genomsnitt och inkluderar tor Sverige också.
Klara du tex bara ett genomsnitt på 10 mil per dag utan att klaga så kan du behöva spendera hela semesterperioden bara för att ta dig ned till Dolomiterna.

Har man liksom flertalet en begränsad semesterperiod så vill man spendera en så stor del som möjligt på rätt sak.
Exempelvis en veckas semester:
Två dagar för att ta sig ned och två dagar för att ta sig upp. Resterande tre dagar i och runt Dolomiterna.
Att ta sig från bergspass till bergspass - om man nu önskar köra ett flertal bergpass - kräver längre transportsträckor så nej, 30-40 mil per dag är inte särskilt svårt att "tvingas" köra även väl på plats.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Dolomiterna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/08:48

Vi är nog överens. Ovan skriver jag om dagsetapper i Alperna/Dolomiterna - och om betydligt längre dit och därifrån.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dolomiterna

Inläggav noh » 2019-11-27/09:46

När man lägger upp rutterna i Base Camp ser man distans och beräknad effektiv restid. I Dolomiterna lägger jag till 25% på restiden, för att slippa toköra, samt ha tid att njuta av vyerna.
noh
K16 GT, 2013 såld
K16 GT, 2020
noh
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 2009-01-31/15:43

Re: Dolomiterna

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-11-27/10:10

Dragan, Du får många goda råd här i spalten, och mitt råd är att ge Dig iväg! Man lär sig touring bäst genom att träna i "skarpt läge"!
Min första resa gick till Gibraltar, bara två månader efter inköpet av en ny Transalp. Jösses vilka misstag jag gjorde, men jag lärde mig en hel del och det var kul! Och jag fick mersmak!
Nu, tio år och 25000 mil senare, efter resor genom Europa och Asien är det fortfarande lika kul. Man lär sig alltid något nytt på varje resa.
Lycka till och ta till Dig mitt bästa råd: Chansa aldrig ute i trafiken!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Dolomiterna

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-11-27/10:14

Dragan skrev: Åker till Stryn i Norge i början av juni 2020 ...

Om du inte redan lagt in rutten, är Gamle Strynfjellsvegen en upplevelse. Väl skyltad från stora vägen från Stryn mot Lom/Geiranger - alldeles innan man kör in i en tunnel. (Kommer du från Lom, är det likaså väl skyltad vid Grotli.) Lättkört grus med hänförande vyer - och det är fascinerande att tänka sig, att det inte så fruktansvärt länge sedan, som detta var den enda vägen över detta fjäll.

Jag tar för givet, att du tänker dig en vända till Geiranger(?). Om vädret är vackert, så missa inte ett besök uppe på Dalsnibba. Vyerna är mer än värda avgiften.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dolomiterna

Inläggav CG Arvidsson » 2019-11-27/10:25

Håller med Bror, 30-40 mil om dagen blir jobbigt. Dolomiterna är idag ett eldorado för trampcyklister och husbilar. Kom in i en tunnelkurva ifjol där en cyklist fått hjulsläpp. Mötte ambulansen längre ner. Husbilisterna är ju vanligtvis vithåriga och därmed inte hänvisade till semesterperioderna och blir stoppklossar i backarna. Välj ett lämpligt hotell som bas, och gör utflykter därifrån. Då kan det bli ett bättre pris, och man slipper packa om varje dag. I fjol betalade jag 200 euro för 3 nätter med halvpension. Rutter görs med fördel hemifrån och läggs i naven. Vägarna håller nog lite sämre kvalitet i Italien, jämfört med Österrike och Tyskland. Man behöver inte åka så långt ner genom Tyskland, för att hitta bergsområden med fina mcvägar, ofta med hotell som har bra erbjudanden till oss motorcyklister. bikerbetten.de är en bra sida att söka på. Harz är det närmaste området för oss, men också det som blivit populärast, och då även för hastighetskontroller.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst