Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Frank » 2020-04-18/08:18

Hej funderar över en tur från södra till mellersta Sverige och undrar över tips och färdmål.

Med vänlig hälsning,

Frank
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-18/08:35

Varifrån startar du?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Frank » 2020-04-19/11:21

Bror Gårdelöf skrev:Varifrån startar du?



Vi startar från Karlskrona Bo
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-04-19/18:29

Roliga vägar och mycket att titta på.
Ta även med badbyxor.
Sveriges bästa sandstränder väntar runt Skanör-Falsterbo/Kämpinge.
Ystad går inte av för hackor heller.

Screenshot001.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-19/19:30

Hallabro - Konga - Vrångebo - Bro - Korrö - Linneryd - Hovmantorp (eventuellt kroken via Lessebo).
Alternativt Möljeryd - Eringsboda - Långasjö - Ljuder - Lessebo - Hovmantorp. Men de trakterna kan du måhända bättre än jag?

Vidare: Furuby - Dädesjö - Eke - Ramkvilla - Fröderyd.
Altenativ: Växjö - vägen strax öster om Helgasjön - Tolg - Asa - Fröderyd.

Vidare: Landsbro - Norra Sandsjö - väg 128 hela vägen till dess norra slut. Ullinge Hotell strax före vägslutet ligger mycket vackert och har bra fika/mat/boende.

Vidare: Eksjö - väg 134 förbi Österbymo till Norra Vi. Där följer du vägvisaren till Kungabordet - ett par kilometer lättkörd grusväg till enligt min (och åtskilliga andras) åsikt Östergötlands vackraste plats. Gustaf VI Adolf rastade där under sin Eriksgata 1953. Bordet finns kvar. Där finns absolut ingen servering, men medhavt fika sitter sällan bättre än där en vacker dag.
Åter till Norra Vi och norrut längs Norra Vifjärdens västra kant, tills vägen svänger sydostvart - Asby - Ramfall - Torpön. Där finns bra mat och boende - samt förmodligen Sveriges minsta färja, Viktoria. Trafikverket beslutade att lägga ner den, vilket skulle ha blivit ett dråpslag mot turistnäringen på Torpön, som helt enkelt köpte den lilla linfärjan. 20:- för en hoj.

Efter färjan finns en liten vacker vänsterkrok mot Blåvik, som ligger sagolikt vackert vid sjön Sommen (uttalas så att det rimmar på "stommen"). Alternativt kan man köra den större vägen norrut och vika av mot Blåvik, som är värt ett besök. Därefter vidare norrut, högergir mot Malexander.

Alternativ - om vädret är vackert, och ni vill åka ångbåt: Kör till Tranås hamn och ta en tur med S/S Boxholm II, som sedan 1904 gjorde tjänst som timmerbogserare åt Boxholm skog, innan hon så småningom blev turistfartyg. Den osannolikt tystgående, vedeldade kompundångmaskinen är original - naturligtvis väl underhållen. Sommen är en mycket vacker sjö, och den tysta färden är en njutning för kropp och själ. När jag visade intresse för ångmaskinen, blev jag nerbjuden i maskinrummet. Där kan man föra ett mycket lågmält samtal utan att överröstas av maskinen, och dess tekniska lösningar ligger till stor del exponerande. Fascinerande, om man gillar sådant.

Vägen till Malexander anser jag vara den finaste hojvägen i Östergötland - både vad gäller sträckning och omgivning.
I Malexander finns bra mat på Hönsa-Lottas och Gästgifveri Sommarhagen. Det senare är väl skyltat, och de tar mer än gärna emot hojåkare. Men stället är inte stort, så det kan vara klokt att boka boende, om det är aktuellt.

Platsen för morden på de två poliserna Olle Borén och Robert Karlström 1999 ligger några hundra meter före avfarten mot Gästgifveri Sommarhagen. Den är markerad med två minnesstenar. Alla gånger jag kört förbi, har den varit prydd med fräscha blommor.

Vidare mot Kisa - Åtvidaberg - Falerum - Hannäs - Valdemarsvik - Fyrudden. Restaurangen där är utmärkt, och utsikten från altanen är svårslagen i vackert väder. Om boende i Fyrudden vet jag inget. Däremot finns alternativet Gryts Varv - likaså väl skyltat från Gryt, några kilometer före Fyrudden. När man kommer dit, tror man, att man kört fel - ända tills man kommer runt en av varvets stora byggnader. Där ligger restaurangen och hotellet. Mycket bra mat och likaså underbar utsikt.

Tillbaka till Valdemarsvik, höger mot Södra Finnö - Rullerum - Börrum - Söderköping. Söderköpings Brunn har bra mat och vackert boende i traditionsrik miljö - och den lilla staden är värd en promenad.

Strax söder om Söderköping österut mot Stegeborg. Bra restaurang vid södra färjeläget, och en campingplats vid det norra. Huruvida de även har rum, vet jag inte.

Efter färjan kör du mot Östra Husby. Där kan en sväng till Arkösund vara aktuell. Hotell och restaurang med vacker skärgårdsutsikt.
Alternativt norrut förbi Östra Husby till färjan över Bråviken. Litet, mysigt fik vid norra färjeläget. Därefter österut till Kvarsebo och den lilla vägen till Nävekvarn. "Far långsamt genom Nävekvarn. Här är så vackert", uppmanar en - numera rätt medfaren - skylt vid infarten.
Vidare till Oxelösund och Femöre. Femörefortet var tidigare ett topphemligt kustarilleribatteri - en imponerande anläggning, insprängd i berget. Kanonerna lär ha haft en skottvidd på två mil! Idag är det museum.
Restaurangen i småbåtshamnen är bra - och utsikten fin (vilket man inte tror, när man kommer dit, mittemot industrihamnen).

Återfärd mot Nyköping - gamla Riksettan till Jönåker och där söderut mot Kvarsebo - Arkösund. Den sträckan är legendariskt bland hojåkare. Vidare förbi Kolmården (stopp vid djurparken är en given möjlighet, men sätt i så fall av minst en halv dag) till Krokek och sedan den lilla vägen längs Bråvikens nordsida. Där råder 50 långa sträckor, men miljön är värd det.
Ta vid behov norrut mot Strömsfors, genom den lilla "porten" under järnvägen. En dryg kilometer senare ligger Oscarshäll - klassiskt knuttefik med strålande utsikt över Bråviken. Vidare längs Bråvikens nordsida mot Norrköping, men gira mot Finspång. Vänster vid Risinge, mot Doverstorp. Höger mot Vreta Kloster, strax före Skärblacka - ytterligare en sträcka, som kommer att höja dina mungipor. Men undvik den i gryning och skymning. Här finns mängder av vilt - såväl dovhjort som vildsvin! Inte alls kul att avbryta resan på det viset!

Alldeles före Kungsbro - som ligger vid Motala Ströms utflöde i Roxen - höger mot Tjällmo. Strax norr om Tjällmo vänster mot Godegård - Mariedamm - Zinkgruvan - Askersund. Flera fint belägna fik/matställen i hamnen, alternativt mysiga Café Tutingen vid torget.

Vidare mot Laxå - också en legendarisk hojväg. Vänster vid Röfors, mot Tived - Undenäs - Töreboda; mycket trivsam väg och Unden är en mycket vacker sjö.

Töreboda - Mariestad är inget att skriva hem om, men efter högersväng vid Lugnås blir det trivsammare igen. Den nordligaste slingan leder förbi lämningarna av Årnäs - förebilden för Arnäs i Jan Guillous Arn-tetralogi - men den lite sydligare är det inte heller något fel på.
Trädgårdsserveringen vid Hällekis Herrgård är berömd för sin ramslökssoppa. Alternativt finns en bra restaurang uppe på Kinnekulles topp - Högkullen - med milsvida vyer.

Vidare via Lidköping - Örslösa - Tun - Grästorp - Vargön - Vänersborg. Kort bit norrut på E 45, höger mot Gestad. Vänster Mot Brålanda kyrka. Kort bit söderut på E 45, därefter via Ör till Dals Rostock - Håverud - Tisselskog (legendariska Brudfjällsvägen) - Dals Långed - Bengtsfors - väster om sjön Lelång till färjan över Stora Le; Sund - Jaren. Söderut mot Dals Ed (ytterligare en underbar sträcka) - väg 164-163 till Tanumshede - Grebbestad - Fjällbacka. Vidare längs kusten hela vägen ner till Hisingen. Över Orust tar du västra eller östra sidan. Vägen rakt över är tråkig.

Ginstleden längs Hallandskusten bjuder på bitvis vacker men inte särskilt inspirerande körning.
Ett alternativ är att köra österut via Hällesåker - Hällingsjö och sedan väg 156 till Norra Unnaryd. Söderut ett par mil på väg 26 - Nissastigen - till Isabergs Golfklubb (bra mat). (Det finns mindre vägar än Nissastigen, men dem har jag inte kört.)

Vidare på Nissans östra sida till Nissafors - Anderstorp - Reftele - Jälluntofta - Södra Unnaryd - Lidhult - Vrå - Knäred.

Allt är asfalt, såvida inte annat anges.

Därefter börjar det väl kännas som någorlunda hemtamt(?), så jag avstår från att ge tips om resten av resan. Vill du ha sådana, hör av dig.

Om du inte vill ta hela denna kaka, kan du välja lämpliga bitar och skarva efter eget gottfinnande. Fler tips finns vid behov - även på nordligare rutter än dessa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Frank » 2020-04-20/17:31

Tack Bror och övriga ska suga på detta. Är det så att det finns filer för GPS?
Frank
 
Inlägg: 132
Blev medlem: 2010-10-10/17:23
Ort: Karlskrona

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-04-20/18:13

Beklagar. Alla dessa resor gjordes, innan jag sent omsider skaffade navigator - men du borde inte ha något problem att utifrån mitt tidigare inlägg skapa rutterna med hjälp av vilken vägkarta som helst, värd namnet, och ditt ordinarie ruttplaneringsprogram.
Samtliga vägar finns rimligen med. Jag kollade. T o m den lilla grusvägen till Kungabordet finns med i BaseCamp. Den heter Vassviksvägen - men man behöver zooma in rätt ordentligt på Norra Vi, söder om sjön Sommen, för att den skall framträda.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Gandalf the moron » 2020-06-10/11:58

Man behöver inte BaseCamp för att navigera. Jag har aldrig lyckats med BaseCamp utan jag har hittat fantastiska
appar till mobilen som fungerar utmärkt.
1. Calimoto, gratis men man får bara en karta lokalt över där man bor. Jag köpte till kator vilket är en kostnad men jag valde inte att betala för premium delen av appen. Kört i Europa med den i flera år.
Lätt att bara automatgenerera en rundtur utifrån antal mil eller tid man vill vara ute och köra.
Eller att man anger en startpunkt och en slutpunkt och klickar ut waypoints på kartan så räknar den ut dom kurvigaste vägarna. Eller dom snabbaste vägarna om man vill det. Går att göra rutter på datorn också och importera till mobilen.

2. OsMand, mobilapp. Otroligt detaljerad och den navigerar ner på mindre vägar och passar för grusvägar och typ köra på TET, TransEuropeanTrail vilket Calimoto inte riktigt gillar. Köpte den för halva priset ca 65kr nu i våras. Alla dessa funkar kanon och det är lätt att se och navigera med en Samsung S9+ med konstant ström anslutet via ett usb uttag på styret.

Kört tidigare med TomTom och deras andrapartsmjukvara; MyRoute app som också är lättanvänd men BaseCamp......kanske kallas så för det är där man alltid blir kvar om man använder den... :-)
Jag använder min Navigator.6 som hastighetsmätare.....

Lycka till!
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-06-13/19:45

Det slog mig, att mitt tips idag under Ruttplaner för 2020 nog skulle ha lagts här i stället.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-13/21:45

Pillar på plan C förnärvarande.
Vildmarksvägen och sedan upp så långt norrut jag kan komma dessa pandemitider.
Vet inte om det finns så mycket kul längs med vägen till Karesuando, och ned till Haparanda, men nöjet är som sagt begränsat denna säsong.
Fokus blir att få njuta av att köra långt och länge, och då passar Norrland bäst. Norrut är aldrig fel.
Ca 363 mil under en vecka blir en lagom runda.

Screenshot001.jpg
Screenshot001.jpg (35.66 KiB) Visad 12923 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav SuperMek » 2020-06-13/22:32

Måns Ulveståhl skrev:
Screenshot001.jpg


Har du en GPS-fil att dela med dig är jag tacksam mottagare! christian@c-pro.se
//Christian D7
R1250GSA 2020
K100RS 4v 1990
Användarvisningsbild
SuperMek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: 2013-06-03/01:59
Ort: Tumba (Stockholm)

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BrooklynS » 2020-06-14/07:29

Måns Ulveståhl skrev:Pillar på plan C förnärvarande.
Vildmarksvägen och sedan upp så långt norrut jag kan komma dessa pandemitider.
Vet inte om det finns så mycket kul längs med vägen till Karesuando, och ned till Haparanda, men nöjet är som sagt begränsat denna säsong.
Fokus blir att få njuta av att köra långt och länge, och då passar Norrland bäst. Norrut är aldrig fel.
Ca 363 mil under en vecka blir en lagom runda.

Screenshot001.jpg


Istället för E4: Dra rutten söderut från Torne älv ca 30-50 km innanför E4. Mellan stambanan och E4 så att säga. Betydligt vackrare vägar, trevligare vyer, inga mitträcken och långtradare osv.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Haavee » 2020-06-14/12:09

Intressant rutt förslag som Måns gjort, jag är också inne på att åka norröver i sommar och har även med Karesuando i planen.
Det skulle vara kul med fler förslag på rutter som innehåller bra motorcykel vägar och förslag på besöksmål, och med en skärmdump på rutten så blir ju det hela intressantare direkt.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-14/16:13

BrooklynS skrev:
Istället för E4: Dra rutten söderut från Torne älv ca 30-50 km innanför E4. Mellan stambanan och E4 så att säga. Betydligt vackrare vägar, trevligare vyer, inga mitträcken och långtradare osv.



Tack! Ska justera, men vet inte vilken väg du menar.
Nämn gärna någon ort längs med den väg du nämner så att jag hittar på kartan.
Undviker gärna E-vägar, men uppe i norr verkar det något begränsat.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BrooklynS » 2020-06-14/16:24

Det är inte "en väg" utan dra rutten nästa möjliga väg innanför E4 i N/S riktning... Svårt för mig att förklara 100 mils sträcka. Säg en stad längs E4 så ger jag förslag på var du skall passera istället. :) Från Uppsala och norrut har jag koll på vägarna.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-14/17:27

Mellan Umeå och Haparanda :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BrooklynS » 2020-06-14/17:48

Måns Ulveståhl skrev:Mellan Umeå och Haparanda :mrgreen:


Ersboda-Botsmark-Burträsk-Fällfors-Åbyn-Hemmingsmark-Svensbyn-Roknäs-Bölebyn-Arnemark-Sjulsmark-Ersnäs-Klubben-Ale-Mockträsk-Boden-Vibbyn-Årbyn-Töre-Kamlunge-Björkfors-Kattilasaari-Kukkola.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-15/09:36

Tack för tipset!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BrooklynS » 2020-06-15/16:05

Det är långt mellan Burträsk och Fällfors men tanken är att man får välja väg själv beroende på om man kan tänka sig att acceptera någon liten sträcka grus eller inte.

Burträsk-Skråmträsk-Orrliden-Krångfors-Norrliden-Sandfors-Norrlångträsk-Fällfors kan rekommenderas. :) Kanske någon liten sträcka hårt packad grusväg med asfaltsgrepp, men största delen betydligt roligare vägar än vad det ser ut som på kartan, särskilt första delen till Krångfors.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav GSven » 2020-06-20/13:46

Haavee skrev:...jag är också inne på att åka norröver i sommar ....
Det skulle vara kul med fler förslag på rutter som innehåller bra motorcykel vägar och förslag på besöksmål, och med en skärmdump på rutten så blir ju det hela intressantare direkt.


hemma igen efter semesterturen.
Plan A var Tatra-bergen, Slovakien, Tjeckien. Semesterperioden juni är fast, gick inte ändra.
Plan B var Nordkap.
Plan C fick det bli. Rundtur Rättvik-Jäckvik (Arjeplogs kommun) Vill inte åka E4, vill inte åka väg 45. Rutten skulle innehålla Sollefteå och Lycksele.
Då blev det så här. Kalvstigen till Delsbo, Bävervägen. Fin väg mellan Lycksele och Vilhelmina. Vildmarksvägen, vände i Gäddede så fick se fjällplatån från båda håll, 5 meter snö fanns kvar. Dikanäs-Sorsele vackert. På väg söderut Åsele-Junsele-Hammerdal- Östersund. Älgar, renar, rådjur, rovfåglar har vi sett på nära håll.
Sedan broar över Storsjön-Vemdalsskalet-Linsell-Lofsdalen och i Sörvattnet ut på 311 söderut till Särna, norr om Älvdalen mot Evertsberg och Vasaloppsvägen mot Mora. Nöjd när jag var hemma igen.
E4 blev bara mellan Birsta och Timrå, 45an bara mellan Hammerdal och Östersund.
Lycka till med planering för de som har den läggningen, ni andra: tanka och kör!
Jäckvik - 1.jpg
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Haavee » 2020-06-20/16:03

:D :D Härligt GSven, jag tror att jag ev " Stjäl " några bitar av din rutt
Jag hade också tänkt ungefär likadant, A= Dolomiterna + Maranello Italien, B= Nordkap, C= Norrland, om det nu går pga Corona läget ?.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-21/21:47

Uttråkad över att sitta isolerad i Sverige med nyservad hoj.
Spikade snabbt samman en kortare "uppvärmning-inför-semester-tur" på tre-fyra dagar i sadeln (211 mil).
En kortare version av tidigare planerade tur norrut.
Perfekt för kommande eller nästkommande helg (vädret får styra).
Vildmarksvägen och Tidernas väg inkluderade.

Givetvis blir det övernattning på hotell :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-06-22/08:29

På siten mestmotor.se finns det en del matnyttiga vägtips.
http://map.mestmotor.se/
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/11:32

Medan jag lagade lunch idag, stod radion på. Ett inslag handlade om Rumskullaeken i Norra Kvills nationalpark, Vimmerby kommun. Den känner jag till ända sedan skoltiden, men jag har aldrig sett den annat än på foto - vilket med till visshet gränsande sannolikhet kommer att avhjälpas denna sommar.
Dess exakta ålder går inte att fastställa, men det rör sig om cirka tusen år. Eken är döende, men än så länge är i alla fall en gren grön, så den lever fortfarande. Åtskilliga försök har sedan länge gjorts att förbättra dess status, men inget har lyckats, och nu får den palliativ vård. Redan på 1700-talet användes den ihåliga stammen som redskapsskjul.
Den bör vara Sveriges - kanske Europas - äldsta levande organism och slog alltså rot, mer än 200 år innan Sverige existerade som begrepp!
Rastbord lär finnas, så det blir till att ta med fika.

I essän En gammal ek skriver Frans G Bengtsson om en yngre ek vid Ribbingsfors Herrgård, där han bodde från 1939 till sin död 15 år senare. Den eken har slagit rot "någon gång inne i oviss medeltid", sannolikt på 1300-talet.
"Jag känner inte mycket till jätteekar och deras dimensioner; i det magra hörn av Skåne som jag kommer från bli furorna större än ekarna; men denna bör nog endast räknas som en mindre jätte tillsvidare. Tre män räcka inte till att famna om den, men fyra räcka med lätthet; det bör bli mellan sex och sju meter i brösthöjd, och det är kanske inte så mycket. I en uppslagsbok hittar jag en uppgift, jämte fotografi, rörande en ek vid Norra Kvill i Kalmar län; den skall förmodligen vara den omfångsrikaste i Sverige, nära fjorton meter vid brösthöjd. Detta är en nedslående siffra, som plötsligt kommer min jätte att te sig späd; men jag tröstar mig när jag ser på denne Kalmarjättes bild. Ty det är en bedrövlig bild av orkeslöshet, spruckenhet, röta och förfall, där stammen, som tycks vara endast ett trasigt skal runt om ett hålrum, är så utpöst och oformligt att omfånget bör kunna bli ungefär vad som helst. Jag tycker bättre om jättar med mera liv och kärna och mindre senilitet, även om de komma till korta vid midjemåtten. Och min lille jätte är till all lycka alltigenom välvuxen och frisk, utan minsta tecken till röta eller vattusot, något som kanske delvis kan bero på att den växer på magrare jord, där ingen vällevnads följdfenomen kunna uppkomma."

Den eken skall jag definitivt också bese - tillsammans med FGB:s skrivrum, som alltjämt är bevarat - men dessförinnan blir det Rumskullaeken.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2020-07-08/17:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-08/16:29

Gissar att du pratar om "Kville-Eken". Det har varit ett planerat besöksmål i många år, men inte blivit av. Nu, i år, med reserestriktioner och annat, var det dags! Då bröt min fru foten! Så det får vänta några veckor till...
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/17:12

Jäpp - fast jag tror, att den kallas Kvill-eken (också).
Dels står den alltså i Norra Kvills naturreservat, och dels finns en ort med namnet Kville - i norra Bohuslän. ;)
(Någonstans har jag läst, att Bohuslän för mycket länge sedan var rikligt bevuxet med ekskog - som emellertid för länge sedan blivit fartygstimmer.)

Hmmm. Måhända något att göra ett D9-arrangemang av?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Gerhard Petersson » 2020-07-08/17:34

Där var jag i fredags :D

IMG_20200703_144641.jpg
R1250GS Adv
Triumph Scrabler 1200 XE
Användarvisningsbild
Gerhard Petersson
 
Inlägg: 49
Blev medlem: 2019-07-05/10:23
Ort: D11

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2020-07-08/17:51

Världens äldsta (inte bara Sveriges) äldsta träd är Old Tjikko och Old Rasmus.
http://www.oldtjikko.se/OldTjikkoFulufjallet.html
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-08/18:27

Där ser man!
Men varför "Old"? Vad är det för fel på "Gamle/Gamla" på två svenska granar?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-08/19:20

Mycket ved.
Perfekt för den som gillar att tälta :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BmwMats » 2020-07-08/20:57

P-O. Gunnar skrev:Gissar att du pratar om "Kville-Eken". Det har varit ett planerat besöksmål i många år, men inte blivit av. Nu, i år, med reserestriktioner och annat, var det dags! Då bröt min fru foten! Så det får vänta några veckor till...


Så retfullt, men framförallt, hur gick det för frugan ?
Hoppas att det läker både bra och snabbt.

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav BmwMats » 2020-07-08/20:59

Bror Gårdelöf skrev:Där ser man!
Men varför "Old"? Vad är det för fel på "Gamle/Gamla" på två svenska granar?


Det skall vara så modernt med engelska istället för hederliga svenska namn och uttryck.
Som exempel så står det ofta ordet SALE SALE SALE när en svensk butik skall rea ut något. Då går jag därifrån istället... :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav P-O. Gunnar » 2020-07-08/21:45

BmwMats skrev:
P-O. Gunnar skrev:Gissar att du pratar om "Kville-Eken". Det har varit ett planerat besöksmål i många år, men inte blivit av. Nu, i år, med reserestriktioner och annat, var det dags! Då bröt min fru foten! Så det får vänta några veckor till...


Så retfullt, men framförallt, hur gick det för frugan ?
Hoppas att det läker både bra och snabbt.

Mvh BmwMats

Tack, min fru mår efter omständigheterna bra, dock får vi (som vanligt detta år) ändra planerna. Vi skrattar mest åt allt som hänt i år!
Och ja, det heter givetvis Kvill-eken! Men vi får hoppas att den står kvar något år till. Och ja igen, definitivt en D9-aktivitet Bror!
Only a Rider knows why a dog sticks his head out of a car window.
R1250GSA
Användarvisningsbild
P-O. Gunnar
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 2010-12-29/17:17

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-07-25/23:07

Nu är jag trött på att sitta inomhus och jobba.
I morgon blir det därför Mälaren runt, ca 40 mil.
Kommande helg Stockholm-Skanör/Falsterbo tor (ca 140 mil).

En bra mjukstart inför semesterturen som inkluderar bla Vildmarksvägen och Tidernas väg (ca 300 mil).
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-07-26/09:28

Västra Götaland runt på enastående RS vägar. 40 fina mil med yngste sonen och Äldste vännen (BMW mässigt, det var han som drog in mig i klubben).

Allt toppat med Utsökt hemlagad lunch serverad på Seatons kulle (Hyltenäs) Och en kakfika på Öströö fårfarm.
Svårslaget sätt att ha hemester. :D :D

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-26/09:37

Och det finns mycket mer. ;)

I övrigt har jag filosoferat lite över termerna hemester och svemester. Tidigare ansåg jag dem vara synonymer, men dissekerar man dem lite noggrannare, är hemester rimligen, att man bor kvar i sin bostad och tillbringar ledigheten med något annat än jobbet - medan svemester innebär, att man reser inom Sverige.
(I strikt logisk ledning är väl hemester en delmängd av svemester - i alla fall om man är skriven i Sverige - men det behöver vi nog inte gå vidare in på.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-07-26/16:00

MC-mester? ;-)
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-07-26/16:23

En ny klassiker!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-09/15:40

Slutbesiktning av ny bostad i morgon, påhäng av packade väskor, och sedan bär det i väg på hojsemester en vecka.
Vildmarksvägen tor (ca 50 mil/dag) med målgång Gelleråsen (STCC).
Hojkörningen avrundas med goda lokala kulinariska upplevelser nedsköljda med kall pilsner, och hotellövernattning.

Screenshot.jpg
Screenshot.jpg (93.14 KiB) Visad 11094 gånger
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-08-09/16:10

Kör väg 272 Gysinge-Kilafors!
Utmärkt väg, bra fik precis efter Österfärnebo.
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-08-10/05:36

Måns Ulveståhl skrev:Sveriges bästa sandstränder väntar runt Skanör-Falsterbo/Kämpinge.
Ystad går inte av för hackor heller.

Screenshot001.jpg


??? Välj ett forum med en annan webmaster 8-) :D ;)

https://youtu.be/PjldJrTo8Ro

https://youtu.be/CnBfiQyeDcI

Sanda mina ord.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-11/22:59

Just nu i Järvsö.
I morgon väntar Vilhelmina (ca 55 mil).

Tidernas väg: Vad är så trevligt med denna väg? Överskattad.
Bergslagendiagonalen: Om man gillar hög fart i långa svepande kurvor.
Väg 243: En kortare trevlig svängig väg.

I morgon blir det fortsättning på Tidernas väg (sista snutten), sedan väntar bla väg 90, eller som man borde kunna kalla den - Xsele-vägen eller varför inte Kovlingens bakficka?
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Hasse Gustafsson » 2020-08-12/07:50

Smaken är som baken, delad :D
Gillar man inte väg 272 så ok för min del är en av mina favoriter.
Men pyser man fram i 70-80 så kanske den upplevs som tråkig.
Väg 90 är säkert bättre?
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-12/20:02

Dags att omvärdera väg 83 efter dagens körning.
Från Ljusdal till Ånge var denna del av Tidernas väg underbar. Långa svepande kurvor (laglig fart+hög moms).
Det blev även väg 323, 331, och 346 i stället för väg 90 till Vilhelmina då dessa var kurvigare.
Väldigt lite trafik.
Paniktankning i Ramsele då hojen gick på bensinångor.
Ca 50 mil avverkade från Järvsö till Vilhelmina i dag.
Första renen på vägen dök upp strax innan Dorotea.

I kväll serveras älg och röding nedsköljda med kall pilsner.
I morgon kör vi Vildmarksvägen från Vilhelmina till slutligen Östersund.

Hasse,
Jag skulle klassificera vår körning i dag som allt annat än ett "pysande" :D
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-13/18:53

Från Vilhelmina via Vildmarksvägen ned till Östersund i dag (ca 45 mil).
Start kl. 09 och +14 grader.

Jämtlands del av Vildmarksvägen har bättre underlag än Lapplands.
Det var emellanåt ett jäkla studsande på vägen.
Stekenjokk både känns, och ser ut som norska fjäll.
Få turister och väldigt lite trafik denna vecka.

Vid Blåfjäll passade vi på att "busa" med norrbaggarna.
Passerade gränsen, och tog lite foto på den norska sidan.
Ingen gränskontroll.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Touring i Sverige med anledning av aktuellt läge

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-08-14/16:10

Östersund till Loka Brunn, ca 45 mil, via Inlandsvägen.
Inlandsvägen genom bla Härjedalen och Jämtland var bitvis riktigt rolig om man höll högt tempo.
Incheckad på Loka Brunn.
Nu väntar god middag och kall pilsner i sommarvärmen.
I morgon väntar Stockholm.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst