Det måste inte vara en GSA

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Det måste inte vara en GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-04/09:21

https://www.youtube.com/watch?v=UtwjVild7ek
Fick ovanstående länk av en bekant. OM jag skulle göra motsvarande resa - vilket i nuläget står mycket långt ner på prioriteringslistan - skulle jag nog välja lite kraftigare doningar, men filmen visar, att det mesta går med planering och tålamod.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav BmwMats » 2020-01-04/14:58

Oj vilken intressant film, ser att det finns fler avsnitt och delar också att plöja igenom.

När åker vi... ? :roll: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-04/19:02

Mja - en R 1250 RT Sport är nog inte heller något idealfordon för den resan, så jag står över tills vidare.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-01-04/22:20

Om man vill resa och se sevärdheter samt ha en lite annorlunda resa så kan man väl välja tåg, moped, cykel, apostlahästarna med mera men vi motorcyklister vill ju också köra motorcykel och då går mopeder och tåg ofta bort.

Det är inget fel med mopedresor som sådant, och det är kul att se folk som gjort såna, men det är nog inte många här som är intresseade av att delta i en sådan. Titta kan dock vara kul.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-05/08:33

Ur min synvinkel var detta en lite ironisk blinkning.
Men det är lite mer än så. Mer än en nordeuropé har stött på hojåkare i Långtbortistan, som gjort långa resor på avsevärt mindre maskiner än de stora äventyrsmaskiner, som vi i regel förknippar med denna typ av resor.
Och en lättare maskin blir onekligen lättare att hantera, när "vägen" närmast är icke-existerande.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Olof Eriksson » 2020-01-05/10:14

Bror Gårdelöf skrev:Och en lättare maskin blir onekligen lättare att hantera, när "vägen" närmast är icke-existerande.

Skulle säga nja. En moped är lättkörd.men utrustningen som krävs för en längre resa bör ju rimligen vara exakt detsamma.

Dvs en tung moped är inte lättkörd. Risken är stor att du saknar motoreffekt på dåliga vägar. Men kommer du upp i 250 cc så lär du ha bättre pulver för att komma förbi diverse hinder. Och ändå ha ett fordon som väger gissningsvis 15 kg mer än en 50 cc moppe. Lyndon Postkitt har ju åkt runt värden på en KTM 690 Rally. Den väger nog in torr på strax över 150 kg gissar jag. Nu är ju denna kille en mästare på att skruva. Vilket krävs med denna typ av mc. Men åker man jorden runt på en lättare mc. Så måste man kunna skruva.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-05/10:36

Vi är nog överens i grunden. Jag brukar nämna Honda Transalp som exempel. Den är ju inte extremt liten och lätt - men inte heller någon bautahoj. Inte så få anser den vara tråkig, men den träffade onekligen rätt. Hur många långfärder, som genomförts under alla (o)tänkbara förhållanden på den cykeln, vet nog ingen.

Ett annat exempel är den svenska familj, som på 1990-talet körde från Kapstaden till Kairo. Mamman och sonen körde på var sin Honda 250-stånka, och pappan, som hade dottern på passagerardynan, på en Honda 500-stånka. Jag har läst boken men kommer tyvärr inte ihåg titeln.

(Det är tragiskt att tänka sig, att den resan skulle vara mycket farligare idag än då - på grund av ökande politisk spänning i flera av länderna, men det är en helt annan historia.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-01-05/11:48

Bevisligen kan man åka jorden runt på andra maskiner än en "GSA". Att sedan avgöra vilken mc som passar bäst för en sådan resa handlar inte bara om tyngden på maskinen, utan också om hur robust den är. Den måste tåla genomslag i hemska potthål, omkullkörningar, vattenövergångar, dålig bensin och inte minst att bära tung last.
Jag har under en tid följt "Itchy Boots" på hennes resa genom en mängd länder, och inte minst på Pamir Highway, på sin lilla Royal Enfield Himalayan. Titta på hennes video, där hon värderar sin mc efter 3500 mils körning!
https://www.youtube.com/watch?v=z6sPF1PYPW8. Observera att en del av de problem hon redovisar, knappast finns hos en "GSA".
Många tycker att en "GSA" är för tung och otymplig på dåliga vägar, men min erfarenhet är att körskickligheten kompenserar det mesta av dessa problem. Jag är ingen "häxmästare" offroad, men genom att köra mycket grus förbereder man sig väl för äventyr i "Långtbortistan". Efter 10 år och över 20 000 mil med en "GS" på äventyrliga vägar i Östeteuropa och Asien tvekar jag inte att gå över till "GSA" 2020!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-01-05/12:06

I valet mellan en Royal Enfield och en GSA, skulle jag tveklöst ta en GSA, eftersom jag tror, att dess hållbarhet under kärva förhållanden är bättre.
Royal Enfield är troligen lättare att få service på i de länder, där den förekommer i stor utsträckning. Utan att ha kollat närmare, förställer jag mig, att en RE är avsevärt billigare än en BMW, om köpet görs i Asien, och jag antar, att huvuddelen av företagets produktion säljs där.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-01-05/12:28

Jag tror att en del som kör extrema äventyrsresor tittar lite extra på kostnaden. En lätt mc är avsevärt billigare än en "GSA", vilket innebär att en Carnet De Passage också blir billigare. Dessutom är det dyrt/svårt att helförsäkra en mc utanför Gröna Kortet-området (eller liknande för andra världsdelar). Dessa två faktorer spelar troligtvis stor roll vid val av mc.
Jag har träffat äventyrare som kört en gammal Teneré som han höll vid liv med reservdelar från två skrotade Tenerés där hemma!
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1015
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav Kovlingen » 2020-01-07/00:47

Extrema resor kan vara olika . För min del var det första resan i södra delen av europa .
Vi åkte olika hojar varav jag på 1150R ,nästa på en en GSA och den tredje på K100rs .
Det behöver inte vara så överväldingande men för min del men det blev det .
Nu märkte jag inget av trådnamnet att det måste vara GSA .
Jag är däremot säker på att det var den rutinerande killen på GSA:n som hade koll på läget och jag hittade hem .
Reser jag med en sådan person så är det ingen anledning till oro ;)
Berömlådan till Perra_1163 :)
Tack Per ! :D
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Det måste inte vara en GSA

Inläggav BmwMats » 2020-01-07/14:58

Kovlingen skrev:...Reser jag med en sådan person så är det ingen anledning till oro ;)
Berömlådan till Perra_1163 :)
Tack Per ! :D


Ja, Ni hittade ju även ända hem till mig i somras... ;)
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst