Hamburg-Salzburg

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Hamburg-Salzburg

Inläggav Jan Johansson 1 » 2020-10-12/11:02

Hej, vi ska åka till alperna 2021 om coronan är över, jag söker tips på bra vägar och saker att se mellan Hamburg och Salzburg, vi har 2 dagar att avverka sträckan, så vi behöver befinna oss inom 600km från Hamburg och ca 600 km från Salzburg på kvällen dag ett, motorvägar är inte av intresse, vi vill ha typ mindre landsvägar. vi brukar normalt åka ca 400-700 km under en dagstripp här hemma, så något i den stilen är vad vi söker, 7 timmar körtid är ungefär lämpligt.
Tacksam för svar och idéer.
MVH Janne
Jan Johansson 1
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-10-12/10:54

Re: Hamburg-Salzburg

Inläggav Haavee » 2020-10-12/13:21

Hej !!
Om du är intresserad av att besöka motorcykel museum så kan jag rekommendera Schloss Augustusburg som ligger någon mil utanför Chemnitz, det täcker det mesta när det gäller olika MC märken och de har även en stor avdelning med gamla MZ fabriksmotorcyklar. Inte långt därifrån i staden Zschopau så finns ytterligare ett stort museum och här ligger också den gamla MZ fabriken, jag minns så väl när man åkte förbi här på tidigt åttiotal och såg den stora MZ fabriken torna upp sig från "motorvägen". Körde förbi där igen för två år sen och fabriken står fortfarande kvar som ett minne från gamla Östtyskland och MZ's storhets tid. Ca: 50 mil från Hamburg.

Och har du inte varit i Berchtesgaden och Obersaltzberg/Kehlsteinhaus ( Örnnästet ) så gör ett stopp där, härifrån är det knappt 3 mil in till Saltzburg.
BMW 1200 GS 2018
Haavee
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2017-03-06/20:20
Ort: D8 Skaraborg.

Re: Hamburg-Salzburg

Inläggav CG Arvidsson » 2020-10-20/22:43

Ska ni köra 60 mil Bundesstraßen per dag, gäller det att stiga upp tidigt och köra till sent på kvällen. Vill påstå att detta är näst intill omöjligt,det är många byar och samhällen som ska köras igenom. Lägg till en dag eller två, så blir det fin resa genom den tyska landsbygden.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Hamburg-Salzburg

Inläggav Magne » 2020-10-21/11:08

Hade planerat tur till Alperna i sommar, tyvärr blev det inte av. Ett av de planerade besök var nya showroom till KTM. Kolla in webbsidan https://ktm-motohall.com/

Ligger ca 4 mil norr om Salzburg.
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Hamburg-Salzburg

Inläggav Rille » 2020-10-24/14:58

Mitt råd är att hoppa över Tyskland. Det är bara drygr och trist med alla dessa byar och 50. Helt omöjligt att hålla tempot uppe. Kör istället genom Polen och Tjekien. Googla Saxiska Schwiz så skall du få se på grejor. Det är vår favorit på väg ner till släkten i Salzburg. I detta område kan man ha buskul i en hel vecka.
Vänliga hälsningar
Richard Pålsson
----
BMW GSA1200 -2013
Rille
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2020-10-22/11:52


Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst