Vem tror på att

Här skriver vi om resor, resetips och allt annat som har med touring att göra

Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2020-10-20/15:09

Ja vem tror på att det blir fritt fram att köra hoj i alla länder till nästa sommar ?
Jag är mycket tveksam till att det hinner fixa sej .
Jag räknar med att vi får vara glada om det inte kommer någon muterad skit
som är ännu värre .
Själv funderar jag mer på resor i Sverige nästa sommar .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav BmwMats » 2020-10-20/15:19

Misstänker starkt att så är fallet, dvs att det kommer att bli långdraget.
Som tur är finns det ju mycket att se även här inom landets gränser, även om jag har en förkärlek att åka till Norge varje år, MÅNGA gånger... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-20/17:35

Svar på frågan: Inte jag.

Jag antar, att den avgörande skillnaden kommer, efter att tillräckligt många vaccinerat sig, och vi fått anständiga indikationer på, att vaccinet fungerar som tänkt.
Inte osannolikt, att länder kommer att kräva vaccinationsintyg från utrikes resenärer.
Det kan onekligen bli något att fundera på för vaccinationsmotståndare, men det är deras problem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Håkan » 2020-10-20/18:19

Nej. Pandemin kommer att vara kvar, den försvinner inte. Som Kovlingen skriver kommer den säkert att mutera sig, bli resistent mot visst vaccin osv. Det är bara att gilla läget. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-20/19:20

Jasså, det är här alla domedagsprofeter är samlade :D

Självklart kommer många länder att öppna upp för det kommer inte bli värre än detta år.
Dessutom kommer tre-fyra olika vaccin att erbjudas.
Ska vi gissa runt slutet av maj för flertalet länder inom EU?

Undantaget är försiktiga Norge som givetvis enbart kommer att öppna upp för svenskar med udda husnummer, och bruna ögon från Härnösand, och senare svenskar boendes i Gislaved på jämna husnummer med blåa ögon veckan. Senare i panik stänga ned gränsen igen.
Vi med gröna ögon i Skåne får vänta tills 2022.
Rödhåriga från Malå i Västerbotten får dock vänta tills 2023 för dessa kan man inte lita på.


Tjolahopp!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2020-10-20/19:47

Måns Ulveståhl skrev:Jasså, det är här alla domedagsprofeter är samlade :D
Tjolahopp!

Det är väl fritt att skriva vad man tror .
Du tror nog att detta är löst tills nästa sommar och det hoppas jag också på .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Håkan » 2020-10-20/20:38

Måns Ulveståhl skrev:Jasså, det är här alla domedagsprofeter är samlade :D

Känner mig definitivt inte som en domedagsprofet. :lol:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2020-10-20/21:40

Håkan skrev: Känner mig definitivt inte som en domedagsprofet. :lol:

Inte jag heller men det är svårt att inte råka tänka på det .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-21/08:54

Inte heller jag betraktar mig som domedagsprofet - men jag försöker vara realist utifrån kända fakta. Det tar tid att få fram vaccin - och därefter tid att testa det så omsorgsfullt som möjligt.
Dessutom ligger begränsningar av resande, när man själv är frisk - liksom nästan alla i släkt och bekantskapskrets - rätt långt från min uppfattning om domedag.

Men visst är det tråkigt.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-21/10:27

Nu tror jag som är mer optimistisk än herrarna inte att alla länder i EU kommer att öppna runt majmånad lika öppet som det var innan COVID-19.
Restriktioner i form av avstånd till människor och mask kommer säkert att leva kvar längre än så.
Fast att kunna besöka länder hoppas jag tillåts fritt inom EU runt majmånad.

Dessutom har EU lärt sig läxan.
Det fungerar inte för EU-länderna att individuellt sätta restriktioner och öppna/stänga gränser.
En bättre "synkning" mellan länderna kommer att bli ett krav.
Om/när en gräns ska stängas kommer att bli EU:s gemensamma ansvar.
Likaså om invånarna ska bära mask eller inte. Oavsett vad FHM/Anders tycker.
Enhetliga gemensamma regler behövs under en pandemi för att undvika samma oreda vi nu har/har haft inom EU.
Fri rörlighet inom EU är nämligen basen EU vilar på.

USA hanteras på samma sätt som EU med individuella beslut för resp. stat.
Oredan finns även där, om möjligt ännu mer så, men att begränsa en enskild stats bestämmanderätt är historiskt ett omöjligt beslut att ta.
Även om vi inom EU är misstänksamma mot allt som har med EU att göra så är USA:s stater sjukligt misstänksamma mot allt som berör "Federal", dvs gemensamma beslut som begränsar individuella staters rätt.
Européer kan ignorera smärre saker som WWI och WWII, men amerikaner kan verkligen inte ignorera Civil War.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Buster » 2020-10-21/12:34

Det beror väl lite på hur och var man reser också... jag följer ett flertal som åker TET och de korsar gränser hej vilt och har gjort hela året.
Även om jag oftast åker lite mer civiliserat så har man ju rätt stor möjlighet att själv välja hur social man skall vara på en resa.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Vem tror på att

Inläggav Olof Eriksson » 2020-10-21/14:25

Buster skrev:Det beror väl lite på hur och var man reser också... jag följer ett flertal som åker TET och de korsar gränser hej vilt och har gjort hela året.
Även om jag oftast åker lite mer civiliserat så har man ju rätt stor möjlighet att själv välja hur social man skall vara på en resa.


Det går det att undvika i princip all socialkontakt. I maj åkte jag mc kanske någon eller några extra mil över länsgränserna. Jag försökte göra så här:
- Sov i hängmatta (vad jag frös ena natten).
- Tankning. engångshandskar och sprita .
- Inköp av mat välj bra tidpunkter på dagen då det inte är så mycket trängsel. Engångshandskar sprita!
- Tillagning av mat ute i det fria.
- Inte surra med främmande folk, åk hoj i stället.

Ni som skall ut i europa nästa sommar. Hur tänker ni angående att isolera er innan ni reser? Så man inte har blivit smittad och insjuknar på utresan.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vem tror på att

Inläggav Håkan » 2020-10-21/15:42

Olof Eriksson skrev:Hur tänker ni angående att isolera er innan ni reser?

Gör bara precis som vanligt. :) :o :shock:
Går här i min "man cave" behöver inte träffa en kotte. ;) :roll:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2020-10-21/17:09

Arbetar hemifrån sedan marsmånad så nog är jag isolerad alltid :D
Troligen kommer min arbetsgivare tycka att det är en bra idé även första halvåret 2021.
Annars blir det till att följa restriktioner om socialt avstånd och mask (Tyskland mfl länder) så gott det går.

Att övernatta utomhus frusen och ensam i hängmattan är inte nödvändigt då flertalet hotell har anpassat sig till restriktionerna.
Likaså har bensinmackar anpassat sig.
Mer än hotellrum och bensinmack behöver inte jag för en mc-resa eftersom resterande tid spenderas i sadeln.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-10-21/17:21

Enda sättet att bli av med Coronaviruset är att "svälta ut" det så att det inte kan spridas. Detta sker genom att så många har haft det och blivit immuna att vi uppnår flockimmunitet eller genom att vi får fram vaccin som kan distribueras.

Vad flockimmunitet är beror på hur vi interagerar. Om alla träffar alla krävs 100% immuna men om ingen träffar nån så räcker det med 0%, sannolikt ligger det på 60-80% för oss. Men iden om flockimmunitet bygger på antagandet att man verkligen blir immun efter att ha haft Covid-19. Nåt som inte verkar helt klart.
Folkhälsomyndigheten rapporterar drygt 100.000 smittade men mörkertalet är stort. Kanske är så mycket som 10% av befolkningen smittad idag men det är en bra bit från 60-80%. Om vi skall nå flockimmunitet får man nog räkna med minst tre-fyra år, som det ser ut idag, och många fler döda.

Då återstår vaccin men det dröjer nog också ett tag då det dels skall gå igenom en del tester och sen skall det produceras och distribueras. Vore bra om det kunde dyka upp till våren, men jag har ingen aning om hur fort det kan gå eller hur fort man kan producera vaccin. Jag har förstått att i normala fall skulle det handla om 2-3år, men det är inget "normalt" med Covid-19.

Sen vet man inte om ett vaccin är effektivt om viruset muterat och det finns varianter som är immuna mot vaccinet. Jag har ingen aning om hur stor sannolikheten är för det men risken finns. Antar jag.

Som jag ser det är det dumt att tro att det värsta är bakom oss. Det som vi kan räkna oss tillgodo är att sjukhuspersonal nu vet betydligt mer om hur man skall behandla sjukdomen men det påverkar inte spridningen i nån större utsträckning.

Men jag hoppas 2021 blir bättre än 2020 som inte varit ett bra år så här långt.

Domedagen är nära!
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-21/17:55

Instämmer i allt väsentligt, Fredric.
För att komplicera beräkningarna ytterligare, finns även t-cellsimmunitet (av thymus, brässen, ett immunologiskt aktivt organ i bröstkorgen). Den behöver inga antikroppar, dvs det blir ännu svårare att beräkna andelen smittade/immuna! Det trevliga är förstås, att t-cellsimmunitet minskar antalet potentiella smittbärare.

Om mutationsrisken avseende det aktuella coronaviruset har jag inte läst/hört något särskilt från dem, som bör vara minst okunniga. Måhända beror det på, att ingen vet än så länge?

Vanligt influensavirus muterar snarast regelmässigt. Därför erbjuds influensavaccinationer varje år. "Årets variant är inte som fjolårets." Men coronavirus är inte vanligt influensavirus utan en helt annan typ rent molekylärt.
Covid är förkortning för corona-virus induced disease. Där finns av förklarliga skäl inte ordet influensa med.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Fredric Fredricson » 2020-10-22/02:09

Bror Gårdelöf skrev:Om mutationsrisken avseende det aktuella coronaviruset har jag inte läst/hört något särskilt från dem, som bör vara minst okunniga. Måhända beror det på, att ingen vet än så länge?

Det är väl som vanligt att de mest kunniga är ho-hum-kanske när dom skall svara på journalisternas frågor eftersom frågorna oftast är, ur deras synvinkel, barnsliga medan de svar dom faktiskt fått från sin forskning är på frågor som journalisterna inte ens skulle begripa meningen med.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2020-10-22/06:56

Rimlig reflexion.
Gudarna vet, att jag inte lusläser vare sig Läkartidningen eller andra medicinska publikationer, men jag ögnar åtminstone igenom den förstnämnda, och det har inte stått så rasande mycket där heller.
Men googlar man "t-cellsimmunitet", finns en del att läsa.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/08:31

I gårdagens Rapport och dagens tidning konstatera(de)s, att Sverige inte alls är värst drabbat under coronapandemin. Inslagen påpekar, att överdödligheten i ett samhälle är ett mycket robust mått på, vad som händer över tid. Olika länder kan ha olika procedurer, testförfaranden och diagnostikrutiner, vilket gör siffror avseende diagnoser av olika sjukdomar betydlig mindre pålitliga, än vad lekmän - och journalister - tror. Men dödligheten i ett samhälle är svårare att dribbla bort.

Således ligger Sverige på 23:e plats i en lista av 31 europeiska länder - med 7,6 % överdödlighet under 2020.
Under Sverige ligger Grekland, Tyskland, Estland, Finland, Island Danmark, Lettland och Norge. Norge är det enda landet med underdödlighet; 0,4 %!

Värst drabbade är Liechtenstein, Spanien, Polen och Slovenien: 20,8 - 18,5 % överdödlighet.

Enligt epidemiologerna är ett känt mönster från tidigare pandemier, att de nordiska länderna drabbas relativt lindrigt, men att Sverige och Danmark drabbas värre än grannarna. Förklaringen tros vara, att Sverige och Danmark har fler större tätorter och även tätare kontakter med kontinenten.

I den lavin av information, som sköljer över oss på grund av pandemin, är det skönt att då och då läsa något relevant. Detta är ett bra exempel.
Senast redigerad av Bror Gårdelöf 2021-02-20/09:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav BrooklynS » 2021-02-20/08:55

Japp, dessutom måste måttet överdödlighet ses i perspektiv över flera år.

Något som vetenskapen och kunniga inom ämnet naturligtvis vet, medan folk i gemen springer med högafflarna än hit, än dit...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/10:58

Apropå ovanstående citerar Fredrik Kylberg i dagens Östgöta Correspondenten Agnes Wolds uttalande i DN sistlidna december: "Det är klart att politiken och tidningar drivs av människor som läst statsvetenskap men aldrig biologi. Så man har grundinställningen att allting kan göras med politiska åtgärder."

Fredrik Kylberg fortsätter med en egen reflektion: "Det tänker jag på varje gång en ledarskribent slår fast vad regeringen gjort fel, eller när Folkhälsomyndigheten dödshotas."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav DaK » 2021-02-20/11:29

Bror Gårdelöf skrev: Norge är det enda landet med underdödlighet; 0,4 %!

Det beror väl på att de inte kan åka till Sverige och köpa en massa onyttig "föda".
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/11:51

Tänkbart - men en sannolikare förklaring (min fundering) bör vara, att Norge vidtog smittskyddsåtgärder, innan pandemin fått samma fäste där som i Sverige. En bieffekt av målmedvetet smittskydd är, att många smittor hämmas. Det har vi sett även i Sverige. Incidensen av vinterkräksjuka, vanlig influensa och några andra mer eller mindre vanliga smittsamma åkommor var markant lägre 2020 än tidigare.
I Norge kan detta ha fått effekten, att den totala dödligheten minskat.

Det är samtidigt förklaringen till, att den svenska överdödligheten inte är värre. Hade vi inte drabbats av pandemin, skulle dagens mer eller mindre effektiva smittskyddsåtgärder inte ha vidtagits, och människor skulle ha dött på grund av de vanliga smittsamma sjukdomarna "i samma omfattning som vanligt".
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav BrooklynS » 2021-02-20/13:24

Norge hade en betydligt HÖGRE dödlighet i de aktuella åldersgrupperna åren innan vilket också påverkar hur det såg ut 2020.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vem tror på att

Inläggav fredde 7 » 2021-02-20/17:17

Fördelen med statistik är att man väljer vad man vill påvisa, sedan anpassar man sökningen efter det.
Detta gäller åt båda hållen såklart.

Vad Sverige aldrig kan slå sig för bröstet för är däremot beredskapen, planering strukturering för något katastrofalt.
Finns säkert någon som är sämre på detta, men vi är inte bra.

Det kvittar om det är en pandemi vi ska bekämpa eller skogsbränder som skall släckas.
Vattentäkter som skall skyddas, försvaret som skall utvecklas......
Vi är sena på bollen, och saknar resurser när de som bäst behövs.

Vi har ofta mycket åsikter om andra länder och deras ledning, som enligt oss gör lustiga och konstiga saker.
Många från andra länder tycker detsamma om Sverige och våra ledare.

Vaccinationfrågan i vårat land talar ett rätt tydligt språk tycker jag.
Vem leder arbetet?
Vem har ansvaret?
Vem informerar?
Vem skapar regler?
Vem ser till att de efterlevs?

Jag tror vi alla vet svaren på vem som försöker göra vad. Men ändå fungerar det inte.

Fast med statistiken på sin sida, att Sverige klarat Corona dödligheten bland de bättre,
så är det väl ingen brådska med vaccinet heller, allt går ju ändå att dölja med lite "statistik"

Men annars är det bra, solens timmar ökar och hojsäsongen är snart här :D :D :D
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/17:44

För kanske tjugo år sedan sade en kollega från Östeuropa - med mångåriga erfarenheter av arbete under kommunistisk diktatur: "Ni svenskar har problemet, att ni förutsätter, att allt skall fungera - och blir mycket upprörda, när det inte fungerar.
I Sovjetunionen visste alla, att inget fungerade - så när det någon gång gjorde det, kunde man glädjas och fira."

Eller som någon annan formulerat det - ungefär: "Svensk förvaltning är skapad för vackert väder." Fortfarande verkar man tro, att allt skall fungera i Sverige, bara det finns en organisation på papperet. Men vi, som jobbar ute i verkligheten, vet, att så är inte fallet - precis som Agnes Wold, som nyktert konstaterar, att politik och administration inte är lösningen på biologiska problem.

Att Sverige sedan har tre politiska nivåer - stat, regioner och kommuner - som skall hantera en pandemi, är ett utmärkt recept för att inte hitta lösningar. Det går alltid att hitta en orsak hos någon av de andra två nivåerna!

Men oavsett allt detta: Dödligheten i Europas olika länder är svårare att prata bort.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav BrooklynS » 2021-02-20/18:10

Det är nog såhär att svensk förvaltning framstår som den absolut sämsta - tills man upplever hur det är i andra länder...

Försök att utverka bygglov i Italien eller att lösa en tullfråga smidigt i Norge.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3712
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/18:34

Att rädda människoliv är för mig ett mer primärt och grundläggande bevis på ett lands förmåga än att utföra ett bygglov.

Du får inget vaccin, men här har du ett bygglov.... :geek:



Chansen för semester utomlands finns kvar för mig (slutet av augusti), men sannolikheten har minskat betydligt senaste månaden.
En anledning till att jag valde augusti i stället för juni trots diverse löften om midsommar från ansvariga var min låga tilltro till nuvarande ministrars handlingsförmåga.
Inte enbart vaccinering utan även ett vaccineringsbevis kommer högst troligen att krävas för utlandsbesök, och att hinna få till båda innan semestern lär bli svårt om vaccineringen fortsätter dragga.

//Laglydig skattebetalande medborgare som tillhör bottenskrapet, dvs den lägst prioriterad gruppen
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-02-20/19:19

Måns Ulveståhl skrev:En anledning till att jag valde augusti i stället för juni trots diverse löften om midsommar från ansvariga var min låga tilltro till nuvarande ministrars handlingsförmåga.

Inte tänkt att bli någon tråd om regerings skyldigheter och skuld .
Tror du att andra ministrar skulle ha fixat alla problem :?
Du kanske har några enkla lösningar på detta . :?:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav fredde 7 » 2021-02-20/20:12

Att gränserna förblir stängda kan ju å andra sidan ha sina fördelar med.

Jag har länge velat åka uppåt i vårat land, se alla älvar, uppleva midnattsol.
Tyvärr delar inte mina övriga familjemedlemmar denna ambition, så valet har alltid inneburit
att vi åkt söder över till Italien, Österike, Frankrike.
Har varit underbara semestrar, men i år hoppas jag komma norr över.

Dock tror jag att den som vill, kan med lite fantasi och vilja se till att den kan resa ut i Europa till sommaren.
Tror inte Europa kommer ha någon lockdown i sommar heller, förra sommaren gick det ju ypperligt att resa,
med undantag för Danmark, men vem uppskattar att köra genom Danmark?
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/20:20

Kovlingen,

Du ställer den där frågan som alla får som vågar ifrågasätta och gud förbjuder kritisera.
Låt mig ge dig ett kort svar: Ja.
Bara att acceptera att Sverige inte är mer unikt än grannländerna hade sparat tusentals liv.
Snart passerar vi 13000 dödsfall - det är i alla fall unikt.
Under februari 2020 när pandemin tog sig till Europa sa FHM att COVID-19 inte var aktuellt för Sverige.
Många såg annorlunda på den saken, men som vanligt bemöttes kritikerna med hån och diverse namn.

Sedan hade jag erbjudit all IVA-sjukvårdspersonal både på bonus, och lång betald semester som ett litet tack för deras enorma uppoffring.
Att nyttja när pandemin är över.

Fortsatta diskussioner om så önskas kan du föra i någon OT-tråd.


Fredde# 7,

Att man på något sätt ska lyckas kunna snirkla sig ut i Europa även 2021 kommer säkert att gå om man gillar att utforska etiska gråzoner.
Fast om man sätter andra än sig själv främst så undviker man det, och följer vad som är andemeningen - dvs syftet - med alla länders restriktioner: Håll dig hemma i ditt land.
Det är inte livsviktigt för mig att resa utomlands eller ens inom Sverige.
Jag har mycket lite förståelse för turister som just nu åker skidor i svenska fjällen, eller åker på solsemester söderöver.
Själv hoppas jag på vaccinering med tillhörande intyg, vilket sannolikt kommer att bli ett inresekrav till andra länder, innan planerad semester annars blir det att avboka utlandsresan även 2021.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-02-20/20:58

Kovlingen skrev:Ja vem tror på att det blir fritt fram att köra hoj i alla länder till nästa sommar ?
Jag är mycket tveksam till att det hinner fixa sej .
Jag räknar med att vi får vara glada om det inte kommer någon muterad skit
som är ännu värre .
Själv funderar jag mer på resor i Sverige nästa sommar .

Detta är första inlägget i tråden .
Varför ska JAG skriva i en OT-tråd ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/21:11

fredde 7 skrev: Jag har länge velat åka uppåt i vårat land, se alla älvar, uppleva midnattsol.

Några kompisar och jag gjorde det i somras - på hoj, förstås. Norrut körde vi i princip så långt västerut, som man kan köra på asfalt i Sverige - och några mil lättkört grus över Flatruet. Hemåt via Nordmaling - Järvsö.

Vill du veta mer, skicka mig ett PM.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav fredde 7 » 2021-02-20/21:15

Måns:Njae, viruset smittar ju inte av skidåkning, och reser man dit i egen regi i eget boende, så varför inte.
Samma med utlandssemester, sköter man det ansvarsfullt och avstår sociala sammanhang så bör det funka med etiken med.

Om alla skötte sig är jag helt100% övertygad om att detta virus hade varit ett minne blott.

Du skriver att du kommer vänta tills du är vaccinerad och med ett intyg innan du reser? Kommer du vänta tills
alla är vaccinerade då? det var ju det här med att sätta sig före andra;) i dubbel bemärkelse.

1) Rättvisa, alla kommer inte bli vaccinerade samtidigt.
2) Du kan föra viruset vidare även om du är vaccinerad och inte blir allvarligt sjuk.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/21:20

Kovlingen skrev:
Kovlingen skrev:Ja vem tror på att det blir fritt fram att köra hoj i alla länder till nästa sommar ?
Jag är mycket tveksam till att det hinner fixa sej .
Jag räknar med att vi får vara glada om det inte kommer någon muterad skit
som är ännu värre .
Själv funderar jag mer på resor i Sverige nästa sommar .

Detta är första inlägget i tråden .
Varför ska JAG skriva i en OT-tråd ? ?


Inget problem för mig, men eftersom alla tidigare trådar där COVID-19 diskuterats har stängts av moderatorerna så finns ju den betydande risken att även denna stängs om vi diskuterar COVID-19 mer än enbart ytligt.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/21:28

fredde 7 skrev:Måns:Njae, viruset smittar ju inte av skidåkning, och reser man dit i egen regi i eget boende, så varför inte.
Samma med utlandssemester, sköter man det ansvarsfullt och avstår sociala sammanhang så bör det funka med etiken med.


Har du sett liftköerna i skidbacken?
Såg du strandbilderna med bleka svenskar liggandes som packade sillar på Gotland i somras?

Allt fungerar så länge vi tänker oss för.
Tyvärr påvisar vi allt oftare numera att människan inte längre är tänkande.
Människan är inget man kan lita på.

fredde 7 skrev:Om alla skötte sig är jag helt100% övertygad om att detta virus hade varit ett minne blott.


Absolut.
Tyvärr sköter sig inte alla.

fredde 7 skrev:Du skriver att du kommer vänta tills du är vaccinerad och med ett intyg innan du reser? Kommer du vänta tills
alla är vaccinerade då? det var ju det här med att sätta sig före andra;) i dubbel bemärkelse.


Eftersom jag tillhör bottenskrapet när det kommer till prioriterade grupper så är jag ganska säker på att alla utom min grupp redan har blivit vaccinerade när väl sprutan närmar sig mig.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-02-20/21:31, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-20/21:29

fredde 7 skrev: 1) Rättvisa, alla kommer inte bli vaccinerade samtidigt.
2) Du kan föra viruset vidare även om du är vaccinerad och inte blir allvarligt sjuk.

Ad 1: Den sortens orättvisa lär alla med anspråk på att ha förnuftet i behåll acceptera.
Ad 2: Det där lär nog EU:s - eller de enskilda ländernas - smittskyddsmyndigheter reda ut. Såvitt känt vet ingen idag, hur stor risken är, att en vaccinerad person bär på smitta. Men det kommer man att ta reda på. Sedan är frågan, hur lång tid det kommer att ta.
Härom veckan presenterades resultatet av en studie, som gjorts på sjukhuspersonal, som själva haft covid-19. Jag är inte bergis på siffrorna, men tror, att 96 % hade antikroppar nio månader efter diagnosen - och sannolikheten, att de skulle vara symtomlösa bärare var extremt liten.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/21:58

Bror,

Problemet är - som Kovlingen tidigare nämnde - mutationer av viruset.
Ju längre tid det tar att försöka bli av med nuvarande virus desto snabbare utvecklas mutationer.
Redan i dag ifrågasätts vaccinets verkan mot den brittiska, den sydafrikanska, och nu även den brasilianska varianten.

Gudarna vet om vi inte kommer att få även en variant från den censurerande planhalva Tsar Putin huserar, och ytterligare en från narcissisten Trumps utbrända planhalva.
Har vi otur så kan vår egen senfärdighet få till "den svenska varianten" som present till världen.
Någon ny variant från Kina kommer lär dock inte ligga inom en snar framtid då nedstängning och tvångsisolering oavsett mänskliga rättigheter verkligen implementeras till sitt yttersta om misstanke uppstår.

Det kan då även vara vettigt att ifrågasätta hur väl nuvarande antikroppar hos tidigare smittade personer kommer att stå sig mot dessa mutationer.
Något som det ska bli intressant att få ta del av när forskarna börjar få klarhet i den saken.

Det kan bli slutet på drömmarna om en hojsemester utomlands under överskådlig framtid om nuvarande vaccin och antikroppar bedöms närmast verkningslösa mot dessa mutationer.

Jag hoppas - och tror - att forskarna har gjort ett vaccin som biter mot det mesta redan nu.
Förhoppningsvis kommer senare ett uppdaterat vaccin version 2.0 att tas fram.
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2021-02-20/22:28, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav fredde 7 » 2021-02-20/22:28

Den Svenska varianten........Om den blir en riktig "global human killer" kanske ändå
Sverige löser klimatkrisen till slut.

Även förbifart Stockholm kan få en lösning

Nä detta var ironiskt, jag ber om ursäkt till alla drabbade av detta virus.
fredde 7
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2012-08-19/12:09

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-20/22:33

fredde 7 skrev:Den Svenska varianten........Om den blir en riktig "global human killer" kanske ändå
Sverige löser klimatkrisen till slut.

Även förbifart Stockholm kan få en lösning

Nä detta var ironiskt, jag ber om ursäkt till alla drabbade av detta virus.


Inget ont som inte för något gott med sig.
Klimatkriser, elkriser, gängkriser, köttberget 40-talisterna, och förbifart Stockholm.
Kanske även bredbandstillgängligheten i Norrland om vi har tur.

Galghumor behövs :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-02-21/09:49

fredde 7 skrev: jag ber om ursäkt till alla drabbade av detta virus.

Alla blir väl drabbade , mer eller mindre :?

Om vi tar tex. ressugna så kan mycket hända . Kanske nya resmål som kan bli en höjdare .
Se möjligheterna !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-21/09:58

Måns Ulveståhl skrev: Redan i dag ifrågasätts vaccinets verkan mot den brittiska, den sydafrikanska, och nu även den brasilianska varianten.

I mitt yrke är det helt legitimt att när som helst ifrågasätta rådande paradigm. Det gör vi hela tiden i syfte att ytterligare förbättra diagnostiska och terapeutiska metoder.

MEN - att ifrågasätta är inte alls är detsamma som att visa, att paradigmet är felaktigt. Alla inser, att mutationer med tiden kan innebära, att dagens vacciner inte får tillräckligt bred effekt - men veterligen har ingen visat, att så är fallet med covid-19 - ännu.
Självklart är detta en bild av dagens situation. "Morgondagen är en skälm."
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-02-21/17:02

Besked i dag gällande Stockholm.
När vaccinet kommer i april står Region Stockholm redo med kapacitet att vaccinera 250 000 invånare i veckan.
Kommer vaccinet som utlovat så klarar Region Stockholm målet innan 30/6.
Ca 350 platser i Stockholm kommer att användas för vaccinering.

Med lite tur kan hojsemestern utomlands i augusti bli av.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-02-22/12:18

Ja då ser det ju ut att bli lite lugnare på forumet ett tag då ;)
"Man ska inte stressa upp sej . Man blir bara uppjagad" :)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-02-26/10:59

Dagens Svenska Dagbladet innehåller ett suveränt debattinlägg av Gunnar Klein, läkare, immunolog och professor i eHälsa vid Örebro universitet och med i WHO:s expertgrupp för Smart Vaccination Certificate. Det är alltså inte vilken frihjulande tyckare som helst, som fått en sida till sitt förfogande - utan någon, som vet och kan.

Sålunda avfärdar han elegant alla protester mot vaccinationscertifikat, där man påstår, att sådana skulle begränsa individers frihet. Ett certifikat begränsar ingens frihet, men det öppnar möjligheter för andra - en solklar distinktion! "Att kunna visa att man inte bidrar till smittspridningen är ju ett sätt att öppna upp igen för olika former av möten."

Att länder skulle kräva vaccinationscertifikat för att tillåta inresa är inte heller något nytt, även om det numera är begränsat. De länder, där gula febern alltjämt finns, kräver vaccinationsintyg. Klokt.

Begränsningar i individens frihet är inte heller något argument. Sådana finns sedan mycket länge för samtliga smittsamma åkommor, som omfattas av smittskyddslagen.

"Egen immunitet kan uppnås efter genomgången sjukdom eller vaccination. Samlad kunskap säger nu att en mycket stor majoritet av dem som haft påvisad infektion också har tecken på immunitet och ytterst sällan återinsjuknar. Vaccinen som godkänts har mycket hög skyddseffekt. Inget av detta ger en helt hundraprocentig garanti för att inte kunna bli smittad igen och riskera att föra smitta vidare. Det räcker dock utmärkt att man kraftigt minskar risken. Därför bör vi överväga hur man kan använda vaccinationsintyg för att minska smittspridningen globalt, eller bara högst lokalt." .....
"Låt oss välkomna vaccinationerna och intyg om dessa och ha en seriös diskussion om hur de kan användas."

Kan det uttryckas bättre?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2021-05-05/20:31

Norske myndigheter sier i dag at de jobber med et eget norsk vaksinepass. Man ser nå for seg at fullvaksinerte (2 doser + 2 uker) kan reise ut av Norge og returnere uten karantene.

Så skal dette samkjøres med EU green certificate, og når dette er på plass skal også fullvaksinerte EU-borgere få komme til Norge uten karantene.

Og best av alt, om ikke smittesituasjonen gir uforutsette problemer nå, kan dette være på plass rundt 1. Juli!

Så vil EU green certificate sannsynligvis gi fullvaksinerte EU-borgere reisemuligheter innen EU i løpet av Juni, såvidt jeg har forstått.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Vem tror på att

Inläggav Måns Ulveståhl » 2021-05-06/11:57

Med tanke på andelen invånare i Sverige som inte tycks vilja vaccinera sig så går vaccineringen framåt med hög hastighet.
Region Stockholm har nu börjat vaccinera alla födda mellan 1962-1966.
Om ca två veckor är det dags för alla födda mellan 1967-1971.
Högst troligen finns det ingen klubbmedlem född senare än 1971.... :D

EU har pratat om att ha ett vaccineringspass redo lagom till semestertiderna i EU.
Under junimånad som Odd skriver är därför sannolikt.

Med tanke på åldern på klubbens medlemmar så dröjer det inte länge förrän alla klubbmedlemmar har erbjudits vaccinering, och om så accepterats kan börja röra sig utanför Sveriges gränser inom kort.

Min egen planerade utlandsresa i slutet av augusti räknar jag numera som 100% spikad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-06/12:21

Det blir intressant att se, om vaccinationsviljan kommer att bli större, i takt med att allt fler vaccineras - och att ett pass kan bli villkor för inresa i andra länder.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vem tror på att

Inläggav Kovlingen » 2021-05-06/13:04

Finner det lite konstigt att folk oroar sej för att inte kunna åka utomlands :?
Är det inte mer viktigt att inte bli smittad eller föra smittan vidare ? ? :shock:
Det finns alltid de som inte vill ta sprutor (vilket jag gruvade mej för) men för
att stävja sjukdomsspridningen är det väl bara att sitta still i båten och ta dosen .
Att ramla överbord eller råka knuffa någon så att denne blir resultatet
är väl dålig planering .
Covid 19 = Nej tack !
Jag känner till några som har fått känna på denna farsot och dom är glad att dom överlevt .
Sedan är det nån som inte klarade av detta :|

Som sagt "Tat' lugnt i båten" !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vem tror på att

Inläggav Bror Gårdelöf » 2021-05-06/14:36

Du har glömt, att foliehattarna är många - och oemottagliga för kunskaps- och förnuftsbaserade skäl, liksom för etiska resonemang.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17103
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Nästa

Återgå till Touring

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst