Frågor om resa till Mongoliet

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lellepedia » 2019-12-10/15:44

Hej,
Jag undrar om någon med erfarenhet kan svara på några frågor angående resa i Mongoliet. Skall åka dit via bla Pamir Highway.
- Hur kan man helförsäkra sin MC utanför gröna kortetområdet?
- Jag kör en 1200 GSA, är den för stor för att köra i Mongoliet?
- Har förstått att vägstandarden är mycket varierande, kan någon dela med sig av sin erfarenhet?
- Boende, boka i förväg eller ta det eftersom?
- Andra nyttiga tips mottages tacksamt!

/Lelle
Användarvisningsbild
Lellepedia
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-12-10/15:31

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-12-10/22:49

Jag kan försöka svara på några av Dina frågor, även om jag inte kört i Mongoliet. (men nära på!)
Jag har inte hittat något sätt att helförsäkra utanför Gröna-kortet-området. Däremot kan man lösa trafikförsäkringar i tullarna till många länder.
GSA går säkert, men Du bör nog vara beredd på sandkörning och vattenövergångar!
Det går att boka i förväg i de flesta länder i området. Vi har förresten bokat ca 80% av övernattningarna för vårens resa efter Pamir Highway. För de minsta platserna längs den vägen bokar man på Homestay (sök på nätet). De tycks inte ännu ta emot bokningar för 2020. Om man skall boka, är mer en "läggningsfråga. Vi gör det.
Generellt rekommenderas man att att med sig en vattenrenare, och inte minst se över vaccinationerna!
En annan fråga som dyker upp på en långresa är DÄCKEN! Det är svårt att få tag i däck i rätt dimension. Efter Pamir Highway kan det finnas däck i Dushanbe och Bishkek.
För ytterligare tips hänvisas till hemsidan: https://caravanistan.com/
Till sist: Om ni blir borta länge och skall köra genom Ryssland båda vägarna, då måste ni nog fixa affärsvisum som innehåller två in- och utfarter. Kontakta Konstantin Simonov på Nordic Travel i Petrozaviodsk, http://nordictravel.ru, han kan hjälpa er!
Lycka till och trevlig resa. Vi kanske möts i Pamir!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lellepedia » 2019-12-12/09:54

Hej Lars-Erik,

Tack för bra svar!

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
Lellepedia
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-12-10/15:31

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav 2660050 » 2019-12-19/20:10

Hej,

Clements Worldwide kan kan erbjuda internationell motorcykel försäkring inkluderande skada , brand och stöld, gällande utanför gröna kort området.
https://www.clements.com/
Kontaktperson: Paul Snider, e-mail: psnider@clements.com
Offert kan fås tidigast 90 dagar före avresa
Har fått prisindikering för 3 månaders resa i Central Asien 2020 = 1400 –1600 USD (gällande R1250GS, 2019)
Obs! Försäkringsperioden är allmänt för 1 år

Mvh / Nils-Gunnar
2660050
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2005-05-27/01:00

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-12-20/19:29

Tack Nils-Gunnar för Ditt försäkringstips. Naturligtvis är det dyrt, men det beror ju på vad man jämför med. Jag tycker också det visar att Svenska försäkringsbolag har missat en nisch som "overlanders" utgör. Jag tror att flera skulle vara beredda att betala ca 4-5000 kr extra på sin ordinarie försäkring för ett utökat försäkringsskydd, samtidigt som jag tror att det skulle gå ihop för försäkringsbolagen.
Jag upprepar med en åsnas envishet min uppmaning till BMW-klubbens försäkringsgrupp att ta upp denna fråga med SVEDEA. Förra gången jag föreslog detta, inkasserade jag en del märkliga kommentarer från forumanvändare som tyckte att detta inte var en fråga för försäkringsgruppen. Om det inte är det, gör det då till en fråga för gruppen!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-12-27/17:33

Hej Lars-Erik

Vi har tidigare lyft frågan med Svedea.
För att en försäkring ska ha något värde måste försäkringsbolaget kunna erbjuda bärgning, ersättningsfordon och liknande service inom rimlig tid. Svedea har, liksom många andra bolag, gjort bedömningen att de inte har kapacitet att göra det i alla länder.

Hälsningar
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-12-27/20:12

Peter A Mariestad skrev:Hej Lars-Erik

Vi har tidigare lyft frågan med Svedea.
För att en försäkring ska ha något värde måste försäkringsbolaget kunna erbjuda bärgning, ersättningsfordon och liknande service inom rimlig tid. Svedea har, liksom många andra bolag, gjort bedömningen att de inte har kapacitet att göra det i alla länder.

Hälsningar
Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tack för svaret. Utifrån de kraven kan jag förstå att SVEDEA inte erbjuder försäkring. Förstår också varför andra bolag är så dyra. (De måste ju ha fixat detta på ngt sätt?!)
MEN, min erfarenhet är ju att alla länder utanför Gröna Kortet ingalunda saknar möjligheter att uppfylla många av de ovan uppräknade kraven. Det finns ju motsvarande vita, blå kort o.s.v. liknande kort i andra världsdelar. Varför startar man inte ett samarbete med dessa försäkringskollektiv?
Jag tror att en begränsad försäkring som enbart omfattar reparationer på plats skulle vara tillräcklig.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav BrooklynS » 2019-12-28/10:11

Huvudsaken är väl att man inte blir ruinerad vid ev totalhaveri? Dvs en hoj för en kvarts miljon blir värdelöst skrot.

Jag gissar att man i många länder utanför BMW-s verkstadsnät ändå är hänvisad till lokala verkstäder som kan vara alltifrån mycket kunniga till väldigt rudimentära; tillgången på reservdelar är väl alltid begränsningen. Dock brukar man nog i riktiga avkrokar vara duktiga på att få rull på prylarna med lite fantasi i. Detta eftersom man inte har några alternativ... :)

Det är precis likadant med sjukvårdsförsäkringen för övrigt...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2019-12-28/13:40

BrooklynS skrev:Huvudsaken är väl att man inte blir ruinerad vid ev totalhaveri? Dvs en hoj för en kvarts miljon blir värdelöst skrot.

Jag gissar att man i många länder utanför BMW-s verkstadsnät ändå är hänvisad till lokala verkstäder som kan vara alltifrån mycket kunniga till väldigt rudimentära; tillgången på reservdelar är väl alltid begränsningen. Dock brukar man nog i riktiga avkrokar vara duktiga på att få rull på prylarna med lite fantasi i. Detta eftersom man inte har några alternativ... :)

Det är precis likadant med sjukvårdsförsäkringen för övrigt...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15



Javisst, det känns som det är något "systemfel" här. BMW:s GS-hojar är i absolut majoritet i "Långtbortistan" och ändock finns inget enkelt försäkringsalternativ! Det finns verkstäder och reservdelar kan flygas in med några dagars varsel. När det gäller bärgning tror jag heller inte det är några problem, eftersom internationella larmcentraler som står i satellitkontakt med spårsändare kan erbjuda hjälp.
Det handlar nog mest om bristande initiativ och brist på kunskap hos våra försäkringsbolag. Jag har för några år sedan upplevt hur valhänt ett försäkringsbolag hanterade en krasch i Ryssland, medan vi stod i många timmar och väntade på olycksplatsen. Bärgare som erbjöd oss hjälp fick inte användas, utan försäkringsbolaget skulle först handla upp en lämplig bärgare!
Jag skulle vilja "återremittera" denna fråga till försäkringsgruppen och låta SVEDEA ta chansen att vara först på plan med en bra lösning!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Roger Gross » 2019-12-28/14:09

Betr mcförsäkringar som ska gälla även i Långtbortistan kan jag förstå om försäkringsbolagen inte kan se en affär i detta. Tveksamt fungerande infrastruktur i många fall och totalt sett få sålda försäkringar. Är också ganska övertygad att vi "vanliga dödliga" som inte kör i dessa fjärran länder - inte vill vara med och sponsra dessa äventyrsresor på våra försäkringspremier. :o
Försäkringsgruppen får gärna korrigera mig om jag har fel...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Peter A Mariestad » 2019-12-28/21:22

Roger Gross skrev:Är också ganska övertygad att vi "vanliga dödliga" som inte kör i dessa fjärran länder - inte vill vara med och sponsra dessa äventyrsresor på våra försäkringspremier. :o
Försäkringsgruppen får gärna korrigera mig om jag har fel...
Vänliga hälsningar,
Roger Gross


Eftersom Svedea har gjort klart att man inte kan erbjuda den efterfrågade produkten, av de skäl jag angav ovan, har det aldrig varit aktuellt med en diskussion om premier eller kostnader. (Eller sponsring från oss vanliga dödliga)

Hälsningar

Peter


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Peter A Mariestad
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2008-09-26/17:29

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav BrooklynS » 2019-12-29/01:09

”Sponsring” förutsätter ju att dessa försäkringar skulle gå med förlust. Det finns ju inga skäl att anta detta eftersom bordet är öppet för att få en lösning överhuvudtaget.

Poängen är att förenkla för klubbens medlemmar som använder hojarna till det de är avsedda för och marknadsförs med...

Det kan mycket väl vara realistiska premier och tidsbegränsade avtal (som de befintliga bolagen) men poängen är som sagt att förenkla för klubbmedlemmar genom att ha en klubbförsäkring som erbjuder ett tillägg för resor i länder även utanför EU.

Jag tror att det även kunde vara affärsmässigt intressant för Svedea.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Frågor om resa till Mongoliet

Inläggav Gsswede » 2020-01-24/15:39

Hej. Om du/ni ska via ex Turkmenistan, börja sök visum i god tid, tar tid. Måste ha LOI fr någon.Fick detta via internetkontakt Iran. Landet hårt kontrollerat.Håll i papperen..om inte Big Problem när du ska lämna landet. . Annars kanske färja fr Baku till Usbeckistan. Däck fick vi nya i Ryssland via internetkontakt Moskva, fungerade perfekt. Bra mekaniker i Ulanbaatar,på vandrarhemmet, Mongoliet. Trakten i Ryssland innan man kör in i Mongoliet fantastisk. Östra Mongoliet upp til Djingis Khan födelseby......ett måste när det gäller o köra MC :D :D :D
vi bokade inget i förväg i Stanländerna m undantag av Usbeckistan där man måste.
Gsswede
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2015-12-07/00:44
Ort: Trollhättan


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst