Bevisligen kan man åka jorden runt på andra maskiner än en "GSA". Att sedan avgöra vilken mc som passar bäst för en sådan resa handlar inte bara om tyngden på maskinen, utan också om hur robust den är. Den måste tåla genomslag i hemska potthål, omkullkörningar, vattenövergångar, dålig bensin och inte minst att bära tung last.
Jag har under en tid följt "Itchy Boots" på hennes resa genom en mängd länder, och inte minst på Pamir Highway, på sin lilla Royal Enfield Himalayan. Titta på hennes video, där hon värderar sin mc efter 3500 mils körning!
https://www.youtube.com/watch?v=z6sPF1PYPW8. Observera att en del av de problem hon redovisar, knappast finns hos en "GSA".
Många tycker att en "GSA" är för tung och otymplig på dåliga vägar, men min erfarenhet är att körskickligheten kompenserar det mesta av dessa problem. Jag är ingen "häxmästare" offroad, men genom att köra mycket grus förbereder man sig väl för äventyr i "Långtbortistan". Efter 10 år och över 20 000 mil med en "GS" på äventyrliga vägar i Östeteuropa och Asien tvekar jag inte att gå över till "GSA" 2020!