Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Sahlin » 2020-03-03/14:37

Vi är några stycken som tänkte ta en tur till Lysebotn i sommar (blir inget Polen som jag nämnt i tidigare inlägg). Därefter ner till Danmark och "snurra runt" på Jylland. Vi har tänkt att ta färjan från Strömstad till Sandefjord för att slippa Oslo på väg till Lysebotn. När vi sen har varit i Lysebotn tänkte vi åka ner till Kristiansand och ta färjan över till Hirtshals för vidare färd runt Jylland. Därefter bort till Ebeltoft på östkusten och så småningom färjan från Grenå till Halmstad.

Är det någon här som åkt färjorna Strömstad - Sandefjord och Kristiansand - Hirtshals? I så fall, tror ni man måste boka eller går det att komma oanmäld? Totalt är vi fyra MC och fyra personer.

Grenå - Halmstad är ju nyöppnad så där lär ingen ha åkt under högsäsong.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-03/15:30

Jag har åkt Strömstad - Sandefjord några gånger och alltid bokat i förväg. Dock kan jag inte minnas, att färjorna de gångerna var proppfulla med fordon, så en rimlig gissning är, att det hade gått alldeles utmärkt utan bokning.
Men vi har som regel inte åkt under den turistiska högsäsongen, så mina erfarenheter är av begränsat värde.
Det borde gå att boka dagen innan(?). Skulle det värsta inträffa, finns ju Moss - Horten. Där går flera färjor non-stop.
Övriga rutter har jag ingen erfarenhet av.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-03-03/19:10

Kristiansand -> Hirtshals (juni 2019).
Vi valde snabbkatamaranen dagtid tillsammans med många bilar, husbilar, samt motorcyklar.
Om det är högsäsong och snabbkatamaranen är valet så skulle jag inte chansa utan se till att förboka ett par dagar i förväg.

Hellre den färjan än motorvägen E6 till Oslo varje dag i veckan.
E6 är enbart för morbida motorcyklister.

Trots kombinationen höga vågor och hög hastighet vid tidpunkten så var resan bekväm (nåja, liten sjösjuketendens blev det), men framför allt säker vad det gäller hojen (enbart minimal surrning med ett spännband behövdes).
Bra lunch/middagsbuffé.

Vi reste från Preikestolen via Kristiansand och Hirtshals till Malmö under en dag.
Tråkigast var resan hem genom Danmark, men det lär ni säkert upptäcka själva .... :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav enhjuling » 2020-03-03/20:08

Vilken väg man väljer beror ju helt på vart man skall åka, sen vill man ju välja smidiga vägar också.
Gillar man inte Oslo så finns det fler alternativ
Färjan mellan Horten och Moss gör ju också att man slipper Oslo.
Även tunneln under fjorden gör så man slipper in och trassla i stan.
Senast redigerad av enhjuling 2020-03-03/22:05, redigerad totalt 1 gång.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Sahlin » 2020-03-03/20:55

Måns Ulveståhl skrev:Tråkigast var resan hem genom Danmark, men det lär ni säkert upptäcka själva .... :mrgreen:

Vi får se vilken färja det blir från Kristiansand. Finns ju även den lite långsammare men vet inte hur det är med fötidsbokningar o.s.v.

Jo, Danmark är ju en aning platt och får Hallandsåsen att framstå som rena alpkedjan ;) Trots det hade vi tänkt att snurra runt en hel del på Jylland. Det finns ju faktiskt många mysiga städer och byar där man kan "hygge" sig och bara "slappe af" :) Blir förmodligen att vi följer västkusten från Hirtshals ner till Hvide Sande och vidare till Ribe för att sluta i Ebeltoft och sedan ta färja från Grenå. Räknade lite snabbt på den rundan och hamnade på ca: 60 mil.

Nåja, vi får väl se hur det går. Kanske blir mer i Norge och mindre i Danmark men vi ska vara ute i två veckor, så tid har vi.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-04/09:31

Har ni två veckor på er, så satsa på Norge. Som du skriver, kan man ta en eller ett par nätter i Danmark. Där finns många trevliga kroer, men för hojåkare är vägarna som regel måttligt inspirerande.
Norge, däremot, är "vackert (nästan) överallt" och fullkomligt dräller av fina vägar.
Men håll er borta från Oslo, om ni inte har specifikt ärende dit.

Hur tänker ni åka till Strömstad? Jag har ruttips, ifall intresse finns.

Strömstad - Sandefjord går under öknamnet "Spyrutten". Färden går i öst-västlig riktning vid mynningen av Oslofjorden. Där är vind- och vågriktning ofta nord-sydlig, vilket kan få färjorna att rulla en hel del. Själva har vi dock aldrig haft några problem med det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Sahlin » 2020-03-04/10:29

Bror Gårdelöf skrev:Har ni två veckor på er, så satsa på Norge. Som du skriver, kan man ta en eller ett par nätter i Danmark. Där finns många trevliga kroer, men för hojåkare är vägarna som regel måttligt inspirerande.
Norge, däremot, är "vackert (nästan) överallt" och fullkomligt dräller av fina vägar.
Men håll er borta från Oslo, om ni inte har specifikt ärende dit.

Hur tänker ni åka till Strömstad? Jag har ruttips, ifall intresse finns.

Strömstad - Sandefjord går under öknamnet "Spyrutten". Färden går i öst-västlig riktning vid mynningen av Oslofjorden. Där är vind- och vågriktning ofta nord-sydlig, vilket kan få färjorna att rulla en hel del. Själva har vi dock aldrig haft några problem med det.

Förmodligen spenderar vi de flesta dagarna i Norge och kör runt i södra delen. Har iofs aldrig varit i södra delen tidigare, men förmodar att det finns en del att utforska där också, precis som i nordligare trakter.

Vi kommer med största sannolikhet att köra gamla R2/E6 från Laholm upp till Strömstad. Jag har en viss fäbless för "gamla" vägar och har kört den södra delen mellan Malmö och Kungsbacka ett antal gånger, men aldrig norr om Göteborg. Tilläggas bör att en av de som ska med är lastbilschaffis och kör mycket i Bohuslän, så lokalkännedomen är hyfsat stor. Därmed kan det ju bli en del avstickare.

Usch! "Spyrutten" låter ju inte särskilt inspirerande men vi får hoppas att vindarna inte blir alltför våldsamma.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2020-03-04/11:22

Til info så trafikkeres fergestrekningen Strömstad - Sandefjord av to rederier: Colorline og Fjordline

https://www.colorline.no/sandefjord-stromstad
https://www.fjordline.com/nb/p/ruter/sa ... -stromstad

Som Bror skriver, så er fergene ganske fulle i sommersesongen. Det er nok veldig sannsynlig at de skulle kunne squeeze inn 4 MC og 4 personer, jeg har selv gjort det for noen år siden og det gikk bra. Men nå er jeg blitt litt eldre og mer "trygghetssøkende" :-) så i dag ville jeg ikke tatt sjansen. Ta en telefon til dem dagen før.

Anbefaler at dere også booker buffét på overfarten. Da får dere mye god mat og drikke til rimelig pris, og også reserverte sitteplasser i restauranten for hele turen. Begge rederiene har dette tilbudet.

Brors beskrivning av bølger på tvers er korrekt, jeg har reist med dem mange ganger og ikke opplevd veldig ubehaglig rulling unntatt på den gamle fergen Bohus som nå er byttet ut. Det må ha vært med den at begrepet "Spyrutten" oppstod, men jeg har aldri hørt dette. Det verste været i Oslofjorden er høst og vinteren, sjelden noe problem om sommeren. Men det hender at man kjenner at man er til sjøs.

Colorline satte en ny ferge i trafikk i høst; Color Hybrid, jeg regner med at den har gode stabilisatorer.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-03-04/11:33

Tips norr om Göteborg (rutter som tradarchaufförer nog sällan använder i yrket):

1. Från Hisingen färja över Nordre Älv vid Kornhall. Därefter nära kusten till Stenungsund, Tjörnbroarna och Orust. På Orust antingen västra eller östra rutten. Vägen rakt över är tråkig.
Efter Orust rakt fram i rondellen vid Rotviksbro, vidare mot Skredsvik - Munkedal. Strax därefter ut mot kusten igen hela vägen upp till Grebbestad.

2. Alternativt från Kungälv till Trollhättan strax väster om Göta Älv. (E 45 på östra sidan är urtråkig.) Därefter finns en skrälldus med mindre vägar upp genom Dalsland - östra Bohuslän. Har ni tid, och inte har kört den förr, är Brudfjällsvägen Håverud - Tisselskog snarast ett måste! Tänk bara på att inte ge gas, förrän ni ser hela vägen. Den har några luriga små krön, bakom vilka vägen kröker på oväntat sätt. Är man inte med på noterna, kan resan ta slut där och då.

Väljer ni att inte boka färja Strömstad - Sandefjord, så se till att vara på plats i god tid före avfärd. Som Odd Arne skriver, kan några hojar nästan alltid stuvas in på en färja, men då behöver hojarna köras in först. Annars kan bilar redan vara i vägen, och skrymslena kan inte utnyttjas.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Sahlin » 2020-03-08/18:43

Odd Arne Kjørstad skrev:Som Bror skriver, så er fergene ganske fulle i sommersesongen. Det er nok veldig sannsynlig at de skulle kunne squeeze inn 4 MC og 4 personer, jeg har selv gjort det for noen år siden og det gikk bra. Men nå er jeg blitt litt eldre og mer "trygghetssøkende" :-) så i dag ville jeg ikke tatt sjansen. Ta en telefon til dem dagen før.

Kommer förmodligen att följa ditt tips och slå en signal någon dag innan och kolla så att vi verkligen får plats. Som Bror också nämnde så kan man ju vara på plats i god tid, så är förmodligen chansen större att man lyckas "knö" in hojarna i något skrymsle.
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav gorbra » 2020-03-08/20:28

Ska ni ta färjan från Lysebotn ut mot Stavanger kan det nog vara lämpligt att boka i förväg. När vi var där 2013 gick det en liten katamaranfärja som tog 10 bilar plus vår MC. Marshade 28 knop, så det tog ca 1 timme. Fantastisk resa om vädret är bra, att se både Kjeragbolten och Preikestolen från undersidan.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Visa113322 » 2020-05-28/12:02

Jag planerar att resa till Tyskland med MC i Augusti om möjligt. Har ni erfarenhet av en båtresa till Tyskland?

Till exempel erbjuder Finnlines resor till Tyskland https://www.finnlines.com/sv/batresor/e ... l-tyskland

När ska jag boka en resa för att få det bästa erbjudandet?
Användarvisningsbild
Visa113322
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-05-28/11:54

Re: Semesterplanering med färjor - bokningsfråga.

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-05/12:26

Jag undrar, om det finns något kategoriskt svar på frågan. Du får nog göra en egen marknadsundersökning via nätet - eventuellt flera.
Sverige - Tyskland och omvänt via direkt färja är inget problem. Du kan åka Göteborg - Kiel (Stena Line) eller ta någon av flera tänkbara förbindelser från någon av de skånska färjehamnarna (Ystad, Trelleborg, Malmö, och jag har säkert glömt någon) till någon av de tyska. Mitt - möjligen felaktiga - intryck är, att de senare linjerna lägger tonvikten vid långtradartrafik och alltså inte är några hålligångfärjor - vilket jag ser som en ren fördel. Maten är inte i gourmetklass, men den smakar inte illa, och man blir mätt. Hyttkomforten har i alla fall jag alltid ansett klart acceptabel.

En i mitt tycke bra förbindelse hemåt, om du inte vill åka till Göteborg, är TT-Line Rostock - Trelleborg; 23.00 - 07.15. Man har ätit kvällsmåltiden, innan man kör ombord, och man måste inte upp okristligt tidigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17104
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst