Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Olof Eriksson » 2020-06-06/20:50

Ni som åker mc med tält i södra Sverige. Bor ni på camping eller fricampar ni? Finns det någon karta med lämpliga tältplatser som man kan nå med mc (gissar att detta är nog en utopi)? Och om ni bor på camping, finns det trevliga mysiga campingar som inte är gigantisk. Vi vill gärna få en känsla av fricamping. Där man kan sätta upp sitt tält i lite skydd av vegetation.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Buster » 2020-06-06/22:29

Några kilometer härifrån ligger http://www.vildmarkscamping.se och för att vara en camping är det nog så långt ifrån en sån man kan komma.

Några kilometer åt andra hållet ligger http://www.getnogard.se och http://www.blidingsholm.se som båda (oavsett vad hemsida säger) har camping med lite samma princip som vildmarkscampingen.

Ingen av dessa ligger i nämnda landskap men bara 10-20 km på fel sida gränsen.

I dessa trakter är det dock långt mellan husen och tätt med gläntor och detsamma gäller i stora delar av nämnda landskap också.
Så vill man fricampa finns hur stora möjligheter som helst.

Vill man ligga i vindskydd eller kanske med tält utanför så rekommenderas http://www.vindskyddskartan.se där ju iaf ett urval av vindskydd finns med... för ja, betydligt fler finns i verkligheten.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-06-07/00:32

Det finns gott om fina campingplatser längs med kusten i Skåne, men dessa är mestadels för husvagnar/husbilar, och väldigt populära, tex Falsterbo, Ystad, och Borrbystrand camping.
Det finns även vandringsleder med vindskydd etc, men jag antar att du ska ta hojen med dig så det lär inte fungera på ett par vandringsleder jag har besökt. Fotvandrare enbart - inte fordon.

Något jag själv inte har provat på, men kan tänka mig kan fungera.
Eftersom det finns gott om bondgårdar och slott i Skåne så är mitt tips att svänga in, och knacka på dörren hos dessa.
Inte omöjligt att du tillåts slå upp ett tält, och övernatta på deras ägor.
Bönder är ett trevligt folkslag, förutom när det kommer till brottsbenägna turistande öststatare, och en vilsen "norrlänning" kanske kan väcka moderskänslor? :D

Ett relaterat bondetips.
Det finns även gott om s.k. gårdsbutiker med närodlat.
Troligen drivs i många fall gårdsbutiken av bondgården själv.
Här har du en lista med kontaktuppgifter.
Att ringa och fråga kostar inget.
https://gardsbutiker-skane.se/

Ett annat tips är att kontakta scouterna.
Scouterna driver en hög med lägerplatser, och hyr ut till en väldigt låg kostnad.
http://www.scouterna.se/aktiviteter-och ... a-sverige/
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Håkan » 2020-06-07/06:58

Jag fricampar en del, mer förr, med ökad ålder har jag blivit lat bor ofta innomhus :oops: eller beror det på stadd kassa....
Denna sommar har jag tänkt ta upp fricampingen igen. Eftersom jag har mer eller mindre allergi mot par med lika, blå, träningsoveraller går campingplatser fetbort.

Det är vanligen inget problem att fricampa även i södra sverige. Skogarna är stora, jag har aldrig frågat om lov, (med hänvisan till allemansrätt). Givetvis med beaktande att inte störa eller skräpa ner. Frågar man så är man ju förståss på säkra sidan.

Lycka till!
p.s. Vi har stor tomt, det går bra att campa här, Välkommen Olof, och andra. :)
Senast redigerad av Håkan 2020-06-07/09:02, redigerad totalt 1 gång.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Anders Nedemark » 2020-06-07/08:18

Har inga direkta tips på konkreta fricamping platser. Men jag och fjällan har fricampat mycket i Skåne och Blekinge på väg till/från Europa. Vi har bara helt sonika ringt på dörren på boningshuset till en stor bondgård och bett snällt att få sätta upp tältet i närheten. Det har aldrig varit nåt problem utan vi har alltid blivit vänligt bemött och vägledd till lämplig plats att sätta upp tältet. Flertalet ggr har vi blivit bjudna på kvällsmat och suttit hos markägaren till sent på natten. Hur trevligt som helst :-)
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Sahlin » 2020-06-07/18:24

Campingplatser som ligger "lite off" i södra Halland har jag dålig koll på, men om du vill vildcampa så finns alltid Hallandsåsen. Lite österut på Hallandsåsen, närmare bestämt om man kör rakt upp ovanför samhället Hasslöv, upp till Tjuvhult och tar vänster, så kan man följa den vägen några kilometer. Därefter gör vägen en tvär högersväng och samtidigt går det en väg ner till vänster där det står skyltat Pennebo. Då är du ute på små fina grusvägar och mitt uppe på Hallandsåsen. Följ vägen mot Pennebo, Högalteknall, Kockabygget och Hindbärabygget så kommer du att hitta små avstickare i skogen som med största sannolikhet kan innebära en fantastisk natt i "vildmarken".

Vi har kört där några gånger och bestämt oss för att i sommar ska vi åka upp och vildcampa någonstans i detta underbara område. Lite svårt att hitta för utomstående men en fantastisk väg. Dessutom kommer man förbi just Högalteknall som är Hallandsåsen högsta punkt, och jo, det går faktiskt att slå upp tältet där också. Vill man sedan fortsätta att utforska omgivningarna kan man ta sig ner mot Rössjön/Västersjön och följa en del grusvägar där. Där borde också finnas gott om utrymme för att slå upp tältet för en natt. Om du vill veta mer så kan du bara höra av dig. Vi bor bara några mil från detta fantastiska område.

Några bilder från Högalteknall inkl. gammal militärförläggning som ligger på platsen.
Bilagor
20200307_123425.jpg
20200314_134231.jpg
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav gorbra » 2020-06-07/19:13

Kanske inte Skåne, Blekinge eller Halland men på väg dit har du denna: http://www.hallsjovildmarkscamping.se/
nära från E4:an och inte långt till Skåne och Halland.
gorbra
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-06-07/19:45

Sahlin skrev:Campingplatser som ligger "lite off" i södra Halland har jag dålig koll på, men om du vill vildcampa så finns alltid Hallandsåsen. Lite österut på Hallandsåsen, närmare bestämt om man kör rakt upp ovanför samhället Hasslöv, upp till Tjuvhult och tar vänster, så kan man följa den vägen några kilometer. Därefter gör vägen en tvär högersväng och samtidigt går det en väg ner till vänster där det står skyltat Pennebo. Då är du ute på små fina grusvägar och mitt uppe på Hallandsåsen. Följ vägen mot Pennebo, Högalteknall, Kockabygget och Hindbärabygget så kommer du att hitta små avstickare i skogen som med största sannolikhet kan innebära en fantastisk natt i "vildmarken".

Vi har kört där några gånger och bestämt oss för att i sommar ska vi åka upp och vildcampa någonstans i detta underbara område. Lite svårt att hitta för utomstående men en fantastisk väg. Dessutom kommer man förbi just Högalteknall som är Hallandsåsen högsta punkt, och jo, det går faktiskt att slå upp tältet där också. Vill man sedan fortsätta att utforska omgivningarna kan man ta sig ner mot Rössjön/Västersjön och följa en del grusvägar där. Där borde också finnas gott om utrymme för att slå upp tältet för en natt. Om du vill veta mer så kan du bara höra av dig. Vi bor bara några mil från detta fantastiska område.

Några bilder från Högalteknall inkl. gammal militärförläggning som ligger på platsen.


Några av bilderna borttagna - fotoförbud.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Sahlin » 2020-06-07/20:16

Magnus Brobeck skrev:Några av bilderna borttagna - fotoförbud.

MVH Magnus


Oopss, hade jag inte en tanke på :oops: men nu när du säger det så stämmer det ju. Sorry,!
I Sverige är lagom bäst, i alla andra länder är bäst bäst.
Användarvisningsbild
Sahlin
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2016-10-25/16:08
Ort: Laholm

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Kovlingen » 2020-06-09/16:57

Ute vid havet längst västkusten är det nog inte såå lätt att hitta en friplats .
Campingarna är oftast bautastora och där det är ledigt har någon bosatt sej .
Längre in i landet finns det nog gott om platser . Många vägar överallt .
Campingar kanske jag kan bidraga med längst västra sidan :
Kärradals camping . Varberg
Råbocka camping . Ängelholm
En på andra sidan kan vara Bromölla camping .
Kanske smita in på "Claessons Motor" ;)

När jag ska bo på camping brukar jag nästan alltid ställa fordonet och först gå in
och kolla om jag gillar stället . (om jag inte har häckat där tidigare)

Go tur !
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav BrooklynS » 2020-06-09/18:20

Jag brukar reka medelst satellitbilderna i Google Maps. Då hittar man ofta även mindre vägar som leder till trevliga ställen som man kan slå upp tältet på.

Viktigt när man fricampar i mera tätbefolkade trakter är att välja en plats där man inte syns. Smyg in MC-n invid eller bakom buskage, tältet väl dolt.

Problemet löst.

Bild

Här i en skogsdunge alldeles bakom en idrottsanläggning...


DO D1
(R100RS-78, R1100RS-00, R1200ST -05)
R1200GSA-15
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav Håkon » 2020-06-09/22:37

Två mindre campingar som jag var på för några år sedan är Immelns camping, vid sjön Immeln såklart och Stenbräcka som ligger långt ut på Tjurkö i Blekinge skärgård. På Stenbräcka är man inte långt från Kungsholmens fort om man nu har ett militärt/historiskt intresse. Båda campingarna är av det enklare slaget och väldigt små. På Immelns camping fanns det i alla fall tidigare mindre stugor också om vädret skulle göra att man vill komma inomhus en natt.

/Håkon
Håkon
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-07-02/21:48
Ort: Landskrona

Re: Tälta i Skåne, Blekinge och Halland

Inläggav OscarH » 2020-06-10/12:46

OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst