Däck

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Däck

Inläggav smberra » 2020-05-24/11:29

Touringdäck har kört på olika fabrikat och typer men alla däck deformeras redan efter några hundra mil nån som vet varför? Har en k 1600 gtl och kör med 2,9 kilo kalla däck just nu Michelin power 4 GT extra förstärkta men dom blir deformerade, ser ut som man man vulkat på en extra slitbana mitt på däcket både fram och bak.
smberra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-06-15/18:38

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/13:12

Du har en stor, tung, vridmoment- och effektstark cykel med marknadsledande bromsar - men kontaktytorna mot asfalten är fortfarande inte större än motsvarande en tändsticksask. (En del anger plånet, andra anger största ytan. Jag vet inte vilket.)
Alltså utsätts kontaktytan för avsevärda påfrestningar vid pådrag, kurvtagning och märkbara inbromsningar.

Min förra hoj, K 1200 RS, käkade framför allt framdäck vid rekommenderade tryck; 2,5/2,9. Jag fick tipset att höja till 2,9/3,2 (även med styvare stommar), och det gjorde skillnad. Cykeln blev märkbart stadigare i exempelvis turbulensen bakom en tradare på motorväg, och framdäcket levererade ytterligare 200 mil, innan det var dags för byte.

Men det var den cykeln. Huruvida samma ändring ger bättre resultat på din hoj, vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2020-05-24/13:22

smberra skrev:Touringdäck har kört på olika fabrikat och typer men alla däck deformeras redan efter några hundra mil nån som vet varför? Har en k 1600 gtl och kör med 2,9 kilo kalla däck just nu Michelin power 4 GT extra förstärkta men dom blir deformerade, ser ut som man man vulkat på en extra slitbana mitt på däcket både fram och bak.


Det låter som om du kör med för lågt däckstryck. Prova att höja 0,3 kilo och framförallt kolla med olika mätare... K1600GTL är ingen lättviktare.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav smberra » 2020-05-24/15:56

Ok får prova när jag bytt däck nästa gång, 3,3 kilo fram och bak. Min känsla är att däcken inte tål höga farter men det kanske bara är något som jag inbillar mig.
smberra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-06-15/18:38

Re: Däck

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-24/16:12

2,9 kallt innebär runt 3,2 varmt.
Troligen är lösningen mer tryck om det är minst slitage i mitten.
Det blir lättare att gissa/tro om du har ett foto.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2020-05-24/16:39, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/16:23

smberra skrev: Min känsla är att däcken inte tål höga farter ....

Rekommenderade svålar till den hojen skall väl klara minst 240 knyck? Eller om det är 270?
(Jag har inte lagt siffran på minnet, för jag kommer aldrig ens i närheten av de hastigheterna.)
Kikar du på däcksbeteckningen och googlar, bör du hitta svaret.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-05-24/16:40

Jo, att det är farten som är orsaken är osannolikt.
Jag tror inte smberra ligger i 200+ knyck varje dag.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/17:20

En snabb slagning på Google ger vid handen, att rekommenderade däck till K 1600-maskinerna har beteckningen ZR (> 240 km/h) - alternativt W (270 km/h).
Gissningsvis är hastigheten inte trådskaparens problem(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav smberra » 2020-05-24/17:23

20200524_181319.jpg
Nej 200 + är inte min standard hastighet även om det kanske går så fort nån gång då och då.
och jag tycker inte att det är själva slitaget som är problemet även om bakdäcken ibland bara klarar 500 mil utan det är att däcken deformeras. Ska se om jag kan ta kort på det så det går att se.
Min hoj bryter elektoniskt vid 240 så då borde däcken hålla
om man tittar noga på bilden så ser man att däcket fått en "åsnerygg" mitt på dvs omkretsen har ökat på mitten.
smberra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-06-15/18:38

Re: Däck

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-05-24/17:52

Underligt. Jag tror mig aldrig ha sett något liknande. Har du visat detta för ett kunnigt däckproffs?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Däck

Inläggav smberra » 2020-05-24/17:55

Frågade på Bike när dom bytte däck men dom sa bara att så kan det bli inte mycket till förklaring.
smberra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-06-15/18:38

Re: Däck

Inläggav Lazarus » 2020-05-24/18:00

Sådär såg mina framdäck ofta ut på min KTM 1290S. Jag "trial breakar", dvs. bromsar en bit in i svängen under nerlägg. Då slits sidorna på däcket fortare än mitten, speciellt med 2 komponent däck med mjukare sidor. Bara en tanke...
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: Däck

Inläggav BrooklynS » 2020-05-24/18:02

Det blir sådär när de moderna dual compound-däcken slits. Inget att oroa sig över såvida inte det är väldigt få mil det handlar om.


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Däck

Inläggav smberra » 2020-05-24/18:37

ok bara å tuta å köra då. :lol:
smberra
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-06-15/18:38


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst